Är det värt att lägga extra pengar på en 2012/2013 med 7G-lådan?
Sportpaketet som kom 2012, är det att betrakta som ett riktigt AMG-paket eller är det bara exteriört? Har bara sett att ratten skiljer mellan en med "äkta" AMG-paket och en med Sportpaket.
Vad jag förstått är det samma motor i 265hk och 231hk E350 CDI? Varför ska man då välja 265hk när man enkelt kan chippa 231:an?
Det tråkiga med alla svensksålda bilar är avsaknaden av utrustning, merparten saknar comand och kommer med det där hemska fusklädret som spricker.
Köpa W212
Köpa W212
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Re: Köpa W212
Jag har avverkat 2st 212-or (220cdi), en från 2010 med 5-vxl lådan och en 2012-a med 7g.
Ärligt talat så tyckte jag inte skillnaden var så stor. Om jag minns rätt, så slutade båda på ca 0.64-0.65l mil under den tiden jag hade de, så någon besparing i bränsle tvivlar jag starkt på. Det som är däremot trevligt med 7g är att spaken finns vid ratten. Det gör faktiskt mycket att inte ha dildon där den brukar sitta. Frigör plats till annat!
Min första hade avantegard paketet och den nyare hade sportpaketet med 18" sulor (på iofs rätt fula fälgar). Hur mycket det skiljer sig mot riktigt amg paket kan jag tyvärr inte svara på. Jag tyckte iaf inte det var märkvärdigt. Baken såg snygg ut med de rektangulära silvriga utblås men det är typ det.
Du har rätt angående ratten...och andra interiördetaljer...inget amg så långt ögat kan se.
Jag hade fusklädret Artico i min, hade dock inga problem med sprickor
Ärligt talat så tyckte jag inte skillnaden var så stor. Om jag minns rätt, så slutade båda på ca 0.64-0.65l mil under den tiden jag hade de, så någon besparing i bränsle tvivlar jag starkt på. Det som är däremot trevligt med 7g är att spaken finns vid ratten. Det gör faktiskt mycket att inte ha dildon där den brukar sitta. Frigör plats till annat!
Min första hade avantegard paketet och den nyare hade sportpaketet med 18" sulor (på iofs rätt fula fälgar). Hur mycket det skiljer sig mot riktigt amg paket kan jag tyvärr inte svara på. Jag tyckte iaf inte det var märkvärdigt. Baken såg snygg ut med de rektangulära silvriga utblås men det är typ det.
Du har rätt angående ratten...och andra interiördetaljer...inget amg så långt ögat kan se.
Jag hade fusklädret Artico i min, hade dock inga problem med sprickor
Re: Köpa W212
zsh wrote:Jag har avverkat 2st 212-or (220cdi), en från 2010 med 5-vxl lådan och en 2012-a med 7g.
Ärligt talat så tyckte jag inte skillnaden var så stor. Om jag minns rätt, så slutade båda på ca 0.64-0.65l mil under den tiden jag hade de, så någon besparing i bränsle tvivlar jag starkt på. Det som är däremot trevligt med 7g är att spaken finns vid ratten. Det gör faktiskt mycket att inte ha dildon där den brukar sitta. Frigör plats till annat!
Min första hade avantegard paketet och den nyare hade sportpaketet med 18" sulor (på iofs rätt fula fälgar). Hur mycket det skiljer sig mot riktigt amg paket kan jag tyvärr inte svara på. Jag tyckte iaf inte det var märkvärdigt. Baken såg snygg ut med de rektangulära silvriga utblås men det är typ det.
Du har rätt angående ratten...och andra interiördetaljer...inget amg så långt ögat kan se.
Jag hade fusklädret Artico i min, hade dock inga problem med sprickor
Tack! Blev en E350 CDI från 2012 med 265hk. Tanzaniteblå med avantgarde, comand och läder. Jag är skitnöjd. Skönare bil har jag ännu inte kört.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Re: Köpa W212
Zed wrote:Tack! Blev en E350 CDI från 2012 med 265hk. Tanzaniteblå med avantgarde, comand och läder. Jag är skitnöjd. Skönare bil har jag ännu inte kört.
Gratulerar! Du kommer säkert bli skitnöjd...det är riktigt fina bilar. 350's diesel är mums!
Re: Köpa W212
Jag funderar också på att köpa en 350 från 2010-2011 med är lite fundersam
Varför finns det 2 olika 350 diesel?
en med 231 hk och en med 265?
vad är skillnaden?
Varför finns det 2 olika 350 diesel?
en med 231 hk och en med 265?
vad är skillnaden?
E280 sedan 2007
E500 sedan 4-Matic 2005 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2004 (såld)
S500 4-Matic 2003 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2005 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2004 (såld)
S500 4-Matic 2003 (såld)
Re: Köpa W212
mrcash wrote:Jag funderar också på att köpa en 350 från 2010-2011 med är lite fundersam
Varför finns det 2 olika 350 diesel?
en med 231 hk och en med 265?
vad är skillnaden?
265:an kom i mitten på 2011. Tystare, starkare och snålare motor. Samma motor i grunden men 265 är modifierad med annan hårdvara. En turbo dock precis som 231hk.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Re: Köpa W212
Ok, tack för snabbt svar.
Då är det en med den nyare motorn jag skall leta efter
Då är det en med den nyare motorn jag skall leta efter
E280 sedan 2007
E500 sedan 4-Matic 2005 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2004 (såld)
S500 4-Matic 2003 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2005 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2004 (såld)
S500 4-Matic 2003 (såld)
Re: Köpa W212
265 hk-dieseln rekommenderas. Hade en c-klass -12 med den motorn och den var som ett skjutvapen. Körde på 0,55 i snitt; dock inte med 225/245-däck, utan med 205-bredd. Bredden gör mycket för förbrukningen, men det bryr kanske inte så många sig om i den motorklassen. Har snålat ner till 220 bluetec.
Re: Köpa W212
s0924 wrote:265 hk-dieseln rekommenderas. Hade en c-klass -12 med den motorn och den var som ett skjutvapen. Körde på 0,55 i snitt; dock inte med 225/245-däck, utan med 205-bredd. Bredden gör mycket för förbrukningen, men det bryr kanske inte så många sig om i den motorklassen. Har snålat ner till 220 bluetec.
Är 220 verkligen så mycket snålare att det är värt att byta för ekonomins skull? Min 350 drar ungefär lika mycket som min förra C200 CDI -08.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Re: Köpa W212
Zed wrote:s0924 wrote:265 hk-dieseln rekommenderas. Hade en c-klass -12 med den motorn och den var som ett skjutvapen. Körde på 0,55 i snitt; dock inte med 225/245-däck, utan med 205-bredd. Bredden gör mycket för förbrukningen, men det bryr kanske inte så många sig om i den motorklassen. Har snålat ner till 220 bluetec.
Är 220 verkligen så mycket snålare att det är värt att byta för ekonomins skull? Min 350 drar ungefär lika mycket som min förra C200 CDI -08.
Ja. Men inte vad gäller bränsleförbrukningen. Det skiljer som sagt väldigt lite i förbrukning, mindre än 0,1 liter/mil, mellan dieslarna oavsett motor.
Tyvärr tillkommer också värdeminskning, skatt, försäkring, service och reparationer/slitdelar. Så för de som prioriterar ekonomin högt så lönar det sig att välja en mindre motor.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Köpa W212
Scorpio wrote:Zed wrote:s0924 wrote:265 hk-dieseln rekommenderas. Hade en c-klass -12 med den motorn och den var som ett skjutvapen. Körde på 0,55 i snitt; dock inte med 225/245-däck, utan med 205-bredd. Bredden gör mycket för förbrukningen, men det bryr kanske inte så många sig om i den motorklassen. Har snålat ner till 220 bluetec.
Är 220 verkligen så mycket snålare att det är värt att byta för ekonomins skull? Min 350 drar ungefär lika mycket som min förra C200 CDI -08.
Ja. Men inte vad gäller bränsleförbrukningen. Det skiljer som sagt väldigt lite i förbrukning, mindre än 0,1 liter/mil, mellan dieslarna oavsett motor.
Tyvärr tillkommer också värdeminskning, skatt, försäkring, service och reparationer/slitdelar. Så för de som prioriterar ekonomin högt så lönar det sig att välja en mindre motor.
Kanske det men för mig är det försumbart. Cirka 5000 kr i skillnad i skatt och försäkring per år. Servicen skiljer knappt något, förutom att det går i lite mer olja i sexan. Alla bilar minskar i värde, jag köpte min 350 till ungefär samma pris som motsvarande 220/250, kanske 20k upp. Det var det värt. Å andra sidan har fyrorna problem med kamkedjorna vilket om man har otur sabbar kalkylen helt. OM642 i 265hk-versionen har inga barnsjukdomar alls vad jag kunnat läsa mig till.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Re: Köpa W212
Har även dieselfyrorna problem med kamkedjor/drev? Jag är inte 100% insatt i dieselmodellerna men det har jag aldrig hört förut. Spridare har man däremot både hört talas om och sett. Och det är 50% fler spridare i sexan = potentiellt dyrare reparationer. Fast kanske har de fått bättre ordning på det de senaste åren?
I vilket fall är huvudsaken att var och en hittat rätt och är nöjda med de egna prioriteringarna
I vilket fall är huvudsaken att var och en hittat rätt och är nöjda med de egna prioriteringarna
Last edited by Scorpio on Fri 11 Dec, 2015 15:50, edited 1 time in total.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Köpa W212
Scorpio wrote:Har även dieselfyrorna problem med kamkedjor/drev? Jag är inte 100% insatt i dieselmodellerna men det har jag aldrig hört förut. Spridare har man däremot både hört talas om och sett. Och det är 50% fler spridare i sexan = potentiellt dyrare reparationer.
I vilket fall är huvudsaken att var och en hittat rätt och är nöjda med de egna prioriteringarna
http://www.mbclub.co.uk/forums/engine/1 ... iesel.html
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... p?t=127811
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Re: Köpa W212
Zed wrote:Scorpio wrote:Har även dieselfyrorna problem med kamkedjor/drev? Jag är inte 100% insatt i dieselmodellerna men det har jag aldrig hört förut. Spridare har man däremot både hört talas om och sett. Och det är 50% fler spridare i sexan = potentiellt dyrare reparationer.
I vilket fall är huvudsaken att var och en hittat rätt och är nöjda med de egna prioriteringarna
http://www.mbclub.co.uk/forums/engine/1 ... iesel.html
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... p?t=127811
Har inte läst länkarna ännu men då har man lärt sig något nytt idag. Kanske hjälper samma kur som på de gamla bensinfyrorna, dvs att byta kamkedja i förebyggande syfte? Kostar i sådana fall ungefär samma pengar som till dem, dvs c:a 5000 kr(som i så fall får räknas in i kalkylen vid inköp)?
Gäller det fortfarande på de nya dieselfyrorna? Inom några år blir det dags att byta till nyare bil och då får man göra en överslagsberäkning på bensin vs diesel igen. Egentligen svårt att säga ett par år i förväg men det lutar nog åt faceliftade 200 bensin med 7G plus eller 220 diesel med 9G.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Köpa W212
Letar efter en 350 kombi 4-matic med 265hk.
Bilfirmorna tar bra betalt för dessa.
den billigaste jag hittat på bilfirma är en 2011 som gått 19000mil och den skall de ha 259000 för !!
vem vill betala en kvarts miljon för en bil som gått 5 varv runt jorden?
blir till att leta leta leta om man skall hitta nått vettigt....
Bilfirmorna tar bra betalt för dessa.
den billigaste jag hittat på bilfirma är en 2011 som gått 19000mil och den skall de ha 259000 för !!
vem vill betala en kvarts miljon för en bil som gått 5 varv runt jorden?
blir till att leta leta leta om man skall hitta nått vettigt....
E280 sedan 2007
E500 sedan 4-Matic 2005 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2004 (såld)
S500 4-Matic 2003 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2005 (såld)
E500 sedan 4-Matic 2004 (såld)
S500 4-Matic 2003 (såld)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests