Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby danneking » Sun 12 Feb, 2017 01:27

Skulle åka fram och tillbaka till macken och stannade för att släppa ut hunden. Öppnar bakluckan inifrån och hunden hoppar ut varpå jag kör lite långsamt framåt ca 40m.
När jag stannar tänds indikering i instrumentpanelen om Störning med symbolen av bil med en pil i.
Kollar instruktionsboken och där står de inget speciellt mer än att ja ska kontakta verkstad. (har inget jag kan reglera själv som boken beskrev).
Vad är de för skit som uppkommit från ingenstans? :-(
Är de nåt jag kan kolla eller göra och vad kan vara fel?
Är en w212 E-klass 220 cdi 2012 som gått 10.000 mil, utan fyrhjulsdrift.
Får en jobbig känsla av att det här kan va nåt dyrt men hoppas jag har fel...

EDIT: Har kollat säkringarna 12 och 68 som jag förstått ska vara dom de som gäller men inget fel på dom. När ja sätter i 68 så hör ja hur de klickar under bilen som när den ska börja höja eller sänka (rätt säkring i alla fall :| )
Här tar min kunskap slut :-(
E220 cdi -12
A45 AMG -14

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby danneking » Fri 17 Feb, 2017 18:25

Dåligt drag i forumet tycker ja så får väl svara på mitt eget inlägg.

Bokade tid hos Mercedes för felsökning men åkte förbi Autoexperten dagen innan ja skulle till Mercedes. För 200kr kollade dom felkoderna och fick då upp "Tryckavlastningsventil, Avbrott".
Verkstadskillen var säker på att det var ett kabelbrott då han fått in andra Mercedes med samma problem.
Ringde Mercedes och frågade va dom ville ha för att fixa felet men dom ville inte ta emot bilen och laga nåt som någon annan letat fram fel på. Tog dom in bilen skulle först en felsökning för 1700 göras innan man lagade något (trots att man nu visste eller i alla fall kunde ana vad det var för fel). Tackade nej till min tid och åkte tillbaka till Autoexperten där man fixade det hela på 30 min och 700 kr.
Kabeln var helt av och i plastkåpan som setat över var plasten så skavd att märket var flera millimeter djupt. De här måste vara ett fel Mercedes känner till.
Hur som helst så är min felkod borta och bilen går som den ska igen.
Stor lättnad att det inte var nåt värre och dyrare.
E220 cdi -12
A45 AMG -14

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby kölis » Fri 17 Feb, 2017 21:23

Bra att du löste felet själv så enkelt. Hur många här inne tror du har diagnosanläggning i hobbygaraget? Det är nog inte dåligt drag i forumet, det är bara så att man kan inte bara gissa och byta delar på en så pass ny och dyr bil som du har. Hade jag sagt, gör en diagnos på den så hade du fått massor av andra tips och bytt delar till en halv förmögenhet

mb_300d
Medlem
Medlem
Posts: 62
Joined: Tue 24 Feb, 2009 23:40
Location: Robertsfors / Djäkneboda

Re: Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby mb_300d » Fri 17 Feb, 2017 22:16

En diagnos dator / felkods läsare av mer proffs modell är att rekomendera i längden. Har själv autocom, men jobbar även på mb verkstad så används mest på andra märken men funkar även bra till mb till de mesta.

Vet man fel koderna så vet man vars man ska börja fel söka som med dannekings 212a :-)

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby danneking » Sat 18 Feb, 2017 12:17

kölis wrote:Bra att du löste felet själv så enkelt. Hur många här inne tror du har diagnosanläggning i hobbygaraget? Det är nog inte dåligt drag i forumet, det är bara så att man kan inte bara gissa och byta delar på en så pass ny och dyr bil som du har. Hade jag sagt, gör en diagnos på den så hade du fått massor av andra tips och bytt delar till en halv förmögenhet

Det här forumet är guld värt när man hittar folk att diskutera med och ibland även få tips som är värdefulla men nog är det lite dåligt drag när det ibland är flera veckor mellan inläggen.
Förstår att man inte alltid har så mycket att säga men nog skulle de bli mer fart här om det var lite fler inlägg ibland :)
Ibland är man nöjd bara att få diskutera av sig lite :)
mb_300d wrote:En diagnos dator / felkods läsare av mer proffs modell är att rekomendera i längden. Har själv autocom, men jobbar även på mb verkstad så används mest på andra märken men funkar även bra till mb till de mesta.

Vet man fel koderna så vet man vars man ska börja fel söka som med dannekings 212a :-)

Har funderat på att skaffa en felkodsläsare själv men tänker att det inte ska komma något att felsöka hahaha :)
Det var en Autocom som användes den här gången och de blev ju bra.
E220 cdi -12
A45 AMG -14

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby kölis » Sat 18 Feb, 2017 18:33

En felkodsläsare är bortkastade pengar vad gäller din bil. En Autocom tar det mesta på bilen men inte riktigt allt, den kostar skjortan och gå inte på att bli lurad av en "Kines kopia" då det inte kommer att fungera, garanterat. Då behövs en MB Startester. Jag driver en verkstad och har bägge två, plus ca fem stycken till för US och Japan bilar. Har bara jobbat med bilar sedan 1964.

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby danneking » Sun 19 Feb, 2017 02:12

kölis wrote:En felkodsläsare är bortkastade pengar vad gäller din bil. En Autocom tar det mesta på bilen men inte riktigt allt, den kostar skjortan och gå inte på att bli lurad av en "Kines kopia" då det inte kommer att fungera, garanterat. Då behövs en MB Startester. Jag driver en verkstad och har bägge två, plus ca fem stycken till för US och Japan bilar. Har bara jobbat med bilar sedan 1964.

Förhoppningsvis slipper man felkoder och då lär det ju inte behövas någon... och verkstan ja va till tog ju 200kr för att kolla så de är ju inga stora pengar (var ifs Autocom dom använde också). Förstod också att dom inte kunde se allt med den som Mercedes Startester.
E220 cdi -12
A45 AMG -14

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby danneking » Sun 19 Feb, 2017 02:21

mb_300d wrote:En diagnos dator / felkods läsare av mer proffs modell är att rekomendera i längden. Har själv autocom, men jobbar även på mb verkstad så används mest på andra märken men funkar även bra till mb till de mesta.

Vet man fel koderna så vet man vars man ska börja fel söka som med dannekings 212a :-)

kölis wrote:En felkodsläsare är bortkastade pengar vad gäller din bil. En Autocom tar det mesta på bilen men inte riktigt allt, den kostar skjortan och gå inte på att bli lurad av en "Kines kopia" då det inte kommer att fungera, garanterat. Då behövs en MB Startester. Jag driver en verkstad och har bägge två, plus ca fem stycken till för US och Japan bilar. Har bara jobbat med bilar sedan 1964.

Förresten ni som jobbar med bilarna.
Jag har ju inte haft några problem sen kabelbrottet fixades, men jag upplever att bilen höjer/sänker sig mer sällan nu, kanske även att den är något högre när den ska vara sänkt mot tidigare.
Brukar man göra nåt annat, typ någon återställning eller typ sänka bilen på något sätt när man lagat ett sånt här fel? Kan man ens sänka ner bilen själv om man skulle vilja eller behöva?
Om nåt vore fel, att den tex inte kommer ner helt borde väl någon annan/eller samma felkod dyka upp?
Felkoden är ju borta men blir lite osäker... eller så är jag bara nojig.
E220 cdi -12
A45 AMG -14

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby kölis » Sun 19 Feb, 2017 09:47

Det går att kallibrera systemet och det programmet finns i Autocom så verkstaden du anlitade kan göra det om dom letar lite i programmen.

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby danneking » Sun 19 Feb, 2017 12:15

kölis wrote:Det går att kallibrera systemet och det programmet finns i Autocom så verkstaden du anlitade kan göra det om dom letar lite i programmen.

Är de nåt som brukas göras? Men nåt fel bör de väl inte vara efter som ja inte får nåt meddelande, eller?
Blir osäker...
E220 cdi -12
A45 AMG -14

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby Feliks » Sun 19 Feb, 2017 12:43

Har nyligen bytt hela luftbälgen vänster fram på min bil med airmatic och då behövdes ingen inkoppling av dator öht, så kan inte tänka mig att det behövs efter att ha fixat ett kabelbrott :-D

Vad menar du med att den höjer och sänker sig mer sällan? Är det något din bil brukade göra av sig själv?
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby danneking » Sun 19 Feb, 2017 14:56

Feliks wrote:Har nyligen bytt hela luftbälgen vänster fram på min bil med airmatic och då behövdes ingen inkoppling av dator öht, så kan inte tänka mig att det behövs efter att ha fixat ett kabelbrott :-D

Vad menar du med att den höjer och sänker sig mer sällan? Är det något din bil brukade göra av sig själv?

Jag har bara de här bak på bilen och kan inte reglera det själv utan bilen höjer sig när jag kör eller om jag lastat bilen osv.
När jag tex parkerar bilen, stänger av och låst så går det ca 1 min så sjunker den igen. Jag upplevde tidigare att den gjorde de nästan varje gång jag kört men nu bara någon enstaka gång.
Dessutom ser det ut som att den aldrig kommer ner så långt som den gjorde tidigare, när den sänker. Avståndet mellan skärmen och däcket ser ganska stort ut även när den sänkt sig, men det här kan också vara inbillning men vill kolla så det inte är nåt som fortfarande är knas.
Vore intressant att mäta från marken upp till skärmkanten på en annan bil och se vad skillnaden är, men de är ju svårt att hitta en likadan bil med samma däck och fälgar osv så att det blir lika, och kanske är det olika från bil till bil också... har ju aldrig kollat innan de vart problem med kabeln så vet ju inte vad de var innan.
E220 cdi -12
A45 AMG -14

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby Feliks » Sun 19 Feb, 2017 18:05

Ok då är det inte Airmatic du har utan vanlig nivåreglering som sitter på alla E-klass kombi. Ganska säker på att den vanliga nivåregleringen som du har inte kan höja och sänka sig när du kör utan den är väl enbart styrd av hur mycket last man har i bagaget skulle jag tro :-D

"När jag tex parkerar bilen, stänger av och låst så går det ca 1 min så sjunker den igen. Jag upplevde tidigare att den gjorde de nästan varje gång jag kört men nu bara någon enstaka gång."
Förstår inte riktigt stycket ovan, bilen ska inte sjunka när du slår av den då har du ett läckage - så att den gör det mer sällan nu kan ju bara vara positivt men låter lurigt ändå..

Kanske är jag som inte är helt uppdaterad angående hur nivåregleringen ska fungera på w212 så någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel.. :-D
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

danneking
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 77
Joined: Sat 06 Sep, 2014 14:01

Re: Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby danneking » Sun 19 Feb, 2017 20:38

Feliks wrote:Ok då är det inte Airmatic du har utan vanlig nivåreglering som sitter på alla E-klass kombi. Ganska säker på att den vanliga nivåregleringen som du har inte kan höja och sänka sig när du kör utan den är väl enbart styrd av hur mycket last man har i bagaget skulle jag tro :-D

"När jag tex parkerar bilen, stänger av och låst så går det ca 1 min så sjunker den igen. Jag upplevde tidigare att den gjorde de nästan varje gång jag kört men nu bara någon enstaka gång."
Förstår inte riktigt stycket ovan, bilen ska inte sjunka när du slår av den då har du ett läckage - så att den gör det mer sällan nu kan ju bara vara positivt men låter lurigt ändå..

Kanske är jag som inte är helt uppdaterad angående hur nivåregleringen ska fungera på w212 så någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel.. :-D


De stämmer att de är nivåreglering. Trodde först att de var Airmatic som var benämningen efter som det är det ända som beskrivs i boken. Men jag är ganska säker på att den tidigare sjunkit oftare när jag parkerat tidigare, att den gjort de är jag helt säker på och de gör den även nu någon gång ibland utan att jag lastat bilen. De kommer ungefär samtidigt varje gång (efter lika lång tid som jag stängt av bilen osv) så nåt läckage tror ja inte de är.
Om den inte kan höja sig när man kör utan bara vid lastning så är de här ännu mer konstigt haha :)
Men men, den rullar utan felmeddelanden så den mår säkert bra :)
E220 cdi -12
A45 AMG -14

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Vad är fel? Meddelande om Störning, nåt om Airmatic i boken

Postby Feliks » Mon 20 Feb, 2017 23:47

Hur som haver så behöver du nog inte oroa dig för att bilen inte sjunker bak lika ofta nu som tidigare, snarare tvärtom :wink:
Min bil brukar alltid reglera sig så den står helt plant oberoende av underlaget - står tex höger hjulen i varsitt hål så höjdjusteras den sidan upp.

Ser ganska skumt ut ibland när tex högerbak kan vara i maxläget bara för den sakens skull :bday:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests