Cab problem !

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
Mercedes#1
Medlem
Medlem
Posts: 70
Joined: Sun 03 Apr, 2005 01:42
Location: Skåne
Contact:

Cab problem !

Postby Mercedes#1 » Wed 16 Mar, 2011 21:53

marcusli wrote:Google is your friend.....

Defekt im Cabrio Verdeck-Steuergerät
Ein Defekt im Cabrio Verdeck-Steuergerät führt zu diversen Funktionsausfällen des Verdecks.

http://www.kfzpix.de/mercedes/mercedes-sl/index.php



Tackar
Kan inte tyska men tack för Google översättningsprogram

Har skickat iväg ett mail till dem nu så får vi se vad som händer :)

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Cab problem !

Postby André MBSCA » Wed 16 Mar, 2011 22:55

Mercedes#1 wrote:
marcusli wrote:Google is your friend.....

Defekt im Cabrio Verdeck-Steuergerät
Ein Defekt im Cabrio Verdeck-Steuergerät führt zu diversen Funktionsausfällen des Verdecks.

http://www.kfzpix.de/mercedes/mercedes-sl/index.php



Tackar
Kan inte tyska men tack för Google översättningsprogram

Har skickat iväg ett mail till dem nu så får vi se vad som händer :)

Bara att klicka på Brittiska flaggan högst upp, så får du det på engelska! :wink:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Mercedes#1
Medlem
Medlem
Posts: 70
Joined: Sun 03 Apr, 2005 01:42
Location: Skåne
Contact:

Cab problem !

Postby Mercedes#1 » Fri 18 Mar, 2011 11:28

Så ja
Efter en liten mailkonversation med några tyska företag o ett brittiskt så var det ingen som kunde/viste hur de skulle lösa det problemet med min modul. Fick ett svar från ett företag där det stod


Since the lamp for the rollover bar is glowing this indicated the problem within the unit is more serious. Currently we do not have the devices and possibilities to solve this technical problem.
But we a currently actually working on a way to solve this problem since a lot of our clients driving a Mercedes are confronted with these faults.
If there is still some time for you left, I would ask you to contact us again regarding this device by the middle of next month. At that time we will hopefully figured out a solution to repair this device.



Så man får vänta till nästa månad om ingen annan har några tips på några företag som reparerar sådana moduler

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Cab problem !

Postby Lasse-SL-500 » Sat 19 Mar, 2011 20:12

Jag hade samma problem på min SL, bågen var uppe och gick inte att fälla ner, och caben gick inte att fälla upp. Det visade sig bero på att givaren vid bakaxeln var trasig (den Sune och GUS pratade om), så bilen trodde att den hade voltat och fällde därför upp störtbågen.

Osäker på om det finns en eller två, men den var rätt billig att byta. Har för mig den gick på 1500, men det var några år sen så jag kan minnas fel.

Det syns inte utanpå om den är trasig, hur har du testat din givare?
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Cab problem !

Postby SL Jocke » Sat 19 Mar, 2011 20:27

Lasse-SL-500 wrote:Jag hade samma problem på min SL, bågen var uppe och gick inte att fälla ner, och caben gick inte att fälla upp. Det visade sig bero på att givaren vid bakaxeln var trasig (den Sune och GUS pratade om), så bilen trodde att den hade voltat och fällde därför upp störtbågen.

Osäker på om det finns en eller två, men den var rätt billig att byta. Har för mig den gick på 1500, men det var några år sen så jag kan minnas fel.

Det syns inte utanpå om den är trasig, hur har du testat din givare?


Det sitter 2 stycken givare bak, en på varje bärarm.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

Mercedes#1
Medlem
Medlem
Posts: 70
Joined: Sun 03 Apr, 2005 01:42
Location: Skåne
Contact:

Cab problem !

Postby Mercedes#1 » Mon 21 Mar, 2011 13:11

Lasse-SL-500 wrote:Jag hade samma problem på min SL, bågen var uppe och gick inte att fälla ner, och caben gick inte att fälla upp. Det visade sig bero på att givaren vid bakaxeln var trasig (den Sune och GUS pratade om), så bilen trodde att den hade voltat och fällde därför upp störtbågen.

Osäker på om det finns en eller två, men den var rätt billig att byta. Har för mig den gick på 1500, men det var några år sen så jag kan minnas fel.

Det syns inte utanpå om den är trasig, hur har du testat din givare?



Jag har bara tittat på givarna om de var hela när jag hade bilen upphissad så de såg hela ut. Har ingen aning om hur jag kan kolla de på annat sätt funktionsmässigt.

Men när du hade samma problem Lasse, lyste lampan på cab knappen och knappen för bågen konstant?
O hur kollade du dina givare ?

Visar det sig vara givarna vid baxkaxeln hade det ju varit guld värt istället för den j#$%&a modulen.

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Cab problem !

Postby SL Jocke » Mon 21 Mar, 2011 19:07

Mercedes#1 wrote:
Lasse-SL-500 wrote:Jag hade samma problem på min SL, bågen var uppe och gick inte att fälla ner, och caben gick inte att fälla upp. Det visade sig bero på att givaren vid bakaxeln var trasig (den Sune och GUS pratade om), så bilen trodde att den hade voltat och fällde därför upp störtbågen.

Osäker på om det finns en eller två, men den var rätt billig att byta. Har för mig den gick på 1500, men det var några år sen så jag kan minnas fel.

Det syns inte utanpå om den är trasig, hur har du testat din givare?



Jag har bara tittat på givarna om de var hela när jag hade bilen upphissad så de såg hela ut. Har ingen aning om hur jag kan kolla de på annat sätt funktionsmässigt.

Men när du hade samma problem Lasse, lyste lampan på cab knappen och knappen för bågen konstant?
O hur kollade du dina givare ?

Visar det sig vara givarna vid baxkaxeln hade det ju varit guld värt istället för den j#$%&a modulen.


Kolla så att någon av brytarna inte hängt sig i ändläget efter du haft bilen upphissad,
då tror bågen att hjulet har lättat ifrån vägbanan.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Cab problem !

Postby psycho » Tue 22 Mar, 2011 12:43

SL Jocke wrote:
Mercedes#1 wrote:
Lasse-SL-500 wrote:Jag hade samma problem på min SL, bågen var uppe och gick inte att fälla ner, och caben gick inte att fälla upp. Det visade sig bero på att givaren vid bakaxeln var trasig (den Sune och GUS pratade om), så bilen trodde att den hade voltat och fällde därför upp störtbågen.

Osäker på om det finns en eller två, men den var rätt billig att byta. Har för mig den gick på 1500, men det var några år sen så jag kan minnas fel.

Det syns inte utanpå om den är trasig, hur har du testat din givare?



Jag har bara tittat på givarna om de var hela när jag hade bilen upphissad så de såg hela ut. Har ingen aning om hur jag kan kolla de på annat sätt funktionsmässigt.

Men när du hade samma problem Lasse, lyste lampan på cab knappen och knappen för bågen konstant?
O hur kollade du dina givare ?

Visar det sig vara givarna vid baxkaxeln hade det ju varit guld värt istället för den j#$%&a modulen.


Kolla så att någon av brytarna inte hängt sig i ändläget efter du haft bilen upphissad,
då tror bågen att hjulet har lättat ifrån vägbanan.


Just detta hände mig när jag lämnade in min SL för hjulbyte. Fick nolla med hjälp av att köra förnsterhissarna i botten och hålla kvar till det hördes ett klick. det hade nått med att jag hade nyckeln i när dom hissade upp bilen. Du kanske redan testat detta...

Psycho fd SL-åkare
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

Mercedes#1
Medlem
Medlem
Posts: 70
Joined: Sun 03 Apr, 2005 01:42
Location: Skåne
Contact:

Cab problem !

Postby Mercedes#1 » Tue 22 Mar, 2011 19:34

Tack för tipset. Har provat att hålla nere dem en bra stund men det hjälper tyvärr inte :( får se om Lasse SL kan berätta hur han kollade sina givare som kände om bilen välte så jag kan kolla mina på rätt sätt

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Cab problem !

Postby GUS » Wed 23 Mar, 2011 14:03

Mät på en givare, det är ju bara en mikrobrytare, endera sluten eller bruten, så antingen plockar du bort kontakten bara, eller så måste du bygla i kontakten.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

Mercedes#1
Medlem
Medlem
Posts: 70
Joined: Sun 03 Apr, 2005 01:42
Location: Skåne
Contact:

Cab problem !

Postby Mercedes#1 » Fri 25 Mar, 2011 19:42

Ska prova det. Men hitta en tråd här om någon som hade samma fel och det visade sig bara vara att där var lite felkoder som behövde nollställas bara. Tydligen så hade han hade ett dåligt batteri och de har ju man själv haft. Så ska hitta någon som inte tar sjuka pengar bara för att nollställa lite felkoder så får man se efter det

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Cab problem !

Postby Lasse-SL-500 » Mon 04 Apr, 2011 20:34

Mercedes#1 wrote:Tack för tipset. Har provat att hålla nere dem en bra stund men det hjälper tyvärr inte :( får se om Lasse SL kan berätta hur han kollade sina givare som kände om bilen välte så jag kan kolla mina på rätt sätt


Jag gjorde det inte själv, det var Horst på MB Service i Hässelby som gjorde det. Han har enormt mycket reservdelar på lager, så jag gissar att han gick på instinkt och helt enkelt prövade att byta den. Det är ju helt klart värt att pröva den först, eftersom cabmodulen är så himla dyr.

Lycka till.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest