Page 3 of 4

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Mon 23 Aug, 2010 08:59
by Björnbulle
Fortsättning på följetången:
Nu har jag slutit cirkeln och är åter igen tillbaka vid däcken. Sammanfattningsvis inser jag att det har varit en kombination av fel som samverkat. Däcken, kardanaxeln, hjulinställningen samt gassfärerna. Biltypen är ytterst känslig vad gäller allt som har med hjulen att göra har jag förstått. Problemet har varit att däcksfirmorna inte inser detta och lägger sig inom "toleranserna" när dom balanserar och justerar. Detta räcker inte på denna biltyp. Det måste vara HELT perfekt. Har nu två helt runda och balanserade däck fram. Har blivit av med det mesta av vibrationerna men har lite ovalitet i däcken bak. Detta resulterar direkt till vibrationer som fortplantar sig i hela bilen.
Kan även vara värt att nämna att lägre profil på däcken än original, avsevärt ökar kraven på optimal balansering och justering i alla avseenden.
Ska nu åtgärda bakdäcken så får vi se om inte jag blir av med vibrationerna helt.
Hälsningar
Björn

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Mon 23 Aug, 2010 09:18
by GUS
Det är roligt med bilar, nästan jämt.... :shock:

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Tue 07 Sep, 2010 21:47
by Lasse-SL-500
Björn; har du prövat med andra fälgar / däck? Tänk om det är något problem med fälgarna? Jag vet inte om min bil är vibrationsfri eller om jag har okänslig betonghäck, men jag känner inga vibrationer i den. Håller tummarna att du hittar felet snart!

GUS; hjulstuds låter ju som dåliga stötdämpare? Jag hade det innan, men det försvann när jag bytte stötdämpare. Som tur var är inte dämparna så dyra, Sachs original kostade strax under tusingen styck har jag för mig.

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Wed 08 Sep, 2010 09:33
by GUS
Lasse, vi har ADS, hydrauliska dämpare och dyra.
Det som är bra med det är att endera fungerar de, eller så läcker eller gnekar de. M;ina gör inget av dessa.
Det blir bussningsbyte runt om när tiden tillåter det.

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Wed 29 Sep, 2010 12:52
by Roadster
Hej,

Måste bara berätta om denna, i mina ögon, mycket märkliga upptäckt.
Har läst på något internationellt forum om att hardtopens vara eller inte vara skulle påverka uppkomsten av vibrationer.
I förra veckan åkte min hardtop på och efter det så är bilen i princip helt vibrationsfri.
Kunde inte tro att det var sant när jag nådde 110 km/h och resan var totalt vibrationsfri.
Det kan ju inte vara ett aerodynamiskt fenomen som uppstår när man har hardtopen på eller av och som generar vibrationerna.
Skulle den bättra på styvheten på karossen så att det skulle eliminera vibrationerna?
I så fall har ju MB total misslyckas med att bygga en öppen bil som bara är behaglig att åka i med tak på!!
I en perfekt värld med hjul som är så exakta i rundhet och balans att man tala om nolltolernas kanske fenomenet upphör, vad vet jag.
Skall i alla fall få mina bakfälgar riktade till nästa år då jag vet att dom inte är helt runda, och sedan får vi se när det blir dags för sufflett igen.

///Björn

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Wed 29 Sep, 2010 13:10
by torake
Hur mycket väger hardtoppen?

Hade du lika mycket vibrationer i bilen oavsett om du hade passagerare eller inte?

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Wed 29 Sep, 2010 13:16
by GUS
Varken min förra SL600 hade detta fenomen efter bakvagnsrenovering eller den nuvarande.

Säger inte att det inte kan vara så, bara att jag inte tror på att det är ett generellt problem.

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Fri 01 Oct, 2010 16:09
by uberg
Jag har visserligen en SL500/2000 och inte en SL600. Men jag hade vibrationsproblem för 4 år sen, efter att en MB verkstad hade bytt framvagnsnav/lager/skivor/ok och klossar pga en anmärkning från bilbesktningen här i Frankrike. När jag fick ut bilen efter denna ganska kostasamma reparation, hade jag kraftiga vibrationer, som inte kändes komma från framvagnen.
Min lokala verkstad (ej MB) försökte förgäves balansera bort dem, men misslyckades trots flera försök i en maskin som dom påstod brukar användas av Ferrarispecialister.
Jag åkte då till en annan MB verkstad i närheten och lämnade in bilen. Dom undersökte kardanaxel, Hardyskivor och annat, eftersom dom trodde att det kanske var vibrationer där. En dag senare fick jag ut bilen igen, och den gick hur mjukt och fint som helst och det har den gjort sen dess - med och utan HT. Det sitter Pilot Sport från 2002 på bilen och dom har jag inte bytt. Enl verkstaden hade dom balanserat om hjulen igen med sin specialutrustning (?), och att det var det enda som gjorts och kunde vara fel (troligen sant för det var inte så dyrt).
Före bytet av delarna hade jag inga vibrationer i bilen men ett tydligt framvagnsglapp.
Min slutsats var att bilen är mycket känslig för tillståndet i framvagnen, ungefär som min SAAB 9-5 Aero, på vilken måtttoleranserna i framvagnen är så små att när den var ny fick SAAB byta hela framvagnsupphängningarna och alla hjuldetaljer för att komma inom måttgränserna och få bort vibrationer över 130 km/tim. Sedan dess har den bilen gått 15000 mil utan anmärkning vid farter 0 -180 km/tim.

Ja, det kanske inte är till så mycket hjälp, men jag har inte sett i tråden någon fokussering på framvagnen.

uberg

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Thu 14 Oct, 2010 21:52
by Björnbulle
Hej !
Nu var det ett tag sedan jag bevakade forumet. Intressant att läsa vad Ni har skrivit avseende vibrationer. Känner att jag snart är expert på området efter att under snart ett år varit runt hos de flesta specialister på området. Däribland: Mercedes specialverkstad i Hamburg, Tidigare specialistmekaniker på Chrysler / Mercedes i Stockholm, Bilprovningen som bistått med total genomgång av allt som rör sig under bilen för att konstatera att bussningar mm är i absolut toppskick, Mercedes i Länna, Mercedes i Danderyd, 5 hjulbalanseringar på tre olika däcksverkstäder.
Följande är gjort sedan sist jag var inne på forumet:
Spritter nya originalfälgar med nya Michelindäck i originalstorlek. Allt dubbelkollades avseende balans mm innan de monterades. Bilen blev betydligt bättre efter detta byte men vibrationerna kvarstår i fartregistret 90-110 km/h.
Nya hardyskivor fram och bak. Nya motorfästen monterade då de vid bilprovningen konstaerades vara dåliga. Efter det blev jag av med ett missljud men vibrationerna var som tidigare kvar. Tidigare är följande bytt:
Samtliga gassfärer, stötdämparna är kontrolluppmätta av aktoriserad Mercedesverkstad, fyrhjulsinställning genomförd.

Vad gäller hardtoppen på så har vibrationerna minskat något i styrka efter att jag i veckan satte på hardtoppen. Enligt mercedes själva så stabiliserar den upp bilen något men skall inte vara avgörande för om det finns vibrationer eller ej.

Det jag tillsammans med mercedeskloka hjärnor nu kan komma fram till som kan vara kvar att kolla upp är diffen och dess upphängning. Om diffen är glapp skulle detta kunna orsaka vibrationer. Vi kan i mitt fall dock ej med handkraft känna några glapp som skulle vara onormala vilket är lite besynnerligt.

Nu kan jag i alla fall sluta fundera på om hjulen påverkar vibrationerna eller ej. Men vad orsaken är kvarstår fortfarande att reda ut. Hela bakaxeln med diff måste nog demonteras i vinter är jag rädd.
Återkommer naturligtvis i ärendet.
Skam den som ger sig. :?

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Fri 15 Oct, 2010 08:22
by GUS
Du kommer bli som jag är med hydrauliken fast med chassit, hatkärlek....

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Fri 15 Oct, 2010 19:29
by Lasse-SL-500
Starkt jobbat, jag håller tummen för dig!

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Sat 16 Oct, 2010 16:07
by Björnbulle
Tack för uppmuntrande kommentarer. Dom behövs!
Har idag hittat ytterligare marginella fel som jag åtgärdat. Hade satt 2 av brickorna på fel sida om hardykopplingen bak. Brickorna skall ligga på gummisidan på hardiskivan och inte på medbringarsidan. Monterade dessa för fort och altså blev det fel. Trodde inte detta skulle göra skillnad men lade dem rätt ändå. Vid provkörning så har vibrationerna dramatiskt förbättrats men finns trots det kvar. Har ett dovt " klonk" i bak då man ger en kort gaspull och då bilen rullar lått i medlut. Kan även höra detta då jag lägger i driv eller back från stillastående. Något glapp finns alltså fortfarande någonstans. Ska hitta det också med tiden.

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Sun 17 Oct, 2010 20:01
by sl60 ///AMG
:thumbleft: Läser med spänning denna tråd. Keep up the god work! /H

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Thu 02 Dec, 2010 13:41
by Björnbulle
Hallå i den bistra vinterkylan!
Mercan är avställd och uppallad i garaget nu. Begagnad differential är inköpt och den gamla diffen är urmonterad tillsammans med drivaxlarna. Tror inte att befintliga diffen har några fel efter att ha kontrollerat den noggrant men byter den ändå. Ska , vid monteringen även byta gummibussningarna som diffen är monterad i. De gamla bussningarna var betydligt mjukare än de nya jag köpt. Hoppas att " klonket" kommer från dessa. Kan meddela att det inte var det lättaste att få ut de båda övre gummibussningarna. Jag fick tillverka en avdragare som jag spännde upp så hårt det gick med mutterdragaren. Därefter slå ut dem med tryckluftshammaren. Dom satt som berget. Hoppas att det blir lättare att montera de nya.
Ha en riktigt God Jul ! :-)

Re: Vibration i framvagnen , knirr bak på 600SL

Posted: Fri 03 Dec, 2010 10:40
by GUS
Björnbulle wrote:Hallå i den bistra vinterkylan!
Mercan är avställd och uppallad i garaget nu. Begagnad differential är inköpt och den gamla diffen är urmonterad tillsammans med drivaxlarna. Tror inte att befintliga diffen har några fel efter att ha kontrollerat den noggrant men byter den ändå. Ska , vid monteringen även byta gummibussningarna som diffen är monterad i. De gamla bussningarna var betydligt mjukare än de nya jag köpt. Hoppas att " klonket" kommer från dessa. Kan meddela att det inte var det lättaste att få ut de båda övre gummibussningarna. Jag fick tillverka en avdragare som jag spännde upp så hårt det gick med mutterdragaren. Därefter slå ut dem med tryckluftshammaren. Dom satt som berget. Hoppas att det blir lättare att montera de nya.
Ha en riktigt God Jul ! :-)


Jasså, du ger inte upp?
Bra det, själv har jag inte gjort något MB-relaterat sen den kom in i värmen.

Jag trycker alltid ut gummit ur bussningarna och därefter lägger jag en svets i "metallhylsan" som är kvar, sen brukar de vara enkla att knacka ur, värmen från svetsen expanderar ju först hylsan och krymper den sedan.