Vad gäller vid antydan av rost?

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Vad gäller vid antydan av rost?

Postby danneking » Mon 19 Sep, 2016 16:19

Upptäckte idag de fasasfulla att det ploppat upp några bulor under lacken nedtill på mina dörrar, framför allt på bakdörrarna.
Det mest troliga är början på rost :shock:
Det är svårt att se men i rätt vinkel syns det tydligt ca 5-6 st på varje sida av bilen.
Vad ska jag göra och vad gäller?
Bilen är ifrån 2012 har gått strax över 10.000 mil, enbart servad på ett par olika MB-verkstäder (senaste för bara någon vecka sedan).
Tanken är att ha bilen i många år till och självklart vill man att den ska vara fortsatt fin så just nu vill man nästan börja grina... :cry:
E220 cdi -12
A45 AMG -14

andgus52
Expert
Expert
Posts: 863
Joined: Sun 02 Nov, 2003 18:56
Location: Vänersborg

Re: Vad gäller vid antydan av rost?

Postby andgus52 » Mon 19 Sep, 2016 17:40

Katastrof att man inte kommit tillrätta med rostproblemen. Hoppas att det är något annat.
Håll oss gärna informerade.
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: Vad gäller vid antydan av rost?

Postby Paco » Mon 19 Sep, 2016 19:25

Om den är servad på av mercedes auktoriserade verkstäder så bör du åka in så fort som möjligt för stt få det reggat .
Mercedes verkar anse att deras kunder skall tåla att deras bilar rostar sönder och att dom skall stå för reparationerna själva.
Jag har en vinterbil Volvo 960-97 som har mindre rost än min c32-02.

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Vad gäller vid antydan av rost?

Postby danneking » Mon 19 Sep, 2016 21:39

Jag har faktiskt inte hört om rostproblem på w212orna och trodde det var borta.
De här känns verkligen skit.
Vet inte vad de skulle vara om inte rost. De är små bulor, som om lacken buktar utåt. Är 98% säger på att det är början på rost.
Ska kontakta Mercedes men vill gärna ha lite koll på vad rostskyddsgaranti osv gäller först så är det någon som har koll på det så berätta gärna.

Frågade så sent som vid senaste servicen varför jag ska fortsätta att serva bilen just hos dom när dom faktiskt är så mycket dyrare än många andra verkstäder och svaren var mobilitetsgarantin och goodwill om någon "oförutsett" skulle dyka upp... får se om det här räknas om det inte garantin gäller.

EDIT: Hittade det här på Mercedes hemsida:
"Mercedes MobiloLife mobilitetsgaranti innehåller både en rostskyddsgaranti mot genomrostning av karosseriet (inifrån och ut) och ett mobilitetspaket"...
Genomrostning av karosseriet!? Låter ju kul :cry:
Något om vanlig rostskyddsgaranti hittar ja inte men gissar att samma genomrostning gäller där.
E220 cdi -12
A45 AMG -14

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Vad gäller vid antydan av rost?

Postby Karlie » Tue 20 Sep, 2016 07:50

Det enklaste är ju ändå att du vänder dig till din närmsta auktoriserade Mercedes-verkstad, så får dem göra en kontroll och en MY-mätning av lacken.
Där mäter man om bilen varit omlackad sedan tidigare samt om angreppen kommer utifrån eller inifrån. (stenskott eller korrision) Därefter skickar dem i sin tur en goodwill-förfrågan till Mercedes centralt som beslutar vad som skall göras.
Här på forum kan vi spekulera i all oändlighet utan att se lacken på din bil, men åker du till dem och får en riktig kontroll så får du det svart på vitt. :-)
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad gäller vid antydan av rost?

Postby Zed » Tue 20 Sep, 2016 19:03

Troligen galvsläpp. Hade samma problem med min svensksålda W204 från 2008.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Vad gäller vid antydan av rost?

Postby danneking » Wed 21 Sep, 2016 18:59

Zed wrote:Troligen galvsläpp. Hade samma problem med min svensksålda W204 från 2008.

Vad gjorde man åt det?
E220 cdi -12
A45 AMG -14

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad gäller vid antydan av rost?

Postby Zed » Wed 21 Sep, 2016 20:15

danneking wrote:
Zed wrote:Troligen galvsläpp. Hade samma problem med min svensksålda W204 från 2008.

Vad gjorde man åt det?


Inget alls, blev påkörd och fick bilen inlöst.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Vad gäller vid antydan av rost?

Postby danneking » Thu 29 Sep, 2016 16:40

Zed wrote:
danneking wrote:
Zed wrote:Troligen galvsläpp. Hade samma problem med min svensksålda W204 från 2008.

Vad gjorde man åt det?


Inget alls, blev påkörd och fick bilen inlöst.

Skönt att det löste sig för dig :)
Hade du också på samma ställe, nertill på dörrarna?

Var till Mercedes och visade upp det idag och enligt dom är det stenskott och då är det inget som dom hjälper till med.
Frågan är nu hur man gör själv då. Lär ju lacka om åtminstone nedre delen av dörrarna (typ ifrån listen och ned) men om det orsakas av stenskott så lär de ju återkomma efter nya stenskott.
Tycker det är på väldigt konstiga ställen för stenskott, och att de är samma på båda sidorna. Har haft massor av andra bilar som aldrig haft liknande problem på som ställena, och vissa bilar har gått låååångt mycket längre utan lackproblem.
E220 cdi -12
A45 AMG -14

andgus52
Expert
Expert
Posts: 863
Joined: Sun 02 Nov, 2003 18:56
Location: Vänersborg

Re: Vad gäller vid antydan av rost?

Postby andgus52 » Thu 29 Sep, 2016 18:32

Stenskott, yttre påverkan etc....var väl vad MB sa i början av förra rostskandalen. Det var först när jag visade upp dörrarna under gummilisten upptill som t o m de hade svårt att hävda stenskott. :twisted: :twisted: :twisted:
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: Vad gäller vid antydan av rost?

Postby rikard » Thu 29 Sep, 2016 19:32

Väldigt tråkigt såg sist när ja tvättade frugans glk att det va en massa små bubblor i nederkant på alla dörrar samt skuff luckan väldigt tråkigt att en 6år gammal bil ska börja rosta redan :( dom skulle kolla på det vid nästa service men tror de blir som vanligt att dom kommer påpeka på yttre åverkan allt för att skylla ifrån sig

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Vad gäller vid antydan av rost?

Postby danneking » Fri 30 Sep, 2016 12:57

andgus52 wrote:Stenskott, yttre påverkan etc....var väl vad MB sa i början av förra rostskandalen. Det var först när jag visade upp dörrarna under gummilisten upptill som t o m de hade svårt att hävda stenskott. :twisted: :twisted: :twisted:
/Anders

Låter helt värdelöst.
Ja kanske ska vänta och se om de dyker upp på fler ställen och se vad dom säger då. Känns ju värdelöst att lacka om och sen få nytt.

rikard wrote:Väldigt tråkigt såg sist när ja tvättade frugans glk att det va en massa små bubblor i nederkant på alla dörrar samt skuff luckan väldigt tråkigt att en 6år gammal bil ska börja rosta redan :( dom skulle kolla på det vid nästa service men tror de blir som vanligt att dom kommer påpeka på yttre åverkan allt för att skylla ifrån sig

Min bil är en 2012 och jag hade då aldrig trott att de skulle komma rost så tidigt. Var ju vissa som pratade rost när ja sa att jag köpt Mercedes och då skrattade ja bara och tänkte att de inte fanns en chans att de kunde vara så illa... och nu sitter man här.
Är väldigt nöjd med bilen annars och hade förmodligen köpt Mercedes även i framtiden, men ska de va så här så får man ju helt klart andra tankar.
E220 cdi -12
A45 AMG -14

User avatar
masi
Expert
Expert
Posts: 529
Joined: Sun 17 Feb, 2008 16:30
Location: Östergötland

Re: Vad gäller vid antydan av rost?

Postby masi » Sat 01 Oct, 2016 11:46

danneking wrote:
Zed wrote:
danneking wrote:Vad gjorde man åt det?


Inget alls, blev påkörd och fick bilen inlöst.

Skönt att det löste sig för dig :)
Hade du också på samma ställe, nertill på dörrarna?

Var till Mercedes och visade upp det idag och enligt dom är det stenskott och då är det inget som dom hjälper till med.
Frågan är nu hur man gör själv då. Lär ju lacka om åtminstone nedre delen av dörrarna (typ ifrån listen och ned) men om det orsakas av stenskott så lär de ju återkomma efter nya stenskott.
Tycker det är på väldigt konstiga ställen för stenskott, och att de är samma på båda sidorna. Har haft massor av andra bilar som aldrig haft liknande problem på som ställena, och vissa bilar har gått låååångt mycket längre utan lackproblem.

Är bilen fullservad auktoriserat skulle jag vända mig till en annan ÅF och försöka igen. Verkar finnas en ovilja att skicka in goodwillförfrågan hos vissa ÅF. Vet om några fall när man nekats på ett ställe men fått det godkänt på ett annat.
Då är det inte Mercedes Sverige som sagt nej utan trötta garantihandläggare hos en specifik ÅF...
/Mats
VW Golf Alltrack TDI, '17
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Vad gäller vid antydan av rost?

Postby danneking » Thu 06 Oct, 2016 14:44

masi wrote:
danneking wrote:
Zed wrote:
Inget alls, blev påkörd och fick bilen inlöst.

Skönt att det löste sig för dig :)
Hade du också på samma ställe, nertill på dörrarna?

Var till Mercedes och visade upp det idag och enligt dom är det stenskott och då är det inget som dom hjälper till med.
Frågan är nu hur man gör själv då. Lär ju lacka om åtminstone nedre delen av dörrarna (typ ifrån listen och ned) men om det orsakas av stenskott så lär de ju återkomma efter nya stenskott.
Tycker det är på väldigt konstiga ställen för stenskott, och att de är samma på båda sidorna. Har haft massor av andra bilar som aldrig haft liknande problem på som ställena, och vissa bilar har gått låååångt mycket längre utan lackproblem.

Är bilen fullservad auktoriserat skulle jag vända mig till en annan ÅF och försöka igen. Verkar finnas en ovilja att skicka in goodwillförfrågan hos vissa ÅF. Vet om några fall när man nekats på ett ställe men fått det godkänt på ett annat.
Då är det inte Mercedes Sverige som sagt nej utan trötta garantihandläggare hos en specifik ÅF...
/Mats

Jag har bara servat hos Mercedesverkstäder, 2 olika. Dom har alltid pratat om deras goowill som en anledning till att man ska fortsätta att lämna bilen till dom men nu var det inget som nämndes.
Tänkte att jag ska testa igen och gå på lite hårdare och inte bara fråga lite snällt, både hos dom andra som ja inte varit till ännu men även på första stället men vid ett annat tillfälle då någon annan jobbar.
Frågan är om man ska ta tag i allt nu direkt eller om man ska vänta lite och se om de kommer mer, kanske även på andra ställen.
Skulle man få de fixat då vore de ju surt om det dyker upp på annat ställe sen och då använt sin ev goodwill.
Kanske skulle köpa ett lackstift och sätta på dom vita prickarna? Fast då säger dom väl kanske att man gjort nåt själv och av den anledningen inte får någon hjälp... vad vet jag.
E220 cdi -12
A45 AMG -14

User avatar
masi
Expert
Expert
Posts: 529
Joined: Sun 17 Feb, 2008 16:30
Location: Östergötland

Re: Vad gäller vid antydan av rost?

Postby masi » Thu 06 Oct, 2016 22:40

Nä, det är inget att vänta på. Det är bara den ytan som lackas som är "förbrukad" för goodwill.
Alltså den dörren tex. Och du får ju garanti på jobbet.
Nä, bättra inget förrän du är helt säker på att du inte får hjälp.
/Mats
VW Golf Alltrack TDI, '17
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests