Montering utav AMG stylingkit

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
User avatar
Roadster
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 105
Joined: Wed 12 Aug, 2009 08:38
Location: Ytterby

Montering utav AMG stylingkit

Postby Roadster » Wed 02 Feb, 2011 20:26

Hej,

Jag lovade Chris att skriva några rader om montering utav AMG styling kit på en R129.
Min erfarenhet gäller bilar med det facelift som kom 1996 och framåt.
För bilar årsmodell -95 och tidigare gäller nog i princip samma förfarande, men jag vet att vissa detaljer skiljer sig i framförallt främre stötfångarens infästning, så jag kan inte lova att allt stämmer överens med mina erfarenheter.

När man köper ett styling-kit följer allt väsentligt med. Förutom främre och bakre stötfångare samt trösklar följer också luckor över domkraftsfästen, nät till främre stötfångaren samt dom dyra dimljusen med. Till främre stötfångaren hör också ett par löstagbara sektioner som på höger sida täcker bogseröglan och på vänster sida huserar proben till yttertempmätaren.
Däremot följer det inte med så mycket hardware, alltså skruv. mutter etc.
Det som följer med är plåtskruv till näten och extraljusen. I övrigt kan man återanvända befintliga fästelement alternativt köpa nytt om man känner för det,

Bakre stötfångaren är en ganska simpel manöver att byta.
Sidofästen från den gamla flyttas över och dom passar perfekt.
I stötfångaren ligger en dämpande insats i ett frigolitliknade material. Ihop med denna sitter också dom två fästena som bultas mot karossen baktill. Den här insatsen är formad efter stötfångarens kontur, och den är ju inte riktigt lika på originalet som på AMG modellen.
Det fungerade dock problemfritt att flytta över den. Det finns en speciell insats för AMG modellen men den kostar uppemot 10 000 kronor vilket känns väldigt onödigt då originalet går att använda. Sen är det bara att montera och justera in så att man får lagom spalt mot karossen runt om. Det finns lite justermån i hålen för detta.

Sidotrösklarna är ännu enklare. Bara att skruva bort dom gamla och dit med dom nya.
Inga modifieringar eller trimning behövdes. Det är lämpligt att montera linorna till luckorna för domkraftsfästena innan man monterar trösklarna. Dom gamla kan återanvändas, men det är svårt att får bort dom någorlunda hela varför jag rekommenderar att köpa nya. Kostade i stort sett ingenting hos MB. En liten skillnad finns. I reservdelskatalogen föreskrivs en annan typ av karosseriskruv för AMG trösklarna än för standard. Skillnaden ligger i att den typ som föreskrivs AMG utförandet har en bricka under bultskallen vilket originalet inte har. Vet inte varför man ändrat detta då hålen i trösklarna är lika stora. Jag använde originalet, men satte för säkerhets skull ditt en tunn karosseribricka på varje skruv.

Främre stötfångaren var nog den del som tog längst tid att byta. Montering av nät och dimljus tog sin tid, och sen var sidofästena popnitade istället för skruvade. Det följde med nya popnitar i kittet, men jag valde att använda genomgående M5 skruv med låsmuttrar. Fungerar precis lika bra och blir enklare att justera till vid monteringen. Drar man en popnit sitter den där den gör utan chans till efterjustering. Samma förfarande som bak med den stötupptagande insatsen och den främre infästningen. Bara att flytta över utan modifiering.
Inkoppling av dimljusen blev en egen historia. Det följer med en standard kontakt till dom nya dimljusen, men den stämmer inte överens med original kontakten. Jag är säker på att motsvarande kontakt, alltså den som ska sitta på bilens kablage, finns att köpa hos MB. Jag valde dock att lösa det på annat sätt, och här kan man nog använda sig av vilken metod man finner bäst själv. Både näten och dimljusen sitter fast med plåtskruv som gängas direkt i plasten (en skruv av tre till varje dimljus har dock ett gängat fäste för en M5 skruv). Det bästa är ett förborra ett lagom hål för dessa plåtskruvar. Här bör man vara försiktig så att man inte borrar för djupt, särskilt för näten. Annars blir det hål rakt igenom vilket kan vara tråkigt om man har nylackerade delar. Det är lite sparsamt med plåtskruv i kittet och jag föreslår att man ökar på antalet så att näten kan fästas ordentligt. Dom löstagbara delarna som täcker bogseröglan etc. sitter endast fast med tre piggar som har presspassning i stötfångaren. Detta känns osäkert och en tappad dylik blir dyr att ersätta. Det handlar om tusenlappar. Jag valde att säkra mina med ett tunt buntband (straps) som jag drog igenom nätet i den löstagbara delen och bakom stötfångarens fasta del och sedan ut genom mittennätet. På så sätt kan inte den löstagbara delen ramla bort om den släpper från den i mitt tycke allt för dåliga originalinfästningen.

Jag valde att lämna in hela kittet till en billackerare innan montering vilket jag inte ångrar.
Jag lämnade samtidigt in alla sidopaneler (plastpanelerna tre på varje sida) då dessa dels var åtgångna av hjulsprut, men också i den halvmatta finish som original utförandet oftast hade. Bilar med AMG kit har, såvitt jag vet, alltid högblank lack även på plastdelarna. Ser klart bättre ut tycker jag. Allt som allt gick det på 6 000 kronor vilket jag tycker är okay. Jag fick även offerter på betydligt mer hos andra lackerare, så priset kan nog variera rätt mycket.

Summa summarum ger det bilen ett rejält lyft i utseende, men kostnaden är knappast förvarbar om man ser till andrahandvärdet vid en framtida försäljning.
Nu gjorde jag detta endast för att jag ville ha det på min bil, oaktat hur det påverkar bilens värde. Det är ju trots allt ett intresse man har, och intressen och hobbies måste ju få kosta, eller hur?


Hälsningar
Björn
SL500 R129 -98 (såld)
SL500 R230 -02 (såld)
E500 T 4MATIC W211 -05 (såld)
SL55 AMG R230 -02
E63 T AMG W211 -07

User avatar
bjornsam
Expert
Expert
Posts: 448
Joined: Mon 31 Aug, 2009 21:46
Location: Göteborg

Re: Montering utav AMG stylingkit

Postby bjornsam » Wed 02 Feb, 2011 21:14

Tack för detta Björn, var köpte du ditt styling kit?

MvH Björn S
Nuv.
E320 S211 2005

Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002

User avatar
Roadster
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 105
Joined: Wed 12 Aug, 2009 08:38
Location: Ytterby

Re: Montering utav AMG stylingkit

Postby Roadster » Wed 02 Feb, 2011 22:51

Hej,

Jag köpte det hos MBSCA shopen.


Hälsningar
Björn
SL500 R129 -98 (såld)
SL500 R230 -02 (såld)
E500 T 4MATIC W211 -05 (såld)
SL55 AMG R230 -02
E63 T AMG W211 -07


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests