Hackar vid gaspådrag E250CGI

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
hen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 22 Jan, 2007 16:20

Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby hen » Mon 01 Aug, 2016 23:58

Hej
har en E250CGI bensin 2010 som har ryckig gång vid kraftigt gaspådrag.
Någon som haft liknande problem?
Bilen har gått 16 000 mil, men skall ju inte vara något för en "Mercedes"!
Hade en E350 innan med balansaxel problemet vid 15 000 mil och börjar tröttna på mercedes "kvalite" på senare år.
Har haft äldre 500Sl, E320, E200 innan som har funkat klockrent även vid 30000 mil!
ML350
Tidigare E200 Cab-18 E250Cab-10 E350T 500SL 300SL E200 E220 mfl

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby Fotografen » Tue 02 Aug, 2016 00:11

När jag haft detta fel på bensinare har det varit bränslefiltret eller tändstift. (Med reservation för att jag aldrig tittat under huven på en dylik räser.)
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby snowman » Tue 02 Aug, 2016 22:16

Läs av felkoder, vad ska du annars göra? Börja byta grejer på måfå?
Just såna saker är igentligen helt omöjliga att få svar på på ett forum, det är så mycket som kan vara med och påverka.
En felkodsavläsning är det första man gör såvida inte det är helt uppenbart, typ att soppan är slut, eller en vevstake har kommit ut ur blocket.
Efter felkodsavläsning så får man börja vidta åtgärder.
Tändstift, tändspolar, spridare, kontakt fel, lmm, bränslefilter, soppa pump, mm mm
Tyvärr är mercedes inte riktigt vad mercedes brukade vara.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

hen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 22 Jan, 2007 16:20

Re: Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby hen » Thu 04 Aug, 2016 13:29

Ja, bilen är inbokad för utläsning av felkoder. Så vi får väl se.
..jag vet, lite långsökt fråga, men man vet aldrig...
ML350
Tidigare E200 Cab-18 E250Cab-10 E350T 500SL 300SL E200 E220 mfl

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby Marie » Thu 04 Aug, 2016 14:10

snowman wrote:Tyvärr är mercedes inte riktigt vad mercedes brukade vara.

Fel, fel, fel.
Mercedes är vad det alltid har varit. Ett illa hopkommet hopkok av high-tech och bonnsmide (för många år sedan enbart bonnsmide). En produkt som går sönder och uppvisar de horriblaste fel långt innan ens en strålkastarglödlampa borde vara utbränd.
Ett märke vars kvalitetsrykte enbart bottnar i att man efter kriget anställde alla man kunde få fatt i från doktor Goebbels propagandaministerium.

Och ändå älskar vi dessa bilar... Är vi sinnessjuka hela bunten?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby snowman » Thu 04 Aug, 2016 21:03

Marie wrote:
snowman wrote:Tyvärr är mercedes inte riktigt vad mercedes brukade vara.

Fel, fel, fel.
Mercedes är vad det alltid har varit. Ett illa hopkommet hopkok av high-tech och bonnsmide (för många år sedan enbart bonnsmide). En produkt som går sönder och uppvisar de horriblaste fel långt innan ens en strålkastarglödlampa borde vara utbränd.
Ett märke vars kvalitetsrykte enbart bottnar i att man efter kriget anställde alla man kunde få fatt i från doktor Goebbels propagandaministerium.

Och ändå älskar vi dessa bilar... Är vi sinnessjuka hela bunten?


Hahaha, det där var f-n det roligaste jag läst på länge, men ack så sant :lol: :? :roll:
Tyvärr så saknar jag mercedes känslan i en ny mercedes, domr allt mer hamnat i mittfåran.
En mercedes, Volvo eller Hyundai, same same, den ena har lite mer ljudisolering...
Både design och utrustning har blivit allt mer mainstream, kanske för det är precis vad marknaden vill ha?
Jag saknar tänket dom hade med 123, en rejäl bil, enkel på gränsen till spartansk, dyr; ja men allting i drivlinan helt groteskt överdimensionerat för att garantera god hållbarhet och drift.
En 300d som får den service den ska ha håller, sen att folk ger f-n i att tvätta och serva, tyvärr.
124an är det samma sak med.

Däremot så när man kliver in på dom mer exklusiva modellerna så är det inte helt lätt att få allt att lira.
Ju fler delar desto mer som kan gå sönder, tänk järnspett.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby Feliks » Fri 05 Aug, 2016 16:26

snowman wrote:
Marie wrote:
snowman wrote:Tyvärr är mercedes inte riktigt vad mercedes brukade vara.

Fel, fel, fel.
Mercedes är vad det alltid har varit. Ett illa hopkommet hopkok av high-tech och bonnsmide (för många år sedan enbart bonnsmide). En produkt som går sönder och uppvisar de horriblaste fel långt innan ens en strålkastarglödlampa borde vara utbränd.
Ett märke vars kvalitetsrykte enbart bottnar i att man efter kriget anställde alla man kunde få fatt i från doktor Goebbels propagandaministerium.

Och ändå älskar vi dessa bilar... Är vi sinnessjuka hela bunten?


Hahaha, det där var f-n det roligaste jag läst på länge, men ack så sant :lol: :? :roll:
Tyvärr så saknar jag mercedes känslan i en ny mercedes, domr allt mer hamnat i mittfåran.
En mercedes, Volvo eller Hyundai, same same, den ena har lite mer ljudisolering...
Både design och utrustning har blivit allt mer mainstream, kanske för det är precis vad marknaden vill ha?
Jag saknar tänket dom hade med 123, en rejäl bil, enkel på gränsen till spartansk, dyr; ja men allting i drivlinan helt groteskt överdimensionerat för att garantera god hållbarhet och drift.
En 300d som får den service den ska ha håller, sen att folk ger f-n i att tvätta och serva, tyvärr.
124an är det samma sak med.

Däremot så när man kliver in på dom mer exklusiva modellerna så är det inte helt lätt att få allt att lira.
Ju fler delar desto mer som kan gå sönder, tänk järnspett.

Jag håller inte med er alls! Köpte man en snikutrustad 200E på 80-talet fick man en precis lika tråkig bil som det billigare konkurrenter hade att erbjuda, och inte skiljde det mycket utseendemässigt heller. Kvalitén då säger ni genast!? Volvo 240 var väl minst lika bra....

Utrustningen blivit mer mainstream, visst att andra märken kommit ikapp vad gäller vissa tillbehör efter ca 15år (tex radarfarthållare) Men Mercedes erbjuder ju en massa finneser som inte konkurrenterna är i närheten av (som de alltid har gjort).

Javisst kvalitén på 124orna var ju verkligen underbar...... Kan ta några snabba exempel:
Söndervittrade kabelhärvor i motorutrymmet.
Dåliga automatlådor (5-växlade)
Ständiga fjäderbrott
ROST
Skeva toppar stup i kvarten. 260E/300E + 190E 2,6E
Havererande tändsystem 300E 24v
Drivaxlar i samma kvailté som tändstickor

Nu har jag bara tagit saker jag själv råkat ut för listan kan säkert göras 10x längre.

Jag är fullt medveten om att 124orna är uråldriga vid det här laget men dessa fel fanns även för måååååga år sedan. Så trött på att höra att allt är skit nu och att livet lekte förr :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby snowman » Fri 05 Aug, 2016 19:11

Tråkig, ja men f-n så mycket bättre.

Och jämföra en 124 mot en 240? Kom igen...

Av dom fel du räknar upp så förekommer dom flesta av felen på andra bilmärken också.
Tyvärr även på nya bilar.

En ny mercedes rostar säkert, det är jag helt övertygad om men under tiden den gör det kan jag välja om jag vill ha f**trosa eller spygrön innerbelysning.
Hade det inte varit bättre att lägga krutet på ett bättre rostskydd?
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

An3Azz
Proffs
Proffs
Posts: 211
Joined: Thu 08 Oct, 2009 17:05
Location: Östersund

Re: Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby An3Azz » Sat 06 Aug, 2016 14:55

240 är ju ren och skär dynga jämfört med en W123 eller en W115. Mercan var dubbelt så dyr ny av en anledning, oslagbar kvalitet och komfort. Det finns få bilar som är 40 år gamla som man åker fint i än i dag, en fräsch 123:a är en sån bil. En gammal 240 känns bara gammal och skramlig.
S212 220 CDI

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby Feliks » Sat 06 Aug, 2016 18:36

snowman wrote:Tråkig, ja men f-n så mycket bättre.

Och jämföra en 124 mot en 240? Kom igen...

Av dom fel du räknar upp så förekommer dom flesta av felen på andra bilmärken också.
Tyvärr även på nya bilar.

En ny mercedes rostar säkert, det är jag helt övertygad om men under tiden den gör det kan jag välja om jag vill ha f**trosa eller spygrön innerbelysning.
Hade det inte varit bättre att lägga krutet på ett bättre rostskydd?

Jag reagerade mest på denna mening "Jag saknar tänket dom hade med 123, en rejäl bil, enkel på gränsen till spartansk, dyr; ja men allting i drivlinan helt groteskt överdimensionerat för att garantera god hållbarhet och drift."
Låter precis som en Volvo 240...

Nyare Mercedes rostar inte så vitt jag vet, tillskillnad mot nyare VAG-bilar. Jag har en gammal Mercedes från 2007, och den har inte en rostfläck trots att den körts året om i snart 10 år.
Tycker det är helsmutt att kunna välja innerbelysningen "ambientlight" eller vad det nu heter, när man kan skifta belysningen på dörrsidor osv efter tycke och smak.

Nåväl ni får väl klänga er fast vid era gamla reliker om ingen nyare Mercedes duger :wink: Tycker bara det är synd med det där tänket då det baseras mest på fördomar istället för konkreta fakta. Mercedes (samt alla andra biltillverkare) har och kommer alltid (tyvärr) dra några nitlotter när det kommer till kvalitén, men ser man till helheten är märket inte sämre nu än vad det var förr - snarare tvärtom.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby Van der Verhart » Sat 06 Aug, 2016 18:57

Bra skrivit Feliks,det är dagens sanning!

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby snowman » Sat 06 Aug, 2016 21:39

Feliks wrote:Jag reagerade mest på denna mening "Jag saknar tänket dom hade med 123, en rejäl bil, enkel på gränsen till spartansk, dyr; ja men allting i drivlinan helt groteskt överdimensionerat för att garantera god hållbarhet och drift."
Låter precis som en Volvo 240...

Nyare Mercedes rostar inte så vitt jag vet, tillskillnad mot nyare VAG-bilar. Jag har en gammal Mercedes från 2007, och den har inte en rostfläck trots att den körts året om i snart 10 år.
Tycker det är helsmutt att kunna välja innerbelysningen "ambientlight" eller vad det nu heter, när man kan skifta belysningen på dörrsidor osv efter tycke och smak.

Nåväl ni får väl klänga er fast vid era gamla reliker om ingen nyare Mercedes duger :wink: Tycker bara det är synd med det där tänket då det baseras mest på fördomar istället för konkreta fakta. Mercedes (samt alla andra biltillverkare) har och kommer alltid (tyvärr) dra några nitlotter när det kommer till kvalitén, men ser man till helheten är märket inte sämre nu än vad det var förr - snarare tvärtom.


Vid en snabb titt så kan det verka som en bra jämförelse, men börja titta under ytan.
Då är det dag och natt, ta en snabb kik på bakvagn och framvagn på bilarna och man ser då att en 123/124 etc... Ligger ljusår före en 240.
En konstig jämförelse, men däremot motorerna är byggda i samma skola. Så det köper jag ,en om617 och en b20 är odödliga bara dom får sin service

Har du varit ner med bukplasten än? Isf Gör det.
Det sämsta hittills mitt öga skådat är en w212 2011 med 4500 mil på mätaren där bromsröret fram vänster såg ut som ja... Ett byte var på sin plats.
Jag har aldrig sett nått liknande på en så ny bil med så lite mil. :roll:
Min 211 är faktiskt väldigt fräsch och den slår snart om till 60 000, lite i skärmkanterna bak men annars ingenting.
Däremot så skiljer jag på ful rost och farlig rost, den fula är den som syns och som i värsta fall sänker andrahandsvärdet.
Den farliga det är den som kommer på bromsrör, infästnigar, försvagningar i krockskydd mm.
Och där ser det inte lika roligt ut, bägge längsgående bromsrör på min står högt upp på att göra listan.
Och det är inte milen utan det fest har jag sett på bilar om inte ens passerat 20000 mil

Smaken är som baken, hellre koppar/nickel rör än häftig belysning (en eloge till Volvo)

Sen undrar jag varför dom är tvungna att ha en modell i varje segment?
Tycker det börjar lukta urvattnat varumärke, gick det dåligt för dom när dom hade c e och s som ryggrad?
Mercedes fiesta var det nån som sa om gagaclas modellerna

Glimten i ögat och no hard feelings, men i mina ögon har Mercedes sen några år tillbaka tappat konceptet.
Vad är en Mercedes? Inte en GLA med tvärställd motor och framhjulsdrift iaf...

Min mor skulle köpa ny bil efter midsommar, jag fick henne att köpa en tiguan.
Jag kunde verkligen inte komma på en enda anledning varför hon skulle köpa en motsvarande Mercedes då prisskillnaden var så stor att det var oförsvarbart
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

svnartis
Proffs
Proffs
Posts: 216
Joined: Sat 07 Sep, 2013 20:40

Re: Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby svnartis » Sun 07 Aug, 2016 17:22

Även om denna diskussion är lite OT kan jag inte avhålla mig att skriva följande inlägg. Allt trams som skrivs om den utmärkta kvalitén från förr i världen kan man lägga åt sidan. Mercedes modeller ligger numer återkommande i topp i Dekras undersökningar. Senast i Autoindex placerade 204:an som nummer 1 och 212 som nummer 2 i mellanklassen och bland lillsuvarna låg GLK på första plats. Detta är ingen tillfällighet. Det rör om väl utprovade modeller vid det här laget och resultaten talar för att de nämnda modellerna sannolikt är det bästa Mercedes kommit fram med relativt sina konkurrenter från aktuell tid.

Håller alltså med Feliks fullt ut. Därmed inte sagt att det finns bilar som dras med fel men att detta skulle vara vanligt förekommande saknar stöd i tillgänglig statistik, till skillnad från exvis rostproblemen på 210 som är väl kartlagda statistiskt.

hen
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Mon 22 Jan, 2007 16:20

Re: Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby hen » Tue 30 Aug, 2016 13:16

Felkoder utlästa: Misständer på 2 cylindrar
Byte av tändstift löste problemet!

Pust :-D .... när motorlampan lyste på min förra MB (E350 bensin 2006a) kostade det 60.000 kr!
ML350
Tidigare E200 Cab-18 E250Cab-10 E350T 500SL 300SL E200 E220 mfl

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Hackar vid gaspådrag E250CGI

Postby snepo » Sat 03 Sep, 2016 17:23

snowman wrote:
Feliks wrote:Jag reagerade mest på denna mening "Jag saknar tänket dom hade med 123, en rejäl bil, enkel på gränsen till spartansk, dyr; ja men allting i drivlinan helt groteskt överdimensionerat för att garantera god hållbarhet och drift."
Låter precis som en Volvo 240...

Nyare Mercedes rostar inte så vitt jag vet, tillskillnad mot nyare VAG-bilar. Jag har en gammal Mercedes från 2007, och den har inte en rostfläck trots att den körts året om i snart 10 år.
Tycker det är helsmutt att kunna välja innerbelysningen "ambientlight" eller vad det nu heter, när man kan skifta belysningen på dörrsidor osv efter tycke och smak.

Nåväl ni får väl klänga er fast vid era gamla reliker om ingen nyare Mercedes duger :wink: Tycker bara det är synd med det där tänket då det baseras mest på fördomar istället för konkreta fakta. Mercedes (samt alla andra biltillverkare) har och kommer alltid (tyvärr) dra några nitlotter när det kommer till kvalitén, men ser man till helheten är märket inte sämre nu än vad det var förr - snarare tvärtom.


Vid en snabb titt så kan det verka som en bra jämförelse, men börja titta under ytan.
Då är det dag och natt, ta en snabb kik på bakvagn och framvagn på bilarna och man ser då att en 123/124 etc... Ligger ljusår före en 240.
En konstig jämförelse, men däremot motorerna är byggda i samma skola. Så det köper jag ,en om617 och en b20 är odödliga bara dom får sin service

Har du varit ner med bukplasten än? Isf Gör det.
Det sämsta hittills mitt öga skådat är en w212 2011 med 4500 mil på mätaren där bromsröret fram vänster såg ut som ja... Ett byte var på sin plats.
Jag har aldrig sett nått liknande på en så ny bil med så lite mil. :roll:
Min 211 är faktiskt väldigt fräsch och den slår snart om till 60 000, lite i skärmkanterna bak men annars ingenting.
Däremot så skiljer jag på ful rost och farlig rost, den fula är den som syns och som i värsta fall sänker andrahandsvärdet.
Den farliga det är den som kommer på bromsrör, infästnigar, försvagningar i krockskydd mm.
Och där ser det inte lika roligt ut, bägge längsgående bromsrör på min står högt upp på att göra listan.
Och det är inte milen utan det fest har jag sett på bilar om inte ens passerat 20000 mil

Smaken är som baken, hellre koppar/nickel rör än häftig belysning (en eloge till Volvo)

Sen undrar jag varför dom är tvungna att ha en modell i varje segment?
Tycker det börjar lukta urvattnat varumärke, gick det dåligt för dom när dom hade c e och s som ryggrad?
Mercedes fiesta var det nån som sa om gagaclas modellerna

Glimten i ögat och no hard feelings, men i mina ögon har Mercedes sen några år tillbaka tappat konceptet.
Vad är en Mercedes? Inte en GLA med tvärställd motor och framhjulsdrift iaf...

Min mor skulle köpa ny bil efter midsommar, jag fick henne att köpa en tiguan.
Jag kunde verkligen inte komma på en enda anledning varför hon skulle köpa en motsvarande Mercedes då prisskillnaden var så stor att det var oförsvarbart
Bromsrör i järn. Har/hade alla tyska bilar det?. Vet att gamla Golfar byttes det bromsrör på löpande band


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests