Hej, någon som vet om man kan eftermontera:
670 RESIDUAL ENGINE HEAT UTILIZATION (MRA) alltså att det blåser varmluft i kupén c:a 30 efter att man stängt av motorn.
Min bil är en W212 350CDI modellår 2014 (tillverkad 2013). Jag har denna panelen för värme, utan kombinerad "AC/REST"-knapp.
Jag vet att det är standard på den större klimatanläggningen med 3-zoner (kod 581), men jag har sett bilar med modellår 2015 och klimatanläggningen med 2-zoner (kod 580) som har "REST" funktionen (kod 670).
Den elektriska cirkulationspumpen som ju måste finnas för "REST" funktionen har jag redan för att min bil har bränslevärmare (cirkulationspumpen finns också för att jag har "START/STOP").
Så allt borde ju finnas (förutom knappen).
Någon som vet eller har en idé?
Eftermontera "REST" funktion *LÖST*
Eftermontera "REST" funktion *LÖST*
Last edited by Nisse O on Thu 14 Feb, 2019 22:24, edited 1 time in total.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: Eftermontera "REST" funktion
Inget svar på din fråga men jag hade rest på 270cdi´n och tyckte det var en helt värdelös funktion då dieselvärmaren gjorde allt så mycket bättre. Ser det mer som en B funktion om man inte har dieselvärmare med tidur. Kunde vara ok om det var någon plusgrad ute och man bara stannade till snabbt men var det lite kallare så var det bra mycket bättre att dra igång dieselvärmaren så hade man även bra motortemp och direktvärme när man kom ut efter att ha handlat eller liknande.
Re: Eftermontera "REST" funktion
V70tdi wrote:Inget svar på din fråga men jag hade rest på 270cdi´n och tyckte det var en helt värdelös funktion då dieselvärmaren gjorde allt så mycket bättre. Ser det mer som en B funktion om man inte har dieselvärmare med tidur. Kunde vara ok om det var någon plusgrad ute och man bara stannade till snabbt men var det lite kallare så var det bra mycket bättre att dra igång dieselvärmaren så hade man även bra motortemp och direktvärme när man kom ut efter att ha handlat eller liknande.
Jag har också haft REST (och dieselvärmare) dom senaste 20 åren, och tycker att den va bra vid vissa tillfällen. Saknar den! Kan inte förstå varför den inte finns på min bil.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: Eftermontera "REST" funktion
Då svarar jag på min egen fråga!
Bytte min originalpanel A212 900 50 18 mot en med "REST"-knapp A212 900 51 18 (beg. 1500:-) och "vips" så hade jag en fungerande "REST" funktion.
Detta förutsatte ju givetvis att jag redan hade en elektrisk cirkulationspump, vilket jag hade.
Bytte min originalpanel A212 900 50 18 mot en med "REST"-knapp A212 900 51 18 (beg. 1500:-) och "vips" så hade jag en fungerande "REST" funktion.
Detta förutsatte ju givetvis att jag redan hade en elektrisk cirkulationspump, vilket jag hade.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: Eftermontera "REST" funktion *LÖST*
Snygg lösning! Jag gillar restvärmefunktionen, används varje dag när jag lämnar och hämtar på dagis..
MB E 220 BLUETEC Kombi S212 2016 Iridiumsilver met
Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit
Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests