Har inte tänkt på det tidigare men.... enligt bruxen så skall nivåhöjning steg 1 ge 15 mm i ökad frigång. Steg 2 skall ge ytterligare 15 mm, alltså totalt 30 mm.
Jag har alltid tyckt att mitt system har höjt ordentligt, men i dag så utförde jag mätningar lite mera strukturerat. Mätningen utfördes från backen till skärmkant och här är resultatet:
----------- NORMAL --- STEG 1 ---- STEG 2
FRAM --- 68,3 cm ---- 72,1 cm --- 75 cm
BAK ----- 66,4 cm ---- 70,5 cm --- 72,9 cm
Som ni ser så höjer min ca 4 cm till steg 1 och ytterligare ca 2,5 cm till läge 2. Känns som om något är fel.
Hur mycket höjer era bilar, och hur "snabbt" gör den det?
ADS - ett "höjdarsystem"
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: ADS - ett "höjdarsystem"
Hmm, hittade i ADS II bibeln (sid 84) att "the vihicle level can be raised in two stages by 35 mm or 60 mm". För Japan och USA är motsvarande 15 mm och 30 mm. Verkar som om de har ändrat höjderna i ASD II jämfört med ADS I
Re: ADS - ett "höjdarsystem"
sl60 ///AMG wrote:Har inte tänkt på det tidigare men.... enligt bruxen så skall nivåhöjning steg 1 ge 15 mm i ökad frigång. Steg 2 skall ge ytterligare 15 mm, alltså totalt 30 mm.
Jag har alltid tyckt att mitt system har höjt ordentligt, men i dag så utförde jag mätningar lite mera strukturerat. Mätningen utfördes från backen till skärmkant och här är resultatet:
----------- NORMAL --- STEG 1 ---- STEG 2
FRAM --- 68,3 cm ---- 72,1 cm --- 75 cm
BAK ----- 66,4 cm ---- 70,5 cm --- 72,9 cm
Som ni ser så höjer min ca 4 cm till steg 1 och ytterligare ca 2,5 cm till läge 2. Känns som om något är fel.
Hur mycket höjer era bilar, och hur "snabbt" gör den det?
Jag har ADS I och har rör sig inget alls. Jag har inte brytt mig om att forska i det hela, jag
har justerat in höjden själv så allt är frid och fröjd.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012
Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.
Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: ADS - ett "höjdarsystem"
Vi har alla våra egna referensramar. Själv så tycker jag nog att de prylar man har på en bil, skall fungera.SL Jocke wrote:... jag har justerat in höjden själv så allt är frid och fröjd.
Re: ADS - ett "höjdarsystem"
sl60 ///AMG wrote:Vi har alla våra egna referensramar. Själv så tycker jag nog att de prylar man har på en bil, skall fungera.SL Jocke wrote:... jag har justerat in höjden själv så allt är frid och fröjd.
Jo visst är det kul om allt är okey, men jag anser att lägga ner en massa tid och pengar
på något som jag aldrig kommer att använda känns meningslöst. Bilens fjädring funkar
perfekt och det räcker för mig. Jag hade aldrig beställt bilen ny med ADS utan nöjt mig
med ett normalt system, men bilen köptes ju begagnad och jag fick ADS'en på köpet.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012
Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.
Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.
Re: ADS - ett "höjdarsystem"
Det bästa är väl att köpa en fungerande bil speciellt om det är en mercedes då dom på dom verkstäderna
skulle med nöje fakturera ihjäl sig
skulle med nöje fakturera ihjäl sig
Re: ADS - ett "höjdarsystem"
Höjningen verkar vara en stor felkälla, jag har mina synpunkter om varför.
Funktionen i sig är så sjukt enkel, tryck på knappen, staget från krängningshämmaren till höjdregleringsventilen ändrar längd och bilen höjer/sänker sig.
Slangarna till denna lilla hydraulkolv är som sytrådar, jag tror helt enkelt att folk använder funktionen för sällan och kolven fastnar.
Nu har ju inte jag höj/sänkning på min jänkarSL.
Funktionen i sig är så sjukt enkel, tryck på knappen, staget från krängningshämmaren till höjdregleringsventilen ändrar längd och bilen höjer/sänker sig.
Slangarna till denna lilla hydraulkolv är som sytrådar, jag tror helt enkelt att folk använder funktionen för sällan och kolven fastnar.
Nu har ju inte jag höj/sänkning på min jänkarSL.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa
32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests