Dåliga kabelstammar...

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
User avatar
Per_230E
Guru
Guru
Posts: 2910
Joined: Sat 08 Oct, 2005 17:34
Location: Falun
Contact:

Re: Dåliga kabelstammar...

Postby Per_230E » Mon 07 Jun, 2010 17:11

Kablarna du köpte på Elfa, är det RADOX® 155 ?
Har alla arean 0.75?
W212 E220CDI AMG -12

User avatar
Tower
Expert
Expert
Posts: 533
Joined: Sun 28 Sep, 2003 21:46
Location: Södertälje

Re: Dåliga kabelstammar...

Postby Tower » Mon 07 Jun, 2010 17:41

GUS wrote:.../..Jag har konstaterat personligen att problemen finns på -93 och -94 då jag ägt båda årgångarna.
Vad det handlar om är att isoleringen kring kablar spricker och blir så dåligt att det bara ramlar av.../.. Orsakerna till detta diskuteras.../...

Ja, din lista på orsaker, den skulle ju gälla alla M-B (ja, alla bilar)... Men, bevisligen fungerar o håller kablaget på övervägande antal bilar. Nej, det var ett par leverantörer som M-B använde, som skapade dessa problem... AEG är ok, du kan se tillverkare utifrån en märkning på kablaget, under säkringsboxen. Se inlägg:
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=38511&hilit=kablar
/tower

.

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Dåliga kabelstammar...

Postby GUS » Tue 08 Jun, 2010 10:07

Per_230E wrote:Kablarna du köpte på Elfa, är det RADOX® 155 ?
Har alla arean 0.75?


Ja, de är de kablarna, finns säkert en massa andra som går att använda oxå.
Inte samma area på alla, jag köpte dessutom för grovt, så det blev överdimension på en del. Men de flesta är 0,75.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Dåliga kabelstammar...

Postby GUS » Tue 08 Jun, 2010 10:10

Tower wrote:
GUS wrote:.../..Jag har konstaterat personligen att problemen finns på -93 och -94 då jag ägt båda årgångarna.
Vad det handlar om är att isoleringen kring kablar spricker och blir så dåligt att det bara ramlar av.../.. Orsakerna till detta diskuteras.../...

Ja, din lista på orsaker, den skulle ju gälla alla M-B (ja, alla bilar)... Men, bevisligen fungerar o håller kablaget på övervägande antal bilar. Nej, det var ett par leverantörer som M-B använde, som skapade dessa problem... AEG är ok, du kan se tillverkare utifrån en märkning på kablaget, under säkringsboxen. Se inlägg:
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=38511&hilit=kablar
/tower

.


Som sagt, kan ju inte grunda någon statistik på 3 bilar, men de är 100% av de 600 jag sett i varje fall. Orsakerna kan ju diskuteras hur länge som helst, problemet lär ju kvarstå ändå. Man kan väl lugnt säga att de använd kablar av fel typ i varje fall.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Dåliga kabelstammar...

Postby pasi » Mon 11 Apr, 2011 11:59

hej! riktigt bra redovisning måste jag säga!! sjukt bra :lol: ska byta ut kabelstammen i min w124 då jag har samma problem på den, det är en 93:a. var köpte du smältlimmet och krympslangarna ifrån? mvh pasi
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Dåliga kabelstammar...

Postby GUS » Mon 11 Apr, 2011 15:43

pasi wrote:hej! riktigt bra redovisning måste jag säga!! sjukt bra :lol: ska byta ut kabelstammen i min w124 då jag har samma problem på den, det är en 93:a. var köpte du smältlimmet och krympslangarna ifrån? mvh pasi


Krympslangen med smältlim på insidan kommer från Elfa, men finns säkert att köpa på fler ställen.

Lycka till.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
Tower
Expert
Expert
Posts: 533
Joined: Sun 28 Sep, 2003 21:46
Location: Södertälje

Re: Dåliga kabelstammar...

Postby Tower » Sun 17 Jul, 2011 12:22

pasi wrote:.../...ska byta ut kabelstammen i min w124 då jag har samma problem på den.../...


Här en tysk leverantör av färdiga kabelstammar, anpassade för olika motorversioner av W124
http://www.cartronic-schoenemann.de/w124

/Tower

.

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Dåliga kabelstammar...

Postby Lasse Bender » Tue 11 Mar, 2014 12:08

Tänkte ta mig en titt på skicket på kabelstammarna i min frus 500 SL-92 men blir lite konfunderad. Om man kollar hur begagnade kablage ser ut så ligger kablarna i en kabelränna som är skruvad med två skruvar uppe på motorn. Något sådant finns inte på den här motorn. Ser ut som det går tre kablar från motorn in genom väggen till styrdonen. Har väldigt svårt att tänka mig att man byter detta på en timma som några skriver. Kan någon hjälpa mig att reda ut det här? Tog några bilder som ligger i galleriet men lyckades inte få upp dom här.

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Dåliga kabelstammar...

Postby GUS » Tue 11 Mar, 2014 12:13

Lasse Bender wrote:Tänkte ta mig en titt på skicket på kabelstammarna i min frus 500 SL-92 men blir lite konfunderad. Om man kollar hur begagnade kablage ser ut så ligger kablarna i en kabelränna som är skruvad med två skruvar uppe på motorn. Något sådant finns inte på den här motorn. Ser ut som det går tre kablar från motorn in genom väggen till styrdonen. Har väldigt svårt att tänka mig att man byter detta på en timma som några skriver. Kan någon hjälpa mig att reda ut det här? Tog några bilder som ligger i galleriet men lyckades inte få upp dom här.


Nu har ju jag aldrig pysslat med 500 utan bara 600, men byta på en timme vill jag se den som gör...
Tror inte jag skulle fixa det, men beror ju på när man startar klockan osv... :)

Svårt är det inte, mest besvärligt, i varje fall på 600.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Dåliga kabelstammar...

Postby Marie » Wed 12 Mar, 2014 00:43

Nu är det ju ett par frågor som snurrat till det här. På 92 års modell hade R129 med M119 fortfarande KE-jetronic medan W140 och W124.036 hade LH-jetronic från start. Därför har R129 så länge de har KE-jetronic en mycket enklare motorkabelstam, som enligt vad det ryktas, dessutom fortfarande har högkvalitetskablar som inte är självdestruerande.

På en M119 med LH-jetronic byter man motorkabelstam på runt en timma, max en kvart ytterligare - om man vet vad man pysslar med och går systematiskt till väga. Jag är övertygad om att M120 är betydligt värre att få till bytet på, även om jag aldrig bytt på en sådan. M119 var rena barnleken då jag gjorde det för snart 5 år sedan.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Dåliga kabelstammar...

Postby GUS » Wed 12 Mar, 2014 09:38

Marie wrote:Nu är det ju ett par frågor som snurrat till det här. På 92 års modell hade R129 med M119 fortfarande KE-jetronic medan W140 och W124.036 hade LH-jetronic från start. Därför har R129 så länge de har KE-jetronic en mycket enklare motorkabelstam, som enligt vad det ryktas, dessutom fortfarande har högkvalitetskablar som inte är självdestruerande.

På en M119 med LH-jetronic byter man motorkabelstam på runt en timma, max en kvart ytterligare - om man vet vad man pysslar med och går systematiskt till väga. Jag är övertygad om att M120 är betydligt värre att få till bytet på, även om jag aldrig bytt på en sådan. M119 var rena barnleken då jag gjorde det för snart 5 år sedan.


Naturligtvis, där har vi det, "saknas" ju en massa kontakter då....
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Dåliga kabelstammar...

Postby Lasse Bender » Wed 12 Mar, 2014 11:36

Bra Marie,tack! Det borde jag ha vetat eftersom jag har både R129-92 och W140-92. Om det stämmer skulle det betyda att ingen har bytt dålig kabelstam i en R129-92? Enligt vad det ryktas? Var kan man tänkas få det bekräftat?

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Dåliga kabelstammar...

Postby Marie » Wed 12 Mar, 2014 22:54

Ingen är kanske lite väl drastiskt uttryckt, men de flesta har nog kvar originalkablaget.
Till skillnad mot 92 års W140 och W124.036 där i princip alla antingen har bytt eller är i akut behov av byte.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests