byta HID-lampa själv?

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

byta HID-lampa själv?

Postby silentdawg » Thu 20 Nov, 2014 14:23

Grejar man som normalkompetent kolbaserad livsform att byta i synnerhet den vänstra lampan (d1s, kurvljus) och hur går det till?
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: byta HID-lampa själv?

Postby vic viper » Thu 20 Nov, 2014 14:38

Det är inte så krångligt, lossa den undre kabeln från lampan och vrid ut den, kurvljuslampan är en H7 om jag inte minns fel.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: byta HID-lampa själv?

Postby silentdawg » Thu 20 Nov, 2014 14:40

det är xenonlampan som är trasig..men det är samma procedur? hörde att det ska vara rätt trångt? Extra komplicerat om det är ILS(kurvljus)?
Har köpt bilen osett, därför jag frågar..
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: byta HID-lampa själv?

Postby silentdawg » Sat 22 Nov, 2014 19:15

Ingen som har bytt xenon själv alltså?
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: byta HID-lampa själv?

Postby vic viper » Sat 22 Nov, 2014 19:31

STår ju ovan, dra ur kabeln ur modulen och vrid ur D1-lampan
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: byta HID-lampa själv?

Postby silentdawg » Sat 22 Nov, 2014 20:27

Ok tack
*edit*
galet trångt men det går att lirka ut lampan, dock troligen fel på styrelektroniken, blir dyrt det här.. :evil:
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

bxl
Hangaround
Hangaround
Posts: 17
Joined: Mon 15 Sep, 2008 23:37

Re: byta HID-lampa själv?

Postby bxl » Wed 27 May, 2015 23:51

Har bytt själv på min. Jag tog lös främre innerskärm. Då blire gott om plats å komma åt xenon lampan. Tog max 10min :)

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: byta HID-lampa själv?

Postby Paco » Thu 28 May, 2015 07:18

bxl wrote:Har bytt själv på min. Jag tog lös främre innerskärm. Då blire gott om plats å komma åt xenon lampan. Tog max 10min :)

Och det förväntas man kunna göra i mörker vid sidan av vägen.. :roll:
Underbart när design går före servicebarhet.
Nu är det inte bara Mercedes som har detta fenomenet design före funktion alltid :evil: ..

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: byta HID-lampa själv?

Postby Hynboholm » Thu 28 May, 2015 07:41

Paco wrote:
bxl wrote:Har bytt själv på min. Jag tog lös främre innerskärm. Då blire gott om plats å komma åt xenon lampan. Tog max 10min :)

Och det förväntas man kunna göra i mörker vid sidan av vägen.. :roll:
Underbart när design går före servicebarhet.
Nu är det inte bara Mercedes som har detta fenomenet design före funktion alltid :evil: ..


Å andra sidan är det ju väldigt få som åker omkring med reserv-xenonlampor I bilen... :wink:

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: byta HID-lampa själv?

Postby Paco » Thu 28 May, 2015 13:48

Hynboholm wrote:
Paco wrote:
bxl wrote:Har bytt själv på min. Jag tog lös främre innerskärm. Då blire gott om plats å komma åt xenon lampan. Tog max 10min :)

Och det förväntas man kunna göra i mörker vid sidan av vägen.. :roll:
Underbart när design går före servicebarhet.
Nu är det inte bara Mercedes som har detta fenomenet design före funktion alltid :evil: ..


Å andra sidan är det ju väldigt få som åker omkring med reserv-xenonlampor I bilen... :wink:

Du menar att det är annorlunda om det är en "vanlig" lampa i bilen ? :shock:

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: byta HID-lampa själv?

Postby Hynboholm » Thu 28 May, 2015 14:28

Paco wrote:Du menar att det är annorlunda om det är en "vanlig" lampa i bilen ? :shock:


Ja.
Det är nog betydligt fler I Sverige som åker omkring med en H7 I handskfacket, än de som har en D1-lampa I handskfacket...

pinewood
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 123
Joined: Tue 16 Oct, 2012 15:01

Re: byta HID-lampa själv?

Postby pinewood » Sat 30 May, 2015 21:59

Hynboholm wrote:
Paco wrote:Du menar att det är annorlunda om det är en "vanlig" lampa i bilen ? :shock:


Ja.
Det är nog betydligt fler I Sverige som åker omkring med en H7 I handskfacket, än de som har en D1-lampa I handskfacket...


Tvivlar starkt på att varken någon åker omkring med en H7 eller en D1 lampa i handsfacket..... Inte ens i min Volvo 240 skulle Jag stannat och bytit H4 lampan på sidan av vägen.... Trots att det är en meter plats tillgodo......

Den tiden är nog förbi och glömd.. :grab:

Audi och Renault har Jag hört har ännu värre placering av diverse plast än vad Jag har på min andra Volvo, 2007a, måste bort med hela fronten för att komma åt.... :roll: Men men.....
Diesel ska en bil drivas på...

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: byta HID-lampa själv?

Postby Marie » Sun 31 May, 2015 01:59

pinewood wrote:Tvivlar starkt på att varken någon åker omkring med en H7 eller en D1 lampa i handsfacket..... Inte ens i min Volvo 240 skulle Jag stannat och bytit H4 lampan på sidan av vägen.... Trots att det är en meter plats tillgodo......

Den tiden är nog förbi och glömd.. :grab:


Vaaa?
Har du inte en komplett uppsättning reservglödlampor (och reservsäkringar därtill) liggande i bilen? :shock:

Det är väl en självklarhet att ha? Det krävs dessutom i många länder i Europa att man har reservglödlampor med sig. Komplett uppsättning reservglödlampor har jag även i mina båda motorcyklar, det är som sagt en självklarhet enligt min ödmjuka åsikt. Men någon H7 eller D1 åker jag inte omkring med, inget av fordonen i min ägo är utrustat med någondera glödlampstypen... :wink:

Upptäcker jag ett glödlampsbortfall (och det gör man ju omedelbart i en bil med glödtrådsvakt) så svänger jag åt sidan vid första möjlighet och byter den trasiga glödlampan omgående.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: byta HID-lampa själv?

Postby Uky » Sun 31 May, 2015 17:24

Serviceinstruktionen anger att man skall komma åt från "serviceluckan"
i främre hjulhuset. Samtidigt skall man lossa AC-kylmedelsledningen från
fästpunkten så att det underlättar.

Jag har bytt utan att lossa hjulen. Man svänger max höger så kommer man
faktiskt åt både vänster och höger.

(Får nog anse att Ford/Volvos idé med att man drar ut två splintar
och får ut hela armaturen så att man enkelt kan byta alla lampor är
en vesäntligt bättre idé)

pinewood
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 123
Joined: Tue 16 Oct, 2012 15:01

Re: byta HID-lampa själv?

Postby pinewood » Sun 31 May, 2015 19:09

Marie wrote:
pinewood wrote:Tvivlar starkt på att varken någon åker omkring med en H7 eller en D1 lampa i handsfacket..... Inte ens i min Volvo 240 skulle Jag stannat och bytit H4 lampan på sidan av vägen.... Trots att det är en meter plats tillgodo......

Den tiden är nog förbi och glömd.. :grab:


Vaaa?
Har du inte en komplett uppsättning reservglödlampor (och reservsäkringar därtill) liggande i bilen? :shock:

Det är väl en självklarhet att ha? Det krävs dessutom i många länder i Europa att man har reservglödlampor med sig. Komplett uppsättning reservglödlampor har jag även i mina båda motorcyklar, det är som sagt en självklarhet enligt min ödmjuka åsikt. Men någon H7 eller D1 åker jag inte omkring med, inget av fordonen i min ägo är utrustat med någondera glödlampstypen... :wink:

Upptäcker jag ett glödlampsbortfall (och det gör man ju omedelbart i en bil med glödtrådsvakt) så svänger jag åt sidan vid första möjlighet och byter den trasiga glödlampan omgående.


Absolut inte.. Säkringar har Jag i min 240 men inte i V70 som är av nyare Anno...

Krävs och krävs i många länder. Enda ställen mina däck rullar på , det är i Sverige och nån meter i Finland men inte så mycket där..

Om mina glödlampor går, så åker Jag hem till garaget och lägger en ny, när Jag har tid.. I V70 som är liiiite trängre än 240, så skjuts det ytterligare på det :lol:
Diesel ska en bil drivas på...


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests