Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001

VILKEN AV DE 3 SKULLE DU VÄLJA?

1. Mercedes-Benz V12 BRABUS 6,9 1992, 508 HP
34
45%
2. Mercedes-Benz SL 60 AMG 1996, 381 HP.
17
22%
3. Mercedes-Benz SL 600 1996, 394 HP.
12
16%
4. En annan Mercedes-Benz SL - förslag i min tråd...
13
17%
 
Total votes: 76

User avatar
E55
Guru
Guru
Posts: 2911
Joined: Thu 01 May, 2003 21:10
Location: Linköping

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby E55 » Tue 30 Sep, 2008 19:03

Om du väljer Brabusen, kontakta bilprovningen innan så du inte får en obehaglig överraskning.

Många äro de som importerat tex Brabus- eller Carlsson-trimmade bilar från Tyskland. Sedan har de varit omöjliga att registrera i Sverige.

Så här har jag fått höra att det ligger till. Om en tysk lämnat in sin bil till exempelvis Brabus för trimning skrivs detta alltid in i Fahrzeugbriefet. Det står alltså att motorn är modifierad och den nya effekten finns angiven. När man sedan kommer till bilprovningen i Sverige får man kalla handen. Om en bil har modifieringar inskrivna i briefet går den inte att regga. Att vissa Brabusar ändå blivit reggade i Sverige beror exempelvis på en schysst och förstående besiktningsman, att besiktningsmannen inte vet hur det ligger till eller att besiktningsmannen blivit mutad. Flera muthistorier har uppdagats de senaste åren.

Det finns dock ett sätt att helt lagligt imortera och regga en Brabus här i Sverige. Om bilen är såld ny i Tyskland av Brabus med Brabus egna modifieringar är den oftast registrerad som en bil av märket Brabus, och alltså inte en bil av märket Mercedes. Då står heller inga modifieringar inskrivna i briefet. Besiktningen har ingenting emot att regga in ett bilmärke som finns i Tyskland och som sålts som ny i Tyskland.

Alltså, kontakta bilprovningen för att höra vad som gäller. Kontakta sedan säljaren så du får ett fax med en kopia av briefet. Då kan du avgöra om det är en Brabus eller Mercedes... 8)

EDIT: Röstade också. Om det funkar med Brabusen ska du självklart välja den! :mrgreen:
Last edited by E55 on Tue 30 Sep, 2008 19:27, edited 1 time in total.
Image

///Markus -73

CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.

humla
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Sun 05 Mar, 2006 07:46
Location: Älvsjö

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby humla » Tue 30 Sep, 2008 19:18

NR 1. sl 60........
sl60 /// AMG -98

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby André MBSCA » Tue 30 Sep, 2008 19:45

E55 wrote:Om du väljer Brabusen...


Japp, allt det du skriver stämer exakt!
Nu finns det också ett och annat undantag, där original Mercedes-breifet finns kvar.
Detta originalbreif är naturligtvis inte gilltigt "hemma" i Tyskland, men Bilprovningen i
Sverige borde ju inte reagera, eller? Kanske gör de en totalkoll med Tyska myndigheter
innan ett godkännande?
En annan sak jag funderat lite på är ifall det skulle gå att regga en sån som "ombyggd bil"?
Jag har för mig att det skall vara stora förändringar för att det ska gå....och en sådan här
BRABUS har stora förändringar; Motor, drivlina, förändringar i chassie, hjulupphägningar, bromsar,
avgasystem inkl. grenrören, etc. - undrar om det räcker?
Men som sagt, naturligtvis måste man kolla detta med Bilprovningen innan man åker för att göra
affär, ..... OM det nu är den jag är ute efter..? :twisted: :twisted: :lol: :lol:

BTW, "Mr-sportline"....som sagt tidigare; även BRABUSEN går att facelifta med optik och glastak etc.
Men jag håller med dig ang. den faceliftade frontspoilern! :wink:
Personligen skulle jag helst vilja ha detta paketet inkl. de breddade bakskärmarna!;


Image

Image

Image

Det är så j#$%&a synd, för jag hade inlett förhandlingar om denna svarta
SL 73 AMG / 525 hp, och så hann någon annan före...grrr,missade kanske mitt livs chans! :evil: :evil: :wink:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby André MBSCA » Tue 30 Sep, 2008 19:47

humla wrote:NR 1. sl 60........

Hmmm jo...Nr1 i omröstningen är ju BRABUSEN! Jag förmodar att du då menar Nr2 ? :lol: :wink:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
E55
Guru
Guru
Posts: 2911
Joined: Thu 01 May, 2003 21:10
Location: Linköping

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby E55 » Tue 30 Sep, 2008 19:54

Läste just en intressant tråd på Zatzy ang nya regler vid privatimport. Så här står det:

"Conny @ Teknisk upplysning, SBP bekräftar att sedan ungefär en vecka tillbaks vill Vägverket att SBP skriver in bullernivå, utsläpp, osv när en bil registreringsbesiktigas.

Dessa uppgifter som VV kräver att SBP registrerar ska finnas i ett CoC (Certificate of Conformity) och CoC utfärdas av tillverkare, alternativt agenturer i resp. land."


Viktigt att få med detta intyg alltså!
Image

///Markus -73

CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.

User avatar
Mr-sportline
Guru
Guru
Posts: 2768
Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
Location: Kiruna
Contact:

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby Mr-sportline » Tue 30 Sep, 2008 19:56

André MBSCA wrote:
E55 wrote:Om du väljer Brabusen...


Japp, allt det du skriver stämer exakt!
Nu finns det också ett och annat undantag, där original Mercedes-breifet finns kvar.
Detta originalbreif är naturligtvis inte gilltigt "hemma" i Tyskland, men Bilprovningen i
Sverige borde ju inte reagera, eller? Kanske gör de en totalkoll med Tyska myndigheter
innan ett godkännande?
En annan sak jag funderat lite på är ifall det skulle gå att regga en sån som "ombyggd bil"?
Jag har för mig att det skall vara stora förändringar för att det ska gå....och en sådan här
BRABUS har stora förändringar; Motor, drivlina, förändringar i chassie, hjulupphägningar, bromsar,
avgasystem inkl. grenrören, etc. - undrar om det räcker?
Men som sagt, naturligtvis måste man kolla detta med Bilprovningen innan man åker för att göra
affär, ..... OM det nu är den jag är ute efter..? :twisted: :twisted: :lol: :lol:

BTW, "Mr-sportline"....som sagt tidigare; även BRABUSEN går att facelifta med optik och glastak etc.
Men jag håller med dig ang. den faceliftade frontspoilern! :wink:
Personligen skulle jag helst vilja ha detta paketet inkl. de breddade bakskärmarna!;


Image

Image

Image

Det är så j#$%&a synd, för jag hade inlett förhandlingar om denna svarta
SL 73 AMG / 525 hp, och så hann någon annan före...grrr,missade kanske mitt livs chans! :evil: :evil: :wink:


ja detta paket sitter ju som ett smäck på en sl, det är vi helt eniga om.

javisst går all optik att byta ut men du förstår vilken kostnad...

itsfun
Proffs
Proffs
Posts: 248
Joined: Mon 20 Aug, 2007 13:42
Location: Kramfors
Contact:

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby itsfun » Tue 30 Sep, 2008 20:00

Helt klart Brabusen, mest för att jag tycker det är så snygg färg på den, men sen gör det ju inte ont med 500 kusar under locket heller :twisted:
Per Lygdman -86

E270 Cdi 210.016 -00
Ex:
481 Bornitmetallic 124.034 -94

User avatar
E55
Guru
Guru
Posts: 2911
Joined: Thu 01 May, 2003 21:10
Location: Linköping

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby E55 » Tue 30 Sep, 2008 20:00

http://www.zatzy.com/allmaent/334317-ny ... tning.html

Här är förresten tråden ang de nya importreglerna.
Image

///Markus -73

CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.

humla
Hangaround
Hangaround
Posts: 10
Joined: Sun 05 Mar, 2006 07:46
Location: Älvsjö

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby humla » Tue 30 Sep, 2008 20:08

Rätt av dig fel av mig NR 2...
sl60 /// AMG -98

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby André MBSCA » Wed 01 Oct, 2008 00:07

humla wrote:Rätt av dig fel av mig NR 2...

Inget "fel" - bara en liten slintning på sifferknapparna... :wink:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

N!
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2137
Joined: Wed 01 Aug, 2007 17:22

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby N! » Fri 03 Oct, 2008 00:27

Jag är förmodligen en ekonomisk idiot och hade valt Brabusen, SL60 har ett härligt tak och snyggast invändigt men motorn i SL60 är samma som jag har och den är väl OK, men numera blir man ju från åkt av alla möjliga.... Förvisso har SL600 mycket utrustning och det är kul för den som älskar knappar :lol:
Men med Brabusen får du en läcker färgkombination och bil som hänger med ett tag till, tillräckligt med knappar (ljust skinn gillar jag å), och samtidigt en blivande klassiker, tycker den är snyggare än nyare modeller som getts som förslag! Men helst hade jag nog valt SL73 och jag var ganska säker på att du skulle köpa den, ser att du också ville det - ledsen att du inte fick den!
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby Mercafreaket » Fri 03 Oct, 2008 19:30

Säger det igen André: Brabus, braaaabus, braaaaaa-bus :mrgreen: (medvetet hjärntvättningsförsök ;))
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby André MBSCA » Fri 03 Oct, 2008 19:41

Ja, det är ju helt klart att med den skulle man kunna göra en hel del BRA BUS! :lol:

Image

Image
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby SL Jocke » Fri 03 Oct, 2008 19:45

På tal om annat, har du fått någon uppgörelse med bolaget?

Jocke
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Om du skulle välja en SL - vilken skulle det då bli?

Postby André MBSCA » Fri 03 Oct, 2008 23:37

SL Jocke wrote:På tal om annat, har du fått någon uppgörelse med bolaget?

Jocke

Japp, nu är det färdigförhandlat med Mercedes-Benz Försäkringar, och jag får vara nöjd med resultatet!
Köpte "Som en spegl.." för snart 5 år och drygt 5000 mil sedan, för en summa av 165 000 skr, och fick nu 175 000 i inlösen!
Det är en sak att jag inte skulle ha sålt SLäden ifall jag blivit erbjuden den summan innan olyckan, men att ändock få dessa
pengar från försäkringsbolaget - ja, det får kännas, efter omständigheterna, OK! :wink:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests