Airmatic bekymmer igen

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
von_skunck
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
Location: Norrtälje

Airmatic bekymmer igen

Postby von_skunck » Fri 01 Jan, 2016 15:20

Hej på er har kvar min CGI200 kombi 2010, fick för en tid sedan mina bälgar utbytta på goodwill(ca 2 år sedan finns en tråd kring det här på forumet) redan då så la jag märke till
att kompressorn inte mådde bra men eftersom den faktiskt rörde på sig så lät dom bli att byta den, nu verkar den ha lagt av helt. Får upp störning i displayen och pil upp, dessutom kan jag inte höra kompressorn och bilen åker inte upp en mm. Någon som vet var denna kompressor sitter ? och någon som har ett tips att ge, eller är det bara att snällt åka till verkstaden igen ?
Med vänlig hälsning Lasse

User avatar
von_skunck
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
Location: Norrtälje

Re: Airmatic bekymmer igen

Postby von_skunck » Wed 06 Jan, 2016 11:47

Då är bilen inlämnad och dom ringde nyss från verkstaden, reläet som sitter före kompressorn är trasigt(fyllt med vatten) kostar 3.300:- dom börjar med det. Ny kompressor kostar 11.000:-. Förra gången blev bälgarna utbytta och det skulle ha kostat 15.000:- men fick det på goodwill... Vanliga dämpare börjar ju kännas som ett vettigare alternativ.

User avatar
von_skunck
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
Location: Norrtälje

Re: Airmatic bekymmer igen

Postby von_skunck » Mon 11 Jan, 2016 13:21

Nästa samtal från verkstaden, det är kortis i kompressorn som har "skjutit" sönder relä/säkring smält kablaget... Men för den ringa summan av 21.600:- så håller det säkert i två år till efter reparation... Är ju sjukt att dom två bakre dämparna nu är uppe i en total kostnad av 36.600:-. För den summan för man en hyfsad V70 med "vanliga" dämpare :(

hank
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 123
Joined: Sun 09 Oct, 2011 07:59
Location: Boden

Re: Airmatic bekymmer igen

Postby hank » Mon 11 Jan, 2016 19:38

Ok att en kompressor kan vara dyr köper jag men kostar kablaget ca 6000:-? Hur har vatten kommit in i reläet? Säkringen ska väl skydda kablaget och relä?
C220 cdi 2014
Honda crf450r 2015

User avatar
von_skunck
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
Location: Norrtälje

Re: Airmatic bekymmer igen

Postby von_skunck » Mon 11 Jan, 2016 23:01

Nja borde ju vara så men reläet var fyllt med vatten och då är det ju tänkbart i teorin att säkringen gör mindre nytta sen vet inte jag på vilken sidan om relät säkringen sitter. men 11.000:- för kompressorn 3.300:- för relät och gissar på några hundra för kablaget, resten är nog arbetskostnad. Får väl en spec sedan så jag kan kika.

User avatar
von_skunck
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
Location: Norrtälje

Re: Airmatic bekymmer igen

Postby von_skunck » Mon 18 Jan, 2016 16:52

Jaha, då var bilen klar och 22.000:- fattigare, kortslutning i kompressorn gjorde att reläet gick sönder, kablaget smälte, men nu är bilen "stiff" som aldrig förr :)... Sen kunde ju historien fått tagit slut här men på ordinarie B service som inkluderade att smörja/fetta in glidskenorna för panoramataket så valde förmodligen mek killen att köra in bilen från -15 grader in i garaget och trycka på knappen utan att ha en tanke på sakerna kunde ha varit fastfrusna, så nu får jag inte inget innertaket och glastaket går inte heller att öppna. Blev lite misstänkt efter servicen då dom inte stängt innertaket efter sig så körde in den i ett varmgarage och testade... Man hade ju önskat att sunt förnuft någon gång fick råda, smörja taklucka mitt i vintern känns ju bara så puckat...

Suck och Stön /Lasse :mrgreen:

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: Airmatic bekymmer igen

Postby Paco » Mon 18 Jan, 2016 18:45

Går inte sådant på försäkringen?

User avatar
von_skunck
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
Location: Norrtälje

Re: Airmatic bekymmer igen

Postby von_skunck » Mon 18 Jan, 2016 23:10

Vi får se dom har åtminstone lovat att titta på det vilket är en start. Åker dit med den när det har blivit varmare ute. Saknar innertaket då det blir ganska kallt om huvudet så här i vintertider.

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Airmatic bekymmer igen

Postby V70tdi » Mon 18 Jan, 2016 23:30

von_skunck wrote:Vi får se dom har åtminstone lovat att titta på det vilket är en start. Åker dit med den när det har blivit varmare ute. Saknar innertaket då det blir ganska kallt om huvudet så här i vintertider.


Vad är det för pack till mekaniker du anlitat :shock: Nog f.n har dom märkt att det inte fungerar när dom skulle köra upp igen men tänkte dom mörka det eller sa dom till dig när du hämtade bilen att det inte gick att köra upp innertaket och att allt kärvade?
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
von_skunck
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Thu 08 Mar, 2012 00:43
Location: Norrtälje

Re: Airmatic bekymmer igen

Postby von_skunck » Tue 19 Jan, 2016 09:48

Tyvärr så valde dom att mörka detta vilket är lite tråkigt, förmodligen rädd för att få skit. Jag får återkomma i ärendet när det löst sig. Men verkstaden är självklart auktoriserad på MB.
Hänger ogärna ut namn :roll:


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests