Är det en Skoda eller?

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Är det en Skoda eller?

Postby Marie » Wed 12 Jun, 2013 21:31

Efter förra årets debakel med att ha en A-klass som lånebil då Helmut var föremål för underhållsarbete hos Dipl.Ing. Hans Teissl und Sohn, valde jag i år att satsa på vad jag trodde var en rejäl lånebil.
I år blev det en i september 2012 uttagen S212 E220CDI, med 941 mil på mätaren.

Jag får väl börja med det positiva i upplevelsen. Bränsleekonomin känns till skillnad mot A-klassen riktigt förnämlig. Enligt färddatorn så här långt 0,60 l/mil med verkligt blandad körning, en hel del stadskörning, några mil Autobahn, och några mil landsväg i kuperad terräng.
Delvis positivt är även prestanda. På papperet fullt nöjaktig, men i praktiken mera tveksam.
Oljebrännaren känns ganska tom och tunn i botten, men så är det ju bara en startmotor - en fyra....

Däremot så är komfort och kvalitetskänsla rena bottennappet. Den förbaskade oljebrännaren knattrar ettrigt och låter en aldrig under några driftförhållanden glömma att det är en förklädd droskbil man sitter i. Sittkomforten är på en ännu lägre nivå. Man har ju åtminstone sedan fenans tid varit bortskämd med rymliga och generösa säten i Mercedes, men så icke här. Små, klena, smala stolar med tokkort sittdyna och usel sittkomfort. Faktiskt upplever jag sätena i Renault Clio III som både rymligare och bekvämare. För att fortsätta jämförelsen med Clio III så känns den mindre trång över axlarna, och dessutom med påtagligt större marginaler mellan huvudet och både dörröverkanter och vindruteöverkant än hos Mercedesen.

Vad kvalitets- och materialkänsla beträffar, så överträffar salig farsgubbens gamla S124 200TE -90 den nya E220CDI kombin med hästlängder.

För att avsluta omdömet så känns det som att stjärnan håller på att sjunka under horisonten. Symptomatiskt nog har också drygt en tredjedel sjunkit utom synhåll framme på huven. Hade det inte varit för det lilla som fortfarande kan skönjas, så kunde det lika gärna varit en Skoda eller en KIA jag körde.....

Vart är Mercedes på väg?????
Aldrig någonsin kommer jag att lägga mina pengar på att köpa en W212....

Det är skandal att en 21 år äldre S-klass på alla punkter utom bränsleekonomin klår en ny E-klass, i synnerhet med tanke på den storleksinflation som gått över i stort sett alla bilmodeller de senaste decennierna, och att en 23 år gammal E-klasskombi upplevs som rymligare att sitta i än en ny E-klasskombi.....

Skandal, Mercedes - SKANDAL!
Gör om och gör RÄTT!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Är det en Skoda eller?

Postby JQ » Thu 13 Jun, 2013 22:25

Auto motor & Sport utnämnde precis W212 E220cdi kombi till Sveriges bästa bil.
En kanske inte 100% seriös test då man testade helt olika bilar mot varandra, men man tog i alla fall de so man tyckte bästa bilarna (ca 8 st) från olika klasser mot varandra, och W212 överöstes med lovord. Allra mest när det gällde utrymmen, komfort och kvalitetskänsla.

Jag tycker att komforten kunglig (speciellt efter att jag bytte till 16"-hjul). Stolarna gillar jag också. Dieselknattret tycker jag bara man hör första kilometrarna innan motorn blivit varm. Helt tillräckligt drag i motorn, känns aldrig ansträngd vid normal körning.

Sen kan man ju inte räkna med riktigt samma maffiga känsla som en gammal S-klass. Men vilken ny bil kan det?
Last edited by JQ on Fri 14 Jun, 2013 11:30, edited 1 time in total.

User avatar
zelma02
Prospect
Prospect
Posts: 36
Joined: Thu 04 Dec, 2008 00:04
Location: Arjeplog

Re: Är det en Skoda eller?

Postby zelma02 » Thu 13 Jun, 2013 22:55

Känns lite som om du också tycker att LP skivor har bättre ljud och polaroidkameror är överlägsna digitala osv............. :wink:
Mercedes W123 E250D
Mercedes S212 220CDI

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Fotografen » Thu 13 Jun, 2013 23:13

En bra LP har helt klart bättre ljud än det mesta, en bra, alltså...
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

zsh
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Sat 21 May, 2011 09:38
Location: Lund

Re: Är det en Skoda eller?

Postby zsh » Fri 14 Jun, 2013 08:44

Hehe, här blev det rejäl spark i skrevet på Mercedes :D

Marie wrote:Delvis positivt är även prestanda. På papperet fullt nöjaktig, men i praktiken mera tveksam.
Oljebrännaren känns ganska tom och tunn i botten, men så är det ju bara en startmotor - en fyra....

"Tom och tunn", jämfört med vad?
Tycker faktiskt det är rätt bra ryt i 220 CDI från låga varv, skjuter iväg som ett skott.
Vad jag personligen tycker är lite sämre är att 7gtronic lådan tvekar en hel del vid snabbar acceleration (växlar upp för sent, "fastnar i varven" en kort stund trotts att man släppt gasen osv. Detta bekräftat på 2 olika bilar med den lådan. Den gamla 5 petade automataren var (imo) mycket bättre på den fronten.

Marie wrote:Däremot så är komfort och kvalitetskänsla rena bottennappet. Den förbaskade oljebrännaren knattrar ettrigt och låter en aldrig under några driftförhållanden glömma att det är en förklädd droskbil man sitter i. Sittkomforten är på en ännu lägre nivå. Man har ju åtminstone sedan fenans tid varit bortskämd med rymliga och generösa säten i Mercedes, men så icke här. Små, klena, smala stolar med tokkort sittdyna och usel sittkomfort.

Kvalitetskänslan är enligt mig bra. Inget skramlar och materialval är för det mesta ok. Vad exakt tyckte du var dåligt?
Jämför man dock inredningen i S klass, iaf den som jag har klämt på, dvs från 2006 och senare, så är den spartansk i *212 i jämförelse.

Knatter från dieseln som någon skrev hör man när motorn är kall, men ja, jag kan hålla med om att ljudisolationen kunde varit lite bättre. Själv tycker jag att vägljud är det som tränger mest in i kupen, men det är jag det.

När det gäller stolar, så har du helt rätt. På tok för korta sittdynor och detta verkar vara något som är populärt hos majoriteten av biltillverkare. På BMW och Audi kan man iaf köpa till sportstolar med längre sittdyna och bättre stöd....Mercedes har kanske också en sådan variant dock inte sett en enda *212 med annat än "vanliga" stolar.

Själv har jag en del inställningsmöjligheter i min (pfff pschhhh option på stolarna) så kan man iaf pumpa upp dynorna och förbättra bl a sidostöd.

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Scorpio » Fri 14 Jun, 2013 13:38

Fotografen wrote:En bra LP har helt klart bättre ljud än det mesta, en bra, alltså...


+1

För övrigt håller jag till stora delar med Marie. Men det började inte med de modeller som säljs idag.

Vi är överlag nöjda med vår -07 S211 som nu rullat 5500 mil. Men handen på hjärtat så är kvalitetskänslan inte vad den en gång varit hos Mercedes. Visst är det bättre än på många andra bilar av idag, men...

Vad gäller stolarna så har det, åtminstone de senaste 15-20 åren, varit rätt stor skillnad mellan Die Sonderklasse och de mindre modellerna. Och stolarna i W140 är närmast snuskigt komfortabla och rymliga. Liksom bilen i övrigt.

Det klassiska Mercedes försvann med Bruno Saccos generation. Snålare, snabbare, effektivare(och då även produktionen..) och med bredare målgrupp, men om det blivit bättre eller sämre är upp till var och en att avgöra. Personligen saknar jag bilarna av den gamla skolan.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
FWH
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Tue 10 Jul, 2007 23:43
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Är det en Skoda eller?

Postby FWH » Fri 14 Jun, 2013 18:16

Scorpio wrote:
Det klassiska Mercedes försvann med Bruno Saccos generation.


Detta är sant.

Bilar i stil med W124 och W140 kommer aldrig att tillverkas igen. :-(
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.


Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Feliks » Fri 14 Jun, 2013 19:54

Varför detta ständiga prat om w124 och dess kvalité? Har haft ett gäng w124 (Bla 400E/300E-24v) och en 300Ce-24v och åker nu i en w211 och den senare klår 124orna på samtliga punkter och konstigt vore väl annars.
Exakt vad är det som är så fantastiskt kvalitetsmässigt med den gamla skorven w124a :-D ?

Både min nuvarande 211 och de äldre 124orna har varit välutrustade och med stor motor så min jämförelse faller inte på det. Men kan hålla med Marie om att stjärnan syns tyvärr inte lika bra där fram på huven i den nyare bilen, jäkla synd faktiskt :|

Någon w140 har jag tyvärr aldrig haft nöjet att prova men kan tänka mig att det är en trevlig bekantskap fast den har ett par år på nacken.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Cpt Tuttle » Fri 14 Jun, 2013 20:22

Feliks wrote:Varför detta ständiga prat om w124 och dess kvalité?


Precis, det börjar vara dags att prata om w210 och dess kvalitet i stället då den "sista riktiga mercan" av någon anledning så länge jag kan minnas varit en två generationer gammal E-klass.

När jag var liten så var det W124 som var aktuell, och då babblade alla om att W114/115 var sista riktiga mercan, med kvalitet, osv.
Sen kom W210 och snabbt var det W123 som var sista riktiga mercan....
Och i samband med W211 så kom snacket vi känner till så väl idag... :mrgreen:
W212 har varit ute ett tag nu, så nog är det väl dags att börja gå och gnälla över att W210 var sista riktiga mercan vid det här laget? :mrgreen:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Är det en Skoda eller?

Postby JQ » Fri 14 Jun, 2013 21:12

Om man inte ser stjärnan på en W212 är man väl typ dvärg.

User avatar
Henrik
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2255
Joined: Wed 18 Jun, 2003 13:23
Location: Göteborg

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Henrik » Fri 14 Jun, 2013 22:26

Jag har delvis blandade känslor för nya Mercor. Något som gäller nya bilar generellt ska påpekas. Märks dock mer på MB eftersom de tidigare var på en helt annan nivå än övriga bilar.
Detta har dock pågått länge. Jag tycker ju redan det finns försämringar mellan 123:an och 124:an.. Det är mer plast på 124 tex. Det märks. Dra i dörrhandtaget på en 123:a.. den solida känslan går inte att finna nånstans i någon nyare bil alls. Spelar ingen roll om det ens är S-klass. Det existerar inte längre. Handtaget är numera nån mer eller mindre knastrande plast.

Sen vet jag inte vad som hänt med plasten i inredningen i bilarna heller. Ta 126:ans instrumentbräda tex. Det är också plast.. men ingen störande plast.. känns inte billig på nåt sätt. Fin yta. Men den hårda spröda tunnplasten som man kan hitta på en del ställen i nyare MB (som t.o.m hela inredningen kan vara uppbyggd av hos andra märken), som dessutom låter när man trycker på den.. det är ju sån plast som jag förknippar med rena skitbilar från 80-talet.. eller iaf på sin höjd nåt från Volvo eller Saab då, på den tiden.
Därför är det en del grejer som skär sig för mig fortfarande.
Jag tycker 210:ans inredning känns förvånansvärt solid. Iaf faceliftens. Har för mig den fick en del skit på sin tid. Förstår jag inte alls nu. Den är solid. Även efter drygt 33.000 mil. Den ger inte ifrån sig några missljud eller gnek. Det kan ju däremot 124:ans göra.. och 126:ans. Men det beror kanske mer på karossen.
Sen tycker jag 210:ans inredning på vissa punkter känns mindre plastig än 211:ans. Det är några delar av instrumentbrädan på 211:an som sabbar intrycket. 210:ans plast ger ett mjukare intryckt tycker jag. 124 vs 210.. då känns 210:an solidare, fastare i grunden.. men har nån gummistruktur på plasten. Kan dock accepteras. 124:ans instrumentbrädeplast känns mer som 126:ans.. och har en finare yta. Tycker man helt fått bort billighetskänslan i den plasten.
212:ans känns solid.. men innehåller fortfarande detaljer som drar ned intrycket.
Får dock känslan av att själva grundstrukturen ändå blivit fastare på nyare.. men samtidigt hittar man delar som känns som nåt som lika gärna kunde vart från ClasOhlson. Kopphållaren som sitter mellan stolarna i w220 tex.. vad är det för flimsskit? Gnekar gör den också.. liksom en hel del annat i den inredningen.

Något som blivit bättre på senare MB är mekaniken tycker jag. Största hoppet måste vara mellan 4 stegade automaten i 124:an tex o 5 stegade i 210:an. Räcker bara att växla mellan D N R när de gått 30.000 mil så fattar man.
Sen har alla bilar fått väldigt styva karosser med åren. Satan vilken skillnad det är mellan nytt och gammalt nu. Det är inte mkt som flexar. Gör extremt mkt för totalkänslan i bilen. Det är framförallt där de nya tar hem spelet tycker jag.

Styrningen: Direktare och det ibland lite väl stora glappet i mittläget är borta. Ökad precision. Det är bra på många vägar. Men helt värdelöst på motorvägen. Går det inte att kombinera detta så måste det gå att ställa in på nåt vis. Har inte provat parameterstyrningarna.. o inte 212:ans styrning eller de nya AMG-bilarnas styrning. Men styrningen i facelift 211 utan parametar är riktigt jäkla jobbigt irriterande på motorvägen när man suttit o kört de äldre länge. Satan vad enerverande nervöst. Den där känslan av att helt kunna slappna av i hela kroppen och bara lägga upp armen vid rutan o nångång ibland korrigera styrningen aningens med bara tummen o pekfingret.. är borta. Tillsammans med den tunga gången rakt fram. Man vänjer sig vid detta. Standardmodellerna har iaf blivit mindre sidvindkänsliga för varje generation vilket kompenserar en hel del. Men sätter jag mig i 500:an och kör då kommer jag alltid ihåg hur det EGENTLIGEN skulle vara. Just den modellen saknar dessutom det där glappet i mitten trotts snäckan.
Den bil som krävt minst energi, kännts mest avstressande, rakt fram på motorvägen av de bilar jag provat hittills är fortfarande min gamla 560 SEC AMG från 86. Ja, det var en gammal mekanisk slammerburk om man jämför med känslan i en helt ny CL tex. Men det den var bra på har jag saknat sen jag kraschade den och inte hittat i någon ny bil sen dess. Fortfarande den enda bil jag aldrig nånsin har behövt korrigera för sidvind.

Detta sammanfattar saken.. bilarna blir bättre på väldigt många viktiga punkter.. o det rejält.. men så sparar man in eller ändrar på en del grejer så att man likförbannat blir av med nåt samtidigt. Jag gillar inte det. Sann utveckling ska ske framåt. På ALLA punkter. Jag hatar o byta nåt för o få nåt som är bättre.. för att sen upptäcka att nåt blivit sämre. Även om det bara är en av många punkter.

Skulle vart kul om man kunde nytillverkat de gamla modellerna igen.. med samma filosofi som då.. fast med modern teknik/material osv. Det hade blivit en 560SEC AMG för min del med modern karosstruktur, säkerhet, ljudisolering, drivlina osv.. men kalibrerad i hjulupphängningar, styrning osv precis som då.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92

Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Marie » Sat 15 Jun, 2013 00:43

JQ wrote:Auto motor & Sport utnämnde precis W212 E220cdi kombi till Sveriges bästa bil
......
Jag tycker att komforten kunglig (speciellt efter att jag bytte till 16"-hjul). Stolarna gillar jag också. Dieselknattret tycker jag bara man hör första kilometrarna innan motorn blivit varm.
......
Sen kan man ju inte räkna med riktigt samma maffiga känsla som en gammal S-klass. Men vilken ny bil kan det?

Jag har läst liknande omdömen i Teknikens Värld, och antingen är de andra bilarna i testet rena soporna, eller så är förbaske mig journalisterna mutade...
....
Den bilen jag har till låns HAR 16" hjul. Den är trots detta rent omöjligt stötig på allt annat än salsgolvsslät Autobahn. I synnerhet i riktigt låg fart på dåliga grusvägar upp till almar (fäbodar) högt uppe i bergen är den olidlig. Det känns som om hjulen vore fastskruvade direkt i karossen utan minsta fjädring.
....
Jag jämför inte sätena med bara S-klass. De är något trängre än Renault Clio III !!! och definitivt trängre och med kortare stöd för låren än både W123 och W124. Dessutom alldeles för smala mellan sidostöden på ryggstödet. Man saknar allt stöd för nedre delen av ryggraden oavsett hur man försöker ställa svankstödet på förarstolen (och svankstöd saknas på passagerarstolen). Förr var Mercedes stolar byggda för ölstinna tyska direktörer i 150-kilosklassen, de nya är bara för modemannekänger som är sylfidsmala?
Och det kvittar hur varm man kört motorn, den knattrar som en gammal droska ALLTID! De som påstår att man idag inte märker att man har en dieselmotor under huven är dövare än Ludwig van Beethoven!

zsh wrote:Vad jag personligen tycker är lite sämre är att 7gtronic lådan tvekar en hel del vid snabbar acceleration (växlar upp för sent, "fastnar i varven" en kort stund trotts att man släppt gasen osv. Detta bekräftat på 2 olika bilar med den lådan. Den gamla 5 petade automataren var (imo) mycket bättre på den fronten.
....
Kvalitetskänslan är enligt mig bra. Inget skramlar och materialval är för det mesta ok. Vad exakt tyckte du var dåligt?

Nu är ju eländet dessutom utrustat med manuell 6-växlad låda, och vad jag tycker om manuella lådor torde vara allom bekant. Inte förhöjer detta betyget...
....
Vad materialvalen angår så är t.ex. instrumentbrädans överdel klädd med kraftigt mönstard BLANK plast som inte kan tas för annat än billig bilplast av kinesiskt eller koreanskt ursprung. Gamla 124 hade en matt plast med diffusare mönster som känns betydligt mera premium. Denna blanka skitplast går igen i stora delar av inredningen.
Skrammelfri är till och med en Renault Clio III så det skall väl inte vara så svårt?

JQ wrote:Om man inte ser stjärnan på en W212 är man väl typ dvärg.


Ja, jag är ju bara 183 cm lång och väger bara styvt 90 kg. Dessutom med förarsätet i högsta läget, för jag vill ju inte sitta direkt på golvet i en bil. Och att då inte se hela stjärnan är rena skandalen...

Henrik wrote:Styrningen: Direktare och det ibland lite väl stora glappet i mittläget är borta. Ökad precision. Det är bra på många vägar. Men helt värdelöst på motorvägen.


Jag nämnde inte styrningen i mitt första inlägg eftersom jag vet att Mercedes redan med 210 föll så djupt att man monterade kuggstångstyrning. Jag kan inte med kuggstångsstyrningar, jag älskar det där lite diffusa glappet vid mittläget, det som gör att man inte flyger i diket direkt bara man nyser.

Jag har ännu inte hittat någon väg där en kuggstångsstyrning är överlägsen en gammal hederlig styrsnäcka.

För att stanna kvar vid styrningen så känns materialet i ratten väldigt skönt att hålla i - tack för det, men varför i himmelens namn har man krympt ratten till pygméformat?
En ratt skall vara så stor att man har händerna rakt fram från axlarna, inte hopdragna som om man satt med knäppta händer och ber aftonbönen! Det är INTE vilsamt. Även W140 har en alltför liten ratt jämfört med de bra rattarna i W116, W126, W123 och tidiga W124, men ändå långt ifrån så tokliten som i 212....

.....

När man nu ser vilka sopor Mercedes prånglar ut på marknaden idag, så känns det ju att det är helt rätt att investera ett antal tiotusingar varje år för att hålla sin gamla W140 i toppskick. :-D
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
FWH
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Tue 10 Jul, 2007 23:43
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Är det en Skoda eller?

Postby FWH » Sat 15 Jun, 2013 05:26

Henrik wrote:Skulle vart kul om man kunde nytillverkat de gamla modellerna igen.. med samma filosofi som då.. fast med modern teknik/material osv.


Det finns ju alltid detta.

http://www.mechatronik.de/en/engineerin ... coupe.html

:-D
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.


Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Van der Verhart » Sat 15 Jun, 2013 11:24

Om det nu är i ditt tycke SÅ mycket fel på 212:an,hur kunde du vara så oklok att införskaffa denna kaross??
Det finns ju utrostade 124/140 karosser med dörrsidor som släppt i överkant pga lite solsken,ryggstöd som nötts hål på sidan pga värdelöst tygmaterial.
Dörrstoppar som knäpper/smäller efter några tusen mil/år.
Plastiga rattar i växelspaksknoppar som standard,klima vred/knappar som har sämre plast än lego och går sönder titt som tätt.
Finns mycket MER att skriva som du kanske själv vet,så kom gärna med nått bättre om att det blivit sämre.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Marie » Sat 15 Jun, 2013 22:06

Van der Verhart wrote:Om det nu är i ditt tycke SÅ mycket fel på 212:an,hur kunde du vara så oklok att införskaffa denna kaross??


Jag har lyckligtvis inte införskaffat detta missfoster, och det borde du ha känt till om du läst innantill.
Jag har den till låns medan 'Helmut' är inne på verkstaden för sin årliga genomgång.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests