Tjena!
Ligger de någon sanning i att 4maticen kan ta skada av olika rullomkretsen fram å bak?
Ska köpa 20" till min nya bil, och blev rekommenderad 245/30 fram å 285/25 bak.... Ingen risk för skador?!?
Rullomkrets 4-matic? Krav på samma dimension fram å bak?
Rullomkrets 4-matic? Krav på samma dimension fram å bak?
Mazda Rx-7 -93
MB 300td -80
MB E 250t bluetec 4matic -15
MB E 220t cdi avantgarde -11 *SÅLD*
MB E220t cdi -01*SÅLD*
MB 200e -93 *SÅLD*
MB E270 cdi -04 *SÅLD*
MB 220D -79 *SÅLD*
MB 280te -95 sportline *SÅLD*
MB 300d -77, i nyskick, 11000mil och 1 ägare *SÅLD*
MB C36 AMG -94 *SÅLD*
MB 220D(TURBO) -72 *SÅLD*
MB E 220t cdi -04 *SÅLD*
MB 220D -70 *SÅLD*
MB S 320 -93 *SÅLD*
MB E 220te -93 *SÅLD*
MB 300td -80
MB E 250t bluetec 4matic -15
MB E 220t cdi avantgarde -11 *SÅLD*
MB E220t cdi -01*SÅLD*
MB 200e -93 *SÅLD*
MB E270 cdi -04 *SÅLD*
MB 220D -79 *SÅLD*
MB 280te -95 sportline *SÅLD*
MB 300d -77, i nyskick, 11000mil och 1 ägare *SÅLD*
MB C36 AMG -94 *SÅLD*
MB 220D(TURBO) -72 *SÅLD*
MB E 220t cdi -04 *SÅLD*
MB 220D -70 *SÅLD*
MB S 320 -93 *SÅLD*
MB E 220te -93 *SÅLD*
Re: Rullomkrets 4-matic? Krav på samma dimension fram å bak?
jag skrev detta i en annan tråd (under tidigare användarnamn):
Med detta sagt så kan du använda en rulllomkretskalkylator för att se hur stor skillnaden blir. Är den minimal bör det inte vara några problem, jag har dock samma runtom, gör det lättare vid däckrotation om inte annat, speciellt då mina däck är assymetriska.
Enligt verkstad jag varit i kontakt med är där några millimeters tolerans, bilen driver trots allt inte exakt 50/50 och man kan inte vänta sig att däcken slits exakt jämt. En sökning på utländska forum (där underlaget är större) ger att skillnaden helst inte bör överstiga 3/32 tum hos varken Audi BMW eller Subaru. Mercedes har jag sett olika bud för men mellan 2/32 och 4/32 (värt att notera är att Porsche har väldigt generösa toleranser) så absolut inte mer än 0.3125 mm skillnad i mönsterdjup och helst inte mer än 1.5mm mellan axlarna.
Med detta sagt så kan du använda en rulllomkretskalkylator för att se hur stor skillnaden blir. Är den minimal bör det inte vara några problem, jag har dock samma runtom, gör det lättare vid däckrotation om inte annat, speciellt då mina däck är assymetriska.
Last edited by Drott on Wed 06 May, 2015 11:11, edited 1 time in total.
Mercedes-Benz CLS 350d 4MATIC X218 - 2017 (Diamantvit metallic)
Re: Rullomkrets 4-matic? Krav på samma dimension fram å bak?
http://www.willtheyfit.com/index.php?width=245&aspect=30&diameter=20&wheelwidth=10&offset=40&width2=285&aspect2=25&diameter2=20&wheelwidth2=11&offset2=20#content
0,69% skillnad - skall inte vara några problem, det är mindre än t.ex. skillnaden mellan halvslitna och nya däck (2,5mm på mönsterdjupet)
4/32" eller 1/8" är f.ö. 3,175mm inte 0,3125
Sen har jag tittat på fördelningslådans konstruktion, och diffen där i är smord och av planetväxelmodell, så min maskiningenjörskänsla (den skall man i och för sig inte lita på - att tro är att icke veta) säger att den bör klara mer än andra system men definitivt inte mindre än subaru och audis.
0,69% skillnad - skall inte vara några problem, det är mindre än t.ex. skillnaden mellan halvslitna och nya däck (2,5mm på mönsterdjupet)
4/32" eller 1/8" är f.ö. 3,175mm inte 0,3125
Sen har jag tittat på fördelningslådans konstruktion, och diffen där i är smord och av planetväxelmodell, så min maskiningenjörskänsla (den skall man i och för sig inte lita på - att tro är att icke veta) säger att den bör klara mer än andra system men definitivt inte mindre än subaru och audis.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Rullomkrets 4-matic? Krav på samma dimension fram å bak?
torake wrote:Sen har jag tittat på fördelningslådans konstruktion, och diffen där i är smord och av planetväxelmodell, så min maskiningenjörskänsla (den skall man i och för sig inte lita på - att tro är att icke veta) säger att den bör klara mer än andra system men definitivt inte mindre än subaru och audis.
Alltid uppskattat med lite maskiningenjörskänsla
Porsches system har som sagt väldigt generösa toleranser (även en 4S eller Turbo har feta bakdäck) men så skruvar man ju ihop Porschar i Zuffenhausen och inte Ingolstadt också...
Mercedes-Benz CLS 350d 4MATIC X218 - 2017 (Diamantvit metallic)
Re: Rullomkrets 4-matic? Krav på samma dimension fram å bak?
Underbart! Gillar djupa fälgar, nu verkar 212:an inte tåla så mycket djup bak, så kanske lika bra att köra på samma runt om... Nå jag får se, då vet jag ialla fall att de funkar så länge man håller sig inom de marginalerna
Mazda Rx-7 -93
MB 300td -80
MB E 250t bluetec 4matic -15
MB E 220t cdi avantgarde -11 *SÅLD*
MB E220t cdi -01*SÅLD*
MB 200e -93 *SÅLD*
MB E270 cdi -04 *SÅLD*
MB 220D -79 *SÅLD*
MB 280te -95 sportline *SÅLD*
MB 300d -77, i nyskick, 11000mil och 1 ägare *SÅLD*
MB C36 AMG -94 *SÅLD*
MB 220D(TURBO) -72 *SÅLD*
MB E 220t cdi -04 *SÅLD*
MB 220D -70 *SÅLD*
MB S 320 -93 *SÅLD*
MB E 220te -93 *SÅLD*
MB 300td -80
MB E 250t bluetec 4matic -15
MB E 220t cdi avantgarde -11 *SÅLD*
MB E220t cdi -01*SÅLD*
MB 200e -93 *SÅLD*
MB E270 cdi -04 *SÅLD*
MB 220D -79 *SÅLD*
MB 280te -95 sportline *SÅLD*
MB 300d -77, i nyskick, 11000mil och 1 ägare *SÅLD*
MB C36 AMG -94 *SÅLD*
MB 220D(TURBO) -72 *SÅLD*
MB E 220t cdi -04 *SÅLD*
MB 220D -70 *SÅLD*
MB S 320 -93 *SÅLD*
MB E 220te -93 *SÅLD*
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests