Utvärdering av e-klass modell 212

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Scorpio » Thu 31 Mar, 2016 17:16

Hynboholm wrote:Vilka bilar hade denna stol/klädsel? Är det bara bilar I eleganceutförande?

Image


Nej. Det där är bilar med tillvalet Nappa Läderklädsel. Har för mig att även bilar med tillvalet Designo Läderklädsel ser ut så, fast då i speciella färger och Designomärke på ryggstödet.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Hynboholm » Thu 31 Mar, 2016 21:48

Scorpio wrote:Nej. Det där är bilar med tillvalet Nappa Läderklädsel. Har för mig att även bilar med tillvalet Designo Läderklädsel ser ut så, fast då i speciella färger och Designomärke på ryggstödet.


Ok, gick det att välja nappa oavsett motor?
Dom få gånger man ser denna underbara inredning så är den oftast i
bilar med större motorer. Men det beror väl på att de som hade råd med nappa,
hade väl också råd med större motorer.
Få 200CDI med nappa gissar jag... :wink:

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Scorpio » Fri 01 Apr, 2016 10:50

Hynboholm wrote:
Scorpio wrote:Nej. Det där är bilar med tillvalet Nappa Läderklädsel. Har för mig att även bilar med tillvalet Designo Läderklädsel ser ut så, fast då i speciella färger och Designomärke på ryggstödet.


Ok, gick det att välja nappa oavsett motor?
Dom få gånger man ser denna underbara inredning så är den oftast i
bilar med större motorer. Men det beror väl på att de som hade råd med nappa,
hade väl också råd med större motorer.
Få 200CDI med nappa gissar jag... :wink:


Ja det är i princip att möjligt att utrusta basmodellerna till samma nivå som toppmodellerna. Men det finns nog inte många 200 med Nappaläder. Och i synnerhet inte de svensksålda. I exempelvis Tyskland dyker det däremot ibland upp välutrustade basmodeller.

Nappalädret är slätare och mjukare men är lite känsligare. Men med tanke på den relativt ringa merskillnaden i pris på 5700 kr jämfört med "vanlig" läderklädsel kan jag tycka att det är lite märkligt att inte fler väljer Nappaläder. Sömmarna är ju också annorlunda och i mitt tycke snyggare/exklusivare :-)
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Hynboholm » Fri 01 Apr, 2016 14:54

Sökte på Blocket efter nappa och fick upp två resultat av denna modell (och en designo av samma modell).
Det finns alltså flera modeller av nappa?

Image

Designo.

Image

Här är en (220cdi) Elegance med tyg, och den har stolar med det "randiga" utförandet.

Image

Här är en till Elegance (350cdi), den har läder med en annan typ av dörrsida?

Image

Ledsen att jag spammer tråden, men jag blir inte klok på alla inredningsalternativ...
Det enda som är riktigt säkert är att det INTE ska vara Artico...

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Scorpio » Sat 02 Apr, 2016 09:54

Beklagar också trådkapningen men visst finns det en viss koppling till utvärdering av W212 då man exempelvis bör undvika Artico konstläder..

En sak man måste vara uppmärksam på är att en del säljare saluför bilar med Artico som Läderklädsel. Och det gäller även auktoriserade handlare. Enda sättet att vara säker är att kolla utrustningskoderna.

Om vi tar svart som exempel så är kod 011 Strasbourg tygklädsel. Detta är standardklädseln och går knappast att förväxla med annan klädsel. Och den är alltid "randig".

Kod 411 är Artico/Grenoble konstläder/tyg. Detta är standardklädseln med Avantgardepaket och saluförs av somliga som delläder eller twinläder.

Kod 111 är konstläder Artico. Den kan vara lätt att missta som riktigt läder för den oinsatte.

Kod 211 är Läderklädsel.

Kod 811 är Nappa Läder.

Andra färger har andra koder men första siffran motsvarar alltid materialet enligt ovan varför den kan användas som tumregel.

AMG-bilar har andra stolar/koder.

En sak som är helt säker är i alla fall att Designoklädseln INTE har samma sömmar som den inredningen Hynboholm menar så där var jag inne i felaktiga tankebanor.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Hynboholm » Sat 02 Apr, 2016 11:19

Ja, och dom är verkligen många också som kallar Artico för läder....
Dörrsidan var ju en ledtråd skrev någon, men det finns det ju också många varianter av...
Finns det broschyrer med alla alternativ att läsa enkelt på nätet någonstans?
T.ex. mellan 2010 - 2013?

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Zed » Sat 02 Apr, 2016 13:03

Har för mig att artico har släta dörrsidor, Luganoläder har dörrsidor med sömmar och att nappa har veckat läder i dörrsidorna.

Nappa finns i vanligt slätt läder med.

Image
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Hynboholm » Sat 02 Apr, 2016 14:50

Zed wrote:Nappa finns i vanligt slätt läder med.


Ok.
Vilka stolar har du i din 350?
Hur många mil har du kört, och är du nöjd med bilen?

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Zed » Sun 03 Apr, 2016 18:47

Hynboholm wrote:
Zed wrote:Nappa finns i vanligt slätt läder med.


Ok.
Vilka stolar har du i din 350?
Hur många mil har du kört, och är du nöjd med bilen?


Sitter komfortstolar i min med Luganoläder, stenhårt läder men håller säkert för all sorts misshandel. Kört cirka 1300 mil sedan jag köpte den i augusti 2015. Den har gått 7300 mil nu. Väldigt skön och avslappnande att köra. Motorn (265hk) är ett under av kraft kombinerat med otrolig bränsleekonomi. Som lägst har jag kört den på 0,48 motorvägskörning 110km/h. Hela bilen andas kvalitet och hittills har jag inte haft några problem med den.

Klimatanläggningen är det enda smolket i bägaren. Har haft problem med fukt vid fuktigt väder, bilen immar igen bakrutan och den klarar inte själv att ta bort fukten i autoläge. Har haft den inne på Hedin 5 ggr för samma grej och även ställt frågor om detta till andra 212-ägare. Tydligen är det något normalt som man får leva med.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Hynboholm » Sun 03 Apr, 2016 19:10

Zed wrote:Klimatanläggningen är det enda smolket i bägaren. Har haft problem med fukt vid fuktigt väder, bilen immar igen bakrutan och den klarar inte själv att ta bort fukten i autoläge. Har haft den inne på Hedin 5 ggr för samma grej och även ställt frågor om detta till andra 212-ägare. Tydligen är det något normalt som man får leva med.


Ja, just det ja, den biten var ju mindre smickrande.
Gäller det även när du åker själv, eller är det vanligare vid full bil?
Tack för infon!

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Zed » Sun 03 Apr, 2016 21:19

Hynboholm wrote:
Zed wrote:Klimatanläggningen är det enda smolket i bägaren. Har haft problem med fukt vid fuktigt väder, bilen immar igen bakrutan och den klarar inte själv att ta bort fukten i autoläge. Har haft den inne på Hedin 5 ggr för samma grej och även ställt frågor om detta till andra 212-ägare. Tydligen är det något normalt som man får leva med.


Ja, just det ja, den biten var ju mindre smickrande.
Gäller det även när du åker själv, eller är det vanligare vid full bil?
Tack för infon!


Den trycker ut fuktig luft vid start av varm motor i fuktig väderlek, oavsett antal personer i bilen. Den immar dock igen i bakrutan endast när det är väldigt fuktigt ute och det är flera i bilen. Som sagt, 5 ggr inne hos Hedin, senaste gången i veckan. Då hade de fått någon uppdatering av Mercedes själva som bilen skulle programmeras med. Tveksamt om de lyckats. Inte regnat än dock.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

User avatar
immid
Proffs
Proffs
Posts: 288
Joined: Thu 13 May, 2004 19:59

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby immid » Wed 03 Aug, 2016 21:45

Min W212 Facelift E350 4Matic (besin):
Inhandlades vid 3700 mil (Tyskland) samtidigt började problemen:

1. Comand system gick sönder (gick in i en oändlig reboot loop) och enligt Mercedes Malmö blev slutsatsen: "vi behöver byta ut hela systemet" (min bild är att HD:en pajat men vem bryr sig då detta är ett garantiärende som jag förvisso kan skriva en hel uppsats om...)

2. AC:en strular gott i varmt klimat (södra Europa ). "AC:en" blir så kall ingen luft kan strömma igenom (har ej felsökt än...) så det var bara att starta toggla AC on-off knappen efter 3 timmar körning annars fick man ingen luft i kupen.

3. Mugghållare på rad 3 sönder efter ha används max två gånger (jo den är 7 sitsig)

Men visst det finns ju ljuspunkter

1. Distronic+, undrar hur jag kört bil i alla dessa år utan detta system :). Har redan räddat mig två gånger (under min 950 mils bilsemester i Europa) i kombination med de andra säkerhetssystemen.
2. Airmatic, som en dröm (så länge det fungerar). Till och med frugan som hatar åka bil var nöjd och kunde läsa sina böcker på bilsemestern (har aldrig funkat tidigare i W210:an).
3. 7-sitsig , Slut på allt bråk i baksätet då den yngste blir förvisad till rad 3
4. 4-Matic, har ej testat i snö än...men det funkade fint på stränderna i Grekland :)

Summa summarum : kvaliteten på W212 är jag väldig tveksam till och då kommer jag senast från en W210 och ljuspunkterna är ju inte precis W212 specifika. Men visst jag har inte gett upp än på W212...

Jo, jag glömde nästan : motorljudet är helt ok med plattan i mattan :)
Compact 2.0 1975, 190E 2.0 1986, 190E 2.6 1990, C200 1995, E280 1996, E350 CGI 4M 2014

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Chris Mbsca » Thu 11 Aug, 2016 14:32

Image

Image

Image

Har ju 2010/2016 cabben dårå å de är ju en förklädd c-klass men delar ju de mesta med 212 ändå å har nästan all utr.

Jag har ju den sällsynta 500 motorn å den är ju inget annat än underbar å köra. Supersnabb å känns nästan lite AMG.
Svensksåld nu på 2700 mil. Kör inte så mycket med den å den står ju anstäld på vintern.

Kommer ju från en W221 S65 AMG så självklart är det ju stor skilldnad på kvallitetskänsla men det räknar man ju med åxå vid ett sånt byte.

Nu har ju jag då byggt om min totalt till 2016 års modelll med allt vad det innebär. Jag kan säga att efter denna sommarens ägande älskar jag bilen. Sjukt bra komfort för tyg cab. Helt tyst i 110 kmh. Imponerande. Den har ju riktigt skinn åxå.

Fördel:
Tyst komfort
Otrolig kvalittetskänsla för en CAB.
4 bra sittplatser
0,95 landsväg

Nackdel:
Lite för hårda sportstolar(Får fasen ont i rumpan)
VÄRDELÖST ljud. Sämsta jag haft i en MB. Haft massor med MB cabbar med jättebra ljud.
Jag saknar luftfjädring och distronic
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby Marie » Thu 11 Aug, 2016 15:21

Chris Mbsca wrote:Nackdel:
Lite för hårda sportstolar(Får fasen ont i rumpan)
VÄRDELÖST ljud. Sämsta jag haft i en MB. Haft massor med MB cabbar med jättebra ljud.
Jag saknar luftfjädring och distronic


De där smådetaljerna har du snart fixat/kompletterat om jag känner dig rätt.... :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
JQ
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1161
Joined: Mon 08 Sep, 2003 00:09
Location: Huddinge
Contact:

Re: Utvärdering av e-klass modell 212

Postby JQ » Thu 27 Oct, 2016 19:15

2011 E220cdi Avant Garde kombi 5vxl aut:
+ Bra kvalitet, en trasig backsensor enda problemet på fyra år.
+ God fjädringskomfort
+ Riktningsstabil på landsväg
+ Bra kraft i motorn, går tyst och fint i hög fart
- Däckbuller med 17" orig. Bytte till 16", mycket tystare!
- Rå motorgång och lite osmidiga växlingar i låg fart
- Dåligt ljud i stereon + ingen BT-STREAMING

2014 E350cdi kombi 7G-tronic Avant Garde:
Har inte haft bilen så länge men helt annan lyxkänsla jämfört med 220cdi. Underbar motor! Inredningen fin men börjar kännas lite omodern. Går mycket tystare med 17'" jämfört med 220:n med samma dimension, vet inte om det är pga facelift eller annat däck. Eller kanske luftjädring påverkar däckbuller? Mycket bättre ljud i stereon trots att det är standardmodellen (ej HK).


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests