Utvärdering av e-klass modell 212

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Utvärdering av e-klass modell 212

Postby svnartis » Fri 01 Jan, 2016 15:00

Hej,

Som de flesta vet är det ju bara några dagar fram till dess att efterträdaren till 212 presenteras, W213. Det kan då vara läge att för, eventuella spekulanter, få reda på ägarnas synpunkter på 212:an. Syftet med tråden är alltså att lyfta fram goda om mindre goda sidor av modellen för att hjälpa de som är intresserade av att köpa bilen.

Jag tänkte börja. Jag köpte min S212 år 2013, första regdatum i januari 2013, och har alltså ägt den i snart tre år. Den är motoriserad med en OM651 220-modellen vilken är fullt tillräcklig för de allra flesta. Motorn är riktigt starkt redan från 1400 rpm ända upp till 3000 rpm men därefter försvinner mycket av kraften. Bränsleförbrukningen är naturligtvis högre än deklarerad nivå. Jag kör mycket stad och bränsleförbrukningen ligger på 0,75-0,8 l/m utan ecodrivingtendenser. Nackdelar, förutom kostnaderna som ju alltid är höga på en ny bil förstås, är att jag tycker komforten är sämre än på en 211 eller 210. Bilen är kvickare och tajtare i styrningen och mer hårt satt än de 211 och 210:or jag kört. Jag har standardchassiet. Det blir bättre med 16 tummare på vintern, jag tycker 18 tummarna på sommaren förtar en del av komforten. Faktum kvarstår dock, 212 har en lite annan inriktning än 211 och 210:an. Fördel eller nackdel - avgör själv - för mig är det en nackdel.

Vad mer är jag missnöjd med? Jag tycker att det är bedrövligt att en solidsvart bil levereras med handtag lackade i obsidiansvart. Vill man ha en metallic (med gråtoner) köper man en sådan bil men köper man en solidsvart bil gör man det oftast för att man vill ha en helt svart bil. Jag tycker också att vid fällning av baksätet borde golvytan bli helt plan vilken den inte blir. Min bil är en pre facelift. Jag tycker också att de standardlevererade mattorna till baksätet är för små så mycket av smutsen hamnar utanför mattan. Vissa delar av inredningen håller inte premiumklass, exempelvis knappen till elbakluckan - en mycket racklig sak. Det är lite förvånande att samma knapp även sitter på andra dyrare modeller som ML (GLE). Jag tycker att inredningen är väl stram och inte lika designmässigt tilltalande som 211:ans. Trots större yttermått lastar bilen inte mer än S210. 7 G-tronicen var lite kantig när bilen var ny men antingen har jag vant mig eller lådan anpassat sig till mig för nu tycker jag den fungerar fint.

Fördelar då? Jag är överlag mycket nöjd med bilen. Jag har inte bytt en glödlampa och det har inte varit något strul. Så ska det naturligtvis vara när man köper en ny/nyare bil men många - däribland jag - som ägt ny/nyare e-klass av tidigare modeller vet att så inte är fallet. Hela bilen ger intryck av att vara solid och välkonstruerad. S212 lastar nästan två kubik och det är ju toppen. Man åker helt OK fem personer. Jag gillar också den infällbara dragkroken som kommit mycket till användning och därtill är ur vägen när den inte används. Jag är också mycket nöjd med växelspaken vid ratten (vilket jag var högst tveksam till innan köpet) och det har visat sig mycket bra utrymme för andra grejer där spakstället tidigare fanns. På det hela taget tycker jag att detta varit en mycket lyckad modell av MB e-klass, kanske tom likvärdig med 124. Därtill har Mercedes felbeslut vad gäller tidigare modeller lett till att bilarna säljs nya till fina priser (de kan inte ta lika mycket betalt för varumärket) vilket ju är bra för oss kunder. Jag hade tänkt byta bil nu men har beslutat mig för att behålla bilen ytterligare några år då den svarar mot de krav jag ställer på en Mercedes. Betvivlar att det finns en vettigare bil att köpa i klassen och motsvarande ålder. Jag väntar med spänning på hur 213 kommer att bli, det blir svårt att överträffa 212 som helhet.

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Zed » Fri 01 Jan, 2016 19:40

Initialt tänkte jag i samma banor som du att 212 inte har lika fina material i interiören som 210 och 211 men allt eftersom man ägt bilen och levt med den varje dag har min uppfattning ändrats. Min 212 har iofs helläder, comand och träratt och känns faktiskt modernare än mina 211 nu när jag kör båda modellerna på regelbunden basis. 211 känns lite föråldrad med sin gungiga styrning och fjädring. Min 212 350 CDI har faktiskt till och med bättre styrkänsla än E55:an.

212 känns mycket riktigt som att MB tagit tillbaka kvaliteten från 124:an. Både 212 och 204 som jag hade innan är skottsäkra och förmedlar även den känslan när man kör dem. E350 CDI med 265hk/620Nm som sitter i min är en pärla. Tyst och otroligt snål. Går utan problem att få ner under 0,55. För det mesta ligger jag dock på 0,7 blandat på sommaren och 0,8 på vintern.

Det negativa är dock ventilationssystemet som jag gnällt om i en tråd här. Det immar igen konstant vid start när det är fuktigt ute och bilen körts de senaste timmarna innan start. Värmen fördelas inte lika bra som i 211 heller. Ibland fryser jag om fötterna trots att jag är varm på överkroppen.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

User avatar
220Sb
Prospect
Prospect
Posts: 35
Joined: Wed 11 Apr, 2012 23:14
Location: Mölndal

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby 220Sb » Wed 06 Jan, 2016 00:02

Kan i huvudsak hålla med skribenterna ovan, har precis hämtat ut S212 nr 2.
Har trivts mycket bra med den första, 2011 , den tog över efter S210:an, dvs 9 årsmodeller och ca 18 kMil och därmed egentligen svårt att göra relevanta jämförelser.
Visst blev 212:an ett rejält lyft, välbyggt, skrammelfritt, fina materialval, mycket bra körkänsla, styrning etc. Och jättefin motor, 400Nm från 1400 rpm, har passat mig jättebra. Bytte snabbt bort 17" Avantgarde-fälg till 16" Elegance och 225/55 vilket ökade komforten betydligt. Ingen synlig rost nu efter 5 år och 7500 mil, dock har jag fått byta luftbälgarna bak och torkarmotorn bak. Gummimattorna bak i minsta laget, inte bättre på den nya...
Har precis hämtat ut den nya i Skövde, men hemresan längs E20 gav mersmak, suverän Distronic, mycket smart ILS, Elegance med standardchassi går mjukt, tyst o fint iaf med 16" vinterdäck, får se om man står ut med 17" sommardäck. Ljusgrå tyginredning ger luft och rymd, valnötspanel och klockan..., hur mycket är inte den värd?
Nackdelar är AdBluetanken som omöjliggör reservhjul, TPMS istf däckstrycksvarningen (har inte fått punktering på minst 40 år, men ändå) och avsaknad av strålkastarrengöring. Kan inte komma på mer. Jo, imman har jag råkat ut för några gånger, sista tiden satte jag igång MRA (REST) och känslan är att problemet med imma direkt efter start minskade. Får se nu om det blir samma på den nya. Sen är bränsleåtgången lite för hög, den har varit 7,3 ltr medan den officiella blandade är 6,2 ltr. Det är kanske inte mycket att säga om, men bildatorn har angivit 6,5 ltr, 11% lägre. Nu är inte 7,3 ltr alltför högt för en stor, tung rejäl kombi på 1845 kg. Den nya har hela 130 kg högre tjänstevikt, märkligt, nån som vet varför?
De skickar ut utgående E-klass med bra priser, bra paket, viss rabatt nu på slutet, troligen ett mycket bra val.
Fick nyss en länk till W213: http://www.autoguide.com/auto-news/2016 ... debut.html , den ser bra ut, bättre än de första bilderna man såg. Bra mix av C-klass exteriört och S-klasse inuti, bra att den klassiska grillen blir kvar.
Last edited by 220Sb on Wed 06 Jan, 2016 11:31, edited 1 time in total.
S212 E220 BlueTEC Elegance -16 (6,9 ltr/100 km)
W111 220Sb -61

Föredettingar från M-B:
S212 E220CDI -11, S210/2 E200K -02, W210/2 E240 -00,
W124 E220 -94, W124 200 -89, W123 250 -79, W115 240D -74

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Marie » Wed 06 Jan, 2016 00:21

En av de saker som störde mig allvarligt när jag hade 212 som lånebil några veckor varje sommar de senaste åren, var att jag kände det som att takkanten var otäckt nära huvudet både framåt och i sidled. Otäckt nära med tanke på en kollision. Och förbluffande mycket närmare än i en s.k. småbil som Renault Clio III. Att jag kanske inte skall jämföra en 212 med en 140 är ju en sak, men den borde ju kännas mindre trång i framsätet än en Clio!

Att det fällda baksätet i kombin inte bildar plant lastgolv är ju fem steg bakåt jämfört med gamla S124, men det har redan nämnts. Det är precis lika dåligt som i Renault Clio III (fast utrymmet är faktiskt trots allt större i 212an)!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
von_skunck
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
Location: Norrtälje

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby von_skunck » Wed 06 Jan, 2016 12:04

På det stora hela väldigt nöjd med bilen, nedan noteringar från mig:

- Airmatic eller vad det nu heter, dvs std bak. Byte av bälgar ca 2 år sedan.
- Bilen immar igen lätt om man får in lite fukt/personer. Min gamla Volvo 850 från 95 är ju till och med bättre
- Förar sättet har spruckit, har tyg på sittdelen och vinyl eller vad det nu är på sidorna, höll i ca 10.000 mil(kör bara lång mil så få in/ur bilen)

Skulle absolut kunna köpt en w212 igen ! Är ju lätt att räkna upp problem på ett märke/modell och man ska inte glömma att andra dras med en hel del bekymmer också.

Med vänlig hälsning Lasse

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Scorpio » Wed 06 Jan, 2016 12:43

Marie wrote:
Att det fällda baksätet i kombin inte bildar plant lastgolv är ju fem steg bakåt jämfört med gamla S124, men det har redan nämnts. Det är precis lika dåligt som i Renault Clio III (fast utrymmet är faktiskt trots allt större i 212an)!


Jag ska till att börja med säga att jag inte har någon personlig erfarenhet av S212, men är det verkligen så illa ställt?

På S211 blir det helt plant. Men man får först dra fram framstolarna rejält och sedan fälla bakre nackstöden och därefter baksätet. Sedan kan man dra bak framstolarna igen. Förvisso kan man inte dra tillbaka framstolarna fullt så mycket med fällt baksäte men det funkar i alla fall för mig som är 178 cm.
Last edited by Scorpio on Wed 06 Jan, 2016 18:06, edited 1 time in total.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

andgus52
Expert
Expert
Posts: 863
Joined: Sun 02 Nov, 2003 18:56
Location: Vänersborg

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby andgus52 » Wed 06 Jan, 2016 13:23

Luftbälgar och spruckna säten verkar vara typfel.I alla fall om man har tyg i mitten med läder eller konstläder i sidorna.
Nån som vet om det blivit bättre på de punkterna med de senare årsmodellerna?
Nästa MB blir troligen en E-klass igen. Hoppar över 211..... :? så det får bli en 212.
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Scorpio » Wed 06 Jan, 2016 16:40

andgus52 wrote:Luftbälgar och spruckna säten verkar vara typfel.I alla fall om man har tyg i mitten med läder eller konstläder i sidorna.
Nån som vet om det blivit bättre på de punkterna med de senare årsmodellerna?
Nästa MB blir troligen en E-klass igen. Hoppar över 211..... :? så det får bli en 212.
/Anders


Ja "galonklädseln" Artico spricker förr eller senare på de allra flesta bilarna. Påverkar inte funktionen men det ser ju för skabbigt ut i en i övrigt fin bil :-(

Observera att det även finns bilar som är helt klädda i Artico! Dessa kan misstas för läderklädsel vilket alltså är något helt annat.

Detta problem har väl funnits i 15 år nu och det verkar inte vara någon skillnad mellan årsmodellerna. Lösningen blir att köpa en Classic eller Elegance istället och då får man bättre fjädringskomfort på köpet :-) Eller om man absolut vill ha en sådan en Avantgarde med riktig läderklädsel.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby kimsababy » Wed 06 Jan, 2016 19:07

220Sb wrote:Fick nyss en länk till W213: http://www.autoguide.com/auto-news/2016 ... debut.html , den ser bra ut, bättre än de första bilderna man såg. Bra mix av C-klass exteriört och S-klasse inuti, bra att den klassiska grillen blir kvar.


hemska bakljus :crazyeyes:
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby brolle87 » Sat 09 Jan, 2016 22:25

jag köpte min 2011as modell (220cdi 5vxl automat) när det hade gått 11750mil. har idag gått 13200mil. tidigare bes-papper har varit blank, och nyss bes jag den, och det blev blankt så när som på en blinkers jag glömde kolla innan.

De fel jag haft är: Motorlampan tändes och bilen gick i felläge. det va givaren till partikelfiltret som spökade, så dom bytte den och kablage. Och en blinkers pajjade i vä backspegel. Slitage i förarstolens sida. Lite blött av motorolja redan, mellan tråg och block.(det gick dra skruvarna litte grann)

Tycker bilen går otroligt fint, och inget skrammel överhuvudtaget. Mercedeskänsla helt enkelt. Riktigt bra ljudsystem i bilen också. växlar fint och automatlådan är duktig på att segdra, så man kan utnyttja vridet i dieseln. Drar lite diesel. Väldigt fin att dra tung släpvagn med den

Det jag stört mig på är, blinkersspaken som sitter lite lågt, så man nästan drar i farthållaren istället. Lite lågt tak ovanför framrutan. Har man ett babyskydd i baksätet som tar ganska mycket plats, blir det väldigt lite benutrymme fram.
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby jale » Thu 14 Jan, 2016 19:03

"Rolig" tråd ... Hat kört MB sedan 30 tillbaka, ( är 62 ) .. haft 123, 201, 126, 210, 211 .. och nu 212.
Sammantaget är nog denna 212´a ( 2014 ´års E 220 CDI Avantgarte Buissnes Sport Plus ( Facelifted ) ) den hitills bästa MB jag kört ( men emotionellt så är W 126 ´an 300 SE ... den "härligaste glidaren" ) ...

Bra med 212 :
Det fantastiska lyset med ILS Plus !!! Nog det absolut bästa jag hitills sett !!!
Fjärdringskomforten utmärkt adaptativa egenskaper ! Har "Sportpaketet" som är mycket bra.
Väghållningen på kurvig väg med fullt ös - toppenbra !
Den låga ljudnivån i kupén ! Bäst hitills !

Motor är svårt att bedöma för mig då jag bara kört bensinare förut men denna diesel har mycket bra drag från låga varv och med sin twin-turbo så är den kvick ... dock inte som kompressorn på min förra E 200 ( W 211 ) .. Skulle dock vilja ha mera "power" till vardags ...

"Dåligt" med 212 :
Inget direkt ... men :
Sittkomforten i stolarna är sämre än i 211án man sitter "mera" rakt och stumt ... 211 gav mera ombonad känsla ... ( Har / hade skinn i bägge )
Det immar igen ibland när man har kört en stund i kallt väder och åker in i ett varmgarage, typ i Maxi köpcentra, stort minus ! ... hände aldrig i 211 eller för den skull de tidigare heller ... Klart dåligt.

Designen är en fråga om tycke och smak - olika för alla, själv så gillade jag designen hos 211 som var "tajtare" medans 212 är mera "kantig" men betydligt mer modern i designen ...

Har nu sett de senaste bilderna på 213 som kombinerar rundheten baktill hos tidigare MB med den "spetsiga" potensen framtill som nu råder ... intet förvånad alls.

:-)

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Uky » Thu 14 Jan, 2016 22:30

Har haft min M/Y 2009 207'a E-Coupé i snart ett år. (Fast det är en förklädd C-klass)
En "halvsnikbil" = Panoramatak, Audio50 med lilla Navin och BT/Multimedia, Skinn, Sportfjädring, Automat
men H7-ljus. 250CGI = 1.8 liters M271 med en turbosnurra och direktinsprutning. 200 Hk 300+ Nm.
Hänger med helt OK och faktiskt ganska pigg.

Positivt
========
Härlig komfort!
Trevligt med panoramataket.
Tyst även på usla svenska vägar!
Go värme även om det tar en stund för den att bli varm.
Faktiskt riktigt bra ljud i bilen även om det inte är värstingsystemet.
Mycket enkel betjäning av navi och ljud.
H7-ljuset lyser bra (men "White Vision"-lampor är nödvändigt!)
Snål på längre sträckor. Kommer ner i < 0.7 liter milen 95 okt.
Snyggt med LED-ljus bak.

Negativt
========
CGI-motorn låter som en diesel när den är kall. Dessutom
har den ett litet väl högt vinande ljud som jag även hört
från en annan CGI250 som då och då kör förbi utanför.
M271 : Kamkedjebyte ~10.000 mil om jag har kvar bilen så länge.
Det karmlösa fönstren vill gärna gnissla när dom justerar in sig vid dörrstängning.
Imma ibland.
Autoavbländningen på vänster ytterbackspegel glappar. För kallt att kolla
just nu. Spegelglasen tas ut genom rått våld. Dom sitter med fjädrande
klämmor. Känns inte kvalitet.
Två plastlister vid bakluckans sidor i "vecken" som placerats där för att
dölja svetsfogar är tyvärr illa konstruerade smutsfällor. Mycket
goja under dom, och antydan till rost vid två av hålen
som används för fixering. Inte bra alls :x

Kostat på den
=============
Rostskyddsbehandling. En noggrann okulärinspektion gjordes
av firman innan dom började. Ingenting förutom normal
oxidation av motorns bärstruktur (aluminium) och under plastlisterna
ovan. Får väl sägas vara en "First" från Stuttgart :mrgreen:

Bytt
=====
Batteriet lade av efter någon månad. Inte helt, men plötsligt fungerade
inte fönsterjusteringen eller bältesassistenten. Jag hittade inget
kompatibelt med rätta klackar och jag rekommenderades att köpa
ett orginal VRLA-batteri. Efter bytet - inga problem.

Rökmoln vid kallstarter ibland: En banjoskruv behövde bytas. Nyare har
en spärrventil i sig som skall förhindra att olja trycks ut i turbons lagerhus
efter att man stannat med varm motor.
MB ville inte ta det på garanti/GW då bilen är 6 år. Hedin ville ha 1500 för jobbet (!)
varav skruven kostade runt 150 pix. Med litet svordomar gick det
att lirka ut den själv och byta på en kvart utan att riva allt som WIS beskrev.

När vintern kom tog det l å å n g tid för motorn att bli varm.
Kände på kylarslangen. Den var fisljummen när bilen gått några km.
Jodå - Termostaterna har man haft problem med. Det är en delvis
elektroniskt styrd 4-stegs konstruktion. Bökig som f-n att byta då man måste
lossa anslutningarna till styrservon. (Oljekladd i massor) Vill man vara ordentlig krävs MB's
specialverktyg för att lossa och byta div slangklämmor. Köper man
vanliga (gärna rostfria) fixar man bytet utan dessa verktyg.
Då är det bara ett annat litet helv-e kvar, nämligen
att skjuta tillbaka luftröret till turbsnurran efter bytet.
Där var det nära en hjärnblödning.

Den utbytta termostaten hade en krängd gummipackning vid huvudutloppet.
Den läckte som ett såll. Ny kostade 1200 pix.

Någon hade troligtvis snott höger ytterspegelglas. Plötsligt fick jag felmeddelande
och det blinkade inte. Ut med glaset, och denne någon hade tydligen snott det första
genom att klippa kablaget med kontakt och allt. Den inkompetente idiot som lagat
det hade använt ett näbbtång som crimpverktyg, FK-kabel och eltejp.

Ut med lödkolv, teflonkabel, krympslang
och silicone. Sur man blir!

Slutkläm: Förutom M271 är det en förträfllig liten bil.

Helnöjd.

Drott
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Wed 22 Apr, 2015 13:16
Location: Helsingborg

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Drott » Sat 16 Jan, 2016 20:36

Jag kör en S212 E350 4-MATIC från 2011 som jag köpte för ett år sedan och jag tycker väldigt bra om bilen. Mitt exemplar är importerad och besitter en tämligen diger utrustningslista, bland annat ventilerade multikonturstolar, DISTRONIC, AIRMATIC, panoramatak, inredning och exteriör i Designo-utförande och fjärrstyrd bränsledriven värmare. (vågar knappt tänka på vad svenskt nypris skulle ha varit år 2011, eller idag för den delen...)

Plus:
- Såväl inredningen som exteriören är fantastiskt, inredningen känns extremt välbyggd sånär som på den där j*vla luckan som sitter över mugghållarna (där växelspaken sitter på andra bilar är Mercedes-Benz och Rolls Royce)
- Fjädringskomfort och riktningstabilitet, ska man åka bättre än en E-klass med 4-MATIC och AIRMATIC så får man köpa en S-klass med dito + magic body control.
- Lastutrymme. Inget slår en S212a i lastutrymme. Jag hånler inombords när jag ser folk försöka lasta A6or och liknande "livsstilskombis". :twisted:
- Säkerhet. År 2011 fanns ingen annan familjekombi med lika avancerade aktiva säkerhetssystem.

Minus:
- Den har varit på verkstad för två saker, det första en läckande kondensor som orsakade att klimatanläggningen upphörde att fungera. Verkstaden lät meddela att den tydligtvis drabbats av någon form av stenskott eller liknande. Säljaren (S. Jönsson Bil) tog sig an detta utan att bråka, bra så.
Det andra, mer oroväckande, var ett missljud från motorn (M272a) som uppstod efter en service/oljebyte hos akut. Mercedes-verkstad försvann efter några dagar, men eftersom jag är paranoid fick min lokala Mercedes-verkstad inspektera den med boroskop och köra diagnostik, den konstaterades fullt frisk, men ändå obehagligt.
- Jag vet inte vad jag ska köpa nästa gång, det enda jag vet är att om jag ska överträffa helhetskänslan i denna bilen så blir det obscent dyrt...
- Jag har tidigare skrivit att den är lika lätt att hemmameka som en Eurofighter Typhoon, det är något missvisande, men kanske som ett lite äldre jetplan, typ en Tornado eller Viggen. (detta gäller väl iofs. även en Kia idag)
- Ingen Keyless-GO.
- Inga flagghållare.
Mercedes-Benz CLS 350d 4MATIC X218 - 2017 (Diamantvit metallic)

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby svnartis » Sun 17 Jan, 2016 12:19

En ytterligare nackdel:

Standardmodellen OM651 220-motorn upplevs som "sävligare" än konkurrenterna BMW F11 520 och A6 2,0 TDI trots att det egentligen endast skiljer tiodelar 0-100 km/h. Skillnaden känns som större än vad siffrorna indikerar.


Plus:
212:an upplevs som rejälare vilket också siffrorna från Dekra indikerar, i vart fall i jämförelsen F11 och 212. F11 har fler fel på bilar som rullat 5-10 000 mil än 212-bilar som rullat 10-15 000 mil.

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Hynboholm » Thu 31 Mar, 2016 12:39

Vilka bilar hade denna stol/klädsel? Är det bara bilar I eleganceutförande?

Image


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests