Hej
Är det någon där ute som vet om man måste ha på samma dimension på däcken runt om,på en E klass 4-Matic har det någon betydelse för 4 fyrhjulsdriften? eller påverkar det något om man bredare bak och mindre fram ?
har för mig att jag har läste detta någonstans (och vi snackar sommar körning ej vinter körning)
Däck 4-Matic
Re: Däck 4-Matic
Har ingen betydelse sålänge du har samma rullomkrets.
Re: Däck 4-Matic
Maximus79 wrote:Hej
Är det någon där ute som vet om man måste ha på samma dimension på däcken runt om,på en E klass 4-Matic har det någon betydelse för 4 fyrhjulsdriften? eller påverkar det något om man bredare bak och mindre fram ?
har för mig att jag har läste detta någonstans (och vi snackar sommar körning ej vinter körning)
Nej, det måste inte vara samma dimension på däcken runt om.
Däremot måste rullomkretsen vara samma på samtliga hjul. Inte bara nästa samma, utan samma. I annat fall får du, för eller senare, problem med fyrhjulsdriften.
EDIT: Vic hann före...
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015
Re: Däck 4-Matic
SUMO wrote:Maximus79 wrote:Hej
Är det någon där ute som vet om man måste ha på samma dimension på däcken runt om,på en E klass 4-Matic har det någon betydelse för 4 fyrhjulsdriften? eller påverkar det något om man bredare bak och mindre fram ?
har för mig att jag har läste detta någonstans (och vi snackar sommar körning ej vinter körning)
Nej, det måste inte vara samma dimension på däcken runt om.
Däremot måste rullomkretsen vara samma på samtliga hjul. Inte bara nästa samma, utan samma. I annat fall får du, för eller senare, problem med fyrhjulsdriften.
EDIT: Vic hann före...
Vad menar du med rullomkretsen ge mig gärna ett exempel,är ny på det här med fälgar
Re: Däck 4-Matic
Rullomkrets är hur mycket ett däck måste rulla för att komma en viss distans.
4 hjulsdrift system kan vara väldigt känsliga om t.e.x fram hjulen rullar x antal varv på 1 km och bakhjulen inte rullar lika många varv för att täcka samma sträcka..
FDet är därför man i många fall undviken att köra bromstester på 4X bilar på besiktningen då en axel står still medans den andra rullar.
"4-hjulsdrivna fordon:
Michelin och fordonstillverkarna rekommenderar starkt att man, oberoende av typ
av 4-hjulsdrift, monterar 4 identiska däck (samma dimension, samma sortering,
samma CAI och samma förslitningsgrad). Ett undantag är de fall där fordonet från
fabrik levereras med olika däckdimensioner fram och bak.
Denna rekommendation kommer sig av att skillnader i däckens omkrets
mellan framaxel och bakaxel kan leda till att förtida skador uppstår på olika
kraftöverföringskomponenter, som t.ex. drivaxeln i ett i- och urkopplingsbart
4-hjulssystem, eller mellandifferentialen vid kontinuerlig automatisk 4-hjuldrift.
För att slitaget ska bli så jämnt som möjligt mellan däcken på fram- resp. bakhjulen,
rekommenderas det starkt att man:
- byter alla 4 däck vid samma tillfälle.
- periodvis roterar framdäcken till att sitta bak och tvärtom enligt
tillverkarens rekommendationer.
Dessutom måste fordonstillverkarens rekommendationer avseende däcktrycket
följas – detta för att undvika tryckberoende skillnader i däckens omkrets vilka kan
leda till förtida skador på mekaniska komponenter."
Källa https://www.google.com/url?q=http://www.michelin.se/content/pdf/TC_Safety_Guide_SE.pdf&sa=U&ei=XSmCU5aAMujP4QTploGoAg&ved=0CAUQFjAA&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNH5x7-MLYUd2QADG1Es7G81FCTBjA
4 hjulsdrift system kan vara väldigt känsliga om t.e.x fram hjulen rullar x antal varv på 1 km och bakhjulen inte rullar lika många varv för att täcka samma sträcka..
FDet är därför man i många fall undviken att köra bromstester på 4X bilar på besiktningen då en axel står still medans den andra rullar.
"4-hjulsdrivna fordon:
Michelin och fordonstillverkarna rekommenderar starkt att man, oberoende av typ
av 4-hjulsdrift, monterar 4 identiska däck (samma dimension, samma sortering,
samma CAI och samma förslitningsgrad). Ett undantag är de fall där fordonet från
fabrik levereras med olika däckdimensioner fram och bak.
Denna rekommendation kommer sig av att skillnader i däckens omkrets
mellan framaxel och bakaxel kan leda till att förtida skador uppstår på olika
kraftöverföringskomponenter, som t.ex. drivaxeln i ett i- och urkopplingsbart
4-hjulssystem, eller mellandifferentialen vid kontinuerlig automatisk 4-hjuldrift.
För att slitaget ska bli så jämnt som möjligt mellan däcken på fram- resp. bakhjulen,
rekommenderas det starkt att man:
- byter alla 4 däck vid samma tillfälle.
- periodvis roterar framdäcken till att sitta bak och tvärtom enligt
tillverkarens rekommendationer.
Dessutom måste fordonstillverkarens rekommendationer avseende däcktrycket
följas – detta för att undvika tryckberoende skillnader i däckens omkrets vilka kan
leda till förtida skador på mekaniska komponenter."
Källa https://www.google.com/url?q=http://www.michelin.se/content/pdf/TC_Safety_Guide_SE.pdf&sa=U&ei=XSmCU5aAMujP4QTploGoAg&ved=0CAUQFjAA&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNH5x7-MLYUd2QADG1Es7G81FCTBjA
Re: Däck 4-Matic
Va bra nu är jag med
Tack för svaren! och länken super nice
Tack för svaren! och länken super nice
Re: Däck 4-Matic
Gå till den här sidan hos M-B http://www.mercedes-benz.de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/passengercars/home/servicesandaccessories/genuine_partsandaccessories/tyres_and_wheels/tires_and_rim.0001.html
och välj vilken modell du har, det är olika för Limousine resp T-Modell. Där finns uppgifter på av
M-B godtagna däck- och fälgkombinationer. Finns några fall med olika fram- och bakaxelbestyckning.
/Åke
och välj vilken modell du har, det är olika för Limousine resp T-Modell. Där finns uppgifter på av
M-B godtagna däck- och fälgkombinationer. Finns några fall med olika fram- och bakaxelbestyckning.
/Åke
S212 E220 BlueTEC Elegance -16 (6,9 ltr/100 km)
W111 220Sb -61
Föredettingar från M-B:
S212 E220CDI -11, S210/2 E200K -02, W210/2 E240 -00,
W124 E220 -94, W124 200 -89, W123 250 -79, W115 240D -74
W111 220Sb -61
Föredettingar från M-B:
S212 E220CDI -11, S210/2 E200K -02, W210/2 E240 -00,
W124 E220 -94, W124 200 -89, W123 250 -79, W115 240D -74
Re: Däck 4-Matic
220Sb wrote:Gå till den här sidan hos M-B http://www.mercedes-benz.de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/passengercars/home/servicesandaccessories/genuine_partsandaccessories/tyres_and_wheels/tires_and_rim.0001.html
och välj vilken modell du har, det är olika för Limousine resp T-Modell. Där finns uppgifter på av
M-B godtagna däck- och fälgkombinationer. Finns några fall med olika fram- och bakaxelbestyckning.
/Åke
grymt tack! Åke
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests