ASR-lampan tänds.

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
sune35
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 183
Joined: Fri 06 Feb, 2004 16:06
Location: Stockholm

Re: ASR-lampan tänds.

Postby sune35 » Sun 25 Sep, 2011 21:54

Ytterligare ett symtom eller bekräftelse att det kan vara växellådswitchen då din felkod indikerar switch S16/3 och ger limp mode effekt
Switchen skall vara placerad i centerkonsolen och påverkas av växelspaken.

lycka till

PS PM mig din mailadress då jag vill maila dig några pdf från Alldatas program
/sune
SL500-94

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: ASR-lampan tänds.

Postby BenDover » Mon 26 Sep, 2011 16:17

Den första felkoden: 096 Startspärr + S16/3 Backljuskontakt rör absolut den här NSS "Neutral Safety Switch".
Tar man som jag gjorde hjälp av en MB-verkstad får man betala för 0,7 h. Det är ju egentligen inte så farligt då den sitter lite knepigt till.
Den sitter monterad på vänster sida av automatlådan och ser ut såhär (kostar ~1000:-):
Image

Den andra felkoden som rör ASR 030.... skulle jag spontant säga rör gasspjället/spjällen.
Kolla med http://germanstar.net/Mercedes_Throttle_Actuators.htm

Jag fick även, för att bli av med problemet, byta en Idle switch som satt strax ovanför gaspedalen (den som skickar en signal till ETA´n och berättar för den att gaspedalen faktiskt är nedtryckt).
Det är därför bilen direkt hamnar i LHM om man manuellt gasar upp motorn m.h.a reglagen på motorn (då har inte den där Idle switchen fått säga sitt).
Mvh // Gustafsson

Björnbulle
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Mon 20 Nov, 2006 14:10

Re: ASR-lampan tänds.

Postby Björnbulle » Tue 27 Sep, 2011 08:54

Vilket underbart forum! :fadein:
Tack för alla råd och tips, det gör livet som mercedesägare mycket enklare.
Ska kolla upp och vid behov byta NSS. Går också vidare med att mäta motståndet på potentiometrarna vid gasspjällen igen. Byte av katalysatorer står också på tur när man ändå är igång.
BenDover; har du något tips på hur jag på enklaste sätt kan kolla att min Idle switch vid gaspedalen fungerar?
Om den inte fungerar, löser den ut LHM direkt då vid gaspådrag? Jag får ju mitt ASR-larm bara ibland och då när jag håller fart på bilen och sen släpper gaspedalen och rullar. För mig känns det som att potentiometerbanan är dålig just där gasspjället är nästan stängt. Det var också i det läget jag fick ett ohm-hopp när jag mätte upp gasspjället vid kabelbytet.

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: ASR-lampan tänds.

Postby BenDover » Tue 27 Sep, 2011 09:19

ASR-lampan (LHM) uppstod i knepiga lägen för mig. Jag kunde aldrig utläsa något direkt samband mellan de olika gångerna. Ibland kunde det hända 5 ggr på en mil och ibland 1 ggr på 25 mil.
Jag har dessvärre inget smart sätt att kontrollera funktionen på denna brytare. Men det är en billig del (tydligen lite halvtråkig att byta) och en möjlig felorsak varför man kanske kan byta den före man skriver under en order från något ställe som gör en typ 12-15 000:- fattigare och (i ditt fall) två stycken gasspjäll rikare. Själv fick jag även byta övre kabelhärva till motorn (det första jag gjorde). Det är ett system som inte är helt enkelt att förstå sig på det här. Det kan ju t.ex. även bero på kärvande gaslänkage, dåligt batteri, olika slitage på däcken (skillnad i rullomkrets alltså) etc.
Mvh // Gustafsson

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: ASR-lampan tänds.

Postby BenDover » Tue 27 Sep, 2011 09:24

http://restoreyourmercedes.com/Mercedes%20throttle%20body%20rewire.html
Har du förresten sett den här (filmen längst ner på den sidan bör ju göra dig lycklig om du inte sett den här sidan förut :-D )? Han har lite finurliga tips och tricks för sig! Lycka till!

Björnbulle
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Mon 20 Nov, 2006 14:10

Re: ASR-lampan tänds.

Postby Björnbulle » Tue 27 Sep, 2011 16:21

Hej igen !
Jo jag har som BenDover, också redan bytt det stora kablaget på motorn samt bytt kablaget till båda ETA:erna. Nya fälgar och däck med originaldimensioner finns på bilen. Man får ta en sak i sänder verkar det som. :?
Bra med tekniskt och mentalt stöd genom forumet i detta läge. Tack! :fadein:

Björnbulle
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Mon 20 Nov, 2006 14:10

Re: ASR-lampan tänds.

Postby Björnbulle » Sun 06 Nov, 2011 22:46

Har idag provkört bilen med lånat gasspjäll. Bytte ut höger spjäll då jag kunde konstatera hopp vid ohmmätning mellan pin 3 och 9. Detta hopp fanns ej på det lånade spjället och bilen har ännu ej larmat för ASR vid provkörning. Tyder alltså på att kolbanan är dålig i spjället. Detta går tydligen ej att laga så det är bara att söka efter ett begagnat spjäll.

BenDover
Expert
Expert
Posts: 550
Joined: Thu 03 Feb, 2005 23:06
Location: Arvika
Contact:

Re: ASR-lampan tänds.

Postby BenDover » Mon 07 Nov, 2011 12:34

Eller så kollar du här http://germanstar.net/Mercedes_Throttle_Actuators.htm och köper ett renoverat.
Det finns företag som lyckas renovera dessa gasspjäll. Jag köpte en ETA därifrån och den fungerar perfekt på min 500:a.
Det verkar vara en minst sagt kostsam historia till en 600:a men det lär ju vara billigare än ett helt nytt från MB även om $1850 (du har ju fortfarande två stycken) är lite i överkant för ett renoverat spjäll. Jaja, beslutet är ditt och det enda jag kan göra är att dela med mig av mina erfarenheter :-D Lycka till!
Mvh // Gustafsson

Björnbulle
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Mon 20 Nov, 2006 14:10

Re: ASR-lampan tänds.

Postby Björnbulle » Mon 07 Nov, 2011 16:08

Tack för tipset! Hittade Germanstar för ett tag sen. Billigare men ändå en massa pengar. Funderar på att försöka hitta en fungerande ETA som är begagnad. Nu vet jag ju hur man byter kablaget också. Kan ta den renoverade kabeln från min ETA och löda in den på den bättre begagnade. Konstiga är att glappet ligger precis vid nollgasläget. Öppnar man spjället bara en millimeter så är det inga problem med ohm-värdena sen. Ska noggrant undersöka min ETA och se om det går att hitta själva anledningen.

tirak2

Re: ASR-lampan tänds.

Postby tirak2 » Mon 07 Nov, 2011 17:34

Tänkte själv renovera upp ett par spjäll till en W140-1992.
Började då dokumentera och ta bilder för att vara ett gott föredöme här på forumet.
W140 -92-93 hade andra kontaktdon på spjällen än vad sl och w140 från 1994 har.
Kanske har de samma innehåll och då öppnar ju sig helt andra möjligheter för dig att köpa begagnat.
Det kan ju även vara så att 300 400 och 500 spjällen har samma potentiometer och då är det ju enklast att köpa och plundra den på potentiometern. Eller om kan laga den som jag lyckades med.
Lägg gärna upp bilder på ditt spjäll också.
Intressant med mitt ena som inte är utbytt och är tillverkat 1991 har perfekt kablage medans det från 1993 är dåligt.
Image

Björnbulle
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Mon 20 Nov, 2006 14:10

Re: ASR-lampan tänds.

Postby Björnbulle » Tue 08 Nov, 2011 09:40

FELET ÄR NU KONSTATERAT!
Dålig kontakt mot kolbanorna. Dett ger spikar i ohm-värdet vilket genererar ett ASR-larm.


Mitt högra ( passagerarsidan) gasspjäll / ETA har nummer 000 141 56 25. Sitter på en 600 SL av årsmodell 1993.
Vid noggran kontroll kunde jag ej konstatera sprickor i kolbanorna. Däremot dålig anliggning av slåpkontakten mot kolbanan. Jag böjde försiktigt ned släparmen lite grand och vid kontrollmätning verkar detta ha hjälpt. Inga spikar kunde nu konstateras. Ska se om åtgärden fungerar i verkligheten också då jag monterat och provkört bilen.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: ASR-lampan tänds.

Postby Marie » Tue 08 Nov, 2011 18:56

Björnbulle wrote:FELET ÄR NU KONSTATERAT!
Dålig kontakt mot kolbanorna. Dett ger spikar i ohm-värdet vilket genererar ett ASR-larm.


Mitt högra ( passagerarsidan) gasspjäll / ETA har nummer 000 141 56 25. Sitter på en 600 SL av årsmodell 1993.
Vid noggran kontroll kunde jag ej konstatera sprickor i kolbanorna. Däremot dålig anliggning av slåpkontakten mot kolbanan. Jag böjde försiktigt ned släparmen lite grand och vid kontrollmätning verkar detta ha hjälpt. Inga spikar kunde nu konstateras. Ska se om åtgärden fungerar i verkligheten också då jag monterat och provkört bilen.


Jag skulle nästan vara redo att sätta en slant på att du tills vidare fixat felet.
Men var lugn.
Kör du en del med bilen så har du snart kabelbrott i någon ABS-givarkabel i synnerhet på framhjulen där det är en del påkänningar på kablarna vid styr- och fjädringsrörelser, och där brukar ASR larma innan ABS gör det... :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: ASR-lampan tänds.

Postby Marie » Tue 08 Nov, 2011 18:58

Marie wrote:
Björnbulle wrote:FELET ÄR NU KONSTATERAT!
Dålig kontakt mot kolbanorna. Dett ger spikar i ohm-värdet vilket genererar ett ASR-larm.


Mitt högra ( passagerarsidan) gasspjäll / ETA har nummer 000 141 56 25. Sitter på en 600 SL av årsmodell 1993.
Vid noggran kontroll kunde jag ej konstatera sprickor i kolbanorna. Däremot dålig anliggning av slåpkontakten mot kolbanan. Jag böjde försiktigt ned släparmen lite grand och vid kontrollmätning verkar detta ha hjälpt. Inga spikar kunde nu konstateras. Ska se om åtgärden fungerar i verkligheten också då jag monterat och provkört bilen.


Jag skulle nästan vara redo att sätta en slant på att du tills vidare fixat felet.
Men var lugn.
Kör du en del med bilen så har du snart kabelbrott i någon ABS-givarkabel, i synnerhet på framhjulen där det är en del påkänningar på kablarna vid styr- och fjädringsrörelser, och där brukar ASR larma innan ABS gör det... :mrgreen:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Björnbulle
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Mon 20 Nov, 2006 14:10

Re: ASR-lampan tänds.

Postby Björnbulle » Wed 09 Nov, 2011 10:24

Marie, Vi som har dessa gamla Mercor börjar nog bli vana vid kabelbrott både här och där. Man får nog tyvärr vara beredd på fler kabelbrott i framtiden. :-( Men bilarna är ju härliga så det lönar sig att kämpa på 8)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: ASR-lampan tänds.

Postby Marie » Wed 09 Nov, 2011 16:24

Björnbulle wrote:Marie, Vi som har dessa gamla Mercor börjar nog bli vana vid kabelbrott både här och där. Man får nog tyvärr vara beredd på fler kabelbrott i framtiden. :-( Men bilarna är ju härliga så det lönar sig att kämpa på 8)


Precis!

Min kommentar var utifrån egen erfarenhet. Hade avbrott som kom och gick - allt oftare i kabeln till ABS-givare v. fram. Går nu bara och väntar på höger. Den kära lilla 'leksaken' kostar lite drygt fyra tusen, endast. De är nog dyra på de tidiga för där ingår kontaktstycket till bromsklosslitagevarnarna, osv...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests