Tror inte på att det skulle vara däcksrelaterat då jag använder de däck och fälgdimensioner som rekommenderas från fabrik, så det blir nog att snoka upp givarna. En dum fråga kanske, men hur många givare pratar vi om? Är det en på varje hjul eller bara i baktorake wrote:..... Men oftast är problem med farthållarna på 90-talsmodellerna däckrelaterade, märkligt nog (tror datorn får för sig hjulen slirar och då går farthållaren ur). Prova med andra däck och se om problemet försvinner.
Mitt projekt: Renovering av en SL60
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
sl60 ///AMG wrote:Tror inte på att det skulle vara däcksrelaterat då jag använder de däck och fälgdimensioner som rekommenderas från fabrik, så det blir nog att snoka upp givarna. En dum fråga kanske, men hur många givare pratar vi om? Är det en på varje hjul eller bara i baktorake wrote:..... Men oftast är problem med farthållarna på 90-talsmodellerna däckrelaterade, märkligt nog (tror datorn får för sig hjulen slirar och då går farthållaren ur). Prova med andra däck och se om problemet försvinner.
Inte bara dimensionen utan även slitaget och eventuella imperfektioner i däcket och fälgen kan spela in. Men har du inga märkbara vibrationer och vettiga fabrikat på däcken så bör den biten gå att utesluta. Har aldrig haft just detta problem själv, men pratat med folk som svär på att ett obalanserat däck stört ut funktionen (på en W210 i det fallet). Då vet jag inte den exakta bakgrunden, kan ju vara kombinationer med slitna hjullager, taskig hjulinställning m.m.
Det är en givare per hjul. Kontrollfråga bara, men visst har du ASR? Eller kanske t.om. ESP?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Jo, jag har Michelin Pilot Sport så däcken tror jag inte har med problemet att göra. Visst har jag ASR men tyvärr ingen ESP. Däremot har jag diffbroms, vad jag nu skall med den tilltorake wrote:....Men har du inga märkbara vibrationer och vettiga fabrikat på däcken så bör den biten gå att utesluta. .....Kontrollfråga bara, men visst har du ASR? Eller kanske t.om. ESP?
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Hm, ASR och diffbroms i kombination? Jag vågar inte svara på hur många sensorer du har. Troligen 4.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Jag håller dig svaret skyldig tills jag undersökt det hela lite närmare. Jag skall ju byta belägg fram som jag tidigare annonserat och det är ju ett bra tillfälle att se närmare på kransarna. Diffbromsen har jag som en option och var inte standard från fabrik... hmm, om jag inte missminner migtorake wrote:Hm, ASR och diffbroms i kombination? Jag vågar inte svara på hur många sensorer du har. Troligen 4.
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Är det som på W210 då måste skivorna av för att se kransarna.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Och helt plötsligt blev det väldigt jobbigt Får väl lätta på lädret och lämna in den. Då kan de ju ta beläggen samtidigttorake wrote:Är det som på W210 då måste skivorna av för att se kransarna.
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Jag har samma fälgar som vad du har.
AMG med 235 och 275. Michelin Pilot Sport 3.
Med använda framdäck och nya bakdäck. Samma strul som du har. Farthållaren går ur.
Nu efter ett antal mil har bakdäcken nötts ned, mer är framdäcken. När de var lika slitna, inga problem.
Min farthållare ballar ur i ca 150 km/h.
Av outgrundlig anledning så ballar det ur i ca 140 om man åker i uppförsbacke?
Mao, jag tror det helt och hållet har med däckens slitnivå att göra, sen är det ju en attans pantad funktion som gör att detta händer.
Ju större skillnad på rullomkretsen, desto mer strul med farthållaren.
Iofs, omkretsen ändras ju med slitaget, och det är det som strular till det!
Fram eller bakdäcken har inte samma rotationshastighet, då slår det ifrån.
//Peter
AMG med 235 och 275. Michelin Pilot Sport 3.
Med använda framdäck och nya bakdäck. Samma strul som du har. Farthållaren går ur.
Nu efter ett antal mil har bakdäcken nötts ned, mer är framdäcken. När de var lika slitna, inga problem.
Min farthållare ballar ur i ca 150 km/h.
Av outgrundlig anledning så ballar det ur i ca 140 om man åker i uppförsbacke?
Mao, jag tror det helt och hållet har med däckens slitnivå att göra, sen är det ju en attans pantad funktion som gör att detta händer.
Ju större skillnad på rullomkretsen, desto mer strul med farthållaren.
Iofs, omkretsen ändras ju med slitaget, och det är det som strular till det!
Fram eller bakdäcken har inte samma rotationshastighet, då slår det ifrån.
//Peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Hmm, intressant Skall kontrollera omkretsen på hjulen när jag kommer hem.petgre wrote:Jag har samma fälgar som vad du har. AMG med 235 och 275. Michelin Pilot Sport 3. Med använda framdäck och nya bakdäck. Samma strul som du har. Farthållaren går ur..........
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Säg den lycka som varar för evigt. Ni som läser min andra tråd om W140, vet att jag hade problem med nycklarna där. Jag höll på och bytte batterier mellan nycklarna för att testa, och även till 129:an. Efter att jag fick igång 140:an så skulle jag låsa upp 129:an. Inte ett liv trots nya batterier i nyckeln Provade de andra två nycklarna och inte ett liv där heller. What the ... Testade då med "fjärrkortet" som en sista utväg till att låsa upp bilen och si, den fungerade Så min fråga, vad kan ha gjort att nyckeln inte fungerar efter batteribytet. Om jag låser upp bilen med "fjärrkortet" så fungerar det hur bra som helst att starta med vanliga nyckeln. Beats me..
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Tack för tipset. Kanske fungerar på tidigare modeller, min inte på min. Jag var precis ute i garaget och testadePaco wrote:Har ingen aning om detta funkar..
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Det tidigare tipset (som inte fungerade) gjorde att jag sökte lite på nätet (har iofs gjort det tidigare) och hittade denna länk http://www.justanswer.com/uk-car/5texa-mercedes-benz-vito-xxxxx-xxxxx-remote-not-work-change.html. Jag gick ut till bilen, satte mig in, stängde dörren, tryckte två gånger på fjärrknappen. Satte nyckeln i tändningslåset och vred nycken till position två (tändning på). Tog ur nyckeln ur tändningslåset och tryckte på fjärrknappen två gånger igen. Och vips, så fungerade allt
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Har du kvar denna?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
pasi wrote:Har du kvar denna?
Sl60 ///AMG var inne senast 15 dec 2021, så det är kanske bättre att försöka maila honom?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest