Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby V70tdi » Fri 02 Aug, 2013 09:16

vic viper wrote:Skulle aldrig förstöra min bil med att blaska ner den med sånt mög, har sett mängder av bilar med sk. "extra rostskydd" typ dinitrol mm. och när man ser att de minituöst sprutat ner både värmeskyddsplåtar och bärarmar i aluminium medans de lämnat insida av ramben och trösklar i stort sett orörda börjar man snabbt fundera på vad tusenlapparna går till.

Lägg därtill en bedrövlig lukt som sitter i minst en månad och stänk som hamnar på lackytor samt att du inte kan röra bilen undertill utan att se ut som någon som arbetar i en chokladfabrik efteråt.


Det där är ju exempel på riktigt urkasst utförande av rostskyddet.

Rostskydd är bra men det under förutsättning att det utförs på rätt sätt och med rätt materiel.
Att spruta petroliumbaserat på bilar som har vax som rostskydd ställer bara till det och då kan det bli som du kallar det "chokladfabrik" då det nya löser upp det gamla och gör en värdelös soppa av det.

Rätt utfört och med rätt materiel så är det riktigt bra.
Det är inte för inte som vissa importörer låter rostskydda bilarna innan dom hamnar ute hos kund i Sverige.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Jocce
Expert
Expert
Posts: 600
Joined: Fri 25 Nov, 2005 23:31
Location: Värmland

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby Jocce » Thu 08 Aug, 2013 17:07

Kul att det blev lite diskussion om detta :-)

Vic, jag förstår ju att om man skall skruva med bilen så kan rostskyddsklegg skapa problem men anser du att W212´s original rostskydd är OK?

Var under min bil idag o såg att bilen under är skyddad av någon form av heltäckande matta. Under den fanns vax..

:-)
MB E 220 BLUETEC Kombi S212 2016 Iridiumsilver met

Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby vic viper » Thu 08 Aug, 2013 17:34

Jag tycker att det skydd 212.an är utrustad med från fabrik och hamnen i Sverige är fullt tillräckligt.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby SUMO » Thu 08 Aug, 2013 22:37

vic viper wrote:Jag tycker att det skydd 212.an är utrustad med från fabrik och hamnen i Sverige är fullt tillräckligt.


Mig veterligen görs inga tillägg på rostskyddet i hamnen (och så har heller inte gjorts på flera år). Har man börjat börjat med detta igen nyligen?
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby vic viper » Thu 08 Aug, 2013 22:42

Nej inte på den Svenska sidan
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby JQ » Fri 09 Aug, 2013 01:02

Jocce wrote:Var under min bil idag o såg att bilen under är skyddad av någon form av heltäckande matta. Under den fanns vax..


Dom där filtmattorna verkar lite känsliga tycker jag. När jag fick bilen levererad (ett år begagnad) så hängde en "matta" lös och hade gått sönder. Byttes på garantin (eftersom jag upptäckte det dagen efter leverans). Men jag vågar inte spola bilen med högtryck undertill, är rädd att ha sönder mattorna. Hur gör ni andra, spolar ni bilen undertill? Om bilen var på en lyft skulle jag nog våga, men om man sticker in munstycket och spolar när bilen står på marken så kommer strålen väldigt nära + att den kommer lite snett och inte rakt underifrån.

User avatar
Jocce
Expert
Expert
Posts: 600
Joined: Fri 25 Nov, 2005 23:31
Location: Värmland

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby Jocce » Fri 09 Aug, 2013 19:23

JQ wrote:
Jocce wrote:Var under min bil idag o såg att bilen under är skyddad av någon form av heltäckande matta. Under den fanns vax..


Dom där filtmattorna verkar lite känsliga tycker jag. När jag fick bilen levererad (ett år begagnad) så hängde en "matta" lös och hade gått sönder. Byttes på garantin (eftersom jag upptäckte det dagen efter leverans). Men jag vågar inte spola bilen med högtryck undertill, är rädd att ha sönder mattorna. Hur gör ni andra, spolar ni bilen undertill? Om bilen var på en lyft skulle jag nog våga, men om man sticker in munstycket och spolar när bilen står på marken så kommer strålen väldigt nära + att den kommer lite snett och inte rakt underifrån.


Precis därför jag var under och kollade då jag sett att "nått hängde ner" under bilen. Var en reva i mattan som nu hängde ner som jag tejpade upp lite provisoriskt.
Detta såg jag inte när jag köpte bilen tyvärr. Tveksamt om jag kan få en ny på garantin - trodde jag. Kanske borde göra ett försök!

Som svar på din fråga - nej jag kommer inte spola bilen undertill. Känns lite som att de satt ljuddämpningsmattorna utanför bilen istället för i som förut..!

8)
MB E 220 BLUETEC Kombi S212 2016 Iridiumsilver met

Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby svnartis » Fri 13 Sep, 2013 03:08

Alla mb,avsedda för den nordiska marknaden, genomgår en kompletterade rostskyddsbehandling i Cuxhafen innan de skeppas till Södertälje.

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby V70tdi » Fri 13 Sep, 2013 17:16

V70tdi wrote:
vic viper wrote:Skulle aldrig förstöra min bil med att blaska ner den med sånt mög, har sett mängder av bilar med sk. "extra rostskydd" typ dinitrol mm. och när man ser att de minituöst sprutat ner både värmeskyddsplåtar och bärarmar i aluminium medans de lämnat insida av ramben och trösklar i stort sett orörda börjar man snabbt fundera på vad tusenlapparna går till.

Lägg därtill en bedrövlig lukt som sitter i minst en månad och stänk som hamnar på lackytor samt att du inte kan röra bilen undertill utan att se ut som någon som arbetar i en chokladfabrik efteråt.


Det där är ju exempel på riktigt urkasst utförande av rostskyddet.

Rostskydd är bra men det under förutsättning att det utförs på rätt sätt och med rätt materiel.
Att spruta petroliumbaserat på bilar som har vax som rostskydd ställer bara till det och då kan det bli som du kallar det "chokladfabrik" då det nya löser upp det gamla och gör en värdelös soppa av det.

Rätt utfört och med rätt materiel så är det riktigt bra.
Det är inte för inte som vissa importörer låter rostskydda bilarna innan dom hamnar ute hos kund i Sverige.


Kan tillägga att Biltema Bitumen INTE är rätt material att använda. Kanske blir bra i slutändan men det tar läääänge innan den binder ihop om den nu någonsin gör det. På mitt budgetexperiment så har Biltemamassan bara just blivit så pass stabil att den inte färgar av sig direkt vid beröring men på dom tunnaste ställena har den torkat till bra så det kanske blir ok med tiden men har man bråttom så ett absolut "låt bli" på Biltemaprodukten.
En underredsmassa ska ju aldrig bli stenhård för då riskerar den att spricka av stenskott mm och då blir det bara sämre än utan då fukten vandrar in mellan massan och plåten så det ligger och gror utan att man upptäcker det.
Finns bra produkter så välj rätt.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Jocce
Expert
Expert
Posts: 600
Joined: Fri 25 Nov, 2005 23:31
Location: Värmland

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby Jocce » Tue 17 Sep, 2013 21:46

svnartis wrote:Alla mb,avsedda för den nordiska marknaden, genomgår en kompletterade rostskyddsbehandling i Cuxhafen innan de skeppas till Södertälje.


Intressant! Vad görs då?

Jag har nästan släppt tanken helt på att göra en extra behandling, men kan inte låta bli att fundera över om det inte vore ett sätt att få ner vägljudet som jag tycker är lite irriterande..

8)
MB E 220 BLUETEC Kombi S212 2016 Iridiumsilver met

Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby svnartis » Wed 18 Sep, 2013 20:26

Hör med generalagenten, de hade precis info när jag frågade. Kommer inte ihåg svaret i detalj.

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby snowman » Thu 19 Sep, 2013 00:07

Min erfarenhet är att rost hålls borta bäst genom att, tvätta tvätta och åter igen tvätta.

På dom fartyg i oceanfart jag jobbat på så har "färska av" varit en återkommande rutin.
Det är alltså att man spolar bort salt stänk och sjöspray med färskvatten.
Gör man det några gånger i veckan ser allt skinande vitt ut men struntar man
I det tar det en vecka och så ser det ut som en grekbåt på väg till Alang.

Lite att jämföra äpplen och päron men principen är den samma.
Min 210a är en gammal taxi och med sina 57000 mil är den riktigt fräsch.
Och det kan vi tacka regelbundet tvättade för.

Om nu rostskyddet är ok så hade jag sparat pengarna och istället lagt dom på tvättning.
Och då inte lacken främst, utan upp på en lyft eller grop och spola ur hjulhus, ovanför bakvagnsbryggan, runt bromsrör
Bakom stötfångare osv
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby JQ » Sat 19 Oct, 2013 13:27

f-n man har väl annat i livet att göra än att åka till macken och göra underredstvätt stup i kvarten!
Ska det verkligen behövas?

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby vic viper » Sat 19 Oct, 2013 14:00

Nej det behövs inte
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Rostskydd W212 OK eller göra behandling..?

Postby Fotografen » Sat 19 Oct, 2013 14:19

Så tvätta är också onödigt?
Jag har ägt bil sedan 1989 och lärt mig att tvätt och rostskydd är bland det viktigaste om man vill att bilen ska hålla ihop, tillsammans med olje- och filterbyten.
Stämplar och märkesverkstäder har jag klarat mig mycket bra utan.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests