Hej!
Nästa köp lutar åt en 350 cdi (kombivarianten) men vet inte om jag ska satsa på den nyare motorn med 265hk eller den äldre på 231hk. Det är ju en viss prisskillnad och prestandamässigt är det ju inte så stor skillnad. Någon som vet mer om motorerna och om de är likadana fast olika optimerade? Flera turbo osv? Kända fel som 350 bensinare har haft?
Har också sett att det finns optimeringsalternativ som ökar prestandan avsevärt och som skulle kunna vara aktuellt men frågan är om det skadar motorn i det långa loppet?
Skillnad motorer till 350 cdi?
- von_skunck
- Hemmamekare
- Posts: 77
- Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
- Location: Norrtälje
Re: Skillnad motorer till 350 cdi?
Tror du måste formulera om din fråga kring 350CDI(disel) vs bensin motor och problem, svårt att svara annars.
Re: Skillnad motorer till 350 cdi?
von_skunck wrote:Tror du måste formulera om din fråga kring 350CDI(disel) vs bensin motor och problem, svårt att svara annars.
Huvudfrågan var egentligen vad som skiljer de båda dieselmotorerna åt, dvs motorn med 231 hk och den med 265 hk och om det är en extra turbo på den motorn med 265 hk.
Sen om dieselmotorerna har samma problem som bensinarna har haft med balansaxlarna.
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: Skillnad motorer till 350 cdi?
Det är OM642 och det är enkel turbo på båda.
Re: Skillnad motorer till 350 cdi?
Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att Mercedes i modern tid konstruerade en diesel-V6 med trippelturbo, två mindre och en större. Men det kanske var en annan modell än E350 CDI? Eller så har jag blandat ihop det med något annat?
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Skillnad motorer till 350 cdi?
Har för mig att det är en rejäl skillnad i skatt på dessa två.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: Skillnad motorer till 350 cdi?
Scorpio wrote:Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att Mercedes i modern tid konstruerade en diesel-V6 med trippelturbo, två mindre och en större. Men det kanske var en annan modell än E350 CDI? Eller så har jag blandat ihop det med något annat?
Ja det stämmer bra det...
http://www.ultimatecarpage.com/car/2242 ... Turbo.html
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: Skillnad motorer till 350 cdi?
Zed wrote:Har för mig att det är en rejäl skillnad i skatt på dessa två.
Mellan 231hk och 265hk skiljer det marginellt,däremot om man köper en med Bleutec då skiljer det mer,ca 3600:- har dom /år och då är det 258hk.
Re: Skillnad motorer till 350 cdi?
Är alla OM642 likadana hårdvarumässigt?
C220 cdi 2014
Honda crf450r 2015
Honda crf450r 2015
Re: Skillnad motorer till 350 cdi?
OM 651 har i de starkare versionerna 220 CDI BlueEFFICIENCY och 250 CDI BlueEFFICIENCY biturbo
Re: Skillnad motorer till 350 cdi?
Van der Verhart wrote:Scorpio wrote:Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att Mercedes i modern tid konstruerade en diesel-V6 med trippelturbo, två mindre och en större. Men det kanske var en annan modell än E350 CDI? Eller så har jag blandat ihop det med något annat?
Ja det stämmer bra det...
http://www.ultimatecarpage.com/car/2242 ... Turbo.html
Ok, det var alltså inte helt fel. Men det var en helt annan modell.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Skillnad motorer till 350 cdi?
Någon som kan svara på vad de skiljer mekaniskt mellan 231 och 265hk? eller är de bara mjukvaran?
Re: Skillnad motorer till 350 cdi?
Den nya har helt annan gång. Tror ju att det är en bensinare när man startar å kör den. Ja det nya är bättre.
Re: Skillnad motorer till 350 cdi?
är den bättre för att den låter annorlunda? eller vad menar du?
Re: Skillnad motorer till 350 cdi?
Två helt olika motorer även om grundkonstruktionen är densamma. Kan också intyga att OM642LS har en gång som en bensinare och är lika snål som en fyrcylindrig diesel.
http://ae-plus.com/features/mercedes-benz-30-v6-diesel
http://ae-plus.com/features/mercedes-benz-30-v6-diesel
Mercedes-Benz 3.0 V6 Diesel
The displacement of Daimler’s big diesel remains unchanged but the latest turbocharger, piston and thermal management technology means more output and lower emissions
15 March 2011 · Simon Bickerstaffe
The Mercedes-Benz S-Class is available with a four-cylinder diesel now but many customers still prefer the smoothness and prestige of a six. These aren’t so good for Daimler’s fleet average carbon emissions, though, so the OEM has redeveloped its three-litre engine.
Known as the OM642 LS, it’s a heavily updated version of the outgoing all-aluminium OM642 powerplant. The basic architecture is unchanged but a lot of the hardware has been altered to improve fuel efficiency and performance.
The S-Class application features a selective catalytic reduction (SCR) system to keep NOx emissions low enough for Euro 6 compliance. Other vehicles, such as the lighter CLS coupe, do without SCR and are calibrated for Euro 5.
“Important considerations for the development of the engine for Euro 5 and Euro 6 emission requirements was a redesign of the combustion chamber geometry and the compression ratio,” said Daimler’s project manager Peter Werner. “We tried to come up with the optimum regarding engine-out emissions, fuel consumption, combustion noise and cold-starting.”
High compression ratios are good for thermal efficiency but tend to increase NOx emissions – compression ignition combustion’s biggest problem.
While not as low as the 14.0:1 value that some OEMs such as Toyota and Mazda are working on for inline-four diesel engines, Daimler’s 15.5:1 is a big reduction from the old V6’s 17.7:1.
This change was, Werner said, the result of intensive investigation using single-cylinder research engines, dyno and in-vehicle testing. The new combustion process had to be robust under all operating conditions to minimise emissions.
Cold-starting performance can become challenging as the compression ratio falls. One of the measures Daimler has taken to mitigate this is upgrading the glow-plugs to the ceramic type.
“This means that under all conditions, especially at low ambient temperatures and high altitudes, we’ve got short glow times and very stable engine idling,” said Werner.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests