2011 220cdi. 18500mil
Jag var ute och åkte idag, och plötsligt knakade det till höger fram och bilen krängde till lite. abs/esp och däcktrycksövervakningen varnade, så jag förstod att hjullagret havererat.
Rullade sakta ca 100m till en p-ficka och ordnade med bärgning till våran egna verkstad.
Lossade insex-skruven på centrummuttern på navet (så som merca alltid haft ) och skulle dra lös muttern men den såt fast. Tog i lite extra med en skiftnyckel och PANG så gick spindeltappen av..
Detta tycker jag verkar otroligt klent. det har väl aldrig hänt på gammalbilarna..
ser ut som det blivit varmt vid havererade lagret, men att det ska gå av sådär?
ringde mercedes men dom bryr sig inte.
jag tycker de verkar va dålig kvalitet på stålet
fler som råkat ut för liknande?
någon mer som råkat ut för att spindeln gått av?
någon mer som råkat ut för att spindeln gått av?
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
Re: någon mer som råkat ut för att spindeln gått av?
Inte precis, men på W211-W219 har jag varit med om att framhjulslagret skurit med besked. Lagret snurrade och "svetsade fast" vid hjulspindeln, fick slipa bort lagerbanorna med vinkelslip. Tog timmar med finlir med Dremeln att få tappen rund igen. Har fått byta lager fram flera gånger, håller 8-10´ mil (MB:s egna och andra märkeslager). Som sämst ca 5´mil, på den tapp jag (kanske bristfälligt) fick slipa till. Byter nu framhjulslager på minsta missljud eller glapp och senast på 10´mil, oavsett missljud eller glapp.
Vid konsultation av mek på MB-verkstad visade det sig att det förekommer att hela hjulnavet måste bytas vid lagerhaveri. Jag frågade inte specifikt, utan det var för att lagertappen är förstörd (vad det nu betydde). Ser konstruktionen likadan ut på W212 är det inträffade alltså inte unikt. Tror det var därför MB "inte brydde sig", då detta händer emellanåt och de därför inte var förvånade.
Vid konsultation av mek på MB-verkstad visade det sig att det förekommer att hela hjulnavet måste bytas vid lagerhaveri. Jag frågade inte specifikt, utan det var för att lagertappen är förstörd (vad det nu betydde). Ser konstruktionen likadan ut på W212 är det inträffade alltså inte unikt. Tror det var därför MB "inte brydde sig", då detta händer emellanåt och de därför inte var förvånade.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 26 guests