Beslöt mig för att göra rent spjällhuset till min M113.
Det var smutsigt, speciellt på undersidan och på kanterna till flärpen som reglerar luften.
Blir det för mycket beläggning på kanten så blir det till slut tätt och ingen luft kommer in med dålig tomgång som följd.
Om det sen gör någon större skillnad återstår att se. Ska montera i helgen.
Kunde inte låta bli att polera det lite grann. Först gjorde jag det rent med bromsrengöring och avfettning samt trasor.
Endast inuti.
Kabeln som går till spjällhuset var bitvis sönderskavd med hål. Kablarna var dock hela men hade det gått ett antal år till så hade det garanterat blivit kortis någonstans. Fixat med eltejp.
Slutligen polering med tyg och polermedel. Sist komplett avsköljning med elektronikrengöring.
Kan ju inte skada, även om det inte är portat så är det ju nu i alla fall polerat
Kom ihåg att köpa ny packning (o-ring 77 * 2,4 mm) A305 997 03 45 77 kr på MB. Som vanligt kom jag just nu på att jag glömde att påtala medlemskap i MB Sverige - vilket ger 15 % rabatt.
Spjällhuset skall dras med 9 NM.
Förra året bytte jag gummipackningarna till röret som sitter mellan spjällhuset och luftmassemätaren.
//Peter
Rengjort spjällhus / Throttle body
Rengjort spjällhus / Throttle body
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
Re: Rengjort spjällhus / Throttle body
petgre wrote:Beslöt mig för att göra rent spjällhuset till min M113.
Det var smutsigt, speciellt på undersidan och på kanterna till flärpen som reglerar luften.
Blir det för mycket beläggning på kanten så blir det till slut tätt och ingen luft kommer in med dålig tomgång som följd.
Om det sen gör någon större skillnad återstår att se. Ska montera i helgen.
Kunde inte låta bli att polera det lite grann. Först gjorde jag det rent med bromsrengöring och avfettning samt trasor.
Endast inuti.
Kabeln som går till spjällhuset var bitvis sönderskavd med hål. Kablarna var dock hela men hade det gått ett antal år till så hade det garanterat blivit kortis någonstans. Fixat med eltejp.
Slutligen polering med tyg och polermedel. Sist komplett avsköljning med elektronikrengöring.
Kan ju inte skada, även om det inte är portat så är det ju nu i alla fall polerat
Kom ihåg att köpa ny packning (o-ring 77 * 2,4 mm) A305 997 03 45 77 kr på MB. Som vanligt kom jag just nu på att jag glömde att påtala medlemskap i MB Sverige - vilket ger 15 % rabatt.
Spjällhuset skall dras med 9 NM.
Förra året bytte jag gummipackningarna till röret som sitter mellan spjällhuset och luftmassemätaren.
//Peter
Snyggt jobbat !
Re: Rengjort spjällhus / Throttle body
Tack!
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
Re: Rengjort spjällhus / Throttle body
Snyggt jobb, ska bli kul och höra om det gör ngn. skillnad om inte så känns det väl bra att det är gjort
Mikael
Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Re: Rengjort spjällhus / Throttle body
Just nu, efter 20 mil runt Omberg här i Östergötland, Bjälbo, Skänninge via Linköping så känns det som om allt går lugnare och tystare. Hur mycket som är placebo eller inte låter jag vara osagt.
Sen skadar det inte med nya packningar och gummitätningar.
Tomgången känns mer stadig, speciellt vid kall motor. Vilket inte är så konstigt eftersom när den är kall så är toleranserna mindre, sen när allt är varmt så expanderar allt så mer luft kommer förbi.
Jag hade ganska mycket klet på flärpen som styr luften = mindre luft vid tomgång.
Men - som sagt Hur mycket jag hoppas på förbättringar vs konkret resultat - Återkommer!
Sen skadar det inte med nya packningar och gummitätningar.
Tomgången känns mer stadig, speciellt vid kall motor. Vilket inte är så konstigt eftersom när den är kall så är toleranserna mindre, sen när allt är varmt så expanderar allt så mer luft kommer förbi.
Jag hade ganska mycket klet på flärpen som styr luften = mindre luft vid tomgång.
Men - som sagt Hur mycket jag hoppas på förbättringar vs konkret resultat - Återkommer!
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
Re: Rengjort spjällhus / Throttle body
Kan vara ngt. att sätta på listan till vinterjobben då.
Som du säger så gör också nya packningar och diverse annat skillnad, det är ju gradvis försämringar som är svåra att upptäcka, man har för lite jämförelsematerial och har svårt att bedöma vad som är bra och vad som behöver ses över när det gäller sådan här "mindre" saker och fixningar.
Mikael
Som du säger så gör också nya packningar och diverse annat skillnad, det är ju gradvis försämringar som är svåra att upptäcka, man har för lite jämförelsematerial och har svårt att bedöma vad som är bra och vad som behöver ses över när det gäller sådan här "mindre" saker och fixningar.
Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest