Hej alla, har en E350Cdi-14 som hela tiden växlar ner vid 2 grader eller kallare så man får då växla upp manuellt med paddlarna och så håller det på tills motorn når runt 60 grader så jag undrar om någon har varit med om detta fel eller har någon lösning på problemet?
Mvh
7g-Tronic problem
Re: 7g-Tronic problem
Är det inte för att motor och låda ska nå arbetstemperatur som den vill gå på högre varv ?
Re: 7g-Tronic problem
Hej, tack för svar....men skall man inte kunna bestämma själv vilket varvtal och växel man vill köra på utan när den går över till automatiskt läge så växlar den ner med en gång?
Har du själv varit med om detta?
Mvh
Har du själv varit med om detta?
Mvh
Re: 7g-Tronic problem
Det låter helt korrekt. I manuellt läge bestämmer du, i automatiskt läge bestämmer bilen vilken växel som är bäst. Det förhöjda varvtalet genom val av lägre växel väljer bilen för att snabbare få igång optimal avgasrening. Inget konstigt med det.
Funktionen med uppväxling vid förhöjd hastighet direkt efter kallstart har redan min snart 30 år gamla S-klass på sin fyrstegsautomat, och där finns inget manuellt läge där jag kan genomdriva min vilja....
Funktionen med uppväxling vid förhöjd hastighet direkt efter kallstart har redan min snart 30 år gamla S-klass på sin fyrstegsautomat, och där finns inget manuellt läge där jag kan genomdriva min vilja....
Re: 7g-Tronic problem
Hej Marie, tack för svar....du verkar väldigt duktig på Mercedes automat lådor?
Så det är normalt att bilen växlar upp först efter 2200rpm när den är kall och att detta inte skadar motorn när den är iskall?
Mvh
Hoggis
Så det är normalt att bilen växlar upp först efter 2200rpm när den är kall och att detta inte skadar motorn när den är iskall?
Mvh
Hoggis
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest