Sista dagen denna sommaren för SL 500

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby MKE560 » Sun 16 Feb, 2014 21:41

NU!!! har jobbet med SL 500 blivit klart.
Det mesta vad gäller hobbybilar blev sådär under förra våren och sommaren, för mycket jobb, lite tappat intresse när tiden rann iväg och annat strul som gjorde att säsongen försvann förbi, men så är det ibland.
Men nu, nu är den äntligen klar med det som jag tänkt göra under förra vintern. Fördelen med bilar är att de inte springer ifrån en utan väntar tills man har tid med dom 8) .
Det blev en Ordentlig rengöring undertill, omlackade plastsköldar, nya bromsar med skivor och belägg, nya lyktglas fram både hel-halv och dimljus, samt lite övrigt smått och gott som en Iphone kompatibel stereo.
Nu skall den bara få en sista upputsning inför vårens första tur som ser ut att dröja ett litet tag till:-(
Sedan ska den få tjänstgöra under sommaren 2014

Demontering
Image

Tvättning
Image

Image

Montering
Image

Image

Färdig och med panorama hardtoppen monterad som inte varit på sedan jag köpte bilen
Image

Image
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby Mimmi » Sun 16 Feb, 2014 23:16

Hej!

Snygg bil! :-)
Härligt att se annat än svarta med svart interiör, den färgkombinationen Du har är rent av vacker!
Snygga fälgar dessutom, mycket finare än de som satt på den på de bilder Du lagt in i början av tråden, dessa är sobert eleganta.
Som Din bil ser ut tycker till och med jag att R129 är en mycket fin vagn! :-)
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

petgre
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 326
Joined: Thu 09 Jun, 2005 13:19
Location: Linköping

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby petgre » Mon 17 Feb, 2014 14:17

Mycket snyggt!
Bra jobbat.
Var det meckigt att få bort kofångare och plastdetaljer?

//Peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills :-) - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby MKE560 » Mon 17 Feb, 2014 20:23

Mimmi wrote:Hej!

Snygg bil! :-)
Härligt att se annat än svarta med svart interiör, den färgkombinationen Du har är rent av vacker!
Snygga fälgar dessutom, mycket finare än de som satt på den på de bilder Du lagt in i början av tråden, dessa är sobert eleganta.
Som Din bil ser ut tycker till och med jag att R129 är en mycket fin vagn! :-)



Tack för det!!!
Jo det var lite, eller rätt mycket av anledningen till att jag köpte denna 129:a efter att ha kikat på flera stycken, mitt grundkrav var just ljus inredning, grå eller beige, den röda lacken blev lite bonus kan man kanske säga, eller tycker i alla fall jag 8)
Vad gäller fälgarna så är det en vattendelare, jag håller helt med dig om att dessa originalfälgar är snygga och passar mycket bra på bilen men sen är jag lite svag för att sätta på lite bredare, större hjul, like it or not, men de fälgarna jag hade på sist kommer nog inte tillbaka på denna bil, lite för "pimpiga" känner jag idag, får se vad det blir istället, tills dess funkar dessa helt OK.

Ha det bra!!
Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby MKE560 » Mon 17 Feb, 2014 20:31

petgre wrote:Mycket snyggt!
Bra jobbat.
Var det meckigt att få bort kofångare och plastdetaljer?

//Peter



Tack ska du ha!
Det har tagit sin tid på grund av massor men inte på grund av att plasten är svår att få bort 8)
Stötfångarna sitter med 4-6 skruvar var och är lätta att demontera, fram lite mer meck med dimljus och annat men inget som är svårt.
Plastsköldarna sitter med någon skruv t.ex. på dörrarna och undertill utmed trösklarna men i övrigt är det bara plastclips, dom kan sitta ganska bra i clipsen så man får ta i lite få att få bort dom, känns som Mercedes teknikerna verkligen försäkrat sig om att de inte ska ramla bort när man kör.

Ha det bra
Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

User avatar
Frontstar
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Tue 03 Dec, 2013 16:04

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby Frontstar » Wed 19 Feb, 2014 09:23

Kul att se bilder på bilen utan stötfångare och sidosköldar, inte så ofta man ser sådana. Ger en inblick i vad som finns därunder. Gillar också putsen i hjulhusen (har gjort samma sak själv på en tidigare bil -enda nackdelen är att man inte vågar ta ut bilen vid minsta tendens till våta vägbanor!)
Då det gäller färgkombinationen är den helt rätt, den röda kulören är toppen och det hade sett mycket tråkigare ut med svart inredning. En vanlig färgkombination på svenska vagnar, oavsett om dom heter R129 eller Porsche cab, är trippelsvart -alltså svart lack, svart inredning och svart sufflett. Snyggt tycker en del men jag tycker det känns lite trist.
Då det gäller vilka fälgar man ska sätta på är det helt rätt som du säger, det finns olika vägar att gå. Std-fälgarna är alltid korrekt men ärligt talat hade inte MB speciellt sexiga fälgar på 90-talet. Kanske just därför som bilarna ofta utrustades med alternativa fälgar, ibland kunde det dra iväg åt det vulgära hållet (sådana hade t.ex min bil då jag köpte den, 19-tum tyskstuk). Min åsikt är att man ska hålla sig till, antingen originalfälg, eller också välja tidstypiska AMG, Brabus, Carlsson eller Lorinser.

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby MKE560 » Wed 19 Feb, 2014 22:57

Frontstar wrote:Kul att se bilder på bilen utan stötfångare och sidosköldar, inte så ofta man ser sådana. Ger en inblick i vad som finns därunder. Gillar också putsen i hjulhusen (har gjort samma sak själv på en tidigare bil -enda nackdelen är att man inte vågar ta ut bilen vid minsta tendens till våta vägbanor!)
Då det gäller färgkombinationen är den helt rätt, den röda kulören är toppen och det hade sett mycket tråkigare ut med svart inredning. En vanlig färgkombination på svenska vagnar, oavsett om dom heter R129 eller Porsche cab, är trippelsvart -alltså svart lack, svart inredning och svart sufflett. Snyggt tycker en del men jag tycker det känns lite trist.
Då det gäller vilka fälgar man ska sätta på är det helt rätt som du säger, det finns olika vägar att gå. Std-fälgarna är alltid korrekt men ärligt talat hade inte MB speciellt sexiga fälgar på 90-talet. Kanske just därför som bilarna ofta utrustades med alternativa fälgar, ibland kunde det dra iväg åt det vulgära hållet (sådana hade t.ex min bil då jag köpte den, 19-tum tyskstuk). Min åsikt är att man ska hålla sig till, antingen originalfälg, eller också välja tidstypiska AMG, Brabus, Carlsson eller Lorinser.



Hej

Nej man kanske inte har haft med så många bilder på bilar med borttagen plast men där bakom finns en del komponenter på en 129:a, för att få plats med alla finesser kan tänka 8)
Putsen i hjulhusen är inget jag har jobbat hårt med bak sitter innerplastskärmar och bakom dom är hjulhuset väldigt fint, efter en rejäl tvätt blir det riktigt bra, men dit med plasten igen så är det bara att åka på.
Även om det är kul att ha puts på en bil så är det något som ska användas utan att man tycker att det blir trist och jobbigt i timmavis efteråt.
Vanlig smuts är ju lätt att få bort men visst svider det i hjärtat om man är ute och kör och man kommer till en sträcka med nylagt oljegrus eller liknande, då känns det jäkligt trist.

Färg på bil och inredning utöver skick var som jag skrivit tidigare en stor anledning till köpet av denna bil men man ser helt klart att svart dominerar stort vad gäller inredningar och det funkar det med förvisso.
129:or börjar bli lite till åren kommna och skicket på bilen blir mer och mer avgörande och kompromisser måste troligen göras vid köp.
Jag har kollat lite på SL 63:or, funderar på en sådan framöver men att hitta en sådan även om det är nyare bilar med ett större utbud så bilar med ljus inredning verkar inte vara det lättaste att hitta utan det lär bli svart inredning den dagen det blir en sådan vagn, men det ligger en bit fram i tiden, i sommar ska 129:an rulla.
Vad gäller det här med fälgar kan man nog skriva hur mycket som helst om det och det finns väl inget rätt eller fel utan bara vad man själv tycker om, men ju äldre man blir, snart 50, så glider det mer och mer över mot original men ett par riktigt snygga eftermarknads fälgar kommer man nog alltid att vara svag för, hoppas jag iallefall.

Ha det bra
Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby Cpt Tuttle » Thu 06 Mar, 2014 18:08

Frontstar wrote:Kul att se bilder på bilen utan stötfångare och sidosköldar, inte så ofta man ser sådana. Ger en inblick i vad som finns därunder. Gillar också putsen i hjulhusen (har gjort samma sak själv på en tidigare bil -enda nackdelen är att man inte vågar ta ut bilen vid minsta tendens till våta vägbanor!)
Då det gäller färgkombinationen är den helt rätt, den röda kulören är toppen och det hade sett mycket tråkigare ut med svart inredning. En vanlig färgkombination på svenska vagnar, oavsett om dom heter R129 eller Porsche cab, är trippelsvart -alltså svart lack, svart inredning och svart sufflett. Snyggt tycker en del men jag tycker det känns lite trist.
Då det gäller vilka fälgar man ska sätta på är det helt rätt som du säger, det finns olika vägar att gå. Std-fälgarna är alltid korrekt men ärligt talat hade inte MB speciellt sexiga fälgar på 90-talet. Kanske just därför som bilarna ofta utrustades med alternativa fälgar, ibland kunde det dra iväg åt det vulgära hållet (sådana hade t.ex min bil då jag köpte den, 19-tum tyskstuk). Min åsikt är att man ska hålla sig till, antingen originalfälg, eller också välja tidstypiska AMG, Brabus, Carlsson eller Lorinser.


På farsans så har ett par OZ Futura suttit på sedan bilen var i stort sett ny, och originalfälgarna såldes....
Vid köpet så kändes det så klart lite trist att de ursprungliga fälgarna var borta, men när man tänker efter så är ju de nuvarande både snygga, tidsenliga, hyggligt stilrena och vid det här laget kanske det som egentligen känns mest korrekt på bilen.

Vissa bilfabrikanter hade dem ju som originaltillbehör med, Maserati var ett av dem, och dög det åt dem så kanske det duger om man ska kuska runt i en R129 idag.

Men absolut, det är roligt att se en bil med originalfälgar i behåll, det säger jag inget om.

Vilka är korrekta för en 500 -97 förresten?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby MKE560 » Sat 08 Mar, 2014 20:21

Hej

Funkar väl bra med OZ fälgar på en SL och har dom suttit med sedan ny så blir det en del av bilens historia även om det är kul om Mercedes original hjul finns tillgängliga, men de här bilarna börjar komma iväg lite på åldersstegen och allt blir inte matching numbers om man säger så.
Vet inte 100% vilken modell på fälgar som satt på 97:orna men var det inte en 8 hålsfälg som satt på dom även om många har AMG hjul idag.

Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby Cpt Tuttle » Fri 14 Mar, 2014 21:41

MKE560 wrote:Hej

Funkar väl bra med OZ fälgar på en SL och har dom suttit med sedan ny så blir det en del av bilens historia även om det är kul om Mercedes original hjul finns tillgängliga, men de här bilarna börjar komma iväg lite på åldersstegen och allt blir inte matching numbers om man säger så.
Vet inte 100% vilken modell på fälgar som satt på 97:orna men var det inte en 8 hålsfälg som satt på dom även om många har AMG hjul idag.

Mikael


16" 8-hål? Så sent? Kan någon bekräfta att detta stämmer? :shock:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby MKE560 » Sun 16 Mar, 2014 00:10

Har inte precis 100 koll på vilka fälgar som satt på 129:orna dessa åren men flera av de beg. som ligger ute och som inte har diverse eftermarknadshjul monterade ser ut att ha 8 håls fälgarna men det fanns säkerligen fler modeller att välja på även då.

Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby Cpt Tuttle » Sun 13 Apr, 2014 08:17

När jag tänker efter är det säkert korrekt, hade gullideckel i huvudet och de kändes för gamla för 1997, du skrev ju faktiskt 8-hålare däremot. :oops:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby MKE560 » Sun 13 Apr, 2014 12:40

Jaha då var det servat och klart för denna gång.
A service på Småländska bil med nya stift och div. smått och gott nästan 8000:- men det får det vara värt att lägga på den, det är en gammal bil nu och då behövs lite omvårdnad för att livet ska stanna kvar ett antal år :-)
Besiktigade direkt efter, blankt denna gång med, känns alltid bra, retfullt med anmärkningar även om det oftast är skitsaker.
Nu får det vara nog med större pyssel, nu blir det mest vardagsvård och åka av.

En bild från tidigare i veckan
Image

På besiktningen, kromfälgarna ligger på nu, får se hur det blir med dem framöver.
Image

Image

Betyget
Image

Skitväder var det i fredags i Växjö så igår en tvätt och nu är bilen klar för användning.

Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby Cpt Tuttle » Sun 13 Apr, 2014 13:52

Så otroligt mycket elegantare utan kromfälgarna, faktiskt. Men det är ju min privata åsikt, som Klämmige Krister brukade säga.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Sista dagen denna sommaren för SL 500

Postby Hynboholm » Sun 13 Apr, 2014 14:56

Cpt Tuttle wrote:Så otroligt mycket elegantare utan kromfälgarna, faktiskt. Men det är ju min privata åsikt, som Klämmige Krister brukade säga.


Jag håller med kapten!
Väldigt stiligt med original :wink:


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest