Service B5

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Service B5

Postby Maximus79 » Tue 24 Feb, 2015 08:32

Hej

Någon som har gjort en B5 service och har någon prisuppgift på vad kalaset gick på,

Servicen skall utföras på en E 350 4-matic (11a)

andgus52
Expert
Expert
Posts: 863
Joined: Sun 02 Nov, 2003 18:56
Location: Vänersborg

Re: Service B5

Postby andgus52 » Tue 24 Feb, 2015 11:41

Enklast är väl att kolla med Hedins?
Efter det skulle jag kolla med annan märkesverkstad, också!
Har ett färskt exempel på hur det diffade nästan 40 % mellan Hedin och annan MB-verkstad.
Gissa vem som var billigast?
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Re: Service B5

Postby Maximus79 » Tue 24 Feb, 2015 12:05

Visst det är enklast men jag vill se lite vad andra har betalt för denna service,
tänkte ringa runt o jämför lite priser

Visst dom mindre verkstäderna kanske är billigare,men jag har dålig erfarenhet från dessa oxå ,så bara för det
är biligare så behöver det inte alltid vara bättre service

vi får se vad dom har för priser kan bli spännade

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Re: Service B5

Postby Maximus79 » Tue 24 Feb, 2015 15:13

Hedinbil skulle ha 12600 väntar svar i från Meca verkstan där jag har lämnat in förut,sen finns andra vekstäder men vem som helst kan starta en service
verkstad idag

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Service B5

Postby Marie » Tue 24 Feb, 2015 21:41

Det var nog inte precis Mekonomen som Andgus52 menade som alternativ, utan aukt. MB-verkstäder utanför Hedinmaffian. Det finns faktiskt ett antal sådana.

Mekonomen, AD och allt vad "allbilsverkstäderna" heter ser jag som rena skojeriet. De har vanligtvis inte de rätta underlagen från Mercedes att jobba utifrån, och då blir det som det blir.

Skulle jag till exempel lämna in min W140 på Mekkånåmen, så skulle risken vara mycket hög att de vid tändstiftsbytet pulade dit resistorstift, eftersom Bosch och flera andra tändstiftstillverkare i sina rekommendationstabeller anger sådana, medan Mercedes framhåller att det INTE får vara resistorstift...

Om vi utgår från Borås så finns t.ex. Aronssons i Varberg, Isakssons i Vinberg utanför Falkenberg, Mechanum i Partille, Björkholm i Skövde, HRM i Lidköping, Småländska Bil i Växjö och så naturligtvis det riktiga fyndet, Motorcentrum i Markaryd.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Re: Service B5

Postby Maximus79 » Thu 26 Feb, 2015 09:02

Hej

Hittade detta på Hedin bil hemsida kanske bättre att dom sänker sina priser till normala priser,så man kan lämna in bilen där för service utan att känna sig
rånad

http://www.hedinbil.se/prisgaranti-pa-service/


Meca tog halva priset och där har jag lämnat in förut,så med andra ord så slår vi till på Mecas offert

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: Service B5

Postby SUMO » Fri 27 Feb, 2015 22:15

Maximus79 wrote:Hej

Hittade detta på Hedin bil hemsida kanske bättre att dom sänker sina priser till normala priser,så man kan lämna in bilen där för service utan att känna sig
rånad

http://www.hedinbil.se/prisgaranti-pa-service/


Meca tog halva priset och där har jag lämnat in förut,så med andra ord så slår vi till på Mecas offert


Seriöst...
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Service B5

Postby Roger J » Fri 27 Feb, 2015 22:21

Tror ändå det är bäst att serva bilen hos MB då INTE tex rostskyddsgarantin gäller om bilen skulle vara servad ett enstaka tillfälle på annan verkstad.
Det blev blankt nej från MB på syrrans 204 då sista service var utförd på annat håll, dock hörde dom av sig efteråt och sa att om dom fick göra om servicen så skulle dom åtgärda rosten på samma gång.

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Re: Service B5

Postby Maximus79 » Sat 28 Feb, 2015 00:14

Ärligt talat så har jag tröttnat på Hedin bil skinnar sina kunder för att inte tala om deras kundbemötande, jag köpte bilen på Veho bil aktualiserad MB försäljare, jag fick 6 mån MRF garanti som gäller på alla Mercedes verkstäder

Jag hade problem med bälteshållaren, ringde försäljarenoch han sa bara lämna in den på Hedin bil så löser dom detta, visst var inga problem tills jag slängde fram garantin, det var ungefär som kundmotagaren hade sett ett ufo

Det blev en masa krångel och helt plötsligt så gällde den inte och jag skulle sagt detta när jag ringde, i alla fall det röde sig om 1100 spänn, som jag fick betala själv för att lösa ut bilen trots att jag hade gällande garanti. Så dom kan ta sina Kalle anka regler o dra, jag fick pengarna tillbaka av Vheo bil utan problem

Har servat mina andra Mercor där och aldrig haft några problem alls , tror folk har snöat in på det här med märkesverkstäder

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Service B5

Postby Marie » Sat 28 Feb, 2015 00:37

Inte så konstigt.
Hedin är väl den störste "bakgårdshandlaren" i riket. Vad jag vet har de ännu inte vågat söka medlemskap i MRF.
Följaktligen gällde inte din MRF-garanti där. Men att de lirar i flaggspelsligan utanför MRF håller de helst tyst om. :wink: :roll:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

SUMO
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Sat 13 Nov, 2004 18:07
Location: Bromma/Sthlm

Re: Service B5

Postby SUMO » Sat 28 Feb, 2015 03:00

Maximus79 wrote:Ärligt talat så har jag tröttnat på Hedin bil skinnar sina kunder för att inte tala om deras kundbemötande, jag köpte bilen på Veho bil aktualiserad MB försäljare, jag fick 6 mån MRF garanti som gäller på alla Mercedes verkstäder

Jag hade problem med bälteshållaren, ringde försäljarenoch han sa bara lämna in den på Hedin bil så löser dom detta, visst var inga problem tills jag slängde fram garantin, det var ungefär som kundmotagaren hade sett ett ufo

Det blev en masa krångel och helt plötsligt så gällde den inte och jag skulle sagt detta när jag ringde, i alla fall det röde sig om 1100 spänn, som jag fick betala själv för att lösa ut bilen trots att jag hade gällande garanti. Så dom kan ta sina Kalle anka regler o dra, jag fick pengarna tillbaka av Vheo bil utan problem

Har servat mina andra Mercor där och aldrig haft några problem alls , tror folk har snöat in på det här med märkesverkstäder


Och hur gick det förra gången när du inte ville lyssna (och än mindre trodde), på folks tidigare och samlade erfarenheter...? Bra..?

viewtopic.php?p=627749#p627749
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Re: Service B5

Postby Maximus79 » Sat 28 Feb, 2015 10:02

SUMO wrote:
Maximus79 wrote:Hej

Hittade detta på Hedin bil hemsida kanske bättre att dom sänker sina priser till normala priser,så man kan lämna in bilen där för service utan att känna sig
rånad

http://www.hedinbil.se/prisgaranti-pa-service/


Meca tog halva priset och där har jag lämnat in förut,så med andra ord så slår vi till på Mecas offert


Seriöst...



Seriöst vad ?

User avatar
Maximus79
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Mon 12 Feb, 2007 16:27
Location: Borås
Contact:

Re: Service B5

Postby Maximus79 » Sat 28 Feb, 2015 10:22

SUMO wrote:
Maximus79 wrote:Ärligt talat så har jag tröttnat på Hedin bil skinnar sina kunder för att inte tala om deras kundbemötande, jag köpte bilen på Veho bil aktualiserad MB försäljare, jag fick 6 mån MRF garanti som gäller på alla Mercedes verkstäder

Jag hade problem med bälteshållaren, ringde försäljarenoch han sa bara lämna in den på Hedin bil så löser dom detta, visst var inga problem tills jag slängde fram garantin, det var ungefär som kundmotagaren hade sett ett ufo

Det blev en masa krångel och helt plötsligt så gällde den inte och jag skulle sagt detta när jag ringde, i alla fall det röde sig om 1100 spänn, som jag fick betala själv för att lösa ut bilen trots att jag hade gällande garanti. Så dom kan ta sina Kalle anka regler o dra, jag fick pengarna tillbaka av Vheo bil utan problem

Har servat mina andra Mercor där och aldrig haft några problem alls , tror folk har snöat in på det här med märkesverkstäder


Och hur gick det förra gången när du inte ville lyssna (och än mindre trodde), på folks tidigare och samlade erfarenheter...? Bra..?

viewtopic.php?p=627749#p627749



Vet inte men det verkar som den här balansaxeln har satt sig i huvudet på dig och när det gäller mina kommentarer runt detta ämne,jag har fortfarande samma åsikter när det gäller balansaxeln
jag går inte omkring och lyssnar på vad folk säger ,jag bildar mig en egen uppfattning om saker och ting,

bara för någon säger något så behöver det inte alltid vara sant (det finns inget mer spännande än verkligheten brukar jag säga)

Ibland får man lära sig den hårda vägen och då är det så ,some time you win ,some time you loose get over it

När det gäller min CLS så var jag bara där för att söka info och inget annat,

jag har varken haft problem med balansaxeln eller fått den utbytt,så länge jag körde den så var det inget problem alls
och jag körde ganska länge, men enligt tråden skulle alla få problemet för eller senare inom ett visst serie nr (men detta är irrelevant då tråden gäller val av verkstad vid service)



Med all den info jag hade om balansaxeln så jag byte jag min CLS 350 till en E klass 350 ,(sorry men jag glömde att konsultera dig i detta ämne hoppas du har överseende med detta misstag ) skulle jag få problem med balansaxeln så lovar jag att du är den första jag kommer att meddela inga problem bara du blir nöjd,

User avatar
masi
Expert
Expert
Posts: 529
Joined: Sun 17 Feb, 2008 16:30
Location: Östergötland

Re: Service B5

Postby masi » Tue 17 Mar, 2015 23:19

Marie wrote:Inte så konstigt.
Hedin är väl den störste "bakgårdshandlaren" i riket. Vad jag vet har de ännu inte vågat söka medlemskap i MRF.
Följaktligen gällde inte din MRF-garanti där. Men att de lirar i flaggspelsligan utanför MRF håller de helst tyst om. :wink: :roll:

Det handlar inte om att våga ansöka, det handlar precis som alltid om pengar. Med så många anläggningar är det skitdyrt att vara med.
/Mats
VW Golf Alltrack TDI, '17
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests