Mitt projekt: Renovering av en SL60

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby sl60 ///AMG » Thu 24 Apr, 2014 17:55

Äntligen börjar det känns som sommar igen. Bilen påställd och besiktad med blankt papper. Fick dock en muntlig information att beläggen fram börjar sjunga på sista versen. Får väl ta tag i det under sommaren.

Image
Kommentar från besiktningen: Den här har inte gått så mycket på vintern ser jag.

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby GUS » Fri 25 Apr, 2014 08:27

Snyggt! 8)
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby V70tdi » Fri 25 Apr, 2014 11:52

Härligt :-D
Mycket ny personal på Bilprovningen i Norrtälje. Verkar som att Opus skickar runt personal lite?
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby torake » Mon 28 Apr, 2014 17:38

sl60 ///AMG wrote:Kommentar från besiktningen: Den här har inte gått så mycket på vintern ser jag.


Det var ju väldigt observant av dem. Annars är det ju väldigt vanligt att just mercedescabrioleter, och då gärna SL60 AMG, används som vinterbilar. :lol:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

petgre
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 326
Joined: Thu 09 Jun, 2005 13:19
Location: Linköping

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby petgre » Tue 29 Apr, 2014 08:35

Läste igenom allt igen i går kväll. Massor med intressant information, spännande att följa! :-D

Ger då några följdfrågor:

Efter byte av spridare, motorn gick uppenbarligen lite bättre, men märkte du någon skillnad i prestanda?

Du har bytt tändhattar, betyder det att man kan separera kabeln från tändhatten? Gjorde det någon skillnad?

Har du kollat status/beläggning på spjällhuset (throttle body), rengöring av denna kan uppenbarligen påverka en del på tomgång då klet på flärpen som rör sig får beläggningar på kanten som gör att det blir för tätt? På en M119 är det lättare att kolla än på en M113 då man ser den uppifrån på din motor.


//Peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills :-) - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby sl60 ///AMG » Tue 29 Apr, 2014 19:44

petgre wrote:Läste igenom allt igen i går kväll. Massor med intressant information, spännande att följa! :-D
Kul att du tycker om det jag skriver.
petgre wrote:Efter byte av spridare, motorn gick uppenbarligen lite bättre, men märkte du någon skillnad i prestanda?
Nä, det kan jag inte säga rent subjektivt. Jag gjorde ju inga klockningar eller bromsade den i provbänken, och det var inga fel på prestandan innan. Varför jag gjorde detta kostsamma byte var ju för att se om detta kunde råda bot på min något ojämna motorgång... och i det avseendet så var pengarna down the drain.
petgre wrote:Du har bytt tändhattar, betyder det att man kan separera kabeln från tändhatten? Gjorde det någon skillnad?
Mja, har jag bytt tändhattar? Jag bytte de gummitutor som sitter på tändspolarna. Jag har även kontrollerat misständningar via någon maskin som Mercedes hade men man kunde inte hitta någon logik här. Och ja, gummitutor kan separeras från tändspolarna som i sin tur kan kopplas ifrån kablaget.
petgre wrote:Har du kollat status/beläggning på spjällhuset (throttle body), rengöring av denna kan uppenbarligen påverka en del på tomgång då klet på flärpen som rör sig får beläggningar på kanten som gör att det blir för tätt? På en M119 är det lättare att kolla än på en M113 då man ser den uppifrån på din motor.
Jag har kollat rent okulärt, men tyckte inte att statusen skulle kunna förklara ojämnheten. Jag här däremot varit inne på att det finns en koppling till kallstartsmojängen. Dock har man sagt mig att det inte finns någon chocke på denna utan allt är programmerat i styrkortet. En ganska dyr historia att bara byta på vinst eller förlust.

Ojämnheten är egentligen försumbar och påverkar inte bilens uppförande, så det får stå tillbaka just nu (om ingen har ett konkret och billigt alternativ) då jag just nu har fokus på att få 600:an i bruksskick. /Håkan

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby sl60 ///AMG » Tue 06 May, 2014 15:42

Har för mig att jag upptäckte detta beteende hos bilen ett tidigare år, men det har nog fallit i glömska. Under veckan nyupptäckte jag dock detta fenomen.

Det uppträder när jag ställer in farthållaren på en högre hastighet och håller den. Kopplar bort farthållaren och trycker på spaken för att den skall återuppta hastigheten. Den ökar då hastigheten någon sekund för att sedan koppla bort farthållaren. Det jag testade var att sätta farthållaren på 140, minska till 130 för att sedan slå på den igen. Fenomenen är lite udda då motsvarande fungerar i lägre hastigheter, exempelvis att sätta den på 80, sänka till 70 och sedan slå på den.

Finns det någon form av programmering eller säkerhetstänk som skulle kunna förklara uppförandet, eller är det någon som har en annan teori? :-k

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby torake » Tue 06 May, 2014 15:54

sl60 ///AMG wrote:Har för mig att jag upptäckte detta beteende hos bilen ett tidigare år, men det har nog fallit i glömska. Under veckan nyupptäckte jag dock detta fenomen.

Det uppträder när jag ställer in farthållaren på en högre hastighet och håller den. Kopplar bort farthållaren och trycker på spaken för att den skall återuppta hastigheten. Den ökar då hastigheten någon sekund för att sedan koppla bort farthållaren. Det jag testade var att sätta farthållaren på 140, minska till 130 för att sedan slå på den igen. Fenomenen är lite udda då motsvarande fungerar i lägre hastigheter, exempelvis att sätta den på 80, sänka till 70 och sedan slå på den.

Finns det någon form av programmering eller säkerhetstänk som skulle kunna förklara uppförandet, eller är det någon som har en annan teori? :-k


Jag tror det är så att under acceleration i hög fart så får den inte bra signal från ABS-givarna. Prova genom att ställa in på t.ex. 130, och tryck till på gasen upp i 140 och släpp sedan. Om den hoppar ur då också (alltså inte går tillbaka till 130) så kan det nog vara läge att titta på givarna och kransarna.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby sl60 ///AMG » Wed 07 May, 2014 11:24

torake wrote:Jag tror det är så att under acceleration i hög fart så får den inte bra signal från ABS-givarna. Prova genom att ställa in på t.ex. 130, och tryck till på gasen upp i 140 och släpp sedan. Om den hoppar ur då också (alltså inte går tillbaka till 130) så kan det nog vara läge att titta på givarna och kransarna.
Som vanligt kan man lita på forumet och dess användare för rekordsnabba svar :-D
Skall prova din teori nästa gång jag är ute med bilen.

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby sl60 ///AMG » Wed 21 May, 2014 13:34

Då jag fick information på besiktningen om att bromsbeläggen fram börjar bli slitna, så kändes det naturligt att beställa detta när jag ändå var inne på Mercedes och beställde prylar till 600:an. Då jag aldrig har bytt belägg på SL:n så vore jag tacksam för lite tips och tricks för den normalhändige att tänka på.

Image
Stopp och belägg

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby GUS » Wed 21 May, 2014 14:04

Inget att tänka på, mycket enkelt, bara att rycka ur, det enda är ju som vanligt att det kan vara en kant på skivorna som låser beläggen. Slitagevarnare behöver ju bara bytas om de givit "larm".
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby sl60 ///AMG » Wed 21 May, 2014 14:47

GUS wrote:Inget att tänka på, mycket enkelt, bara att rycka ur, det enda är ju som vanligt att det kan vara en kant på skivorna som låser beläggen. Slitagevarnare behöver ju bara bytas om de givit "larm".
Låter bra! Då slitagevarnarna inte givit larm, så låter jag dessa ligga kvar i sin påse tills jag behöver den nästa gång.

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby sl60 ///AMG » Tue 10 Jun, 2014 21:23

torake wrote:Jag tror det är så att under acceleration i hög fart så får den inte bra signal från ABS-givarna. Prova genom att ställa in på t.ex. 130, och tryck till på gasen upp i 140 och släpp sedan. Om den hoppar ur då också (alltså inte går tillbaka till 130) så kan det nog vara läge att titta på givarna och kransarna.
Testade det du skrev på väg hem från träffen i helgen och du har helt rätt. Den återtar inte den inställda hastigheten. Sååå... vad göra. Är det något jag kan fixa själv med normal händighet eller måste jag lämna in. Tips och tricks mottages tacksamt :-)

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby sl60 ///AMG » Tue 10 Jun, 2014 21:28

Efter mycket om och men med handukar och gummimattor från typ Biltema som skydd för de åtrovärda velourmattorna, har jag nu beställt och hämtat ut gummimattor till bilen från USA. Ännu en punkt att bocka av, men listan är såååå lång :?

Image
OEM naturligtvis

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60

Postby torake » Wed 11 Jun, 2014 08:51

sl60 ///AMG wrote:
torake wrote:Jag tror det är så att under acceleration i hög fart så får den inte bra signal från ABS-givarna. Prova genom att ställa in på t.ex. 130, och tryck till på gasen upp i 140 och släpp sedan. Om den hoppar ur då också (alltså inte går tillbaka till 130) så kan det nog vara läge att titta på givarna och kransarna.
Testade det du skrev på väg hem från träffen i helgen och du har helt rätt. Den återtar inte den inställda hastigheten. Sååå... vad göra. Är det något jag kan fixa själv med normal händighet eller måste jag lämna in. Tips och tricks mottages tacksamt :-)


Jag vet inte exakt hur givaren och kransen sitter i förhållande till varandra på R129, men om det är likt W210 så finns det flera tänkbara felkällor, t.ex. att hjullagret genom normalt slitage gör att det blivit lite kast på navet så att avståndet mellan krans och givare är fel vid belastning. Det man kan göra själv är väl att kontrollera kablarna till givarna, och rengöra tandkransarna med ... tandborste :mrgreen:

Men oftast är problem med farthållarna på 90-talsmodellerna däckrelaterade, märkligt nog (tror datorn får för sig hjulen slirar och då går farthållaren ur). Prova med andra däck och se om problemet försvinner.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests