Köpa 500 SL

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Köpa 500 SL

Postby Lasse Bender » Wed 04 May, 2011 13:17

Min fru har fått för sig att hon vill ha en 500 SL. Har hittat en som jag är lite intresserad av men den är så långt bort så jag tänker anlita min son som bor på närmare håll att göra en förhandstitt på den.
Jag har ingen större erfarenhet av dessa modeller så jag undrar lite vad jag skall be honom titta på, vilka fel och brister han skall söka efter. Elektroniken är väl ett problem vad jag har förstått? Och då kanske speciellt med krånglande cabfunktion. Motorn har jag en del erfarenhet av och anser att den är problemfri om den är ordentligt servad. Eller finns det andra meningar?
Just den här bilen är en -94 med 16ooo mil.
Tacksam för svar.
Lasse

User avatar
bjornsam
Expert
Expert
Posts: 448
Joined: Mon 31 Aug, 2009 21:46
Location: Göteborg

Re: Köpa 500 SL

Postby bjornsam » Wed 04 May, 2011 13:47

Hej Lasse, personligen skulle jag titta på en modell fr o m 1996 och framåt då viss facelift gjordes men även förbättringar i motorkablaget etc.

MvH Björn
Nuv.
E320 S211 2005

Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002

Björne sl
Proffs
Proffs
Posts: 222
Joined: Fri 23 Apr, 2010 16:13
Location: Vällingby

Re: Köpa 500 SL

Postby Björne sl » Wed 04 May, 2011 14:09

Lasse Bender wrote:Min fru har fått för sig att hon vill ha en 500 SL. Har hittat en som jag är lite intresserad av men den är så långt bort så jag tänker anlita min son som bor på närmare håll att göra en förhandstitt på den.
Jag har ingen större erfarenhet av dessa modeller så jag undrar lite vad jag skall be honom titta på, vilka fel och brister han skall söka efter. Elektroniken är väl ett problem vad jag har förstått? Och då kanske speciellt med krånglande cabfunktion. Motorn har jag en del erfarenhet av och anser att den är problemfri om den är ordentligt servad. Eller finns det andra meningar?
Just den här bilen är en -94 med 16ooo mil.
Tacksam för svar.
Lasse


Är det den röda i Nacka? i så fall ser det bra ut åtminstone på bild!
Är den ok så är väl priset rätt!
Finns så klart mycket som kan krångla på en sådan bil, men men..
/Björne
:-D

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Köpa 500 SL

Postby Lasse Bender » Wed 04 May, 2011 14:44

Jo, visst är det den. Ser som sagt skaplig ut på bilderna. Men verkligheten kan vara en helt annan. Har fått en del bilder och jag tycker fortfarande det verkar OK. Ägaren har tagit hem den från US -08. Kan det möjligen innebära några problem?
Min grabb skall titta på den ikväll så får jag se om det är något att gå vidare med.

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Köpa 500 SL

Postby snowman » Wed 04 May, 2011 14:46

Ni som är haj på SL, Skulle inte ni kunna hjälpa till med detta projekt?
viewtopic.php?f=12&t=63628&p=605138#p605138
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Köpa 500 SL

Postby Lasse Bender » Wed 04 May, 2011 18:18

Det var dålig respons må jag säga. Här finns ju mängder av kunskap... Kom igen nu! Eller finns det någon i Stockholm /Nackatrakten som är villig att göra en besiktning av bilen, givetvis mot skälig ersättning?
Maila mig i så fall. Själv bor jag så långt söderut i landet som det är möjligt att komma.
Lasse

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Köpa 500 SL

Postby sl60 ///AMG » Wed 04 May, 2011 18:52

Lasse Bender wrote:Det var dålig respons må jag säga....
Utan att ha sett bilen så skulle jag säga att det som gäller för SL gäller även för alla bilar, dvs. -Allt skall vara helt, funktionellt och rent. Bilen skall andas omtanke och omvårdnad. Sedan kan man lägga in värderingar som "bjornsam" gör, att man skall köpa en bil efter en viss årsmodell för att den fick facelift etc, men till stora delar handlar det om tycke och smak. Själv skulle jag hellre köpa en 94:a som är klockren än en 96:a med tveksam bakgrund och skick. /H

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Köpa 500 SL

Postby sl60 ///AMG » Wed 04 May, 2011 19:02

Lasse Bender wrote:Jo, visst är det den.......
Har du någon länk eller biler att lägga in i tråden? /H

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Köpa 500 SL

Postby Bullmerca » Wed 04 May, 2011 19:13

CLS350CDI 4Matic

User avatar
bjornsam
Expert
Expert
Posts: 448
Joined: Mon 31 Aug, 2009 21:46
Location: Göteborg

Re: Köpa 500 SL

Postby bjornsam » Wed 04 May, 2011 19:58

sl60 ///AMG wrote:Utan att ha sett bilen så skulle jag säga att det som gäller för SL gäller även för alla bilar, dvs. -Allt skall vara helt, funktionellt och rent. Bilen skall andas omtanke och omvårdnad. Sedan kan man lägga in värderingar som "bjornsam" gör, att man skall köpa en bil efter en viss årsmodell för att den fick facelift etc, men till stora delar handlar det om tycke och smak. Själv skulle jag hellre köpa en 94:a som är klockren än en 96:a med tveksam bakgrund och skick. /H


Ja, jag skrev just det "personligen skulle jag välja..." Det är väl inget konstigt att lägga in en egen värdering, eller?

Detta eftersom jag tycker bilarna blev snyggare efter uppgraderingen och hör talas om så mycket mera strul på de tidigare modellerna än de efter 1996. Sen är det ju självklart att man ska hitta en bil med bra historik och skick etc

MvH Björn
Nuv.
E320 S211 2005

Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Köpa 500 SL

Postby Lasse Bender » Wed 04 May, 2011 20:05

Ja det är den bilen. Grabben har varit och tittat på den och provkört den. Verkar väl ganska OK så här långt. Bortsett från att caben/sufletten måste bytas. Regnar in. Lite obalans i framvagnen runt 150. Motor och låda går bra.

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Köpa 500 SL

Postby sl60 ///AMG » Wed 04 May, 2011 20:09

bjornsam wrote:Ja, jag skrev just det "personligen skulle jag välja..." Det är väl inget konstigt att lägga in en egen värdering, eller?.....
Suck... Det jag skrev var alltså ingen kritik, vare sig mot dig eller dem som gör "personliga värderingar". Jag skulle själv välja en bil efter 96. Det jag ville lyfta fram var att jag hellre satsar på en äldre bil i mycket bra skick, än en nyare "råttsoffa". Mao, anser jag att man till stora delar betalar för i vilket skick bilen är, oavsett vad som står på mätaren eller hur många stämplar som finns i boken. /H

User avatar
sl60 ///AMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1474
Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
Location: Väddö, Norrtälje

Re: Köpa 500 SL

Postby sl60 ///AMG » Wed 04 May, 2011 20:21

Lasse Bender wrote:..... Bortsett från att caben/sufletten måste bytas. Regnar in. Lite obalans i framvagnen runt 150....
Att byta cab är ju inte direkt helt gratis. Något som bör vägas in i prisdiskussionen. Finns det hardtop/glastak?

Beträffande obalansen så kan det vara något så enkelt som ett obalanserat däck, men också något betydligt dyrare. Nu är jag ganska less och luttrad på felsökningar, men jag skulle i alla fall ta reda på vad obalansen berodde på innan jag förde över några pengar.

Ser fin ut annars, rent visuellt. Verkar vara i bra orginalskick.
/H

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Köpa 500 SL

Postby Lasse Bender » Wed 04 May, 2011 20:53

Skall det inte vara fjärrlås på den modellen? Här var det vanlig nyckel. Hardtop till som knappt är använd. Panorama kan man bara drömma om för dessa pengar. Elantenn ur funktion. Liten skada på, tror det var vänster bak där det har tagit i. Litet hål i klädseln på förarstol. Höger bakdäck mer slitet än de andra.
Jag gillar att det är helt original, det är absolut ett plus i mina ögon. Skall undersöka vad cabbyte går lös på. Jag har ju eminenta US-inredningar här nere i Trelleborg. Kanske någon som har koll på kostnaden?
Men enligt ägaren som jag talade med senare finns inget läckage...

sune35
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 183
Joined: Fri 06 Feb, 2004 16:06
Location: Stockholm

Re: Köpa 500 SL

Postby sune35 » Thu 05 May, 2011 00:16

hej

som ägare till en -94 (med fjärrlås infra mot dörrhantag)måste jag instämma med att en 96a eller senare är ett bättre val.

inköpspris ja kan variera men ägar- och driftskostnader är den stora löpande utgiften.

Motortypen fanns bara -94-95 och ingen "kan" den. LMM är speciell och dyr 8 500. kabelbyte på alla kablar ovan motor är ett måste om det ej är bytt, alternativt tillbaka vart 10 år. kabelstam ca 7 000. spjällhus ca 12 000.

Att slippa tändkablar och fördelare gör det billigare. Kablar ca 7 000 org. lock och rotorer ca 2 500.

med 96 eller senare får man en modernare motorkontroll (tändning och insprutning) samt helt digital styrning (94-95 blandas analog med digital styrning). det gör det enklare och billigare att felsöka om det är problem

En mer modern inredning och spännande yttre gör 96an en bättre val.

Cabbyte är en kostsam historia ca 30-35 tusen inkl arbete och org.material.

Hoppas att detta inte avskräcker dig då det är en underbar glidare när allting fungerar(eller förhoppninsvis inte går sönder).
/sune
SL500-94


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests