byta trågpackning motor?

E-Klassen, tillverkades mellan 2009-2016
User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

byta trågpackning motor?

Postby brolle87 » Fri 02 Mar, 2018 09:54

har lekage på min 220cdi 2011, runt hela nedersa trågpackningen.

nån som bytt själv nångång?
är så struligt så märkesverkstaden behöver 4,5-12timmar påstår dom..
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

kölis
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 162
Joined: Thu 07 Jun, 2012 18:46

Re: byta trågpackning motor?

Postby kölis » Fri 02 Mar, 2018 14:19

Kan vara möjligt. När jag var platschef på en BMW verkstad så tog det 16 timmar, dvs två arbetsdagar att byta den övre oljetrågspackningen på en med 750 V12 motor då man fick lyfta ner hela framvagnsbryggan för att komma åt och dessutom genom att fråga kunden först om man fick ta upp två hål i svänghjulskåpan så man kom åt de bakre bultarna. Annars var det att plocka ur motorn som gällde och det tog ännu längre tid. Den undre oljetrågspackningen gick på några timmar bara men den var aldrig trasig. Det var alltid den övre då motorblocket var av gjutjärn och oljetråget av aluminium. Det ämdrar storlek olkia av värme och kyla, materialen gned sönder packningen helt enkelt, det är därför man idag ofta använder sig av silicon som är elastiskt.
Det hela var bara en parantes men MB kanske har samma konstruktion och garderar sig..

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: byta trågpackning motor?

Postby brolle87 » Wed 07 Mar, 2018 19:36

Lite tråkigt att det ska byggas så tjorvigt på en vanlig svensson-merca :(
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: byta trågpackning motor?

Postby Marie » Thu 08 Mar, 2018 00:43

Vad är det du säger, Kölis?
Var Baader-Meinhof-Werk så gammaldags att de hade gjutjärnsblock på sin tolva? De om några var ju annars tidiga med foderlösa alublock där man nicasilbehandlat cylinderväggarna. Helt otroligt! (OBS! Jag ifrågasätter inte din sakkunskap, jag är bara förbluffad!)

Mercedes övergick ju till alublock på sina V8or M116 och M117 redan i samband med övergången från W116 till W126...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W212”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests