Äntligen börjar det känns som sommar igen. Bilen påställd och besiktad med blankt papper. Fick dock en muntlig information att beläggen fram börjar sjunga på sista versen. Får väl ta tag i det under sommaren.
Kommentar från besiktningen: Den här har inte gått så mycket på vintern ser jag.
Mitt projekt: Renovering av en SL60
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Snyggt!
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Härligt
Mycket ny personal på Bilprovningen i Norrtälje. Verkar som att Opus skickar runt personal lite?
Mycket ny personal på Bilprovningen i Norrtälje. Verkar som att Opus skickar runt personal lite?
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
sl60 ///AMG wrote:Kommentar från besiktningen: Den här har inte gått så mycket på vintern ser jag.
Det var ju väldigt observant av dem. Annars är det ju väldigt vanligt att just mercedescabrioleter, och då gärna SL60 AMG, används som vinterbilar.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Läste igenom allt igen i går kväll. Massor med intressant information, spännande att följa!
Ger då några följdfrågor:
Efter byte av spridare, motorn gick uppenbarligen lite bättre, men märkte du någon skillnad i prestanda?
Du har bytt tändhattar, betyder det att man kan separera kabeln från tändhatten? Gjorde det någon skillnad?
Har du kollat status/beläggning på spjällhuset (throttle body), rengöring av denna kan uppenbarligen påverka en del på tomgång då klet på flärpen som rör sig får beläggningar på kanten som gör att det blir för tätt? På en M119 är det lättare att kolla än på en M113 då man ser den uppifrån på din motor.
//Peter
Ger då några följdfrågor:
Efter byte av spridare, motorn gick uppenbarligen lite bättre, men märkte du någon skillnad i prestanda?
Du har bytt tändhattar, betyder det att man kan separera kabeln från tändhatten? Gjorde det någon skillnad?
Har du kollat status/beläggning på spjällhuset (throttle body), rengöring av denna kan uppenbarligen påverka en del på tomgång då klet på flärpen som rör sig får beläggningar på kanten som gör att det blir för tätt? På en M119 är det lättare att kolla än på en M113 då man ser den uppifrån på din motor.
//Peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Kul att du tycker om det jag skriver.petgre wrote:Läste igenom allt igen i går kväll. Massor med intressant information, spännande att följa!
Nä, det kan jag inte säga rent subjektivt. Jag gjorde ju inga klockningar eller bromsade den i provbänken, och det var inga fel på prestandan innan. Varför jag gjorde detta kostsamma byte var ju för att se om detta kunde råda bot på min något ojämna motorgång... och i det avseendet så var pengarna down the drain.petgre wrote:Efter byte av spridare, motorn gick uppenbarligen lite bättre, men märkte du någon skillnad i prestanda?
Mja, har jag bytt tändhattar? Jag bytte de gummitutor som sitter på tändspolarna. Jag har även kontrollerat misständningar via någon maskin som Mercedes hade men man kunde inte hitta någon logik här. Och ja, gummitutor kan separeras från tändspolarna som i sin tur kan kopplas ifrån kablaget.petgre wrote:Du har bytt tändhattar, betyder det att man kan separera kabeln från tändhatten? Gjorde det någon skillnad?
Jag har kollat rent okulärt, men tyckte inte att statusen skulle kunna förklara ojämnheten. Jag här däremot varit inne på att det finns en koppling till kallstartsmojängen. Dock har man sagt mig att det inte finns någon chocke på denna utan allt är programmerat i styrkortet. En ganska dyr historia att bara byta på vinst eller förlust.petgre wrote:Har du kollat status/beläggning på spjällhuset (throttle body), rengöring av denna kan uppenbarligen påverka en del på tomgång då klet på flärpen som rör sig får beläggningar på kanten som gör att det blir för tätt? På en M119 är det lättare att kolla än på en M113 då man ser den uppifrån på din motor.
Ojämnheten är egentligen försumbar och påverkar inte bilens uppförande, så det får stå tillbaka just nu (om ingen har ett konkret och billigt alternativ) då jag just nu har fokus på att få 600:an i bruksskick. /Håkan
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Har för mig att jag upptäckte detta beteende hos bilen ett tidigare år, men det har nog fallit i glömska. Under veckan nyupptäckte jag dock detta fenomen.
Det uppträder när jag ställer in farthållaren på en högre hastighet och håller den. Kopplar bort farthållaren och trycker på spaken för att den skall återuppta hastigheten. Den ökar då hastigheten någon sekund för att sedan koppla bort farthållaren. Det jag testade var att sätta farthållaren på 140, minska till 130 för att sedan slå på den igen. Fenomenen är lite udda då motsvarande fungerar i lägre hastigheter, exempelvis att sätta den på 80, sänka till 70 och sedan slå på den.
Finns det någon form av programmering eller säkerhetstänk som skulle kunna förklara uppförandet, eller är det någon som har en annan teori?
Det uppträder när jag ställer in farthållaren på en högre hastighet och håller den. Kopplar bort farthållaren och trycker på spaken för att den skall återuppta hastigheten. Den ökar då hastigheten någon sekund för att sedan koppla bort farthållaren. Det jag testade var att sätta farthållaren på 140, minska till 130 för att sedan slå på den igen. Fenomenen är lite udda då motsvarande fungerar i lägre hastigheter, exempelvis att sätta den på 80, sänka till 70 och sedan slå på den.
Finns det någon form av programmering eller säkerhetstänk som skulle kunna förklara uppförandet, eller är det någon som har en annan teori?
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
sl60 ///AMG wrote:Har för mig att jag upptäckte detta beteende hos bilen ett tidigare år, men det har nog fallit i glömska. Under veckan nyupptäckte jag dock detta fenomen.
Det uppträder när jag ställer in farthållaren på en högre hastighet och håller den. Kopplar bort farthållaren och trycker på spaken för att den skall återuppta hastigheten. Den ökar då hastigheten någon sekund för att sedan koppla bort farthållaren. Det jag testade var att sätta farthållaren på 140, minska till 130 för att sedan slå på den igen. Fenomenen är lite udda då motsvarande fungerar i lägre hastigheter, exempelvis att sätta den på 80, sänka till 70 och sedan slå på den.
Finns det någon form av programmering eller säkerhetstänk som skulle kunna förklara uppförandet, eller är det någon som har en annan teori?
Jag tror det är så att under acceleration i hög fart så får den inte bra signal från ABS-givarna. Prova genom att ställa in på t.ex. 130, och tryck till på gasen upp i 140 och släpp sedan. Om den hoppar ur då också (alltså inte går tillbaka till 130) så kan det nog vara läge att titta på givarna och kransarna.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Som vanligt kan man lita på forumet och dess användare för rekordsnabba svartorake wrote:Jag tror det är så att under acceleration i hög fart så får den inte bra signal från ABS-givarna. Prova genom att ställa in på t.ex. 130, och tryck till på gasen upp i 140 och släpp sedan. Om den hoppar ur då också (alltså inte går tillbaka till 130) så kan det nog vara läge att titta på givarna och kransarna.
Skall prova din teori nästa gång jag är ute med bilen.
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Då jag fick information på besiktningen om att bromsbeläggen fram börjar bli slitna, så kändes det naturligt att beställa detta när jag ändå var inne på Mercedes och beställde prylar till 600:an. Då jag aldrig har bytt belägg på SL:n så vore jag tacksam för lite tips och tricks för den normalhändige att tänka på.
Stopp och belägg
Stopp och belägg
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Inget att tänka på, mycket enkelt, bara att rycka ur, det enda är ju som vanligt att det kan vara en kant på skivorna som låser beläggen. Slitagevarnare behöver ju bara bytas om de givit "larm".
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Låter bra! Då slitagevarnarna inte givit larm, så låter jag dessa ligga kvar i sin påse tills jag behöver den nästa gång.GUS wrote:Inget att tänka på, mycket enkelt, bara att rycka ur, det enda är ju som vanligt att det kan vara en kant på skivorna som låser beläggen. Slitagevarnare behöver ju bara bytas om de givit "larm".
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Testade det du skrev på väg hem från träffen i helgen och du har helt rätt. Den återtar inte den inställda hastigheten. Sååå... vad göra. Är det något jag kan fixa själv med normal händighet eller måste jag lämna in. Tips och tricks mottages tacksamttorake wrote:Jag tror det är så att under acceleration i hög fart så får den inte bra signal från ABS-givarna. Prova genom att ställa in på t.ex. 130, och tryck till på gasen upp i 140 och släpp sedan. Om den hoppar ur då också (alltså inte går tillbaka till 130) så kan det nog vara läge att titta på givarna och kransarna.
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
Efter mycket om och men med handukar och gummimattor från typ Biltema som skydd för de åtrovärda velourmattorna, har jag nu beställt och hämtat ut gummimattor till bilen från USA. Ännu en punkt att bocka av, men listan är såååå lång
OEM naturligtvis
OEM naturligtvis
Re: Mitt projekt: Renovering av en SL60
sl60 ///AMG wrote:Testade det du skrev på väg hem från träffen i helgen och du har helt rätt. Den återtar inte den inställda hastigheten. Sååå... vad göra. Är det något jag kan fixa själv med normal händighet eller måste jag lämna in. Tips och tricks mottages tacksamttorake wrote:Jag tror det är så att under acceleration i hög fart så får den inte bra signal från ABS-givarna. Prova genom att ställa in på t.ex. 130, och tryck till på gasen upp i 140 och släpp sedan. Om den hoppar ur då också (alltså inte går tillbaka till 130) så kan det nog vara läge att titta på givarna och kransarna.
Jag vet inte exakt hur givaren och kransen sitter i förhållande till varandra på R129, men om det är likt W210 så finns det flera tänkbara felkällor, t.ex. att hjullagret genom normalt slitage gör att det blivit lite kast på navet så att avståndet mellan krans och givare är fel vid belastning. Det man kan göra själv är väl att kontrollera kablarna till givarna, och rengöra tandkransarna med ... tandborste
Men oftast är problem med farthållarna på 90-talsmodellerna däckrelaterade, märkligt nog (tror datorn får för sig hjulen slirar och då går farthållaren ur). Prova med andra däck och se om problemet försvinner.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests