Prissättning nya mb
Prissättning nya mb
Man blir ju glad när man kan köpa en ny mb "billigt". Nu kan man köpa 212:an med face lift i sk fleet edition för 329900 för en e220 kombi, dvs i princip vad en V70 d4 kostar. Motsvarande bil kostade brutto för bara några månader sen ca 500 k. Nånstans infinner sig dock en lite beklämmande känsla att mb nu måste kriga med priset för att få sålt bilar, bilarna säljer inte sig självt längre. Jag minns på 80-talet när en 124:a kostade nästan dubbelt upp mot en 740 av vårt svenska svenssonmärke. Bilarna såldes trots det för man upplevde att man fick valuta för merkostnaden. Priset för ett decenniums vanvård av mb. Vad säger panelen, topp eller flopp?
Re: Prissättning nya mb
Glöm inte att euron är billig och kronan är dyr. Ska man tro bankfolket blir det värre. Vår svenska exportindustri kommer få det tufft.
Re: Prissättning nya mb
Fleet Edition är klart prisvärd, det den gör är att den paketerar intressant utrustning ner till 7,5 Basbelopp där man attraherar volymen av förmånsbil förare.
Dock finns det vissa krav för att få köpa Fleet Edition, det ska vara företag som köper / leasar, företaget ska ha ramavtal med MB samt minst 3 bilar (om jag minns rätt) i flottan.
Dock är brutto priset inte så högt som 500k, snarare 426k, och det har legat ganska still där under detta år.
Men det är ändå ca 100k i rabatt om jag räknat rätt.
En V70 D4 kostar från 316k brutto, men med Momentum paket är du uppe i 346k brutto.
Jämfört med det är en E220 T med lite extra utrustning för 330k netto riktigt bra.
Dock finns det vissa krav för att få köpa Fleet Edition, det ska vara företag som köper / leasar, företaget ska ha ramavtal med MB samt minst 3 bilar (om jag minns rätt) i flottan.
Dock är brutto priset inte så högt som 500k, snarare 426k, och det har legat ganska still där under detta år.
Men det är ändå ca 100k i rabatt om jag räknat rätt.
En V70 D4 kostar från 316k brutto, men med Momentum paket är du uppe i 346k brutto.
Jämfört med det är en E220 T med lite extra utrustning för 330k netto riktigt bra.
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.
Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.
Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com
Re: Prissättning nya mb
Gäller det modellår -14 eller -13?
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Prissättning nya mb
Scorpio wrote:Gäller det modellår -14 eller -13?
Nu är det 2014.
Jag har i alla fall en offert liggande på en Fleet Edition med kod "(804) Modellår 2014".
Det går dock inte att välja Elegance eller Avant Garde på dessa, vilket t.ex. innebär att man inte kan få panoramatak.
Det är alltså "bas" / "classic" bilar med ILS, mörka rutor, parkeringsvarnare, Becker nav, Artico och aluminiumpaneler.
Men övrig utrustning verkar man kunna välja till hur man vill.
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.
Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.
Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com
Re: Prissättning nya mb
Ok.
Ja det var ju en bra(mindre dyr) deal
Ja det var ju en bra(mindre dyr) deal
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Prissättning nya mb
FWH wrote:Artico och aluminiumpaneler.
Jamen vad fanken?????
Plåtpanel och galonklädsel????????
Bilar med sån snikutrustning gapflabbade man ju åt redan 1970!!!!!
Nu får allt Mercahandeln skärpa sig ordentligt om man inte vill bli utskrattad!
(eller är den enbart tänkt att gå som droska?)
Re: Prissättning nya mb
Marie wrote:FWH wrote:Artico och aluminiumpaneler.
Jamen vad fanken?????
Plåtpanel och galonklädsel????????
Bilar med sån snikutrustning gapflabbade man ju åt redan 1970!!!!!
Nu får allt Mercahandeln skärpa sig ordentligt om man inte vill bli utskrattad!
Min offert har så klart skinn och trä som tillval.
Men de kan inte lasta på allt för mycket om de ska hålla bas bilen under 7,5 basbelopp.
Sedan kan man fråga sig om man borde ha med skinn och trä istället för t.ex. ILS och Becker Nav?
Men, Articon är faktiskt helt ok tycker jag.
Jag är bara glad att de inte bygger på Avant Garde som nästa alla lager bilar verkar vara.
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.
Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.
Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com
Re: Prissättning nya mb
Den underliggande frågan är om bilarna också "sänkt" sig till Volvonivå för onekligen var124:an en bra mycket bättre bil än Volvoditon 740 på 80-talet? Eller har Volvo höjt sig i förhållande till tysktrion? Panelens uppfattning?
Re: Prissättning nya mb
svnartis wrote:Den underliggande frågan är om bilarna också "sänkt" sig till Volvonivå för onekligen var124:an en bra mycket bättre bil än Volvoditon 740 på 80-talet? Eller har Volvo höjt sig i förhållande till tysktrion? Panelens uppfattning?
Här är min uppfattning.
Jag kör idag V70 och har tidigare ägt 740, jag har också ägt en 124:a och tittar nu på 212.
Så jag har lite erfarenhet av de bilar du nämner.
Min uppfattning är att dagens (t.ex.) V70 är en mycket bättre bil än 740:n var. Dvs att Volvo har höjt sig.
Inte bara mer modern, men bättre på det sättet att V70n är mer åt "premium" hållet än vad en 740 var.
212 är mer modern än 124:an, men inte "bättre" på samma sätt som i V70 / 740 jämförelsen.
Om ni förstår vad jag menar...
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.
Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.
Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com
Re: Prissättning nya mb
Kan tycka att mb på något sätt är på väg åt fel håll. Standardbilar som E-klass och C-klass görs mer körglada på bekostnad av komforten. Komfortkungen idag i stora mellanbilsklassen är BMW 5-serie medan A6 är det körgladaste alternativet. Nånstans mittemellan dessa finns e-klassen. Det blir lite som mellanmjölk, inte konstigt att man då får rea ut bilarna med ständiga kampanjer. Till detta kommer såklart att kvalitetsproblemen med rost som urholkat mb:s anseende som en kvalitetsbil.
Re: Prissättning nya mb
Fel håll?, jag tycker jag hela tiden ser tendenser till raka motsatsen, men å andra sidan har jag lite mer insyn i märket och dess siffror, ett färskt exempel här te.x http://ga.mrf.se/rankningslistan-2013/
Re: Prissättning nya mb
Håller med, de är väl ändå på väg åt rätt håll.
MBs senaste chassin har imponerande bra väghållning i tycker jag (för biltyperna), men visst hade man kunnat önska sig lite mer komfort, eller snarare tystnad.
Just dessa Fleet Edition som diskuteras här rullar på 245/45-17 om jag inte minns fel, vilket är rätt onödigt. Mindre bredd och mer profil hade varit bättre på en E-klass tycker jag. Men chassit som sådant kan man gärna ha kvar.
MBs senaste chassin har imponerande bra väghållning i tycker jag (för biltyperna), men visst hade man kunnat önska sig lite mer komfort, eller snarare tystnad.
Just dessa Fleet Edition som diskuteras här rullar på 245/45-17 om jag inte minns fel, vilket är rätt onödigt. Mindre bredd och mer profil hade varit bättre på en E-klass tycker jag. Men chassit som sådant kan man gärna ha kvar.
Nuvarande: S212 - E220 CDI T (2014) - Svart med svart skinn.
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.
Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com
Såld: S124 - 300 TE 24 (1992) - Blå med blått skinn -Original skick.
Kör också: MX-5 2004 - Svart med svart skinn, Öhlins coilovers, semi R-däck och lite annat kul.
Bilträffar och liknande kul i Stockholm: http://www.fredrikhesse.com
Re: Prissättning nya mb
OK, Vic Viper. Själv har jag ingen överblick men kan konstatera att jag saknar komforten i den annars utskällda S210 i min nuvarande S212.Tänker byta 18-tummarna mot 16-tummare och hoppas på förbättring. Annars framstår 212:an som mycket bättre ihopskruvad men det återstår att se.
Re: Prissättning nya mb
Min uppfattning :
Har ägt och kört MB sedan cirka 30 tillbaka enl. följande ( alla sedaner där tillämpligt ) :
1. W 123 230 E - 82
2. W 201 190 E 2,3 - 87
3. W 126 300 SE - 88
4. W 210 E 200 ( Elegance ) - 98
5. R 170 SLK 230 K - 99 ( har kvar denna, trimmad med Sprint avgas-system, KN filter och en uppgraderad kompressor )
6. W 211 E 200 K - 06
7. W 212 E 220 CDI - 14 ( Avantgarde, Buissnes Plus Sport ) ( nuvarande "daglig bil " )
"Bäst" under dessa år var nog 300 SE ´n ... tätt följd av SLK´n och nuvarande W 212 ! ... sämst var W 210 trots minituiös omsorg ...
Kvalititskänsla : måste faktiskt hävda att nuvarande W 212 känns mycket bra i kvaliteten även om körupplevelsen är ungefär samma som i W 211 ... dock bättre väghållning i W 212 ( pga luftfjädringen bak ? ) ...
Prismässigt så var det betydligt dyrare att köpa t.ex. SE´n ( W 126´an )( såväl i reda pengar som räknat i dagens pengavärde ) än var det var att köpa nuvarande W 212 ´a .... ( tilläggas att jag köpt max - eller nära maxutrustade )
Så summa summarum : Det är idag klart kvalitetsmässigt och prisvärt att satsa på en ny eller nästan ny Merceds-Benz ... och det är ju det vi gillar ... annars skulle vi ju inte köra dem ... eller hur
Har ägt och kört MB sedan cirka 30 tillbaka enl. följande ( alla sedaner där tillämpligt ) :
1. W 123 230 E - 82
2. W 201 190 E 2,3 - 87
3. W 126 300 SE - 88
4. W 210 E 200 ( Elegance ) - 98
5. R 170 SLK 230 K - 99 ( har kvar denna, trimmad med Sprint avgas-system, KN filter och en uppgraderad kompressor )
6. W 211 E 200 K - 06
7. W 212 E 220 CDI - 14 ( Avantgarde, Buissnes Plus Sport ) ( nuvarande "daglig bil " )
"Bäst" under dessa år var nog 300 SE ´n ... tätt följd av SLK´n och nuvarande W 212 ! ... sämst var W 210 trots minituiös omsorg ...
Kvalititskänsla : måste faktiskt hävda att nuvarande W 212 känns mycket bra i kvaliteten även om körupplevelsen är ungefär samma som i W 211 ... dock bättre väghållning i W 212 ( pga luftfjädringen bak ? ) ...
Prismässigt så var det betydligt dyrare att köpa t.ex. SE´n ( W 126´an )( såväl i reda pengar som räknat i dagens pengavärde ) än var det var att köpa nuvarande W 212 ´a .... ( tilläggas att jag köpt max - eller nära maxutrustade )
Så summa summarum : Det är idag klart kvalitetsmässigt och prisvärt att satsa på en ny eller nästan ny Merceds-Benz ... och det är ju det vi gillar ... annars skulle vi ju inte köra dem ... eller hur
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests