Page 1 of 1

byta trågpackning motor?

Posted: Fri 02 Mar, 2018 09:54
by brolle87
har lekage på min 220cdi 2011, runt hela nedersa trågpackningen.

nån som bytt själv nångång?
är så struligt så märkesverkstaden behöver 4,5-12timmar påstår dom..

Re: byta trågpackning motor?

Posted: Fri 02 Mar, 2018 14:19
by kölis
Kan vara möjligt. När jag var platschef på en BMW verkstad så tog det 16 timmar, dvs två arbetsdagar att byta den övre oljetrågspackningen på en med 750 V12 motor då man fick lyfta ner hela framvagnsbryggan för att komma åt och dessutom genom att fråga kunden först om man fick ta upp två hål i svänghjulskåpan så man kom åt de bakre bultarna. Annars var det att plocka ur motorn som gällde och det tog ännu längre tid. Den undre oljetrågspackningen gick på några timmar bara men den var aldrig trasig. Det var alltid den övre då motorblocket var av gjutjärn och oljetråget av aluminium. Det ämdrar storlek olkia av värme och kyla, materialen gned sönder packningen helt enkelt, det är därför man idag ofta använder sig av silicon som är elastiskt.
Det hela var bara en parantes men MB kanske har samma konstruktion och garderar sig..

Re: byta trågpackning motor?

Posted: Wed 07 Mar, 2018 19:36
by brolle87
Lite tråkigt att det ska byggas så tjorvigt på en vanlig svensson-merca :(

Re: byta trågpackning motor?

Posted: Thu 08 Mar, 2018 00:43
by Marie
Vad är det du säger, Kölis?
Var Baader-Meinhof-Werk så gammaldags att de hade gjutjärnsblock på sin tolva? De om några var ju annars tidiga med foderlösa alublock där man nicasilbehandlat cylinderväggarna. Helt otroligt! (OBS! Jag ifrågasätter inte din sakkunskap, jag är bara förbluffad!)

Mercedes övergick ju till alublock på sina V8or M116 och M117 redan i samband med övergången från W116 till W126...