Kylarvätsketemperatur?

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Kylarvätsketemperatur?

Postby silentdawg » Mon 05 Jan, 2015 17:06

Har tyvärr flyttat ca 100 mil norr om sthlm men köpt en trevlig e200 diesel -11 som är optimerad och oöverträffad som pendlingsbil. Problemet jag upplever är att när det blir runt -20 grader här uppe så kommer tempen bara upp i 60-65 grader vid motorvägsfart och förbrukningen ligger runt 0,7 vilket antagligen är en följd av den kalla tempen.

MB menar att ligger tempen över 55 grader och värme i kabinen är det inte fel på termostaten utan bara gilla läget. Att täcka kylaren som på 70-talsbilar gör marginell skillnad då dessa cirkulerar vattnet mellan motor o värmepaket när arbetstemperatur nåtts. Finns det fler som kör w212 i polarkyla och vad visar era tempmätare när bilen är varm?
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Kylarvätsketemperatur?

Postby Van der Verhart » Mon 05 Jan, 2015 19:31

Vad ligger tempen på vid -5 till -10 grader?

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Kylarvätsketemperatur?

Postby silentdawg » Mon 05 Jan, 2015 19:49

runt 75-80.
Var 10+ ute när jag köpte bilen och då gick den nåt snäpp över 80, kanske 82 grader. Bilen är servad enligt bok, kylarlocket ger inga felkoder och kylarvätskan är korrekt blandad mb-vätska. Funkar felfritt som sagt men jag tycker det är rätt låga temperaturer.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Kylarvätsketemperatur?

Postby Van der Verhart » Mon 05 Jan, 2015 21:45

Tror att byte av termostat kan vara en bra investering.

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Kylarvätsketemperatur?

Postby MB S-KLASSE » Tue 06 Jan, 2015 10:15

Min C200 cdi 2010 ligger stabilt på ca 83-85 grader stads- och landsvägskörning även vid -20 grader ute.
Men man får ju köra ett tag ( ca 15 min ?) innan den uppnår den tempen.

Termostatbyte tror jag också löser ditt problem
W212, W204, W169

User avatar
Immelmann
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 177
Joined: Mon 21 Aug, 2006 15:37
Location: Halmstad

Postby Immelmann » Tue 06 Jan, 2015 10:24

Min w208 kom aldrig upp i 80 grader innan jag bytte termostat. Ju kallare ju längre ifrån 80 grader, nu ligger den strax över 80 oavsett.
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001

pinewood
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 123
Joined: Tue 16 Oct, 2012 15:01

Re: Kylarvätsketemperatur?

Postby pinewood » Fri 13 Feb, 2015 15:10

Dieselvärmare är väll det enda....


Alla dagens bilar verkar ju vara byggda för att enbart köra på sommaren..

Webasto eller Eberspränscher... Med tidur och fjärrstart eller sms start. (Eller en Volvo med VOC :mrgreen: )
Diesel ska en bil drivas på...


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests