v12 i r129

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
User avatar
827
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Wed 26 Nov, 2008 06:16

v12 i r129

Postby 827 » Sat 24 Jan, 2009 20:07

Funderar starkt på att stoppa en v12 i maskinrummet på min SL 300.. Är det galet mycket jobb tror ni? Tid har jag, som ingen annan :-D Mest orolig över elen..

Om det blir aktuellt.. Vad är det för skillnad på w140 12an och r129 12an?

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: v12 i r129

Postby Mercafreaket » Sun 25 Jan, 2009 20:09

Är det inte lika bra då att sälja din 300:a och införskaffa en "färdig" 600 SL? Kostar nog en hel del för dig att ro projektet i hamn.

Det du måste ha mer för att 300:an ska klara den ökade effekten är en helt utbytt drivlina dvs. låda, kardanaxel, bakaxelklump och drivaxlar, evt bromsarna också....
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: v12 i r129

Postby GUS » Mon 26 Jan, 2009 09:48

Som föregående säger finns det nog inget ekonomiskt att vinna på det. En 600 är ju gratis numera, visserligen ser man V12orna på ebay gå för 20-30 000:-, men snacka om jobb för att få till allt. Dessutom brukar ju inte bilprovningen bli helt överförtjusta av sådana tilltag.
Sälj 300an och köp min 600 istället, tro mig, du har saker att skruva med på 600 resten av livet så det räcker och blir över :-)
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
827
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Wed 26 Nov, 2008 06:16

Re: v12 i r129

Postby 827 » Mon 26 Jan, 2009 18:23

Självklart hade det varit enklast och bäst att köpa en 600, men grejen är den att jag fick 300an förbannat billigt, då menar jag FÖRBANNAT billigt! :lol: Motorn är inte helt frisk, misstänker att topppackningen är slut samt att den tar in vatten i oljan.. Sen har jag en polare som råkar ha en w140 v12 liggande, med låda och hela köret till ett bra pris.. Därför jag ens tänker tanken hehe.

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: v12 i r129

Postby Jim Profit » Mon 26 Jan, 2009 20:54

Går det överhuvudtaget att besiktiga bilen efter ett sånt byte?

User avatar
827
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Wed 26 Nov, 2008 06:16

Re: v12 i r129

Postby 827 » Mon 26 Jan, 2009 21:28

Tveksamt på vanligt sätt, men har man polare på skroten så :-D

Jim Profit wrote:Går det överhuvudtaget att besiktiga bilen efter ett sånt byte?

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: v12 i r129

Postby Mercafreaket » Tue 27 Jan, 2009 02:03

Tycker det bästa är att du lyfter toppen, byter toppackningen, riktplanar toppen, skruvar ihop, säljer och skaffar en 600SL istället om du nu måste ha en V12 :mrgreen: alternativt hittar du en 600SL med rasad motor för en spottstyver och byter snurran till den som din kompis har liggandes
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
827
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Wed 26 Nov, 2008 06:16

Re: v12 i r129

Postby 827 » Tue 27 Jan, 2009 07:49

Jo, det blir garanterat det bästa.. Var bara en tanke som slog mig med att byta och hålla på, vet själv hur det hade blivit, den hade stått där utan motor tills nästa generation haha..

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: v12 i r129

Postby GUS » Tue 27 Jan, 2009 09:51

Kolla i motorutrymmet på en 600 först innan du börjar, det är inte roligt, de har nog faen haft den insmord i vaselin för att få den på plats...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: v12 i r129

Postby Mercafreaket » Tue 27 Jan, 2009 14:32

GUS wrote:Kolla i motorutrymmet på en 600 först innan du börjar, det är inte roligt, de har nog faen haft den insmord i vaselin för att få den på plats...

Dunno, trångt som fasen... Fixat en läckande slang te servon på en 600:a det var inte skoj :?
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: v12 i r129

Postby Fotografen » Tue 27 Jan, 2009 19:57

Ujujuj...inte som att byta motor i en gammal cheva direkt...säger inte att det är omöjligt för visst faen skulle det GÅ, men vägen dit...fixa trehundringen eller köp en 300E 124 med rutten kaross och hinka över spisen.

User avatar
827
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Wed 26 Nov, 2008 06:16

Re: v12 i r129

Postby 827 » Wed 28 Jan, 2009 07:02

hehe, ja min SL har samma motor som 300E va?

Fotografen wrote:Ujujuj...inte som att byta motor i en gammal cheva direkt...säger inte att det är omöjligt för visst faen skulle det GÅ, men vägen dit...fixa trehundringen eller köp en 300E 124 med rutten kaross och hinka över spisen.

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: v12 i r129

Postby GUS » Wed 28 Jan, 2009 14:19

Jag har ju 2 st 600, har haft ur kylare, AC-kompressor, bytt motorkablage mm, man får inte ned många fingrar på sidorna...

Men som sagt, omöjligt är det ju inte, men tycker man skall kolla på en innan så man vet vad man ger sig på.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests