Då jag nyligen införskaffat en W212 med AIRMATIC undrar jag hur försiktig man bör vara vid däckbyte?
Det står endast i manualen att Airmatic ska vara ställd i Normal-läge (alltså inte höjt läge) i övrigt inga anmärkningar. Jag brukar byta däck själv på andra bilar och då med den medföljande domkraften, ett hjul i taget. Borde man istället lämna bort ögonstenen? Har i och för sig en bekant vars Q7 fick totalkvaddad luftfjädring av en däckverkstad också... men det kan bero på den undermåliga Audikvaliteten också
Airmatic? Bra eller an*s?
-
- Hangaround
- Posts: 15
- Joined: Tue 20 Jan, 2015 10:41
Re: Airmatic? Bra eller an*s?
Mercedes-Benz E350 4matic S212 -11 (Designo platinschwarz)
Re: Airmatic? Bra eller an*s?
Det går garanterat alldeles utmärkt att byta hjulen själv, skulle hjulupphängningarna vara så ömtåliga skulle bilen inte klara av att köra i ett gupp. Att lämna den till en däckverkstad däremot kan vara direkt skadligt beroende på vilka knallkorkar som jobbar där. Hissar bilen på fel ställe, använder mutterpicka utan momentbegränsare m.m.
Slutsats: gör själv eller lämna till en riktig verkstad som är van att jobba med mercedes.
Slutsats: gör själv eller lämna till en riktig verkstad som är van att jobba med mercedes.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Hangaround
- Posts: 15
- Joined: Tue 20 Jan, 2015 10:41
Re: Airmatic? Bra eller an*s?
tack för svar Torake, jag tror jag gör det själv då, känns bäst och är trots allt gratis (sånär som på lite jobb från min sida, men det kan vara skönt en vårdag )
På temat Airmatic, så fick jag igår efter tvätt (borstfri maskin med högtryck & hjultvätt) och påfyllning av luft i däck meddelandet "Störning" i kombiinstrumentet tillsammans med en bil med Pil upp under. Bilen låg inte lågt och meddelandet försvann på sekunder, fjädringen beter sig heller inte annorlunda och meddelandet kom inte tillbaka vid två efterföljande starter.
Är det något någon här har varit med om? Kan det vara så att högtryckstvätten trängt in vatten som stört eller är det ändrat däcktryck (och därmed höjd) som fick systemet att reagera på något vis? Bilen ligger till synes helt perfekt efter att ha fått vila en stund, men man bli lik förbannat nervös...
På temat Airmatic, så fick jag igår efter tvätt (borstfri maskin med högtryck & hjultvätt) och påfyllning av luft i däck meddelandet "Störning" i kombiinstrumentet tillsammans med en bil med Pil upp under. Bilen låg inte lågt och meddelandet försvann på sekunder, fjädringen beter sig heller inte annorlunda och meddelandet kom inte tillbaka vid två efterföljande starter.
Är det något någon här har varit med om? Kan det vara så att högtryckstvätten trängt in vatten som stört eller är det ändrat däcktryck (och därmed höjd) som fick systemet att reagera på något vis? Bilen ligger till synes helt perfekt efter att ha fått vila en stund, men man bli lik förbannat nervös...
Mercedes-Benz E350 4matic S212 -11 (Designo platinschwarz)
Re: Airmatic? Bra eller an*s?
Vatten i kontaktstycket till höjdsensorn.
Maskinell underspolning är ingen bra idé tycker jag. Den bara pressar in fukt och skit ännu längre in under plastkåporna undertill. Ska man rengöra måste alla täckskivorna av och sen spola med riktigt rent vatten.
Maskinell underspolning är ingen bra idé tycker jag. Den bara pressar in fukt och skit ännu längre in under plastkåporna undertill. Ska man rengöra måste alla täckskivorna av och sen spola med riktigt rent vatten.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Hangaround
- Posts: 15
- Joined: Tue 20 Jan, 2015 10:41
Re: Airmatic? Bra eller an*s?
Tack återigen för svar. Jag känner mig lite lugnare, och gör inte om misstaget igen...
Nu när "skadan är skedd" vad föreslås som omedelbar åtgärd? Eller det är bara att gilla läget och inte göra om fadäsen...
Nu när "skadan är skedd" vad föreslås som omedelbar åtgärd? Eller det är bara att gilla läget och inte göra om fadäsen...
Mercedes-Benz E350 4matic S212 -11 (Designo platinschwarz)
Re: Airmatic? Bra eller an*s?
Nu när de slutat salta kan ta och rengöra undertill, plocka ner alla plastkåpor, på min W203 är det bara ett antal plåtskruvar med 8mm skalle och så spolar du överallt med rent vatten. Det underlättar ju om man har lyft... På vissa OKQ8-stationer kan man fortfarande spola med vatten med bilen upplyft, men på de flesta är den möjligheten borttagen.
Men titta var du spolar så du inte spolar rakt in i kontaktstyckena till t.ex. nivåregleringen, och du behöver inte spola in i motorrummet heller.
Om jag köpte en ny mercedes idag och ämnade behålla den mer än tre år skulle jag göra detta varje vår när salthelvetet är bortsköljt från vägarna. Min W203:a är nog bortom räddningen tyvärr. Första gången jag plockade ner sköldarna var det en lersörja som låg direkt mot karosskarvar med bara vanlig lack.
Här har du ett exempel på hur det kan se ut efter 11år. Med plastsköld:
Skölden borttagen:
Men titta var du spolar så du inte spolar rakt in i kontaktstyckena till t.ex. nivåregleringen, och du behöver inte spola in i motorrummet heller.
Om jag köpte en ny mercedes idag och ämnade behålla den mer än tre år skulle jag göra detta varje vår när salthelvetet är bortsköljt från vägarna. Min W203:a är nog bortom räddningen tyvärr. Första gången jag plockade ner sköldarna var det en lersörja som låg direkt mot karosskarvar med bara vanlig lack.
Här har du ett exempel på hur det kan se ut efter 11år. Med plastsköld:
Skölden borttagen:
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Hangaround
- Posts: 15
- Joined: Tue 20 Jan, 2015 10:41
Re: Airmatic? Bra eller an*s?
torake wrote:Nu när de slutat salta kan ta och rengöra undertill, plocka ner alla plastkåpor, på min W203 är det bara ett antal plåtskruvar med 8mm skalle och så spolar du överallt med rent vatten. Det underlättar ju om man har lyft... På vissa OKQ8-stationer kan man fortfarande spola med vatten med bilen upplyft, men på de flesta är den möjligheten borttagen.
Men titta var du spolar så du inte spolar rakt in i kontaktstyckena till t.ex. nivåregleringen, och du behöver inte spola in i motorrummet heller.
Om jag köpte en ny mercedes idag och ämnade behålla den mer än tre år skulle jag göra detta varje vår när salthelvetet är bortsköljt från vägarna. Min W203:a är nog bortom räddningen tyvärr. Första gången jag plockade ner sköldarna var det en lersörja som låg direkt mot karosskarvar med bara vanlig lack.
Här har du ett exempel på hur det kan se ut efter 11år. Med plastsköld:
Skölden borttagen:
Detta var ett ypperligt tips. Jag sparar det till min påskledighet och hoppas att höjdsensorn håller ihop tills vidare, men jag antar att så länge Airmatic beter sig som det ska så borde den vara ok?! En lokal preem-station (Helsingborg, vid Polishuset) hade så sent som i höstas ovan nämnda möjlighet till underspolning.
Mercedes-Benz E350 4matic S212 -11 (Designo platinschwarz)
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: Airmatic? Bra eller an*s?
TraderMark wrote:tack för svar Torake, jag tror jag gör det själv då, känns bäst och är trots allt gratis (sånär som på lite jobb från min sida, men det kan vara skönt en vårdag )
På temat Airmatic, så fick jag igår efter tvätt (borstfri maskin med högtryck & hjultvätt) och påfyllning av luft i däck meddelandet "Störning" i kombiinstrumentet tillsammans med en bil med Pil upp under. Bilen låg inte lågt och meddelandet försvann på sekunder, fjädringen beter sig heller inte annorlunda och meddelandet kom inte tillbaka vid två efterföljande starter.
Är det något någon här har varit med om? Kan det vara så att högtryckstvätten trängt in vatten som stört eller är det ändrat däcktryck (och därmed höjd) som fick systemet att reagera på något vis? Bilen ligger till synes helt perfekt efter att ha fått vila en stund, men man bli lik förbannat nervös...
Jag tror att du har problem med någon/några kablar som är skadade,mest troligt för tryckreglering.
-
- Hangaround
- Posts: 15
- Joined: Tue 20 Jan, 2015 10:41
Re: Airmatic? Bra eller an*s?
Van der Verhart wrote:Jag tror att du har problem med någon/några kablar som är skadade,mest troligt för tryckreglering.
Är det någon som har koll på hur denna sorts meddelande fungerar, nu har jag bara sett det en gång, och då under ca 5 sek. Som jag förstått av manualen lagras endast kritiska felmeddelanden efter tädningen stängts av.
Visas meddelandet bara en gång, alltså vid "upptäckt" -fastän att en sensor/kabel är trasig och bilen känner det? Det känns som lite av en miss att det inte visas varje gång tändningen går igång, givet att felet kvarstår? Det är framförallt skrämmande då bilen någon gång då och då körs av hustrun som inte nödvändigtvis är superuppmärksam med vad kombiinstrumentet hittar på under fem sekunder vid uppstart... Får jag då först reda på eventuella fel vid nästa service kan det bli en onödigt dyr historia
Om vi å andra sidan ponerar att det är en sensor eller kontakt det trängt in vatten i och att vattnet nu har dunstat (bilen står i relativt varmt garage osv.) så är det logiskt att den inte varnar igen då felet isåfall "avhjälpt sig själv".
Mercedes-Benz E350 4matic S212 -11 (Designo platinschwarz)
Re: Airmatic? Bra eller an*s?
På mina gamla bilar har kontaktstyckena till nivågivarna varit helt vanliga såna fyrkantiga i plast, inte alls väderskyddade eller tätade. Spolar man in vatten i dem så ligger det direkt mot kontakterna. Det positiva är ju att vattnet lika snabbt rinner ut igen.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests