Motorn dör när den blir varm...(hört den förr?)

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
sunaren79
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Tue 14 Apr, 2009 22:20

Motorn dör när den blir varm...(hört den förr?)

Postby sunaren79 » Mon 09 Aug, 2010 23:11

Hej på er
Jag har besökt MB i Akalla,Danderyd, samt MB-verkstan ute i järfälla och ingen av dessa har hittat felet varför motorn dör när den gått en stund. Problemen är som värst när den stått en par dagar i fuktigt väder. Har den stått en vecka går den inte ens igång.
Problemet uppkommer som sagt efter en stunds körning. Dör motorn så går den inte igång först efter typ 3kvart, då fungerar den som inget hänt.Kör jag nystartad och på motorväg, märker jag inte av problemet, klarar mig undan den kritiska stunden så att säga. Den "kritiska" stunden kan vara i kanske 10min. Håller jag varven uppe så klarar jag mig.
Det här är skitjobbig eftersom man riskerar å bli stående ex. bilkö på essingen, stoppljus i morgonrusning.

300sl 12v -91
Vet att det här problemet är typ ganska vanligt. Inlägg av den här typen existerar på flera mercaforum, fast med mindre briljanta svar.

Rotor, batteri,säkringar är bytta.

ps

För övrigt kan man ju ha åsikter om vissa verkstäder.
Min bil är ju dessutom "analog" och det verkar ställa till det. Dom engagerar sig ju inte direkt, som om det vore deras egna bil.

Snälla ge mig om inte annat ett tips på en "gammal räv" här i Sthlm som kan hjälpa mig. Korta sagt en Mercadoktor.

/Håkan
/Håkan

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Motorn dör när den blir varm...(hört den förr?)

Postby phastey » Thu 09 Sep, 2010 11:14

Bränslepumpsrelät?

Har hört om liknande symptom, fast på Volvo och VW.
I'm the operator with my pocket calculator

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Motorn dör när den blir varm...(hört den förr?)

Postby sl60 ///AMG » Thu 09 Sep, 2010 14:04

Det ringer en klocka beträffande luftning av motorgaser genom kolfiltret under vänster framskärm. Har dock ingen egen erfarenhet av detta. /H

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Motorn dör när den blir varm...(hört den förr?)

Postby Fotografen » Thu 09 Sep, 2010 19:05

Bränslepumprelä, fördelarlock.

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Motorn dör när den blir varm...(hört den förr?)

Postby GUS » Fri 10 Sep, 2010 10:33

Finns två orsaker till att en bil inte går:

1 Ingen gnista från tändstift
2 Ingen soppa

Dags att avgöra vilket av spåren man skall följa, enklast är väl att nästa gång det inträffar riva ur ett tändstift och se om man får någn gnista. Om inte, tändspole?
Har man gnista så är det ju istället bränsletillförseln...
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Motorn dör när den blir varm...(hört den förr?)

Postby sl60 ///AMG » Fri 10 Sep, 2010 12:04

sunaren79 wrote:.... Problemen är som värst när den stått en par dagar i fuktigt väder. Har den stått en vecka går den inte ens igång....
Läste om texten du skrivit och ser att den vid vissa tilfällen inte ens startar initialt. Då har det nog ingenting med luftningen att göra. Följ GUS råd -Kolla bränsle och gnista så att du vet var du skall börja felsöka ordentligt. /H

sunaren79
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Tue 14 Apr, 2009 22:20

Re: Motorn dör när den blir varm...(hört den förr?)

Postby sunaren79 » Thu 16 Sep, 2010 00:23

Tack för alla svar..
Men nu har jag varit till danderyd igen (inte sjukhuset), och denna gången tog dom en längre titt på motorn (inte bara justera blandningen). Man kom fram till att prova med att byta lock och rotor..igen! (Gjorde ju det i järfälla)och se där satt det piratdelar. Enligt mekanikerna var det problemet.
Mycket riktigt så kan jag numera åka med lite lägre puls :-D
Ändå märkligt att man inte förr kunnat konstatera att piratdelarna i det här fallet skulle kunna ställa till det. På merca i Akalla tittade man ju bl.a i just fördelaren.
De här delarna är känsliga för fuktbildning, sa man nu senast. Jaha.. sa jag då :evil:

Lite pengare senare är allt frid och fröjd.
/Håkan


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests