Min fru har fått för sig att hon vill ha en 500 SL. Har hittat en som jag är lite intresserad av men den är så långt bort så jag tänker anlita min son som bor på närmare håll att göra en förhandstitt på den.
Jag har ingen större erfarenhet av dessa modeller så jag undrar lite vad jag skall be honom titta på, vilka fel och brister han skall söka efter. Elektroniken är väl ett problem vad jag har förstått? Och då kanske speciellt med krånglande cabfunktion. Motorn har jag en del erfarenhet av och anser att den är problemfri om den är ordentligt servad. Eller finns det andra meningar?
Just den här bilen är en -94 med 16ooo mil.
Tacksam för svar.
Lasse
Köpa 500 SL
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Köpa 500 SL
Hej Lasse, personligen skulle jag titta på en modell fr o m 1996 och framåt då viss facelift gjordes men även förbättringar i motorkablaget etc.
MvH Björn
MvH Björn
Nuv.
E320 S211 2005
Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002
E320 S211 2005
Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002
Re: Köpa 500 SL
Lasse Bender wrote:Min fru har fått för sig att hon vill ha en 500 SL. Har hittat en som jag är lite intresserad av men den är så långt bort så jag tänker anlita min son som bor på närmare håll att göra en förhandstitt på den.
Jag har ingen större erfarenhet av dessa modeller så jag undrar lite vad jag skall be honom titta på, vilka fel och brister han skall söka efter. Elektroniken är väl ett problem vad jag har förstått? Och då kanske speciellt med krånglande cabfunktion. Motorn har jag en del erfarenhet av och anser att den är problemfri om den är ordentligt servad. Eller finns det andra meningar?
Just den här bilen är en -94 med 16ooo mil.
Tacksam för svar.
Lasse
Är det den röda i Nacka? i så fall ser det bra ut åtminstone på bild!
Är den ok så är väl priset rätt!
Finns så klart mycket som kan krångla på en sådan bil, men men..
/Björne
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Köpa 500 SL
Jo, visst är det den. Ser som sagt skaplig ut på bilderna. Men verkligheten kan vara en helt annan. Har fått en del bilder och jag tycker fortfarande det verkar OK. Ägaren har tagit hem den från US -08. Kan det möjligen innebära några problem?
Min grabb skall titta på den ikväll så får jag se om det är något att gå vidare med.
Min grabb skall titta på den ikväll så får jag se om det är något att gå vidare med.
Re: Köpa 500 SL
Ni som är haj på SL, Skulle inte ni kunna hjälpa till med detta projekt?
viewtopic.php?f=12&t=63628&p=605138#p605138
viewtopic.php?f=12&t=63628&p=605138#p605138
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Köpa 500 SL
Det var dålig respons må jag säga. Här finns ju mängder av kunskap... Kom igen nu! Eller finns det någon i Stockholm /Nackatrakten som är villig att göra en besiktning av bilen, givetvis mot skälig ersättning?
Maila mig i så fall. Själv bor jag så långt söderut i landet som det är möjligt att komma.
Lasse
Maila mig i så fall. Själv bor jag så långt söderut i landet som det är möjligt att komma.
Lasse
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Köpa 500 SL
Utan att ha sett bilen så skulle jag säga att det som gäller för SL gäller även för alla bilar, dvs. -Allt skall vara helt, funktionellt och rent. Bilen skall andas omtanke och omvårdnad. Sedan kan man lägga in värderingar som "bjornsam" gör, att man skall köpa en bil efter en viss årsmodell för att den fick facelift etc, men till stora delar handlar det om tycke och smak. Själv skulle jag hellre köpa en 94:a som är klockren än en 96:a med tveksam bakgrund och skick. /HLasse Bender wrote:Det var dålig respons må jag säga....
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Köpa 500 SL
Har du någon länk eller biler att lägga in i tråden? /HLasse Bender wrote:Jo, visst är det den.......
Re: Köpa 500 SL
Borde vara denna: http://www.blocket.se/stockholm/MB_500_ ... ?ca=17&w=3
CLS350CDI 4Matic
Re: Köpa 500 SL
sl60 ///AMG wrote:Utan att ha sett bilen så skulle jag säga att det som gäller för SL gäller även för alla bilar, dvs. -Allt skall vara helt, funktionellt och rent. Bilen skall andas omtanke och omvårdnad. Sedan kan man lägga in värderingar som "bjornsam" gör, att man skall köpa en bil efter en viss årsmodell för att den fick facelift etc, men till stora delar handlar det om tycke och smak. Själv skulle jag hellre köpa en 94:a som är klockren än en 96:a med tveksam bakgrund och skick. /H
Ja, jag skrev just det "personligen skulle jag välja..." Det är väl inget konstigt att lägga in en egen värdering, eller?
Detta eftersom jag tycker bilarna blev snyggare efter uppgraderingen och hör talas om så mycket mera strul på de tidigare modellerna än de efter 1996. Sen är det ju självklart att man ska hitta en bil med bra historik och skick etc
MvH Björn
Nuv.
E320 S211 2005
Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002
E320 S211 2005
Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Köpa 500 SL
Ja det är den bilen. Grabben har varit och tittat på den och provkört den. Verkar väl ganska OK så här långt. Bortsett från att caben/sufletten måste bytas. Regnar in. Lite obalans i framvagnen runt 150. Motor och låda går bra.
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Köpa 500 SL
Suck... Det jag skrev var alltså ingen kritik, vare sig mot dig eller dem som gör "personliga värderingar". Jag skulle själv välja en bil efter 96. Det jag ville lyfta fram var att jag hellre satsar på en äldre bil i mycket bra skick, än en nyare "råttsoffa". Mao, anser jag att man till stora delar betalar för i vilket skick bilen är, oavsett vad som står på mätaren eller hur många stämplar som finns i boken. /Hbjornsam wrote:Ja, jag skrev just det "personligen skulle jag välja..." Det är väl inget konstigt att lägga in en egen värdering, eller?.....
- sl60 ///AMG
- Hedersmedlem
- Posts: 1474
- Joined: Mon 14 Apr, 2008 13:29
- Location: Väddö, Norrtälje
Re: Köpa 500 SL
Att byta cab är ju inte direkt helt gratis. Något som bör vägas in i prisdiskussionen. Finns det hardtop/glastak?Lasse Bender wrote:..... Bortsett från att caben/sufletten måste bytas. Regnar in. Lite obalans i framvagnen runt 150....
Beträffande obalansen så kan det vara något så enkelt som ett obalanserat däck, men också något betydligt dyrare. Nu är jag ganska less och luttrad på felsökningar, men jag skulle i alla fall ta reda på vad obalansen berodde på innan jag förde över några pengar.
Ser fin ut annars, rent visuellt. Verkar vara i bra orginalskick.
/H
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Köpa 500 SL
Skall det inte vara fjärrlås på den modellen? Här var det vanlig nyckel. Hardtop till som knappt är använd. Panorama kan man bara drömma om för dessa pengar. Elantenn ur funktion. Liten skada på, tror det var vänster bak där det har tagit i. Litet hål i klädseln på förarstol. Höger bakdäck mer slitet än de andra.
Jag gillar att det är helt original, det är absolut ett plus i mina ögon. Skall undersöka vad cabbyte går lös på. Jag har ju eminenta US-inredningar här nere i Trelleborg. Kanske någon som har koll på kostnaden?
Men enligt ägaren som jag talade med senare finns inget läckage...
Jag gillar att det är helt original, det är absolut ett plus i mina ögon. Skall undersöka vad cabbyte går lös på. Jag har ju eminenta US-inredningar här nere i Trelleborg. Kanske någon som har koll på kostnaden?
Men enligt ägaren som jag talade med senare finns inget läckage...
Re: Köpa 500 SL
hej
som ägare till en -94 (med fjärrlås infra mot dörrhantag)måste jag instämma med att en 96a eller senare är ett bättre val.
inköpspris ja kan variera men ägar- och driftskostnader är den stora löpande utgiften.
Motortypen fanns bara -94-95 och ingen "kan" den. LMM är speciell och dyr 8 500. kabelbyte på alla kablar ovan motor är ett måste om det ej är bytt, alternativt tillbaka vart 10 år. kabelstam ca 7 000. spjällhus ca 12 000.
Att slippa tändkablar och fördelare gör det billigare. Kablar ca 7 000 org. lock och rotorer ca 2 500.
med 96 eller senare får man en modernare motorkontroll (tändning och insprutning) samt helt digital styrning (94-95 blandas analog med digital styrning). det gör det enklare och billigare att felsöka om det är problem
En mer modern inredning och spännande yttre gör 96an en bättre val.
Cabbyte är en kostsam historia ca 30-35 tusen inkl arbete och org.material.
Hoppas att detta inte avskräcker dig då det är en underbar glidare när allting fungerar(eller förhoppninsvis inte går sönder).
som ägare till en -94 (med fjärrlås infra mot dörrhantag)måste jag instämma med att en 96a eller senare är ett bättre val.
inköpspris ja kan variera men ägar- och driftskostnader är den stora löpande utgiften.
Motortypen fanns bara -94-95 och ingen "kan" den. LMM är speciell och dyr 8 500. kabelbyte på alla kablar ovan motor är ett måste om det ej är bytt, alternativt tillbaka vart 10 år. kabelstam ca 7 000. spjällhus ca 12 000.
Att slippa tändkablar och fördelare gör det billigare. Kablar ca 7 000 org. lock och rotorer ca 2 500.
med 96 eller senare får man en modernare motorkontroll (tändning och insprutning) samt helt digital styrning (94-95 blandas analog med digital styrning). det gör det enklare och billigare att felsöka om det är problem
En mer modern inredning och spännande yttre gör 96an en bättre val.
Cabbyte är en kostsam historia ca 30-35 tusen inkl arbete och org.material.
Hoppas att detta inte avskräcker dig då det är en underbar glidare när allting fungerar(eller förhoppninsvis inte går sönder).
/sune
SL500-94
SL500-94
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests