R129 500SL -90

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
User avatar
marenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 383
Joined: Wed 19 Apr, 2006 13:10
Location: SKÅNE
Contact:

R129 500SL -90

Postby marenen » Mon 08 Oct, 2012 20:23

Hej har försökt att söka i forumet utan resultat.

Det gäller en 500SL med M119.960

Motorn startar när den är kall utan problem och går bra. När den senare blir varm så börjar den gå oroligt på tomgången. Motorn går inte att starta när den är varm utan måste svalna. Vad kan detta vara för problem?

Har funderat på följande:
Tändstift, kablar och fördelare
Bränslepump.
Problem med kabelhärvan.
Finns det någon givare som kan spöka?

Någon som vet eller har haft samma problem? Förslag och teorier är med välkomna.

Edit: Rotor fördelare och tändkablar bytta. Problemet är löst.
Last edited by marenen on Sun 09 Jun, 2013 10:18, edited 1 time in total.
SWES-38
Swedish Expedition Society
http://www.swes.se

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: R129 500SL -90 med motorproblem

Postby Bullmerca » Mon 08 Oct, 2012 20:25

Till 99% är det fördelarlock och rotorer som ska bytas. Min M119 har uppfört sig på exakt samma sätt. Bytte dessa grejer förra veckan och nu går den som en dröm.
CLS350CDI 4Matic

User avatar
marenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 383
Joined: Wed 19 Apr, 2006 13:10
Location: SKÅNE
Contact:

Re: R129 500SL -90 med motorproblem

Postby marenen » Mon 08 Oct, 2012 20:40

Bullmerca wrote:Till 99% är det fördelarlock och rotorer som ska bytas. Min M119 har uppfört sig på exakt samma sätt. Bytte dessa grejer förra veckan och nu går den som en dröm.


Det låter bra...
SWES-38
Swedish Expedition Society
http://www.swes.se

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: R129 500SL -90 med motorproblem

Postby Marie » Mon 08 Oct, 2012 22:38

Kruxet är väl bara att en 500SL från -90 har KE-jetronic och inte LH-jetronic som du förutsätter, Bullmerca.
Förvisso är det samma strulkomponenter i fördelarna, men dessutom tillkommer allt vad KE-jet-Murphy kan hitta på...

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: R129 500SL -90 med motorproblem

Postby Lasse-SL-500 » Tue 09 Oct, 2012 01:01

Bränsletrycksregulatorn kan ge alldeles för högt bensintryck.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
marenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 383
Joined: Wed 19 Apr, 2006 13:10
Location: SKÅNE
Contact:

Re: R129 500SL -90 med motorproblem

Postby marenen » Tue 09 Oct, 2012 14:51

Lasse-SL-500 wrote:Bränsletrycksregulatorn kan ge alldeles för högt bensintryck.


Okej, ska den ge konstant tryck?
SWES-38
Swedish Expedition Society
http://www.swes.se

User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Re: R129 500SL -90 med motorproblem

Postby Lasse-SL-500 » Wed 17 Oct, 2012 19:15

marenen wrote:
Lasse-SL-500 wrote:Bränsletrycksregulatorn kan ge alldeles för högt bensintryck.


Okej, ska den ge konstant tryck?


Ja, jag tror det - kring 2 kg per något. Jag hade en SL 500 där regulatorn fått spel, gav mer än det dubbla trycket. Den gick oroligt på tomgång, drack mycket och luktade ibland bensin. Det är tydligen lätt att mäta upp, det var min verkstad som gjorde det.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

User avatar
marenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 383
Joined: Wed 19 Apr, 2006 13:10
Location: SKÅNE
Contact:

Re: R129 500SL -90 med motorproblem

Postby marenen » Sat 10 Nov, 2012 00:00

Efter att ha kört med bilen så har problemet försvunnit och berodde troligt vis på att bilen har stått. Service och genomgång kommer givetvis göras i vinter då bilen (ägaren) väntar på våren.
SWES-38
Swedish Expedition Society
http://www.swes.se


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests