Trasslande blinker och intervalltorkare (HITTAT FELET!!)

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby Lasse-SL-500 » Mon 23 Aug, 2010 22:14

Ett bra forum med trevliga och hjälpsamma människor, tack ikväll till GUS för att du var så hygglig att pröva och bytlåna K26-reläet från din bil - all heder och respekt till den sortens hygglighet! Tyvärr satt det så "dolt" på 600:an, under en super-duper-multi-mega-konfluxor (eller vad det var :-D ). Det skulle ta ett par timmar bara att lossa konfluxorn för att komma åt K26, så det var bara att kasta in handduken. Men som sagt, tack ändå. Och man fick ju en tur in till Stockholm, fin kväll. Det blir att hitta ett relä på skroten och chansa, har hittat ett för 800. Om det inte är det så är det multispaken.

I sista hand skulle det kunna vara konfluxorn. :mrgreen: Men nu är ju bara 600:orna från USA utrustade med konfluxor, så det behöver jag inte oroa mig för - har ju en 500. Modellbeteckningen om man kikar på plåtblecket på torpedväggen heter "500SL-NK", där NK står för No Konfluxor. :mrgreen:

Tack också till Chris och reservdelar på www.mbspecialist.se/ -- helt klart ett pris på original-kylaren som ingen annan kom i närheten av att kunna matcha!! Mekonomen var flera tusen kronor dyrare, pengar som i varje fall jag hellre lägger på något annat. Färre mellanhänder ger lägre priser.

Återkommer när jag får vantarna på ett K26, kan ju inte besiktiga utan blinkers. :fadein:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby sl60 ///AMG » Tue 24 Aug, 2010 11:31

Lasse-SL-500 wrote:... Det blir att hitta ett relä på skroten och chansa, har hittat ett för 800. Om det inte är det så är det multispaken....
Du kan testa med mitt relä om du vill. Tyvärr så bor jag ju lite "off" (10 mil norr om Stockholm) men om det inte hindrar dig så är du välkommen. Du kan komma när du vill (även i dag) men i morgon (onsdag) är bilen hos MB i Norrtälje för att kolla upp ADSen igen. Jag har även två garageplatser så regnet bör inte bli något hinder. Slå en pling på 0708-145 450. /Håkan

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby Lasse-SL-500 » Tue 24 Aug, 2010 20:04

sl60 ///AMG wrote:
Lasse-SL-500 wrote:... Det blir att hitta ett relä på skroten och chansa, har hittat ett för 800. Om det inte är det så är det multispaken....
Du kan testa med mitt relä om du vill. Tyvärr så bor jag ju lite "off" (10 mil norr om Stockholm) men om det inte hindrar dig så är du välkommen. Du kan komma när du vill (även i dag) men i morgon (onsdag) är bilen hos MB i Norrtälje för att kolla upp ADSen igen. Jag har även två garageplatser så regnet bör inte bli något hinder. Slå en pling på 0708-145 450. /Håkan


Otroligt hyggligt av dig Håkan och det uppskattas stort ! :-D Det här ÄR ett fungerande och bra forum med medlemmar som hjälper varann. Ska kolla med Sune35 (Joakim) först, som också hört av sig och erbjudit att pröva med hans 500 -94. Han bor också i Järfälla där jag själv bor så det blir enklare.

Hade det varit konfluxorn som trasslat dock, då vete fasen... :mrgreen: :mrgreen:
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby Lasse-SL-500 » Thu 26 Aug, 2010 21:54

Stort tack till Joakim (Sune35) som var förbi ikväll med sin grymma MAE-kittade SL 500. En R129 är verkligen grym när den kommer dånande, svart och låg. En bra påminnelse, man ser ju inte sin egen bil utifrån.

Det visade sig att han också - precis sin GUS - har konfluxor. :mrgreen: Det är den nyare motorelektroniken som har en stor aluminumdosa som sitter ivägen för K26 - min gamla harv har mekanisk, havredriven K-jetronic :mrgreen: och då behövs ingen konfluxor.

Men genom att lirka (det är väldigt trångt) lyckades vi ändå lossa K26 och pröva -- dock ingen som helst förbättring. Vi prövade att bytlåna det stora multirelät som sitter under säkringarna på förarsidan i moturrummet - ingen framgång heller. Dock vet jag nu tack vare Joakim att det inte är fel på reläerna.

Joakim - som har mycket bättre koll på elektronik än jag - tycker att det lutar åt ett jordfel. Med lite tid ska man väl kunna hitta felet, men det är lite jobbigt mitt i den korta sommaren att inte kunna använda bilen, för det går inte att besiktiga utan blinkers.

Nåja, det är bara att bryta ihop och komma igen. :fadein: Stort tack till alla hjälpsamma vänner!!
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
SL 500
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Wed 15 Jul, 2009 08:58
Location: Yxlan

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby SL 500 » Thu 26 Aug, 2010 22:05

Hej jag tror att felet ligger i spaken eller kablaget till spaken, det är ju samma till blinker och torkare.
Häsningar SL 500
C 250 cdi 4-matic -12
Sommarbil SL 500 -95
Vinterbil ML 320 -01
E 320T -99
300SE -93

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby Lasse-SL-500 » Sat 28 Aug, 2010 19:38

En j#$%&a nöjd och glad Lasse-SL-500 skriver detta sedan jag äntligen, med hjälp av Joakim (Sune35) lyckats lösa problemet. Tack till alla andra som kommit med förslag och uppmuntrande tillrop! Sånt är mer värt än man tror!! När man står där med sin tappade sug, förvirrad och orolig för kostnader som kan skena så piggar det upp med uppmuntrande tillrop! Man slipper känna sig ensam, helt enkelt.

Med hjälp av kopplingsscheman för bilen från Joakim med färger och grovlek på de kablar som ska sitta på respektive reläers stift och olika mätspänningar som ska finnas mellan olika stift så kan man med en multimeter mäta sig fram, steg för steg. Visst är det lite grötigt, men det är inte så himla märkvärdigt när man väl försöker sig på det! På tips av Joakim köpte jag en multimeter på Jula för 99 kronor. Ett osannolikt fint instrument, obegripligt att det kan vara så billigt! Det är svårt att motivera att INTE ha en sån multimeter som hobbyfixare för bilen.

T ex står det att det ska finnas 12 volt på stift 8 på det stora kombirelät N10/2 när man slår på tändningen. Det mäter man genom att sätta multimeterns svarta pinne mot jord i karossen och den röda pinnen mot stift 8 i kontakten. Är det inte 12 volt så får man undersöka varför.

Så håller man på tills man hittar något som inte stämmer. Fast, i mitt fall stämde allt. Suck... Höll på att nästan ge upp när jag ringde till Joakim när jag stod ute vid bilen. N10/2 är ett fett, fläskigt och dyrt relä med två kontakter i botten, det ena med sex stift och den andra med tre rader om sju stift i botten - totalt 21 stift. Stiften på relät är numrerade om man läser noga (såklart ser jag inte riktigt vad det står, det är så j-vla liten text och jag med mina glosögon ser ju f-n inte riktigt klart). :mrgreen: När jag frågade Joakim om respektive färg på sladd var jag tvungen att "kasta om" ordningen i huvudet och läsa spegelvänt, eftersom stiften är numrerade på relät, och det blir spegelvänt i kontakten. Jag tyckte jag hela tiden vände på det fel när jag talade med Joakim, och tänkte att jag är väl dum i huvudet då? Kan inte tänka "upp och ner"? :mrgreen:

Saken är den att när man köper ett nytt N10/2 så måste man flytta över plastbygeln från kontakten på det gamla till det nya. Och pga att det är tre rader med sju stift så GÅR det att vända kontakten åt fel håll.... Gissa om det var det jag hade råkat göra för en månad sen, när jag bytte relät?? :mrgreen: :mrgreen:

Det slog mig plötsligt när jag lagt på telefonen, då såg jag att det fanns mikroskopiska siffror ingjutna i plasten i kontakten också - och att dessa inte verkade stämma med relät? De verkade vara felvända??? Jag tog loss plastbygeln (som var i vägen) och klämde dit reläkontakten "felvänd" på chans... Man är ju lite orolig att relät ska skadas, det kostar nästan 5000 kronor. Men när jag kopplade in batteriet och prövade så funkade allt!!! N10/2 är det enda relä eller kontakt jag kan komma på som man kan vända fel. Normalt har alla kontakter en pligg eller ett spår för att förhindra detta. Men N10/2 kan vändas fel.... Knäppt, eftersom det är det dyraste relät, nästan fem loppor.

Ärligt talat vet jag fortfarande inte säkert hur jag lyckades vända det fel, för det gick inte att få på plastbygeln rättvänd. Endast felvänd, så just nu sitter inte plastbygeln på plats -- men allt fungerar som det ska!!!

Det "festliga" i kråksången är att jag tror detta är ett vanligt fel -- att folk runt om i världen vänt N10/2 upp-och-ner eftersom det är så många på Benzworld.org som haft liknande problem som jag.

Nu är man glad och kan besiktiga bilen, yipppeeeeee!!! Det ska jag fira med att gå ut och gå med min vovve Tiger som har varit sur för att han inte har fått vara med. Han är go men han är ju bara ivägen hela tiden, så han har inte fått vara med i garaget... Och så ska jag fira "segern" med en flaska vin!!! (minst en flaska)

STORT TACK till Sune35 (Joakim) för ovärderlig hjälp!!!!

Sköt om er; Merca-dårar... :mrgreen: :mrgreen:

P.S. Denna multimeter är bra att ha - 99kr och grymt fin, klara både likström och växelström upp till 500 volt:
http://www.jula.se/multimeter-ut33-d-127852
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare

Postby SL Jocke » Sat 28 Aug, 2010 19:54

Lasse-SL-500 wrote:En j#$%&a nöjd och glad Lasse-SL-500 skriver detta sedan jag äntligen, med hjälp av Joakim (Sune35) lyckats lösa problemet. Tack till alla andra som kommit med förslag och uppmuntrande tillrop! Sånt är mer värt än man tror!! När man står där med sin tappade sug, förvirrad och orolig för kostnader som kan skena så piggar det upp med uppmuntrande tillrop! Man slipper känna sig ensam, helt enkelt.

Med hjälp av kopplingsscheman för bilen från Joakim med färger och grovlek på de kablar som ska sitta på respektive reläers stift och olika mätspänningar som ska finnas mellan olika stift så kan man med en multimeter mäta sig fram, steg för steg. Visst är det lite grötigt, men det är inte så himla märkvärdigt när man väl försöker sig på det! På tips av Joakim köpte jag en multimeter på Jula för 99 kronor. Ett osannolikt fint instrument, obegripligt att det kan vara så billigt! Det är svårt att motivera att INTE ha en sån multimeter som hobbyfixare för bilen.

T ex står det att det ska finnas 12 volt på stift 8 på det stora kombirelät N10/2 när man slår på tändningen. Det mäter man genom att sätta multimeterns svarta pinne mot jord i karossen och den röda pinnen mot stift 8 i kontakten. Är det inte 12 volt så får man undersöka varför.

Så håller man på tills man hittar något som inte stämmer. Fast, i mitt fall stämde allt. Suck... Höll på att nästan ge upp när jag ringde till Joakim när jag stod ute vid bilen. N10/2 är ett fett, fläskigt och dyrt relä med två kontakter i botten, det ena med sex stift och den andra med tre rader om sju stift i botten - totalt 21 stift. Stiften på relät är numrerade om man läser noga (såklart ser jag inte riktigt vad det står, det är så j-vla liten text och jag med mina glosögon ser ju f-n inte riktigt klart). :mrgreen: När jag frågade Joakim om respektive färg på sladd var jag tvungen att "kasta om" ordningen i huvudet och läsa spegelvänt, eftersom stiften är numrerade på relät, och det blir spegelvänt i kontakten. Jag tyckte jag hela tiden vände på det fel när jag talade med Joakim, och tänkte att jag är väl dum i huvudet då? Kan inte tänka "upp och ner"? :mrgreen:

Saken är den att när man köper ett nytt N10/2 så måste man flytta över plastbygeln från kontakten på det gamla till det nya. Och pga att det är tre rader med sju stift så GÅR det att vända kontakten åt fel håll.... Gissa om det var det jag hade råkat göra för en månad sen, när jag bytte relät?? :mrgreen: :mrgreen:

Det slog mig plötsligt när jag lagt på telefonen, då såg jag att det fanns mikroskopiska siffror ingjutna i plasten i kontakten också - och att dessa inte verkade stämma med relät? De verkade vara felvända??? Jag tog loss plastbygeln (som var i vägen) och klämde dit reläkontakten "felvänd" på chans... Man är ju lite orolig att relät ska skadas, det kostar nästan 5000 kronor. Men när jag kopplade in batteriet och prövade så funkade allt!!! N10/2 är det enda relä eller kontakt jag kan komma på som man kan vända fel. Normalt har alla kontakter en pligg eller ett spår för att förhindra detta. Men N10/2 kan vändas fel.... Knäppt, eftersom det är det dyraste relät, nästan fem loppor.

Ärligt talat vet jag fortfarande inte säkert hur jag lyckades vända det fel, för det gick inte att få på plastbygeln rättvänd. Endast felvänd, så just nu sitter inte plastbygeln på plats -- men allt fungerar som det ska!!!

Det "festliga" i kråksången är att jag tror detta är ett vanligt fel -- att folk runt om i världen vänt N10/2 upp-och-ner eftersom det är så många på Benzworld.org som haft liknande problem som jag.

Nu är man glad och kan besiktiga bilen, yipppeeeeee!!! Det ska jag fira med att gå ut och gå med min vovve Tiger som har varit sur för att han inte har fått vara med. Han är go men han är ju bara ivägen hela tiden, så han har inte fått vara med i garaget... Och så ska jag fira "segern" med en flaska vin!!! (minst en flaska)

STORT TACK till Sune35 (Joakim) för ovärderlig hjälp!!!!

Sköt om er; Merca-dårar... :mrgreen: :mrgreen:

P.S. Denna multimeter är bra att ha - 99kr och grymt fin, klara både likström och växelström upp till 500 volt:
http://www.jula.se/multimeter-ut33-d-127852


Skönt att det löste sig till slut, om jag förstod allting rätt så köpte du ett nytt relä och satte plastbygeln fel?

Om så, då kanske du kunde bifoga bilder på det gamla reläet och visa hur hur det gick till när det blev fel.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare (HITTAT FELET!!)

Postby GUS » Tue 31 Aug, 2010 13:35

Grattis!

Bara ut och åka då...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare (HITTAT FELET!!)

Postby Lasse-SL-500 » Tue 31 Aug, 2010 21:41

Ja, vad sägs om Brostugan nästa vecka om det är bra väder? Om Joakim hakar på blir det tre kolsvarta SL R129 -- inget man skojar bort... :mrgreen:

Jag ska ta bilder på relät och lägga upp. Har det inte varit jobbet så är det huset som behövt tid. Håller på att reparera putsen på garaget och sen måla om det. Sen upp med fasadbelysning och göra en REJÄL storstädning av garaget, kasta allt skit. Man vill ju hinna med det innan vintern.

Så här i efterhand är det ju lite pinigt att jag lyckades vända kontaktjäveln bak-och-fram.... men den är symmetrisk, tre rader om sju piggar - grymt lätt att vända den fel om inte haspen är på (och det var den ju inte.. :mrgreen: :mrgreen: )
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare (HITTAT FELET!!)

Postby GUS » Wed 01 Sep, 2010 12:54

Jag och Joakim var där igår, i princip ensamma...

Nästa tisdag tänkte jag befinna mig i Globen och se Ozzy, men om det inte blir av så e jag på.

Joakim
Björn
Lasse
GUS

2 st SL600, 2 st SL500, 3 svarta, en röd...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: Trasslande blinker och intervalltorkare (HITTAT FELET!!)

Postby Lasse-SL-500 » Mon 20 Sep, 2010 22:42

Efter att ha kvicknat till något från skitjobbig förkylning får man tacka Joakim. Tack för fikan och programmet igår - det känns bra att vara medlem i den högst inofficiella SL-klubben. 0X

Joakim, borde inte du ha en egen tråd för din svarta SL - det är ju en av dom fetaste?! Särskilt nu när du fått ordning på tändningen?
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests