Hej gubbs !
Har ett problem som irreterat mig i 1 år nu och Mercedes har inte hittat något fel och verkar inte bry sig så mycket heller, men förklaringen jag fått från dom är att bränslet(bensinen) inte är tillräckligt rent. Hur som helst så händer det att motorn börjar "hacka" dvs tappar en cylinder, oftas går bilen bra vilket gör felsökningen svår, men nu har jag upptäckt att felet kommer till 95% vid mycket gaspådrag vid låga varv, när detta händer släpper jag bara gasen en kort ögonblick och sedan är det ok igen(oftas 99%)... Kör ju ganska gubbigt så har inte fått något mönster i det hela förräns nu. Frågan är om Mercedes har rätt i sin bedömning eller inte ? Själv tycker jag väl att smutsigt bränsle borde påverka motorn oavsätt hur mycket jag gasar eller ?
Var lite själv inne på att det kunde vara en av tändspolarna som det blir överslag i ibland, men har svårt att se hur den skulle på påverkas av mitt gaspådrag...
Tydligen går bilen att justera till en "region" med smutsigare bränsle än vad sverige har, har självklart provat att tanka på annat ställe en mitt std ställe och ingen skillnad. Någon som vet vad en sådan justering får för övriga efekter ?
Bilen är en 2010 w212 E200 dvs 184hk
Mvh Lasse
Tips Ide kring mitt E200 motorproblem
- von_skunck
- Hemmamekare
- Posts: 77
- Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
- Location: Norrtälje
Re: Tips Ide kring mitt E200 motorproblem
Gör så här: Läs ut räknarna för misfire per cylinder, kolla om det är en cylinder som har mycket mer än de andra.
Nolla räknarna och kasta om spolarna så att t.ex. 2:an får 4:ans spole, och kasta om spridarna så att t.ex. ettan får 4:ans spridare.
Sen kör du ett tag och ser vilken av cylindrarna som misständningarna flyttat till.
Nolla räknarna och kasta om spolarna så att t.ex. 2:an får 4:ans spole, och kasta om spridarna så att t.ex. ettan får 4:ans spridare.
Sen kör du ett tag och ser vilken av cylindrarna som misständningarna flyttat till.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- von_skunck
- Hemmamekare
- Posts: 77
- Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
- Location: Norrtälje
Re: Tips Ide kring mitt E200 motorproblem
Hej !
Ja förmodligen så kommer man hitta felet med din metod, men det där var ju inget jobb som tog 45 min i vårsolen :) Glömde nämna att MB vid ett tillfälle misstänkte en knacksensor, men efter bytet så kvarstod felet... Kanske borde man kollat med dom om felet var på samma cylinder, men det borde dom ju kunna se via datorn när dom jackar in sig kan man tycka.
Blir som vanligt enklast att byta bil :)
Ja förmodligen så kommer man hitta felet med din metod, men det där var ju inget jobb som tog 45 min i vårsolen :) Glömde nämna att MB vid ett tillfälle misstänkte en knacksensor, men efter bytet så kvarstod felet... Kanske borde man kollat med dom om felet var på samma cylinder, men det borde dom ju kunna se via datorn när dom jackar in sig kan man tycka.
Blir som vanligt enklast att byta bil :)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests