Page 1 of 1

Artico klädsel W212 2015

Posted: Wed 29 Jul, 2020 20:16
by MB S-KLASSE
Kikar på en 2015 facelift E220cdi Classic. Tyvärr med Artico konstskinn…… men ej trasig (än) efter 14000 mil.
Ngn som vet om kvaliten på Artico klädseln blev bättre på sena W212 ? Eller är det lika dåligt som på tidiga W212 och W211 ?

Re: Artico klädsel W212 2015

Posted: Thu 30 Jul, 2020 22:43
by Feliks
Dom spricker fortfarande tyvärr. Om än kanske inte riktigt i samma utsträckning som på äldre bilar.

Räkna med att sprickor finns runt 20 000 mil.

Re: Artico klädsel W212 2015

Posted: Fri 31 Jul, 2020 05:02
by MB S-KLASSE
Tack för svar !
Ja känns inte så kul att även en 2015 bil kan få sprucken klädsel . Kalla vintrar gör Arctico klädsel extra sprickbenägen misstänker jag .

Re: Artico klädsel W212 2015

Posted: Sun 02 Aug, 2020 18:33
by Feliks
Har för mig en ny sittdyna (där dom i 99% av fallen spricker) kostar cirka 3-4000:- hos MB. Sen går det många mil till. Annars är ju klädseln kanon!

Men håller med dig, riktigt dåligt att MB inte fått ordning på detta efter alla år..

Skinnklädslarna i 212orna verkar hålla hur länge som helst.

Men ska man jämföra lite så är det ju väldigt vanligt att skinnet i bl.a 124:orna (som folk på detta forum hypar något så alldeles) är slitet på insteget till stolsryggen eller vad man ska säga.

Och visst dessa bilar är gamla nu men var redan så på min faders 300CE för en herrans massa år sedan.

Så det finns väl plus och minus med allt antar jag :-D

Re: Artico klädsel W212 2015

Posted: Sun 02 Aug, 2020 21:19
by Marie
Tja, galon är galon, och galon spricker alltid med tiden, förr eller senare.
Jag förstår inte vad alla dessa "hitte-på-namn" skall vara bra för. Artico, MB-Tex, Veganskinn och allt vad fantasin nu frambringat i namnväg. Varför inte kalla galon för galon, det är ju det som det är?

Re: Artico klädsel W212 2015

Posted: Mon 03 Aug, 2020 17:52
by Feliks
Instämmer, och fasligt många misstar galonet för skinn (iallafall i annonser).

Men tycker mig ändå känna en stor skillnad på galonet i en 212:a mot ex en 123:a, ingen större skillnad mot skinnet - med reservation för att det ev känns lite ”mjukare”.

Men sen är ju skinnet helt överlägset i lukt & slitstyrka.

Re: Artico klädsel W212 2015

Posted: Mon 03 Aug, 2020 22:13
by Lasse Bender
Feliks wrote:Instämmer, och fasligt många misstar galonet för skinn (iallafall i annonser).

Men tycker mig ändå känna en stor skillnad på galonet i en 212:a mot ex en 123:a, ingen större skillnad mot skinnet - med reservation för att det ev känns lite ”mjukare”.

Men sen är ju skinnet helt överlägset i lukt & slitstyrka.


Gamla MB-Texklädslarna, eller taxiklädsel som dom också kallades var i det närmaste outslitliga. Jag har haft några f.d. taxibilar W114 och W115, med massor av mil på mätaren men med otroligt fina Texklädslar.

Re: Artico klädsel W212 2015

Posted: Tue 04 Aug, 2020 19:17
by Feliks
Säkerligen så att man gjorde en avvägning att få det mer likt skinn och gjorde materialet tunnare. Där av att det är mer ömtåligt men samtidigt bekvämare.

Var väl inte perforerat på den tiden heller.

Nåväl man får väl ta sig en funderare, stör man sig för mycket på det - leta upp en bil med skinn :-)

Re: Artico klädsel W212 2015

Posted: Wed 03 Feb, 2021 12:52
by MB S-KLASSE
Kan bara säga att denna klädsel är skandalöst dålig ....... kört under vintern nu och småsprickor uppkommer då den bla blir styv och hård som sten vid kall väderlek ( minus 10 och kallare).
Bilen nu inbytt mot en W212 2014 med riktig skinnklädsel ...... fördel med 2014 är ju också att man slipper bluetec (dvs ADblue) . Bara 1 st tusenlapp dyrare i skatt per år på 2014 bilen jfrt med 2015 bluetec.
Till på råga av allt väljer bilfirman som säljer min inbytta bil skriva helskinn inredning i annonsen , trots att jag ärligt informerade dem att det var konstskinn .