Räcker 136 hkr i 200 CDI?

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
Frontstar
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Tue 03 Dec, 2013 16:04

Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby Frontstar » Thu 22 Jun, 2017 08:48

Funderar lite på att köpa en W212 med dieselmotor, antingen en 220 eller 200. På pappret ser de 136 hkr i 200-an lite klent ur, hur är det i verkligheten?
Jag kan nämna att jag inte är ute efter någon racer, det finns alternativbil i garaget ifall andan faller på. Bara en bra bruksbil helt enkelt.

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby kölis » Thu 22 Jun, 2017 19:00

Det räcker till för vanlig brux körning, ingen racer.. Personligen tycker jag en modern E klass är lite misslyckad under 300 hk, men det är ju jag..

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby Scorpio » Thu 22 Jun, 2017 19:19

Det är väldigt stor skillnad på vridmomentet.. Men det är klart att även 200 D tar sig från A till B.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby torake » Thu 22 Jun, 2017 20:28

Omkörningar blir ju väldigt spännande om inte annat. Kvittar hur mycket vrid man har, när man skall om och förbi behövs det effekt!

Trodde inte så klena motorer i stora bilar gick att köpa längre, men antar att det är för att få låga koldioxidutsläpp och låg skatt?

Mvh f.d. ägare av c200d, en av modern tids kanske motorsvagaste vagnar. :lol:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby Scorpio » Sat 24 Jun, 2017 08:59

torake wrote:Omkörningar blir ju väldigt spännande om inte annat. Kvittar hur mycket vrid man har, när man skall om och förbi behövs det effekt!

Trodde inte så klena motorer i stora bilar gick att köpa längre, men antar att det är för att få låga koldioxidutsläpp och låg skatt?

Mvh f.d. ägare av c200d, en av modern tids kanske motorsvagaste vagnar. :lol:


I grunden har du helt rätt vad gäller omkörningar/effekt. I synnerhet vid maximal acceleration där man till fullo vrider ur maskinen. Men vid "svenssonkörning" där man i vissa fall inte ens växlar ned vid omkörning har vridmomentet i det lägre varvtalsregistret stor betydelse. Och då märks de 68 procenten mer vridmoment i 220 kontra 200 tydligt. Och kanske än mer om man ska dra släp.

200-220-250 D(som i grunden är samma motor) har alla i princip samma lika bränsleförbrukning, utsläpp och skatt. Det är nog marknadsavdelningen som bestämt att de olika modellerna ska finnas.

Det som skiljer i ekonomin är inköpspris och försäkring. Jag betvivlar att det i praktiken är någon skillnad att tala om gällande service och reparationer/reservdelar.

Prisskillnaden till 220 D med 170 hk/400 nm, som det finns ett stort utbud av, är inte så stor. Kanske är 220 den gyllene medelvägen?
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby torake » Sat 24 Jun, 2017 12:37

Man behöver ju alltid en s.k strippad inropare, så man kan skriva en låg siffra i annonser. De flesta, om ett val mellan tre olika varianter, billig - lite dyrare - ännu dyrare ges, väljer det mellersta, trots att den billigaste har lägst marginal och därför borde ge mest för pengarna.
Gällande bottenvridet, är det verkligen något man märker med sjuväxlad automat?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby snepo » Sat 24 Jun, 2017 18:10

torake wrote:Omkörningar blir ju väldigt spännande om inte annat. Kvittar hur mycket vrid man har, när man skall om och förbi behövs det effekt!

Trodde inte så klena motorer i stora bilar gick att köpa längre, men antar att det är för att få låga koldioxidutsläpp och låg skatt?

Mvh f.d. ägare av c200d, en av modern tids kanske motorsvagaste vagnar. :lol:


Även Volvo har klena motorer. Drive modellerna,som endast har 115hk. Lite i en V70 eller S80. Inget för mig. Vill ha lite krut under huven

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby Scorpio » Sun 25 Jun, 2017 07:51

torake wrote:Gällande bottenvridet, är det verkligen något man märker med sjuväxlad automat?


Jag har personligen aldrig utfört någon A-B jämförelse mellan dessa modeller. Och har väldigt begränsad personlig erfarenhet av tidiga 7G-lådor. En 7G-plus från 2013(förvisso i kombination med M276) har jag däremot kört mycket och den är programmerad att gå på så låga varvtal som möjligt så länge man inte gör spark-ner.

En kvalificerad gissning är att skillnaden i vridmoment mellan 200 D och 220 D märks rätt tydligt vid "svenssonkörning" även med 7-vxl automat.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Frontstar
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Tue 03 Dec, 2013 16:04

Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby Frontstar » Mon 26 Jun, 2017 14:09

En liten avstickare men...Jag hade för många år sedan kommit över en riktigt billig 220D från 1971. Första gången jag tog ut den på motorvägen fick jag för mig att göra en omkörning i 110 km/t så jag tryckte gasen i botten. Det gick inte -gaspedalen var redan i botten. Bara snällt att falla tillbaka och inse att detta var en bil som det var svårt att köra olagligt med.
Bilen är sedan länge såld (med vinst faktiskt) och förmodligen skrotad.

andgus52
Expert
Expert
Posts: 863
Joined: Sun 02 Nov, 2003 18:56
Location: Vänersborg

Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby andgus52 » Mon 26 Jun, 2017 14:41

Jag har 125 i min gamla 210:a från -99. Jag tycker att det knuffar på helt ok med tanke på antalet kusar.
Vet inte om 136 i 212:an är jämförbart men det borde det vara. För egen del hade jag nog nöjt mig med en 200 CDI om prisspannet upp till 220 var tillräckligt tilltaget.
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby Marie » Thu 29 Jun, 2017 10:52

Vi har just nu en E200d som lånebil och det är förvisso ingen raket precis, men för mIna behov är motoreffekt och vridmoment tillräckliga och det med råge. Den pinnar på bra i alpbackarna. Frånsett det eländiga 4-cylinderdieselknorrandet är det en bil man mycket väl skulle kunnat leva med. Ljudkaraktären är ju dock som på alla oljeeldade fyror helt omöjlig att stå ut med.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby Mimmi » Thu 29 Jun, 2017 19:08

Hej!

Till saken hör att "vårt" exemplar är manuell sexväxlad. 120 ( som man lätt och enkelt når) är en bekväm marschfart på Autobahn, och om man växlar flitigt och håller varvtalet mellan 1700 - 2000 så är den riktigt snabb och pigg på små kurviga backiga landsvägar också.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby Scorpio » Fri 30 Jun, 2017 10:22

Marie wrote:Ljudkaraktären är ju dock som på alla oljeeldade fyror helt omöjlig att stå ut med.


Och "laufkultur" ska vi inte ens föra på tal.. Det ska till rätt avsevärda ekonomiska fördelar för att stå ut med detta :mrgreen:

Som parantes kan nämnas att den nya E200d med OM654 är ett stort kliv jämfört med den äldre OM651. Dels har vridmomentet ökat från 270 till 360 nm vilket är en tydligt kännbar skillnad(och numera bara 40 mindre än E220d som har 400 nm). Och gällande "laufkultur" så går de numera mindre rått och diesellikt. Fast någon rak bensinsexa är det ju inte..
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby Scorpio » Fri 30 Jun, 2017 11:09

Frontstar wrote:En liten avstickare men...Jag hade för många år sedan kommit över en riktigt billig 220D från 1971. Första gången jag tog ut den på motorvägen fick jag för mig att göra en omkörning i 110 km/t så jag tryckte gasen i botten. Det gick inte -gaspedalen var redan i botten. Bara snällt att falla tillbaka och inse att detta var en bil som det var svårt att köra olagligt med.
Bilen är sedan länge såld (med vinst faktiskt) och förmodligen skrotad.


:mrgreen:

Utvecklingen går framåt. På gott och ont.

Själv tog jag körkort 1986 och då var 300E en drömbil. Och trots att den var snabb så var den relativt snål med dropparna :-) 200D var allmänt känd som 200 "Död" av de skäl du redan nämnt. Idag har W213 200d likvärdig prestanda som W124 300E :shock: Med halva bränsleförbrukningen!
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?

Postby V70tdi » Fri 30 Jun, 2017 12:53

Nu har jag inte tittat på förbrukning vs skatt på dagens dieslar mot bensinare men känslan jag fick när jag hade lånebil ( sån med 4 nollor i fronten ) var att bensinarna blivit mycket snålare medans dieslarna blivit något törstigare för att klara dagens avgasvärden. Tror det är dags att prova på en bensinbil igen när det är dags för nästa byte för min del.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests