Hej alla glada.
Har sedan många år kört E-klass. Lämnade min E220 cdi häromdagen (årsmodell 2012-10), gått 7 605 mil, alla utan problem. Bytt till en ny E 220 Bluetech, diverse trevliga paket, 9-gtronic och till det ILS+
Har hunnit med 62 mil sedan jag hämtade pärlan i fredags (27/3) och snittar 0.562 l/mil... och då har det inte varit så snälla mil:) ILS+ ger ett helt enastående, långt, brett och vitt ljus som helt sköter sig självt. Har sluppit helljusblink från alla mötande och då har jag ändå mycket bättre ljusutbyte än på min 2012:a. Som dock var fantastiskt bra på alla sätt.
Jo, jag vet att det står en ny E-klass runt hörnet om ca 1 år, men jag vill inte ha första årsmodellen av en ny bil (gammal vana) och jag vill heller inte behöva göra några större service/reparationer varför jag bytte till en ny igen.
Stormtrivs verkligen, och en heder till Landrinbil som varit fantastiska i service/respons/leverans under hela min lilla privata upphandling.
Ha en fortsatt bra dag!
Hämtat nya E220 Bluetec
Re: Hämtat nya E220 Bluetec
Vad menas med Bluetec? ÄR det detta med ADblue?
Diesel ska en bil drivas på...
Re: Hämtat nya E220 Bluetec
pinewood wrote:Vad menas med Bluetec? ÄR det detta med ADblue?
Hej, ja det stämmer. Mercedes har en stor tank under bagageutrymmet bak för att rena avgaserna så att de klassar in i Euro6, vilket också gjort bilen miljöklassad.
Med vänlig hälsning / Peter
- Televinken
- Hangaround
- Posts: 22
- Joined: Fri 21 Jul, 2006 16:07
- Location: Skaraborg
Re: Hämtat nya E220 Bluetec
Vore trevligt med en liten recension av automaten,
då även jag går i funderingar på en ny E-klabbare.
Har ju bara kört fempetaren hittills, & en del verkar
tycka att sjupetaren inte var någon uppgradering.
Anyway, Glad Påsk & kör anständigt!
då även jag går i funderingar på en ny E-klabbare.
Har ju bara kört fempetaren hittills, & en del verkar
tycka att sjupetaren inte var någon uppgradering.
Anyway, Glad Påsk & kör anständigt!
"Riktiga män doftar smegma"
Re: Hämtat nya E220 Bluetec
Hej, har på snart en vecka tillryggalagt 120 mil. Går ännu så länge på 0,53 l/mil (samma som min gamla E220 cdi 2012, med 7-gtronic. Dock minns jag att det behövdes mellan 500-1000 mil innan den lossnade och då föll förbrukningen med 0,4 l/mil:) och om detta är relevant här också lär jag land på ganska exakt 0,5 l/mil...
En jämförelse mellan 7-gtronic och 9-gtronic... Nya lådan växlar väsentligt mycket snabbare... millisekunder mellan skiftena som trots detta inte känns. Man ser det bara på växelindikatorn och varvräknaren i instrumenten vilken växel som ligger i.
9:ans växel hittar dock inte i förrän runt 105 km/h, vilket egentligen inte är så konstigt. 8:ans växel är nästan exakt samma som 7:an på 7g-tronic. I 120 km/h varvar de lika på 8:an respektive 7:an, dvs 1750 r/m. När 9:an faller in går då varvet ned till 1400 r/m i 120 km/h. En nästan konstig känsla att glida fram i så pass hög fart strax över tomgång.
Sammanfattning: snabb i reaktioner, växlar oerhört mjukt och ger låga varvtal - låg förbrukning. Har dock endast kört i standardläge ännu (sport är för AMG - V8).
Köp du en ny E-klass och bli lika nöjd som jag:)
Fortsatt fin Påsk till dig också!
Peter
En jämförelse mellan 7-gtronic och 9-gtronic... Nya lådan växlar väsentligt mycket snabbare... millisekunder mellan skiftena som trots detta inte känns. Man ser det bara på växelindikatorn och varvräknaren i instrumenten vilken växel som ligger i.
9:ans växel hittar dock inte i förrän runt 105 km/h, vilket egentligen inte är så konstigt. 8:ans växel är nästan exakt samma som 7:an på 7g-tronic. I 120 km/h varvar de lika på 8:an respektive 7:an, dvs 1750 r/m. När 9:an faller in går då varvet ned till 1400 r/m i 120 km/h. En nästan konstig känsla att glida fram i så pass hög fart strax över tomgång.
Sammanfattning: snabb i reaktioner, växlar oerhört mjukt och ger låga varvtal - låg förbrukning. Har dock endast kört i standardläge ännu (sport är för AMG - V8).
Köp du en ny E-klass och bli lika nöjd som jag:)
Fortsatt fin Påsk till dig också!
Peter
Televinken wrote:Vore trevligt med en liten recension av automaten,
då även jag går i funderingar på en ny E-klabbare.
Har ju bara kört fempetaren hittills, & en del verkar
tycka att sjupetaren inte var någon uppgradering.
Anyway, Glad Påsk & kör anständigt!
Re: Hämtat nya E220 Bluetec
Higgonso wrote: // Går ännu så länge på 0,53 l/mil //det behövdes mellan 500-1000 mil innan den lossnade och då föll förbrukningen med 0,4 l/mil:) och om detta är relevant här också lär jag land på ganska exakt 0,5 l/mil...//
Hej!
Ursäkta att jag påpekar det, och jag hoppas Du inte tar illa upp att jag påpekar det, men Du har säkert skrivit lite fel. Jag tror Du menar att förbrukningen minskar med 0,04l/mil efter inkörningen.
Grattis till en fin bil förresten!
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Hämtat nya E220 Bluetec
Du har självfallet helt rätt... decimalerna ville inte som jag
Tack, trivs väldigt bra!
Fortsatt fin Påsk!
Tack, trivs väldigt bra!
Fortsatt fin Påsk!
Mimmi wrote:Higgonso wrote: // Går ännu så länge på 0,53 l/mil //det behövdes mellan 500-1000 mil innan den lossnade och då föll förbrukningen med 0,4 l/mil:) och om detta är relevant här också lär jag land på ganska exakt 0,5 l/mil...//
Hej!
Ursäkta att jag påpekar det, och jag hoppas Du inte tar illa upp att jag påpekar det, men Du har säkert skrivit lite fel. Jag tror Du menar att förbrukningen minskar med 0,04l/mil efter inkörningen.
Grattis till en fin bil förresten!
- Televinken
- Hangaround
- Posts: 22
- Joined: Fri 21 Jul, 2006 16:07
- Location: Skaraborg
Re: Hämtat nya E220 Bluetec
Higgonso wrote:En jämförelse mellan 7-gtronic och 9-gtronic... Nya lådan växlar väsentligt mycket snabbare... millisekunder mellan skiftena som trots detta inte känns. Man ser det bara på växelindikatorn och varvräknaren i instrumenten vilken växel som ligger i.
9:ans växel hittar dock inte i förrän runt 105 km/h, vilket egentligen inte är så konstigt. 8:ans växel är nästan exakt samma som 7:an på 7g-tronic. I 120 km/h varvar de lika på 8:an respektive 7:an, dvs 1750 r/m. När 9:an faller in går då varvet ned till 1400 r/m i 120 km/h. En nästan konstig känsla att glida fram i så pass hög fart strax över tomgång.Sammanfattning: snabb i reaktioner, växlar oerhört mjukt och ger låga varvtal - låg förbrukning. Har dock endast kört i standardläge.
Tack för recensionen, Higgo!
Låter ju som ett lyft, jämfört
med den fempetade träbocken.
"Riktiga män doftar smegma"
Re: Hämtat nya E220 Bluetec
Har också femväxlad(om än i en S211). Seniors nya bil, en -13 E350 coupe har 7G Tronic + vilket är stor skillnad mot vår bil. Den lådan är mycket lugnare och jobbar generellt på betydligt lägre varvtal. Vår femväxlade är mycket nervösare vilket kan var en smula irriterande ibland.
Jag är mycket nyfiken på nya 9G Tronic, eventuellt blir det en sådan i vår nästa bil vilket sannolikt blir om 3-4 år. Alternativt fortsätter vi med fyrcylindrig bensinare och då får vi vad det verkar nöja oss med 7G Tronic +
Jag är mycket nyfiken på nya 9G Tronic, eventuellt blir det en sådan i vår nästa bil vilket sannolikt blir om 3-4 år. Alternativt fortsätter vi med fyrcylindrig bensinare och då får vi vad det verkar nöja oss med 7G Tronic +
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-
- Hemmamekare
- Posts: 96
- Joined: Thu 01 Jan, 2009 21:05
- Location: Hjo
Re: Hämtat nya E220 Bluetec
Hur ofta får man tanka adblue, tankar man i skuffen då ?
MB 240d 3,0 -75 ( w115 )
MB 250d -86 ( w124 )
MB 300se -88 ( w126 )
MB 280se 3,0d -76 ( w116 )
MB 250td 20v -96 ( w124 )
MB 220cdi -99 ( w210 )
MB 220cdi -07 ( w204 )
MB 220cdi -14 ( w212 )
MB 190d -85 ( w201 )
Riktiga män luktar diesel !
MB 250d -86 ( w124 )
MB 300se -88 ( w126 )
MB 280se 3,0d -76 ( w116 )
MB 250td 20v -96 ( w124 )
MB 220cdi -99 ( w210 )
MB 220cdi -07 ( w204 )
MB 220cdi -14 ( w212 )
MB 190d -85 ( w201 )
Riktiga män luktar diesel !
Re: Hämtat nya E220 Bluetec
Hej. Enligt återförsäljaren ska det inte behöva fyllas på mellan service. Skulle det ändå behövas finns det både 1- och 5-litersdunkar till bra pris på vilken mack som helst (som inte bara säljer korv då...)
Finns en varnare för låg nivå som varnar i god tid innan. Vätskan ingår i serviceavtal till och med 7 500 mil. Och, helt rätt. Finns en rätt rejäl behållare under skuffen där det förr fanns plats för ett reservhjul.
Finns en varnare för låg nivå som varnar i god tid innan. Vätskan ingår i serviceavtal till och med 7 500 mil. Och, helt rätt. Finns en rätt rejäl behållare under skuffen där det förr fanns plats för ett reservhjul.
MB 250d -86 wrote:Hur ofta får man tanka adblue, tankar man i skuffen då ?
Re: Hämtat nya E220 Bluetec
Higgonso wrote:Hej. Enligt återförsäljaren ska det inte behöva fyllas på mellan service. Skulle det ändå behövas finns det både 1- och 5-litersdunkar till bra pris på vilken mack som helst (som inte bara säljer korv då...)
Finns en varnare för låg nivå som varnar i god tid innan. Vätskan ingår i serviceavtal till och med 7 500 mil. Och, helt rätt. Finns en rätt rejäl behållare under skuffen där det förr fanns plats för ett reservhjul.MB 250d -86 wrote:Hur ofta får man tanka adblue, tankar man i skuffen då ?
Jag har ingen personlig erfarenhet, men det är inte vad jag hört. Har hört att det går åt 1-2 % adblue, dvs ungefär som oljan i en tvåtaktare. Det och att adblue-tanken tar upp runt 100 liter av kombin är det som talar emot en diesel i vår nästa bil.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Hämtat nya E220 Bluetec
Synd på AdBluen...
Jag har AdBlue i lastbilen och undviker det gärna i personbilen...
Säkert riktigt fina bilar ändå, kan Jag tänka mig, Tycker om W212 utseende. Och inredningen är fina
Vem vet om något år kanske V70 är bytt mot en W212 , fast det återstår och se, V70 funkar ypperligt ännu iallafall ....
Jag har AdBlue i lastbilen och undviker det gärna i personbilen...
Säkert riktigt fina bilar ändå, kan Jag tänka mig, Tycker om W212 utseende. Och inredningen är fina
Vem vet om något år kanske V70 är bytt mot en W212 , fast det återstår och se, V70 funkar ypperligt ännu iallafall ....
Diesel ska en bil drivas på...
Re: Hämtat nya E220 Bluetec
Scorpio wrote:Higgonso wrote:Hej. Enligt återförsäljaren ska det inte behöva fyllas på mellan service. Skulle det ändå behövas finns det både 1- och 5-litersdunkar till bra pris på vilken mack som helst (som inte bara säljer korv då...)
Finns en varnare för låg nivå som varnar i god tid innan. Vätskan ingår i serviceavtal till och med 7 500 mil. Och, helt rätt. Finns en rätt rejäl behållare under skuffen där det förr fanns plats för ett reservhjul.MB 250d -86 wrote:Hur ofta får man tanka adblue, tankar man i skuffen då ?
Jag har ingen personlig erfarenhet, men det är inte vad jag hört. Har hört att det går åt 1-2 % adblue, dvs ungefär som oljan i en tvåtaktare. Det och att adblue-tanken tar upp runt 100 liter av kombin är det som talar emot en diesel i vår nästa bil.
Om vi låtsas att det skulle vara så som du "hört" (ang. förbrukningen av AdBlue och tankens störlek), så skulle en 100 liters tank med AdBlue räcka till körning i mellan 5-15000 mil (eller mer)..!!
Du kan inte ha funderat i många sekunder över rimligheten i det du "hört"..!?!
Mercedes anger storleken på AdBlue-tanken (i alla modeller av w/s212) till 25,5 liter. Serviceintervallen är 2500 mil (el. 12 månader) och normalt ska man inte behöva fylla på AdBlue mellan service-tillfällena (också det enligt Mercedes)..
Eftersom varken tank eller förbrukning är stor, så kan man ju undra vad det kan finnas för andra skäl till att det skulle vara så jobbigt med AdBlue..?
GL 350 Bluetec 4-Matic AMG 2015
Re: Hämtat nya E220 Bluetec
Nu har vi en 211:a men jag tvivlar på att det är mindre i 212:an, utrymmet under golvet rymmer inga 25,5 liter. Om jag inte missminner mig så är det 140 liter, eller i vilket fall över 100 liter. Detta utrymme tycker vi är lysande och använder mycket. Bl.a tvätthink, matkassar från affären o.s.v utan att det märks i kombiutrymmet när man stängt golvluckan. Mycket praktiskt när man ska in och ut med barnvagn m.m. Men det kanske du inte tänkte på innan du skrev? I vilket fall ifrågasätter jag inte att DU är nöjd med DIN bil och det är ju det som är det viktiga.
Edit:
Lägger till ett par så´na där gubbar för att vara extra tydlig med andemeningen i inlägget. Kanske kan det åtminstone dämpa att eventuella starka känslor uppstår.
Edit:
Lägger till ett par så´na där gubbar för att vara extra tydlig med andemeningen i inlägget. Kanske kan det åtminstone dämpa att eventuella starka känslor uppstår.
Last edited by Scorpio on Tue 21 Apr, 2015 15:40, edited 1 time in total.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests