Förlängd nybilsgaranti..

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Förlängd nybilsgaranti..

Postby Dieselpower » Mon 01 Apr, 2013 14:04

Nisse O wrote:
FWH wrote:
JQ wrote:Dåligt av Merca att bara ha två år tycker jag när många märken har 7 år eller ännu mer. Tror man inte på sin egen produkt?


Är det verkligen "många" som har 7 år eller mer?

Det är dock rätt intressant hur detta varierar.
Även t.ex. Volvo, BMW och Audi har 2 år, medans Asiatiska märken verkar ha 3 (t.ex. Honda), 5 (t.ex. Mazda & Hyundai) eller 7 år (t.ex. Kia).


Såg just att Mazda har 10 års garanti för bilar levererade under 2013! (Vill inte ha men Mazda ändå när det finns MB).


Jag skulle just vilja syna villkoren i den garantin.
En bekant har nämligen en Mazda från 2009 som vid kontrollbesiktningen i ifjol upptäcktes ha ganska omfattande rostskador i underredet men underredet omfattades tydligen inte av rostskyddsgarantin. :banghead:

User avatar
FWH
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Tue 10 Jul, 2007 23:43
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Förlängd nybilsgaranti..

Postby FWH » Mon 01 Apr, 2013 17:37

Just rostskydds garantier verkar vara rätt värdelösa oberoende av märke.
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.


Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Förlängd nybilsgaranti..

Postby JQ » Mon 01 Apr, 2013 18:32

Mercedes rostskyddsgaranti är ju helt värdelös. Ska vara genomrostning inifrån. Min W210 var helt sönderrostad i hjulhus, baklucka, runt strålkastarna m.m. men den trettioåriga garantin gällde inte. Satt långt inne att köpa Merca igen. Hade jag varit en mer "normal" kund och inte haft ett så djupt och långt Mercedesintresse hade jag knappast nånsin mer köpt Mercedes.

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Förlängd nybilsgaranti..

Postby Uky » Mon 01 Apr, 2013 23:57

De flesta bilars fabriksrostskydd är knappt värt pappret det är skrivet på.
Min CL var helt obehandlad och hade rostat, något som märktes när
alla plastkjolar togs bort. Det var emellertid ganska lätt att åtgärda.

Min Honda, årsmodell 2009 är (var) ett skräckexempel på hur vissa
bilmärken låter underredet vara i princip plåtrent. Nu "hann" jag köpa
bilen såpass ny att den fick åka in på en rostskyddsbehandling innan
rost hunnit få fäste.

Allt hänger på den ekonomiskt beräknade livslängden.
Efter 10 år är det meningen att bilen skall vara skrotad.
Allt i den heliga köpkraftens namn. Att vårda
sin pärla är att betrakta som mer eller mindre samhällsfientligt.

:robot:

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: Förlängd nybilsgaranti..

Postby SUMO » Tue 02 Apr, 2013 00:49

Uky wrote:De flesta bilars fabriksrostskydd är knappt värt pappret det är skrivet på.
Min CL var helt obehandlad och hade rostat, något som märktes när
alla plastkjolar togs bort. Det var emellertid ganska lätt att åtgärda.

Min Honda, årsmodell 2009 är (var) ett skräckexempel på hur vissa
bilmärken låter underredet vara i princip plåtrent. Nu "hann" jag köpa
bilen såpass ny att den fick åka in på en rostskyddsbehandling innan
rost hunnit få fäste.

Allt hänger på den ekonomiskt beräknade livslängden.
Efter 10 år är det meningen att bilen skall vara skrotad.
Allt i den heliga köpkraftens namn. Att vårda
sin pärla är att betrakta som mer eller mindre samhällsfientligt.

:robot:


Jag skulle vilja skylla stor del av rostskyddets vara eller inte vara på de svenska importörerna (samtliga märken) och deras förbannade snålhet.. För bara 10-15 år sedan gjordes det rätt omfattande tillägg av rostskydden (stort sett samtliga märken) i de svenska importhamnarna.

Det görs inte längre och anledningen stavas enbart pengar.. "-Fabrikerna säger att det inte behövs..!". Mm, visst.. :?
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

User avatar
Nisse O
Expert
Expert
Posts: 504
Joined: Fri 18 Jun, 2004 20:24
Location: Västkusten

Re: Förlängd nybilsgaranti..

Postby Nisse O » Tue 02 Apr, 2013 07:21

Jag skulle just vilja syna villkoren i den garantin.
En bekant har nämligen en Mazda från 2009 som vid kontrollbesiktningen i ifjol upptäcktes ha ganska omfattande rostskador i underredet men underredet omfattades tydligen inte av rostskyddsgarantin. :banghead:


Mazdas garantivillkor,http://www.mazda.se/PageFiles/1708/garantivillkor.pdf
Nisse
2018- E 350 CDI -14 Image (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 Image (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85

User avatar
Prasse
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 354
Joined: Sat 29 Oct, 2005 13:10

Re: Förlängd nybilsgaranti..

Postby Prasse » Sun 07 Apr, 2013 10:48

Nisse O wrote:
FWH wrote:
JQ wrote:Dåligt av Merca att bara ha två år tycker jag när många märken har 7 år eller ännu mer. Tror man inte på sin egen produkt?


Är det verkligen "många" som har 7 år eller mer?

Det är dock rätt intressant hur detta varierar.
Även t.ex. Volvo, BMW och Audi har 2 år, medans Asiatiska märken verkar ha 3 (t.ex. Honda), 5 (t.ex. Mazda & Hyundai) eller 7 år (t.ex. Kia).


Såg just att Mazda har 10 års garanti för bilar levererade under 2013! (Vill inte ha men Mazda ändå när det finns MB).


Har en Mazda MX5 som andra bil, tillförlitlig och underbart rolig att köra. Faktiskt roligare än vår W212, trots att den bara har en tredjedel av den senares hästkrafter. Kan varmt rekommendera Mazda. Problemet är att de har ingen bil som motsvarar W212.

För egen del har jag helt tappat förtroendet för MB. När olika komponenter är felkonstruerade låter man garantierna löpa ut och så tjänar man pengar på konstruktionsbrister, t ex med M272 och M273. Vore kvaliteten och ingenjörskonsten så hög som MB vill påskina skulle man inte tveka att ge väsentligt bättre garantier.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Förlängd nybilsgaranti..

Postby torake » Sun 07 Apr, 2013 11:56

Prasse wrote:
Nisse O wrote:
FWH wrote:Är det verkligen "många" som har 7 år eller mer?

Det är dock rätt intressant hur detta varierar.
Även t.ex. Volvo, BMW och Audi har 2 år, medans Asiatiska märken verkar ha 3 (t.ex. Honda), 5 (t.ex. Mazda & Hyundai) eller 7 år (t.ex. Kia).


Såg just att Mazda har 10 års garanti för bilar levererade under 2013! (Vill inte ha men Mazda ändå när det finns MB).


Har en Mazda MX5 som andra bil, tillförlitlig och underbart rolig att köra. Faktiskt roligare än vår W212, trots att den bara har en tredjedel av den senares hästkrafter. Kan varmt rekommendera Mazda. Problemet är att de har ingen bil som motsvarar W212.

För egen del har jag helt tappat förtroendet för MB. När olika komponenter är felkonstruerade låter man garantierna löpa ut och så tjänar man pengar på konstruktionsbrister, t ex med M272 och M273. Vore kvaliteten och ingenjörskonsten så hög som MB vill påskina skulle man inte tveka att ge väsentligt bättre garantier.


Vill på intet sätt försvara MB:s kvalitetsarbete, bara påtala att man inte tjänar speciellt mycket på bristerna med balansaxeldrev och annat, de mesta pengarna går ner i återförsäljarnas och verkstädernas börs. Hedin och Daimler är inte samma företag.

Och att en bil primärt byggd för att upplevas som sportig är roligare att köra än en stor kluns byggd för att på ett någorlunda bekvämt sätt frakta fem vuxna och bagage, är du verkligen förvånad över det? :shock:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
FWH
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Tue 10 Jul, 2007 23:43
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Förlängd nybilsgaranti..

Postby FWH » Sun 07 Apr, 2013 13:17

Prasse wrote:Har en Mazda MX5 som andra bil, tillförlitlig och underbart rolig att köra.


Jag också! :mrgreen:

Är du med i någon av klubbarna?

En MX-5:a som körs på vintern rostar rätt bra dock, särskillt om den inte har extra rostskyddsbehandling.
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.


Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com

User avatar
Prasse
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 354
Joined: Sat 29 Oct, 2005 13:10

Re: Förlängd nybilsgaranti..

Postby Prasse » Mon 08 Apr, 2013 14:51

FWH wrote:Jag också! :mrgreen:

Är du med i någon av klubbarna?

En MX-5:a som körs på vintern rostar rätt bra dock, särskillt om den inte har extra rostskyddsbehandling.


Nej, har funderat på att gå med i någon av klubbarna, men det har inte blivit av. Vi kör den inte på vintern, använder den som utpräglad sommarbil, har den i kallgarage avställd tills det blir sommarväglag.
Last edited by Prasse on Mon 08 Apr, 2013 15:10, edited 1 time in total.

User avatar
Prasse
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 354
Joined: Sat 29 Oct, 2005 13:10

Re: Förlängd nybilsgaranti..

Postby Prasse » Mon 08 Apr, 2013 15:08

torake wrote:
Vill på intet sätt försvara MB:s kvalitetsarbete, bara påtala att man inte tjänar speciellt mycket på bristerna med balansaxeldrev och annat, de mesta pengarna går ner i återförsäljarnas och verkstädernas börs. Hedin och Daimler är inte samma företag.

Och att en bil primärt byggd för att upplevas som sportig är roligare att köra än en stor kluns byggd för att på ett någorlunda bekvämt sätt frakta fem vuxna och bagage, är du verkligen förvånad över det? :shock:


Visst är det så att det är verkstäderna som tjänar pengar, och dessutom är det en oligopolsituation praktiskt taget utan konkurrens. De kan i det närmaste fakturerar som de vill. Upplever MB-verkstäder i Tyskland som mkt billigare.

Jo, i rättvisans namn ska man säga att MX5 är vansinnigt kul att köra nedcabbad på slingriga småvägar, går inte att jämföra på samma dag som W212an. Å andra sidan är W212an helt överlägsen för att resa med. Bekväm, säker, snabb, man kan på Autobahn föra ett lugnt samtal i farter som MX5an mest av allt skulle vara jobbiga att åka i p g a drag och oljud. Kort sagt: MX5an är överlägset roligast på slingriga vägar. W121an är suverän för motorväg, ssk utomlands där hastighetsgränserna är högre.


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests