Page 1 of 1

Skuren motor hål i blocket med utstickande vevstake

Posted: Sun 10 Aug, 2014 18:01
by rikard
Som rubriken lyder köpte en 2011 e200cdi 35t mil på mätaren han köra ca 20mil med bilen och den började att knacka som f-n trodde först det va spridarknack så stannade på en parkering men sen hörde jag att det kom från bottendelen av motorn så jag stängde av den och kollade oljenivån och den va helt ok startade bilen den va tyst och han köra ca 2-3m så smäller den till och stannar sen ser jag att det droppar olja under bilen och en vevstake sticker ut genom blocket :-( Säljaren vägrar betala en krona då han tycker att det är mitt problem så nu håller jag på att kolla efter en begagnad motor men har en fundering ang motorkoderna finns ju en drös med olika alternativ vad är skillnad på en OM651.940 eller OM651.945 finns även OM651.911 spelar det någon roll vilken av dom man använder?

Re: Skuren motor hål i blocket med utstickande vevstake

Posted: Mon 11 Aug, 2014 12:36
by yunk55
Jag hade inte chansat utan sett till att ha fått tag på exakt samma motormodell som original.

Vad är det för motorkod på den skurna motorn?

Det här borde väl vara korrekt motor för din bil. Den heter OM651.925

http://www.ebay.com/itm/2-2L-E200-CDI-S ... 1185340616

Re: Skuren motor hål i blocket med utstickande vevstake

Posted: Tue 20 Oct, 2015 14:36
by Hynboholm
Hur gick det med detta?
Är blocken lika på alla OM651? A/B180, C/E200, C/E220, E250, Vito/Viano och tom. Sprinter har ju alla någon form av OM651.
Jag vet att det är massor med jobb, men går det att "bara" byta underdelen (blocket)?
Skiljer det på kringutrustningen (t.ex. turbo/grenrör/insug osv), så går det kanske att flytta över det?
Placering på generator, AC mm kan ju också skilja mellan de olika bilmodellerna.

Det står så här om motorn på Wiki.

Although all engines have the same 2,143 cc swept volume, engines with various power outputs are produced ranging from 120 ps (badged x180) through 170 ps (badged x220) to 204 ps (badged x250). The 170 ps and 204 ps versions employ a twin-turbo charger with a small, high pressure turbo providing quick boost at low RPM and a large, lower pressure turbo providing increased performance at higher RPM. The 100kw lower output version has only a single turbocharger.

Re: Skuren motor hål i blocket med utstickande vevstake

Posted: Tue 20 Oct, 2015 15:57
by rikard
Blev en del skruvande fick tag på en om651 från en 2012 w212 va dock tvungen att flytta över insug grenrör lambda och kabelhärva samt några givare då det skiljde en hel del fast min va 2011.. dieselpumpen och spridare behövde ej bytas startade utan problem och rullar än idag här i stan

Re: Skuren motor hål i blocket med utstickande vevstake

Posted: Tue 20 Oct, 2015 17:52
by Hynboholm
Ok, va bra att det löste sig.
Var donatorn en 200 också?
Forskade du något huruvida det skulle gått att ta motorn från någon annan modell?

Re: Skuren motor hål i blocket med utstickande vevstake

Posted: Tue 20 Oct, 2015 18:02
by rikard
Jo det va en 200 också vad jag kom fram till så tror jag inte det är någon skillnad mellan blocken så det borde nog lika bra ha passat från en Vito eller 220cdi eller 250 cdi. .det va ej samma motor nr på den motorn jag köpte så enligt mb skulle det ej fungera men drog en chansning då jag fick motor för endast 25000kr hittade en med samma nr men den kostade 65 tusen så blev ju bra Mycke billigare :P

Re: Skuren motor hål i blocket med utstickande vevstake

Posted: Tue 20 Oct, 2015 18:20
by Hynboholm
Tack för info!