Är det en Skoda eller?

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Scorpio » Sun 23 Jun, 2013 09:03

Higgonso wrote:Har själv en ny E220 Cdi hämtad från Hedin i oktober 2012 som till idag gått 2300 mil, inga bekymmer, bra komfort, låg förbrukning (0,54 l/mil i snitt, inget däcksdån (då jag valde Grundmodell, med egna tillval) och dessutom, inga reparationer och ingen amortering... jag byter bil vartannat år och betalar alltid kontant! Med andra ord, jag kör väldigt billigt och komfortabelt.


"kör väldigt billigt" stämmer väl inte direkt.. Att köpa fabriksnytt vartannat år, och i synnerhet om det är relativt dyra bilar som Mercedes, är raka motsatsen till "kör väldigt billigt". Det blir istället väldigt dyrt pga den mycket stora värdeminskningen. Att slippa räntekostnader lindrar förvisso förlusten en aning men det är marginellt i förhållande till värdeminskningen.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

Higgonso
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 01 Apr, 2007 07:33

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Higgonso » Sun 23 Jun, 2013 10:58

Scorpio wrote:
Higgonso wrote:Har själv en ny E220 Cdi hämtad från Hedin i oktober 2012 som till idag gått 2300 mil, inga bekymmer, bra komfort, låg förbrukning (0,54 l/mil i snitt, inget däcksdån (då jag valde Grundmodell, med egna tillval) och dessutom, inga reparationer och ingen amortering... jag byter bil vartannat år och betalar alltid kontant! Med andra ord, jag kör väldigt billigt och komfortabelt.


"kör väldigt billigt" stämmer väl inte direkt.. Att köpa fabriksnytt vartannat år, och i synnerhet om det är relativt dyra bilar som Mercedes, är raka motsatsen till "kör väldigt billigt". Det blir istället väldigt dyrt pga den mycket stora värdeminskningen. Att slippa räntekostnader lindrar förvisso förlusten en aning men det är marginellt i förhållande till värdeminskningen.


Hej, visst i kronor rakt av är det ganska många pengar, men jag räknar allt per körd mil. Slippa däcksbyten, slippa servicekostnader (tjatar mig till fri service) och inga reparationer... då kan jag ta värdeminskningen över de ca 7000 mil jag hinner köra varje gång innan jag byter igen. Visst, den som köper min "gamla" bil gör en bra deal, jag är pedantisk och noggrann, lämnar ingen "skit" efter mig utan bra. Dock får näste ägare alltid räkna med att köpa nya däck för jag lägger inte pengar på sån dynga.

"Kör billigt" Japp! :-D

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Är det en Skoda eller?

Postby torake » Sun 23 Jun, 2013 12:33

Scorpio wrote:
Higgonso wrote:Har själv en ny E220 Cdi hämtad från Hedin i oktober 2012 som till idag gått 2300 mil, inga bekymmer, bra komfort, låg förbrukning (0,54 l/mil i snitt, inget däcksdån (då jag valde Grundmodell, med egna tillval) och dessutom, inga reparationer och ingen amortering... jag byter bil vartannat år och betalar alltid kontant! Med andra ord, jag kör väldigt billigt och komfortabelt.


"kör väldigt billigt" stämmer väl inte direkt.. Att köpa fabriksnytt vartannat år, och i synnerhet om det är relativt dyra bilar som Mercedes, är raka motsatsen till "kör väldigt billigt". Det blir istället väldigt dyrt pga den mycket stora värdeminskningen.


Sssh! Det är väl kanonbra att någon hjälper till att få ut lagom begagnade mercor på marknaden! :-D

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
FWH
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Tue 10 Jul, 2007 23:43
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Är det en Skoda eller?

Postby FWH » Sun 23 Jun, 2013 13:57

Higgonso wrote:sån dynga.


:scratch:
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.


Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Är det en Skoda eller?

Postby torake » Sun 23 Jun, 2013 14:05

FWH wrote:
Higgonso wrote:sån dynga.


:scratch:


Han kanske syftar på att många däckhandlare tror att vi bor i Sovjetunionen och tror att kunderna köper vilken dynga som helst till rövarpriser? :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Fotografen » Sun 23 Jun, 2013 15:35

Higgonso wrote:
Med andra ord, jag kör väldigt billigt


Nej, du kör inte billigt.
Du har kapital låst i bilen, och betalar mellanskillnaden till en ny vartannat år.
Allt annat än billigt.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Scorpio » Sun 23 Jun, 2013 15:44

torake wrote:
Scorpio wrote:
Higgonso wrote:Har själv en ny E220 Cdi hämtad från Hedin i oktober 2012 som till idag gått 2300 mil, inga bekymmer, bra komfort, låg förbrukning (0,54 l/mil i snitt, inget däcksdån (då jag valde Grundmodell, med egna tillval) och dessutom, inga reparationer och ingen amortering... jag byter bil vartannat år och betalar alltid kontant! Med andra ord, jag kör väldigt billigt och komfortabelt.


"kör väldigt billigt" stämmer väl inte direkt.. Att köpa fabriksnytt vartannat år, och i synnerhet om det är relativt dyra bilar som Mercedes, är raka motsatsen till "kör väldigt billigt". Det blir istället väldigt dyrt pga den mycket stora värdeminskningen.


Sssh! Det är väl kanonbra att någon hjälper till att få ut lagom begagnade mercor på marknaden! :-D


Det tänkte jag inte på :wink: :mrgreen:

På en E220 CDI som bytes vartannat år och då rullat 7000 mil har man en värdeminskning på i runda tal 7000 skattade kronor i månaden(om man kryssat sparsamt i utrustningslistan), till detta kommer alla andra kostnader som är förknippat med bilägande. Knappast någon kan beteckna detta som att köra väldigt billigt..

Oavsett vilket så är det ju upp till var och en hur man vill göra, huvudsaken att respektive ägare är nöjd med sin bil och sitt köp :-)
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

Higgonso
Prospect
Prospect
Posts: 28
Joined: Sun 01 Apr, 2007 07:33

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Higgonso » Sun 23 Jun, 2013 18:45

torake wrote:
FWH wrote:
Higgonso wrote:sån dynga.


:scratch:


Han kanske syftar på att många däckhandlare tror att vi bor i Sovjetunionen och tror att kunderna köper vilken dynga som helst till rövarpriser? :wink:


Nu skäms jag... menade verkligen inte att trampa på en hel duktig yrkeskår. Jag köper nya däck till mina gamla veteraner titt som tätt (tycker jag) då de när de rullar för lite tenderar slå sig (däcken alltså) och med nya fina "sulor" går "gamlingarna" som tåget igen.

Beklagar ödmjukast mitt övertramp!

Med vänlig hälsning

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Marie » Sun 23 Jun, 2013 20:35

Och jag får väl åter igen säga "mittåt"...

Hur mycket det än bär mig emot, så måste jag efter snart två veckor erkänna att jag skulle kunna leva med en E220 CDI Touring som slängbil.
Detta under förutsättning att man kan hitta en mera komfortabel fjädring än den standard stålfjädring som ingår i snikutrustning, och dessutom jag kan hitta rymligare säten än mannekängsätena i lånebilen.
Ja, med en rodnad så måste jag erkänna att jag även omvärderat den lilla oljebrännarfyran.

De senaste dagarna har jag och Mimmi kört som biltjuvar i alppassen med den, och det är faktiskt en riktigt kul liten snurra, med ett sjudj-a drag uppför bergen. Man kan ju ligga i trean och fyran och bara gasa, och så pinnar den på som en skållad råtta uppför. Ja på tvåan och trean kan man få den att vrida loss runt hårnålskurvorna, och Michelindäcken skriker som onda andar när man piskar den bilen lite...

Jag får nog säga att jag sällan haft så kul med kläderna på, och då inkluderar jag motorcykelkörning på samma vägar.

Det enda jag efterlyser utöver mjuka fjädrar och rymliga säten är en automatlåda, då skulle den bilen bli rena nöjesfältet....

:oops:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
FWH
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Tue 10 Jul, 2007 23:43
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Är det en Skoda eller?

Postby FWH » Sun 23 Jun, 2013 20:36

Är det en Avantgarde du kört?
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.


Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Är det en Skoda eller?

Postby pasi » Sun 23 Jun, 2013 20:40

Fotografen wrote:En bra LP har helt klart bättre ljud än det mesta, en bra, alltså...


helt rätt, dynamiken i en lp skiva går inte att jämföra med cd skivor o allt därefter.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Marie » Sun 23 Jun, 2013 20:43

FWH wrote:Är det en Avantgarde du kört?


Det tror jag knappast om det innebär att den kostar extra....
Hur ser man det? Det står inget extra på den...

Däcken är i varje fall Michelin Primacy HP i dim 225/55R16 99W
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
FWH
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Tue 10 Jul, 2007 23:43
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Är det en Skoda eller?

Postby FWH » Sun 23 Jun, 2013 20:47

Marie wrote:Det tror jag knappast om det innebär att den kostar extra....
Hur ser man det? Det står inget extra på den...



Då är det nog en bas-modell och inte en Avantgarde.
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.


Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Är det en Skoda eller?

Postby Marie » Sun 23 Jun, 2013 20:53

FWH wrote:
Marie wrote:Det tror jag knappast om det innebär att den kostar extra....
Hur ser man det? Det står inget extra på den...



Då är det nog en bas-modell och inte en Avantgarde.



Då är ju frågan om det finns mjukare fjädring med lite högre markfrigång att beställa, så att den blir körbar även på dåliga vägar?
För som den här är, så behövs definitivt njurbälte... :-(
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Är det en Skoda eller?

Postby torake » Sun 23 Jun, 2013 21:02

Marie wrote:
FWH wrote:
Marie wrote:Det tror jag knappast om det innebär att den kostar extra....
Hur ser man det? Det står inget extra på den...



Då är det nog en bas-modell och inte en Avantgarde.



Då är ju frågan om det finns mjukare fjädring med lite högre markfrigång att beställa, så att den blir körbar även på dåliga vägar?
För som den här är, så behövs definitivt njurbälte... :-(


Finns väl både luftfjädring och 4-matic (brukar ju vara lite högre) för den som behöver markfrigång?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests