I slutet av augusti köpte jag en (till det yttre) mycket välhållen E250 CGI (bensin) w212 som har gått 10.400 mil.
I början av september 2014 tvärdog motorn på motorvägen efter ca 30 mil med mig som ägare.
Bilen bärgades till auktoriserad Mercedesverkstad. Det visade sig vara kamkedjan som kuggat över och att ventilfästen och flera ventiler gått sönder. Man stoppade felsökningen där och konstaterade att detta gjort att risken för skador på såväl cylinder som kolvar mm var så stora att motorbyte var enda alternativet.
Två månader senare sitter det nu en begagnad motor, som hade gått 3.500, mil i bilen.
Tack och lov hade jag försäkring som gällde upp till 15.000 mil och som ersatte mig för motorbytet och en mycket hjälpsam bilhandlare som på eget initiativ förklarade att man stod för bärgningskostnader och ersatte mig för självrisk mm, dvs allt som inte försäkringen stod för.
Det som gnager i mig nu är att, trots att bilen är servad enligt intervall hos mercedes, kördes lugnt på motorväg och inga missljud överhuvudtaget har hörts från (den gamla) motorn så kunde ett så pass allvarligt fel inträffa.
Finns det någon mer som råkat ut för samma sak och kan jag göra nåt (förutom att sälja bilen) för att minska risken att något liknande händer igen?
Finns det något välkänt fel på denna motor från 2010?
PS, nu har jag kört ca 500 mil med den nya motorn och den går bra, om än lite dåligt med vrid och något för hårda växlingar från automatlådan.
Motorbyte vid 10.500 mil när kamkedjan kuggat över
- Smalllionheart
- Wannabe
- Posts: 2
- Joined: Fri 05 Sep, 2014 13:51
- Location: Skåne
Motorbyte vid 10.500 mil när kamkedjan kuggat över
Last edited by Smalllionheart on Tue 13 Jan, 2015 14:58, edited 1 time in total.
---
Live to ride - ride to live
Live to ride - ride to live
Re: Motorbyte vid 10.500 mil när kamkedjan kuggat över
Det är ett vanligt fel och vill man vara på säkra sidan så byter du kamkedja förebyggande, en duktig auktoriserad verkstad fixar det på ett par timmar.
Re: Motorbyte vid 10.500 mil när kamkedjan kuggat över
Byt kamkedja var 10.000:e mil eller när den börjar rassla vid uppstart.
M271 har varit sådan sedan födsel 2003. Uppenbarligen inte åtgärdad ännu 2010.
M271 har varit sådan sedan födsel 2003. Uppenbarligen inte åtgärdad ännu 2010.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Smalllionheart
- Wannabe
- Posts: 2
- Joined: Fri 05 Sep, 2014 13:51
- Location: Skåne
Re: Motorbyte vid 10.500 mil när kamkedjan kuggat över
Tack för svaren. jag misstänkte att det var välkänt, men trots att jag försökte pressa Mercedes så hävdade de att de inte varit med om detta innan
Det som känns lite extra surt är att jag bilen jag bytte bort var en BMW 525i som hade 34.000 mil på mätaren och gick som en klocka. Där var inte bytt nån kamkedja på den...
Det som känns lite extra surt är att jag bilen jag bytte bort var en BMW 525i som hade 34.000 mil på mätaren och gick som en klocka. Där var inte bytt nån kamkedja på den...
---
Live to ride - ride to live
Live to ride - ride to live
Re: Motorbyte vid 10.500 mil när kamkedjan kuggat över
O nej, mercedes har aaaaaaaaaldrig märkt förut att M271 käkar kamkedjor.
Finns det någon här som faktiskt kört en, eller hört talas om en M271 som gått säg 20.000+ mil på samma kedja? Normal körning, normala serviceintervall?
Min gick 18'. Hedin bytte.
Finns det någon här som faktiskt kört en, eller hört talas om en M271 som gått säg 20.000+ mil på samma kedja? Normal körning, normala serviceintervall?
Min gick 18'. Hedin bytte.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Motorbyte vid 10.500 mil när kamkedjan kuggat över
Nån som vet om man åtgärdat det på de nyare årsmodellerna eller är det samma sak med alla bensinare, 200,250 och 350?
Har ju lite smått funderat på en 250 CGI just som alternativ till diesel.
/Anders
Har ju lite smått funderat på en 250 CGI just som alternativ till diesel.
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Re: Motorbyte vid 10.500 mil när kamkedjan kuggat över
Har beställt en beg 212 med 271-motorn.
Trevlig motor så länge det varar...
Den jag köpt har inte gått längre än 2700 mil, och då jag kör < 1000 mil/år
så har jag "räknat in" ett kedjebyte innan 10K mil i priset om 5-6 år.
Ställer mig tveksam till oljebytesintervallet på 2500 mil.
Trevlig motor så länge det varar...
Den jag köpt har inte gått längre än 2700 mil, och då jag kör < 1000 mil/år
så har jag "räknat in" ett kedjebyte innan 10K mil i priset om 5-6 år.
Ställer mig tveksam till oljebytesintervallet på 2500 mil.
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: Motorbyte vid 10.500 mil när kamkedjan kuggat över
Uky wrote:Har beställt en beg 212 med 271-motorn.
Trevlig motor så länge det varar...
Den jag köpt har inte gått längre än 2700 mil, och då jag kör < 1000 mil/år
så har jag "räknat in" ett kedjebyte innan 10K mil i priset om 5-6 år.
Ställer mig tveksam till oljebytesintervallet på 2500 mil.
I ditt fall blir ju oljebytesintervallen < 1000 mil som du själv skriver,du hinner ju inte komma upp i 2500 mil.
Re: Motorbyte vid 10.500 mil när kamkedjan kuggat över
Om 7 år om jag har kvar den så länge
så är det väl dags för kedjebyte.
Bekanten (MB proffsmek) skakar på huvudet åt
2500-mila-intervallerna. Och jag byter alltid var 1000:e
mil, om nu det har någon betydelse för kedjans livslängd.
En trevlig motor med lagom turboknuff.
Har just nu köp-ångest.
så är det väl dags för kedjebyte.
Bekanten (MB proffsmek) skakar på huvudet åt
2500-mila-intervallerna. Och jag byter alltid var 1000:e
mil, om nu det har någon betydelse för kedjans livslängd.
En trevlig motor med lagom turboknuff.
Har just nu köp-ångest.
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: Motorbyte vid 10.500 mil när kamkedjan kuggat över
Ja det blir ju service efter dagar för dig,eftersom intervallen om 365 dagar hinner före 2500 mil.
Re: Motorbyte vid 10.500 mil när kamkedjan kuggat över
En märklighet.
Jag frågade en bekant som jobbat som Mercedesmekaniker i 50 år
hur många kamkedjor han bytt i 271'or och fick svaret att han endast bytt en enda
i en E250CGI. Den hade rullat 16.000 mil. Han bytte enbart kedjan och spännaren
(som tydligen inte går att återställa). Enligt honom har en CGI-varianten en speciell
kedja utformad "som kugghjul" pga höga krav på timing.
Rätt eller fel?
Jag frågade en bekant som jobbat som Mercedesmekaniker i 50 år
hur många kamkedjor han bytt i 271'or och fick svaret att han endast bytt en enda
i en E250CGI. Den hade rullat 16.000 mil. Han bytte enbart kedjan och spännaren
(som tydligen inte går att återställa). Enligt honom har en CGI-varianten en speciell
kedja utformad "som kugghjul" pga höga krav på timing.
Rätt eller fel?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests