B3 service?

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
zsh
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 104
Joined: Sat 21 May, 2011 09:38
Location: Lund

Re: B3 service?

Postby zsh » Fri 28 Aug, 2015 12:59

Zed wrote:11000 kr för en B3 service på min W212 350 CDI på Hedin. Det som byts är motorolja + filter, kupéfilter, bränslefilter, luftfilter.


lol, dra åt helvete :shock:

Jag tyckte 11k var dyrt på min c63 för byte av olja i motor, låda, diff + kupefilter

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: B3 service?

Postby Zed » Fri 28 Aug, 2015 14:46

zsh wrote:
Zed wrote:11000 kr för en B3 service på min W212 350 CDI på Hedin. Det som byts är motorolja + filter, kupéfilter, bränslefilter, luftfilter.


lol, dra åt helvete :shock:

Jag tyckte 11k var dyrt på min c63 för byte av olja i motor, låda, diff + kupefilter


Jag knorrar inte eftersom de står för allt men nog fasen är det totalt orimligt.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: B3 service?

Postby danneking » Sun 30 Aug, 2015 11:58

Bullmerca wrote:Nä du måste ha gjort alla servicar hos MB för att få Mobilo life. Finns det en Mekonomen emellan så är det kört.

I häftet om Mobilo står det så här: "Om du gått miste om din Mobilo kan du återvinna den genom en ny service hos din auktoriserade Mercedes-Benz serviceverkstad".
Jag tolkar de som att jag när som helst kan få tillbaka min Mobilo efter en service hos Mercedes igen, även om ja servat hos andra emellan.

Edit:
Såg också det här längre bak i häftet.
F: Jag har köpt en begagnad Mercedes-Benz och vet inte om den har servats på en auktoriserad serviceverkstad. Kan jag ändå få tillgång till Mobilo?
S: Du kan när som helst ta del av Mobilo, oavsett bilens tidigare servicehistoria. Det enda som krävs är att du servar din bil på en auktoriserad Mercedes-Benz serviceverkstad.
E220 cdi -12
A45 AMG -14

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: B3 service?

Postby danneking » Sun 30 Aug, 2015 12:06

masi wrote:Tyvärr är det ju även så att om något dyrt pajar på bilen är det betydligt lättare att få igenom div goodwill om man har en fläckfri servicebok.
Säg att du får problem med lack/rost vilket är dyrt att åtgärda så är chansen att MB tar kostnaden betydligt högre om du endast servat auktoriserat. Men jag förstår att man vill hitta billigare alternativ, som i slutändan kan stå dig dyrt...
/Mats

Beror ju på om dom följer lagen eller inte. Garantierna ska ju gälla oavsett om ja varit hos dom eller någon annan, även rostskyddet. Goodwill är så klart svårare att få men de vet man ju inte om man får ändå...
E220 cdi -12
A45 AMG -14

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: B3 service?

Postby danneking » Sun 30 Aug, 2015 12:09

Zed wrote:11000 kr för en B3 service på min W212 350 CDI på Hedin. Det som byts är motorolja + filter, kupéfilter, bränslefilter, luftfilter.

Oj. Ja dom kan ta betalt... Jämförde du med någon annan verkstad innan du lämnade in, annan Mercedesverkstad i alla fall? Galet att batala 11000kr för en grundservice.
Hörde att Mercedes skulle vara dyra innan ja köpte min bil, men trodde aldrig att dom kunde va så mycket dyrare än andra. Ett klart minus när man ska välja bil.
E220 cdi -12
A45 AMG -14

Drott
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Wed 22 Apr, 2015 13:16
Location: Helsingborg

Re: B3 service?

Postby Drott » Mon 31 Aug, 2015 08:48

Mercedes är tvärtom ganska billiga jämfört med DKW (Audi) och BMW, iallaflal så är det vad både jag och dom jag känner som kört både Mercedes och andra bilar har upplevt. Just Hedin Bil har dock rykte om sig att ta betalt ordentligt.

Jag betalade 3500 kronor för en A1-service (där 1:an var byte av bromsvätska) på Motorcentrum i Markaryd, Hedin Bil i Helsingborg skulle ha 5995 för samma sak. Fri prissättning bland verkstäder genom EU-direktiv (det vill säga att Mercedes Benz AB eller Daimler AG får absolut inte styra eller försöka påverka prissättningen centralt, annat än genom priser på reservdelar etc.) medför att man lätt kan få betala för mycket om man inte ser upp...
Bor man i malmö så ska Autoropa enligt uppgift vara både billigar och bättre än MB själva.

Inget ont om Hedin i Helsingborg annars, dom är alltid trevliga och för en boroskopinspektion av cylinderväggar + felkodsavläsnig tog dom bara drygt en tusenlapp.
Mercedes-Benz CLS 350d 4MATIC X218 - 2017 (Diamantvit metallic)

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: B3 service?

Postby Zed » Mon 31 Aug, 2015 09:56

danneking wrote:
Zed wrote:11000 kr för en B3 service på min W212 350 CDI på Hedin. Det som byts är motorolja + filter, kupéfilter, bränslefilter, luftfilter.

Oj. Ja dom kan ta betalt... Jämförde du med någon annan verkstad innan du lämnade in, annan Mercedesverkstad i alla fall? Galet att batala 11000kr för en grundservice.
Hörde att Mercedes skulle vara dyra innan ja köpte min bil, men trodde aldrig att dom kunde va så mycket dyrare än andra. Ett klart minus när man ska välja bil.


Jämförde inget alls denna gången då Hedin stod för kalaset helt. Men av erfarenhet kan jag tänka mig att en annan auktoriserad verkstad i närheten hade kapat det priset ner till åtminstone 7000. Hedin har ju dessutom prisgaranti nuförtiden. Undrar hur den funkar. Kan ju vara lite meckigt att behöva ta med sig en skriftlig offert. Jag själv brukar ringa runt och får då priset i luren.

Hedin Bil prisgaranti innebär att vi matchar priset om du som kund uppvisar ett likadant och billigare service- eller reparationsalternativ hos en icke märkesbunden eller märkesbunden verkstad, inom 5 mils radie. Offerten får högst vara 30 dagar gammal och ska vara specificerad gällande arbetsmoment och material. Prisgarantin gäller service och reparation (ej plåt-, glasarbeten eller däck).

OBS! Offerten måste medtagas.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: B3 service?

Postby Paco » Mon 31 Aug, 2015 10:24

Man kan ju få 3 offerter på http://www.autobutler.se
Undrar om dom godkänner det?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: B3 service?

Postby Marie » Mon 31 Aug, 2015 11:48

Zed wrote:
Hedin Bil prisgaranti innebär att vi matchar priset om du som kund uppvisar ett likadant och billigare service- eller reparationsalternativ hos en icke märkesbunden eller märkesbunden verkstad, inom 5 mils radie. Offerten får högst vara 30 dagar gammal och ska vara specificerad gällande arbetsmoment och material. Prisgarantin gäller service och reparation (ej plåt-, glasarbeten eller däck).

OBS! Offerten måste medtagas.


Och det klarar de, eftersom det är nästan 8 mil från Hbg till Markaryd. Hedin Halmstad har det nog värre men klarar sig på håret 53,8 km.
Och även Hedin Ljungby klarar sig, 51,6 km. 5 mil är VÄL valt...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: B3 service?

Postby Zed » Mon 31 Aug, 2015 13:54

Marie wrote:
Zed wrote:
Hedin Bil prisgaranti innebär att vi matchar priset om du som kund uppvisar ett likadant och billigare service- eller reparationsalternativ hos en icke märkesbunden eller märkesbunden verkstad, inom 5 mils radie. Offerten får högst vara 30 dagar gammal och ska vara specificerad gällande arbetsmoment och material. Prisgarantin gäller service och reparation (ej plåt-, glasarbeten eller däck).

OBS! Offerten måste medtagas.


Och det klarar de, eftersom det är nästan 8 mil från Hbg till Markaryd. Hedin Halmstad har det nog värre men klarar sig på håret 53,8 km.
Och även Hedin Ljungby klarar sig, 51,6 km. 5 mil är VÄL valt...


Nog måste man väl ändå kunna få ut en specificerad offert av Hedin själva och sedan leta reda på ett mycket billigare alternativ hos en icke märkesbunden verkstad som Hedin sedan får matcha?
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: B3 service?

Postby danneking » Tue 01 Sep, 2015 10:55

Zed wrote:
danneking wrote:
Zed wrote:11000 kr för en B3 service på min W212 350 CDI på Hedin. Det som byts är motorolja + filter, kupéfilter, bränslefilter, luftfilter.

Oj. Ja dom kan ta betalt... Jämförde du med någon annan verkstad innan du lämnade in, annan Mercedesverkstad i alla fall? Galet att batala 11000kr för en grundservice.
Hörde att Mercedes skulle vara dyra innan ja köpte min bil, men trodde aldrig att dom kunde va så mycket dyrare än andra. Ett klart minus när man ska välja bil.


Jämförde inget alls denna gången då Hedin stod för kalaset helt. Men av erfarenhet kan jag tänka mig att en annan auktoriserad verkstad i närheten hade kapat det priset ner till åtminstone 7000. Hedin har ju dessutom prisgaranti nuförtiden. Undrar hur den funkar. Kan ju vara lite meckigt att behöva ta med sig en skriftlig offert. Jag själv brukar ringa runt och får då priset i luren.

Hedin Bil prisgaranti innebär att vi matchar priset om du som kund uppvisar ett likadant och billigare service- eller reparationsalternativ hos en icke märkesbunden eller märkesbunden verkstad, inom 5 mils radie. Offerten får högst vara 30 dagar gammal och ska vara specificerad gällande arbetsmoment och material. Prisgarantin gäller service och reparation (ej plåt-, glasarbeten eller däck).

OBS! Offerten måste medtagas.

Jag servade tidigare på Veho-bil i Falun innan de blev Bilstjärnan och Veho hade också prisgaranti. Ringde runt lite för att hitta ett bra pris och där det lät bra bad jag dom maila över offerten som jag sen skrev ut och tog med till Veho för att få ett lägre pris. Bilstjärnan däremot har inget prisgaranti så då har jag servat färdigt hos dom.
Här i Dalarna verkar det vara Landrins i Avesta som har som bästa priserna. Lägst 3 år i rad då jag kollat, men fortfarande för dyrt mot andra "vanliga" verkstäder kan ja tycka.
E220 cdi -12
A45 AMG -14


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests