Trasslande blinker och intervalltorkare (HITTAT FELET!!)

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby SL Jocke » Thu 22 Jul, 2010 21:31

Lasse-SL-500 wrote:Lirkat med bilen idag igen, haft loss ratten och kollat multispaken men tycker inte den verkar vara fel. Just nu tycker jag det lutar åt att reläet K26 (001 542 7919) är boven, för det blir hett trots att varken torkare eller blinkers är på.

Är det någon vänlig själ med en SL500 R129 som skulle kunna lossa täckskivan (sitter med fem stjärnskruvar) och känna om relät är varmt på en fungerande bil?

Angående kylarrensning: räcker det med EN burk kylarrensning?? Är inte en burk avpassad för små fyrcylindriga motorer, typ 1800 kubik och sånt? En SL500 har 12-13 liter i kylsystemet -- då kanske man ska köra med två eller kanske tre burkar för att få effekt? Eller är det skadligt?


Det känns som om du saknar en jord någonstans tex till multispaken. Vad det gäller kylarrensning så är den väl
baserad på vattenvolymen och inte motorstorleken. Du kan dubbla mängden utan problem. Har du kollat så att
elfläktarna jobbar som de ska? De kanske har samma jordpunkt som multikontakten? Går tempen ner efter att den
uppnått 110 grader? Kokpunkten är ju 120 grader i ett slutet system, upplever du att bilen koker? Eller kan givaren
spöka ihop med "elfelet"?

f-n nu känner jag att jag har skapat dig mera huvudbry, synd att man är 20 mil ifrån Stockholm. Hade man varit
närmre så kunde det varit en intressant nöt att knäcka.

Jocke
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby Lasse-SL-500 » Thu 22 Jul, 2010 22:08

Hyggligt av dig att komma med idéer, tack!

När du säger det rimmar det bra att det skulle kunna saknas en jord på spaken, men åtminstone vad jag kunde se (jag rev loss allt, ratt, klädsel, multiinstrument, för att kunna se) så går en stadig fläta från multispaken och farthållarspaken in under och jordas stadigt med två 10 mm skruvar i karossen.

Jag körde dubbla mängden kylarrensning idag, men det blev inte bättre, steg fortfarande upp emot 115-120 grader. Känner man med handen på kylaren så är den kall i mitten, bara varm på sidorna, så den är igensatt. Har en bekant här i närheten som jobbar med kylsystem, hoppas han kan trycksätta kylaren för att blåsa rent, att köra med vattenslangen ger ju nästan inget tryck alls.

Man känner sig som Kronblom, vad man än tar sig till så blir det ingen skillnad eller två steg bak! :mrgreen:

Ingen fara att du skulle skapa mer huvudbry, jag är tacksam för att få förslag. Kylaren går att begripa tycker jag, det är vätska som cirkulerar i ett system. Men elsystem - även om det är elektroner som cirkulerar - är mycket svårare att bli klok på tycker jag.

En sak du skulle kunna hjälpa mig med, om du har tid, är att kolla K26-relät på torpedväggen på passagerarsidan efter att du kört bilen några minuter. Är det varmt? Mitt är rejält varmt, jag tror det är boven.

I morrn ska bilen ner till min bekant som ska kolla kylaren, och i värsta fall byta den. Den kostar 8-10000 så man vill helst försöka rädda den.

Gott råd till alla SL-ägare: starta bilen då och då på vintern, så den inte får chans att sätta igen kylaren! :wink:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby Marie » Fri 23 Jul, 2010 00:01

Lasse-SL-500 wrote:Känner man med handen på kylaren så är den kall i mitten, bara varm på sidorna, så den är igensatt.



Och vad värre är....
Blir den inte varm i mitten, så luras viscokopplingen till kylfläkten att tro att det inte är så varmt som det är i kylsystemet, med påföljd att fläkten inte brakar igång när den skall och så blir motorn ännu varmare....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby Lasse-SL-500 » Fri 23 Jul, 2010 02:26

Marie wrote:
Lasse-SL-500 wrote:Känner man med handen på kylaren så är den kall i mitten, bara varm på sidorna, så den är igensatt.



Och vad värre är....
Blir den inte varm i mitten, så luras viscokopplingen till kylfläkten att tro att det inte är så varmt som det är i kylsystemet, med påföljd att fläkten inte brakar igång när den skall och så blir motorn ännu varmare....


Helt rätt, tack för påpekandet Marie. Viscokopplingen ("navet" till kylfläkten) sitter där och fläkten har inte snurrat så snabbt som den borde. Den ska enligt källor på BenzWorld gå igång i förhöjd fart vid 105 C, men det gör inte min.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby GUS » Fri 23 Jul, 2010 10:48

Något helt annat, jag har högtalare om du behöver :)
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
axit
Medlem
Medlem
Posts: 66
Joined: Tue 24 Jul, 2007 23:59
Location: Haparanda
Contact:

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby axit » Fri 23 Jul, 2010 13:19

De är inte så att du råkat lägga t.ex en enkelpolig glödlampa där de ska vara en med dubbla poler? De kan skapa alla möjliga skumma fel.

Dragkrok kanske du inte har, annars är ju släpvagnskontakten en utsatt grej.

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby Lasse-SL-500 » Sat 24 Jul, 2010 11:36

GUS: tack, men det är min ena subwoofer som lagt av. Jag har en vid benutrymmet för passageraren och en bakom ryggen på förarstolen (som spelar in i ryggstödet)

axit: tack för förslaget och det skulle det ju kunna ha varit. Men jag har inte bytt någon glödlampa på två år.

Just nu står den på verkstad för att åtgärda kylaren. Han är en grym mek, men inte ens han kan trolla så jag är ganska inställd på att lätta på 7 - 8 000 för en ny kylare. Suck... :mrgreen:

Rent fysiskt och praktiskt så kan man konstatera att den är igensatt, eftersom den inte bli varm i mitten. Men vad är det då som satt igen kylaren? Är det inre korrosion som skapar flagor som proppar igen. Eller är det glykol som klumpar sig om den får stå för länge?

Tre omgångar vanlig kylarrensning hjälpte inte. Finns något annat medel man kan chansa med? Eller finns det firmor som kan trycksätta kylaren? Om man ändå åker på att köpa en ny kylare kan det ju vara värt en sista chansning för att ev kunna rädda den gamla?
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby SL Jocke » Sat 24 Jul, 2010 14:38

Lasse-SL-500 wrote:GUS: tack, men det är min ena subwoofer som lagt av. Jag har en vid benutrymmet för passageraren och en bakom ryggen på förarstolen (som spelar in i ryggstödet)

axit: tack för förslaget och det skulle det ju kunna ha varit. Men jag har inte bytt någon glödlampa på två år.

Just nu står den på verkstad för att åtgärda kylaren. Han är en grym mek, men inte ens han kan trolla så jag är ganska inställd på att lätta på 7 - 8 000 för en ny kylare. Suck... :mrgreen:

Rent fysiskt och praktiskt så kan man konstatera att den är igensatt, eftersom den inte bli varm i mitten. Men vad är det då som satt igen kylaren? Är det inre korrosion som skapar flagor som proppar igen. Eller är det glykol som klumpar sig om den får stå för länge?

Tre omgångar vanlig kylarrensning hjälpte inte. Finns något annat medel man kan chansa med? Eller finns det firmor som kan trycksätta kylaren? Om man ändå åker på att köpa en ny kylare kan det ju vara värt en sista chansning för att ev kunna rädda den gamla?


Det är inte så att det är vattenpumpen som inte cirkulerar runt vattnet i kylaren. Jag brukar annars ta loss kylaren
och lägga den platt med anslutningarna uppåt, fyll den med kaustiksoda och vatten i lämplig koncentration och låt
ligga en stund. Spola genom och skölj, fyll med varmt vatten och känn om den blir varm överallt.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby Lasse-SL-500 » Sat 24 Jul, 2010 15:08

Tack för tipset med kaustiksoda Jocke, det ska jag testa. Det är värt ett försök! :fadein:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby Lasse-SL-500 » Thu 29 Jul, 2010 21:40

Försöket gick "så där" - patienten dog! Gick inte att rädda kylaren, trots kaustiksoda ville inte det igensatta släppa. Till slut gick det hål i kylaren av kaustiksodan... nåja, det var värt ett försök i varje fall!

En ny kylare är löjligt dyr till dessa - Mekonomen tar 8200.. Suck, det spräcker min reskassa helt, åker till USA om ett par veckor. Bara att bryta ihop och komma igen... :cry: Får se om Chris kan skramla fram en via reservdelar.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby Lasse-SL-500 » Fri 30 Jul, 2010 14:47

Ny kylare beställd idag av Chris reservdelar (här på sajten). Betydligt bättre pris än vad jag kunnat hitta någon annanstans, och då har jag ändå kollat runt. På skrotarna fanns bara till en 300 SL (för liten kylare), och dessutom skulle det inte kännas något vidare att köpa en beggad kylare från 1992 för 2500 kr...

Hoppas kunna få in den i bilen i början av nästa vecka, och då kanske också kunna få tag på K26-relät. Jag ska bygga altan så jag har att göra nästa vecka ändå. :-)
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby SL Jocke » Fri 30 Jul, 2010 18:10

Lasse-SL-500 wrote:Ny kylare beställd idag av Chris reservdelar (här på sajten). Betydligt bättre pris än vad jag kunnat hitta någon annanstans, och då har jag ändå kollat runt. På skrotarna fanns bara till en 300 SL (för liten kylare), och dessutom skulle det inte kännas något vidare att köpa en beggad kylare från 1992 för 2500 kr...

Hoppas kunna få in den i bilen i början av nästa vecka, och då kanske också kunna få tag på K26-relät. Jag ska bygga altan så jag har att göra nästa vecka ändå. :-)


Jag hoppas att allt löser sig till det bästa, inget kul med en massa strul mitt i säsongen.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby Lasse-SL-500 » Sat 31 Jul, 2010 23:44

SL Jocke wrote:Jag hoppas att allt löser sig till det bästa, inget kul med en massa strul mitt i säsongen.


Tack Jocke, snällt sagt. Det stämmer att det känns som både sura pengar och trist att inte kunna använda bilen på någon månad - cab-säsongen är inte så lång i det här landet och jag hade tänkt åka till USA en vecka - en kylare till en SL är en affär på bortåt tio tusen och spränger ett stort hål i semesterbudgeten.. :lol: :mrgreen: Läxan som jag och alla bör lära sig av detta för att undvika denna utgift är att se till att byta glykol ganska ofta i en bil som står stilla hela vintrar, och starta den någon gång i månaden så vätskorna får dra runt. Jag tror det beror på att den fått stå still för mycket de två senaste vintrarna.

Håller på att bygga veranda (altan med tak) och har efter att ha släpat hem allt material (några ton) i tre ganska stora lass på släp konstaterat att allt material till verandan 6 gånger 4 meter, plintar, bärlinor, golvreglar, trallvirke, stolpar, räcken, takreglar, läkt och tak, skruv samt en fin skruvdragare med dubbla lithium-ion-batterier är sammanlagt något billigare än en sketen liten kylare till en SL.

Stort tack till Chris för bra reservdelsförsäljning som gör det mer uthärdligt! :-)
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby Lasse-SL-500 » Fri 13 Aug, 2010 13:43

Får kylaren idag, så det är hopp om att kunna köra SL i början av nästa vecka! VROOOOOM.. 8)

Annars har jag varit nästan helt upptagen att bygga veranda de dagar det inte har regnat de senaste två veckorna. Har hållit på fyra hela dagar hittills och håller på med taket nu. Ca en dags arbete kvar, sen börjar finliret med belysning, mattor, soffa, bord, grillar osv... Det är kul som f-n, och grymt belönande att se hur fint det faktiskt blir. Nästa år bygger jag nog vidare, kanske med en liten pool-del. Pool hade varit underbart att ha den här fina sommaren som varit - å andra sidan är det tyvärr inte så ofta somrarna är så här fina - var sjunde sommar ungefär.

GUS: har du tid någon kväll nästa vecka om jag skulle svänga förbi och bytlåna K26-relät?
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby Lasse-SL-500 » Tue 17 Aug, 2010 17:50

Äntligen hämtat bilen! Och det regnar... :twisted: Får köra med kapellet uppe! Härligt med ny fin kylare och service gjord samtidigt. Nu är det bara blinkersen/torkaren samt stereon som behöver fixas - SEN är man redo för cabbsäsongen! (lite sent kanske...) :mrgreen: :mrgreen:

Har haft så mycket att göra med att bygga veranda och måla om huset, så jag har ändå inte haft så mycket tid att njuta av Mercan. Återkommer med rapport om det är spaken eller relät K26 som inte fungerar. Går ju inte att besiktiga utan blinkers.

Öppen fråga: jag hade två aktiva små subwoofers inbyggda i kupén, en vid passagerarens fötter och en bakom förarens stol - som spelade in i ryggen. Den bakom stolen gick sönder och jag lämnade in den på garantin. När jag skulle hämta ut den var lokalerna tomma, företaget hade konkat och bara "försvunnit" tyst, utan att meddela sina kunder. *suck*

Så jag är på jakt efter en annan aktiv och tunn subwoofer som kan passa bakom ryggstödet på en SL. Får väl vara en 10-12 cm tjock, mer plats finns tyvärr ej... Någon som har något tips??
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests