Funderar lite på att köpa en W212 med dieselmotor, antingen en 220 eller 200. På pappret ser de 136 hkr i 200-an lite klent ur, hur är det i verkligheten?
Jag kan nämna att jag inte är ute efter någon racer, det finns alternativbil i garaget ifall andan faller på. Bara en bra bruksbil helt enkelt.
Räcker 136 hkr i 200 CDI?
Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?
Det räcker till för vanlig brux körning, ingen racer.. Personligen tycker jag en modern E klass är lite misslyckad under 300 hk, men det är ju jag..
Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?
Det är väldigt stor skillnad på vridmomentet.. Men det är klart att även 200 D tar sig från A till B.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?
Omkörningar blir ju väldigt spännande om inte annat. Kvittar hur mycket vrid man har, när man skall om och förbi behövs det effekt!
Trodde inte så klena motorer i stora bilar gick att köpa längre, men antar att det är för att få låga koldioxidutsläpp och låg skatt?
Mvh f.d. ägare av c200d, en av modern tids kanske motorsvagaste vagnar.
Trodde inte så klena motorer i stora bilar gick att köpa längre, men antar att det är för att få låga koldioxidutsläpp och låg skatt?
Mvh f.d. ägare av c200d, en av modern tids kanske motorsvagaste vagnar.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?
torake wrote:Omkörningar blir ju väldigt spännande om inte annat. Kvittar hur mycket vrid man har, när man skall om och förbi behövs det effekt!
Trodde inte så klena motorer i stora bilar gick att köpa längre, men antar att det är för att få låga koldioxidutsläpp och låg skatt?
Mvh f.d. ägare av c200d, en av modern tids kanske motorsvagaste vagnar.
I grunden har du helt rätt vad gäller omkörningar/effekt. I synnerhet vid maximal acceleration där man till fullo vrider ur maskinen. Men vid "svenssonkörning" där man i vissa fall inte ens växlar ned vid omkörning har vridmomentet i det lägre varvtalsregistret stor betydelse. Och då märks de 68 procenten mer vridmoment i 220 kontra 200 tydligt. Och kanske än mer om man ska dra släp.
200-220-250 D(som i grunden är samma motor) har alla i princip samma lika bränsleförbrukning, utsläpp och skatt. Det är nog marknadsavdelningen som bestämt att de olika modellerna ska finnas.
Det som skiljer i ekonomin är inköpspris och försäkring. Jag betvivlar att det i praktiken är någon skillnad att tala om gällande service och reparationer/reservdelar.
Prisskillnaden till 220 D med 170 hk/400 nm, som det finns ett stort utbud av, är inte så stor. Kanske är 220 den gyllene medelvägen?
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?
Man behöver ju alltid en s.k strippad inropare, så man kan skriva en låg siffra i annonser. De flesta, om ett val mellan tre olika varianter, billig - lite dyrare - ännu dyrare ges, väljer det mellersta, trots att den billigaste har lägst marginal och därför borde ge mest för pengarna.
Gällande bottenvridet, är det verkligen något man märker med sjuväxlad automat?
Gällande bottenvridet, är det verkligen något man märker med sjuväxlad automat?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?
torake wrote:Omkörningar blir ju väldigt spännande om inte annat. Kvittar hur mycket vrid man har, när man skall om och förbi behövs det effekt!
Trodde inte så klena motorer i stora bilar gick att köpa längre, men antar att det är för att få låga koldioxidutsläpp och låg skatt?
Mvh f.d. ägare av c200d, en av modern tids kanske motorsvagaste vagnar.
Även Volvo har klena motorer. Drive modellerna,som endast har 115hk. Lite i en V70 eller S80. Inget för mig. Vill ha lite krut under huven
Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?
torake wrote:Gällande bottenvridet, är det verkligen något man märker med sjuväxlad automat?
Jag har personligen aldrig utfört någon A-B jämförelse mellan dessa modeller. Och har väldigt begränsad personlig erfarenhet av tidiga 7G-lådor. En 7G-plus från 2013(förvisso i kombination med M276) har jag däremot kört mycket och den är programmerad att gå på så låga varvtal som möjligt så länge man inte gör spark-ner.
En kvalificerad gissning är att skillnaden i vridmoment mellan 200 D och 220 D märks rätt tydligt vid "svenssonkörning" även med 7-vxl automat.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?
En liten avstickare men...Jag hade för många år sedan kommit över en riktigt billig 220D från 1971. Första gången jag tog ut den på motorvägen fick jag för mig att göra en omkörning i 110 km/t så jag tryckte gasen i botten. Det gick inte -gaspedalen var redan i botten. Bara snällt att falla tillbaka och inse att detta var en bil som det var svårt att köra olagligt med.
Bilen är sedan länge såld (med vinst faktiskt) och förmodligen skrotad.
Bilen är sedan länge såld (med vinst faktiskt) och förmodligen skrotad.
Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?
Jag har 125 i min gamla 210:a från -99. Jag tycker att det knuffar på helt ok med tanke på antalet kusar.
Vet inte om 136 i 212:an är jämförbart men det borde det vara. För egen del hade jag nog nöjt mig med en 200 CDI om prisspannet upp till 220 var tillräckligt tilltaget.
/Anders
Vet inte om 136 i 212:an är jämförbart men det borde det vara. För egen del hade jag nog nöjt mig med en 200 CDI om prisspannet upp till 220 var tillräckligt tilltaget.
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?
Vi har just nu en E200d som lånebil och det är förvisso ingen raket precis, men för mIna behov är motoreffekt och vridmoment tillräckliga och det med råge. Den pinnar på bra i alpbackarna. Frånsett det eländiga 4-cylinderdieselknorrandet är det en bil man mycket väl skulle kunnat leva med. Ljudkaraktären är ju dock som på alla oljeeldade fyror helt omöjlig att stå ut med.
Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?
Hej!
Till saken hör att "vårt" exemplar är manuell sexväxlad. 120 ( som man lätt och enkelt når) är en bekväm marschfart på Autobahn, och om man växlar flitigt och håller varvtalet mellan 1700 - 2000 så är den riktigt snabb och pigg på små kurviga backiga landsvägar också.
Till saken hör att "vårt" exemplar är manuell sexväxlad. 120 ( som man lätt och enkelt når) är en bekväm marschfart på Autobahn, och om man växlar flitigt och håller varvtalet mellan 1700 - 2000 så är den riktigt snabb och pigg på små kurviga backiga landsvägar också.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?
Marie wrote:Ljudkaraktären är ju dock som på alla oljeeldade fyror helt omöjlig att stå ut med.
Och "laufkultur" ska vi inte ens föra på tal.. Det ska till rätt avsevärda ekonomiska fördelar för att stå ut med detta
Som parantes kan nämnas att den nya E200d med OM654 är ett stort kliv jämfört med den äldre OM651. Dels har vridmomentet ökat från 270 till 360 nm vilket är en tydligt kännbar skillnad(och numera bara 40 mindre än E220d som har 400 nm). Och gällande "laufkultur" så går de numera mindre rått och diesellikt. Fast någon rak bensinsexa är det ju inte..
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?
Frontstar wrote:En liten avstickare men...Jag hade för många år sedan kommit över en riktigt billig 220D från 1971. Första gången jag tog ut den på motorvägen fick jag för mig att göra en omkörning i 110 km/t så jag tryckte gasen i botten. Det gick inte -gaspedalen var redan i botten. Bara snällt att falla tillbaka och inse att detta var en bil som det var svårt att köra olagligt med.
Bilen är sedan länge såld (med vinst faktiskt) och förmodligen skrotad.
Utvecklingen går framåt. På gott och ont.
Själv tog jag körkort 1986 och då var 300E en drömbil. Och trots att den var snabb så var den relativt snål med dropparna 200D var allmänt känd som 200 "Död" av de skäl du redan nämnt. Idag har W213 200d likvärdig prestanda som W124 300E Med halva bränsleförbrukningen!
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: Räcker 136 hkr i 200 CDI?
Nu har jag inte tittat på förbrukning vs skatt på dagens dieslar mot bensinare men känslan jag fick när jag hade lånebil ( sån med 4 nollor i fronten ) var att bensinarna blivit mycket snålare medans dieslarna blivit något törstigare för att klara dagens avgasvärden. Tror det är dags att prova på en bensinbil igen när det är dags för nästa byte för min del.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests